علائم و نشانه های قوز قرنیه

قوز قرنیه یک اختلال بینایی است که در آن، سطح قرنیه از حالت صاف و منحنی به حالت نازک، نامنظم و مخروطی تغییر شکل پیدا می‌کند. این شکل غیر طبیعی، از ورود نور به چشم و تمرکز یافتن آن روی شبکیه جلوگیری می‌کند و باعث خطا در دید می‌شود. 

قوز قرنیه در مراحل ابتدایی، موجب تاری دید و اختلال خفیف بینایی می‌شود و حساسیت به نور را افزایش می‌دهد. این علائم، اغلب در اواخر دهه دوم یا دهه سوم زندگی شروع می‌شوند. 

هرچه قوز قرنیه شدت پیدا می‌کند، قرنیه بیشتر تخریب می‌شود و بینایی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره استفاده از لنزهای طبی و قوز قرنیه با لنز مارکت همراه باشید.

اغلب تشخیص قوز قرنیه به موقع اتفاق نمی افتد زیرا پیشرفت این بیماری در یک پروسه زمانی طولانی سپری می شود و خود را بروز نمی دهد. اما ممکن است.  

در بعضی از افراد این بیماری با آستیگماتیسم و یا نزدیک بینی همراه باشد و در پی آن باعث تاری و عدم وضوح دید فرد می گردد. 

علائم قوز قرنیه چیست ؟

یکی دیگر از علائم شایغ قوز قرنیه هاله بینی و حساسیت به نور می باشد. پس با بروز این علائم حتما به پزشک مرحعه نمایید تا اقدامات لازم صورت گیرد.

علت ابتلا به قوز قرنیه چیست؟

ابتلا به قوزقرنیه یا کراتوکونوس دلیل مشخصی ندارد. ولی ممکن است برخی ازعوامل مثل ژنتیک (البته این بیماری موروثی نیست) محیط و یا ابتلا به برخی از بیماری ها در ایجاد این بیماری بی تاثیر نباشند.

 با آنکه مالیدن چشم به عنوان علت ابتلا به قوز قرنیه به شمار نمی آید اما می تواند بر روند پیدایش این بیماری کمک کند. 

همچنین توصیه می شود افرادی که مبتلا به این بیماری هستند نیز از مالدین چشم خود بپرهیزند زیرا باعث تشدید و آزار بیمار خواهد شد.

روش‌های درمان قوز قرنیه

روش درمان قوز قرنیه بستگی به علائم آن دارد. اگر علائم خفیف باشند، دید بیمار با استفاده از عینک اصلاح می‌شود. 

ممکن است بیمار بعدها برای حفظ سطح بینایی قابل قبول، نیاز به استفاده از لنزهای تماسی سخت پیدا کند. بعضی از روش‌هایی که متخصصان چشم برای درمان قوز قرنیه پیشنهاد می‌کنند.

 در صورتی که قوز قرنیه عود پیدا نکرده باشد می توان برای درمان آن از عیتک یا لنز سافت (نرم) استفاده کرد. البته استفاده از عینک برای فرد وضوح دید ایجاد نمی کند و بهتر است از همان لنز استفاده شود. 

اما در صوتی که کراتوکونوس شدت یافته باشد بایستی از لنز سخت هیبریدی  اسکرال یا مینی اسکلرال و …. استفاده کرد‌ تا به دید بهتری دست یافت.

لنز طبی برای قوز قرنیه (کراتوکونوس)

با توجه به اینکه استحکام قرنیه کم و بافت آن از لحاظ ساختار کلاژنی ضعیف است، بر اثر برخی عوامل، فشار بر سطح چشم افزایش می‌یابد و انحنای طبیعی بافت قرنیه تغییر می‌کند. 

این باعث بیشتر شدن میزان انحنای قرنیه به سمت بیرون می‌شود که در اصطلاح به آن بیماری قوز قرنیه می‌گویند.

اگر مشخص شده که چشم شما به قوز قرنیه مبتلاست و با عینک طبی هم نمی‌توانید مشکل بینایی خود را اصلاح کنید، توصیه می‌کنیم از لنزهای طبی استفاده کنید که یه طور مخصوص برای شکل نامتناسب و غیر عادی قرنیه ساخته شده است.

 این لنزها دارای سطح یکپارچه و بدنه‌ی نرم هستند و می‌توانند نور را به گونه‌ای متمرکز کنند که فوکوس واضح‌تری از تصویر را روی شبکیه چشم شکل دهد.

در حال حاضر لنزهای متنوعی مخصوص بیماران قوز قرنیه عرضه می‌شود که از جمله می‌توان به مدل‌های زیر اشاره کرد.

انواع لنز طبی برای قوز قرنیه

لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز (GP):

برای قوز قرنیه شدید یا متوسط، بسیاری از متخصصان لنز مدل‌های سخت نفوذپذیر به گاز را برای بیمار تجویز می‌کنند.

لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز (RGP) :

از نوعی پلاستیک بسیار بادوام ساخته می‌شوند که قابلیت انتقال و عبوردادن اکسیژن را دارند. به همین خاطر این لنزها بزرگ‌تر از نمونه‌های PMMA طراحی می‌شوند. به این مفهوم که بسیار بهتر در چشم نشسته و احتمال افتادن و جابه‌جایی آنها کمتر خواهد بود. 

لنزهای RGP اغلب دقت دید بالاتری هم دارند. این در حالیست که پایداری بالا و رسوب‌پذیری کمتری نسبت به لنزهای نرم خواهند داشت.

کانتکت‌های GP شکل خود را در چشم حفظ می‌کنند و شکل قرنیه را به خود نمی‌گیرند. به همین خاطر تاری دید که ناشی از شکل غیرطبیعی قرنیه است را از بین می‌برد و به بیمار کمک می‌کند تا دید واضحی داشته باشد.

لنزهای تماسی Piggybacking:

گاهی اوقات، لنزهای GP برای فردی که به بیماری قوز قرنیه مبتلاست دید بسیار واضحی ایجاد می‌کند اما پوشیدن این کانتکت‌ها برای فرد آسان نیست و احساس ناراحتی در او به وجود می‌آورد. 

به همین خاطر نمی‌تواند در تمام طول روز از این نوع لنز بهره بگیرد.

در چنین مواقعی، از تکنیک‌های فیت کردن لنز در چشم استفاده می‌کنند که piggybacking نام دارد. در این حالت، بیمار یک لنز تماسی نرم در چشم می‌گذارد و سپس روی آن یک لنز سخت نفوذپذیر به گاز می‌پوشد.

لنز نرم زیرین همانند یک تشک نرم برای لنز سخت نقش ایفا می‌کند تا ناراحتی و سختی ناشی از لنز جی پی را تا حدی از بین ببرد. البته پوشیدن دو لنز روی هم باعث می‌شود اکسیژن به سطح چشم نرسد.

لنزهای تماسی Scleral:

گاهی اوقات از حدقه بیرون زدن سطح قرنیه در کراتوکونوس این اجازه را به متخصص نمی‌دهد تا برای بیماری لنز سخت نفوذپذیر به گاز تجویز کند. به این خاطر که شکل نامعمول قرنیه باعث می‌شود تا لنز با هر بار پلک زدن از چشم بیرون بپرد.

در چنین مواقعی اغلب لنز GP با قطر بسیار بزرگ تجویز می‌شود که اصطلاحا لنز تماسی Scleral نامیده می‌شوند. 

لنز اسکرال روی صلبیه چشم قرار می‌گیرد و سطح ناهموار قرنیه را پوشش می‌دهد. بعلاوه این لنزها به این خاطر که اندازه بزرگ‌تری دارند بسیار راحت‌تر در چشم هستند و فشاری که لنز سخت معمولی ایجاد می‌کنند را ندارند و یکی از مناسب‌ترین لنز طبی برای قوز قرنیه است.

لنزهای تماسی هیبریدی:

لنز تماسی هیبریدی نیز دارای قطر زیادی است که یک بخش مرکزی نفوذپذیر به گاز دارد و اطرافش از جنس هیدروژل سیلیکونی نرم است.

 هدف از طراحی چنین لنز دو گانه‌ای این است که وضوح و دقت دید لنزهای سخت را با راحتی پوشش لنزهای نرم ادغام کنند تا بیمار هم راحت باشد هم مشکل بینایی‌اش برطرف شود.

لنزهای هیبریدی همچنین برای اصلاح نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لنز تماسی نرم برای کراتوکونوس (قوز قرنیه):

امروز علم به حدی پیشرفت کرده که می‌توانید لنز نرم هم برای چشمی که قوز قرنیه دارد استفاده کنید.

 البته در صورتی که این بیماری خفیف و متوسط باشد. این لنزها باید مخصوص چشم بیمار طراحی و ساخته شوند و استفاده آنها از لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز بسیار راحت‌تر است.

لنزهای هارد به دلیل برخورداری از نفوذ گاز زمانی که قرنیه بیش از حد نازک می شود و حاد می شود قابلیت اصلاح آستیگماتیسم و تاری دید را دارند و کمک زیادی به درمان قوز قرنیه می کند.

 قرار گرفتن لنز هارد بر روی قرنیه ای مبتلا به  کراتوکونوس  است به جهت درمان آن  نیازمد دقت عمل بسیار بالایی می باشد .

در علم پزشکی جدید برای افرادی که نمی توانند از لنز هارد استفاده نمایند از روش های دیگری همچون قرار دادن رینگ مثل Intacs و Ferrara و رینگ کامل Myoring به کار می گیرند. 

البته نمی توان گفت این روش ها مانع پیشرفت و یا توقف عارضه قوز قرنیه می شوند . البته در خصوص روش مایورینگ باید گفت طبق تحقیقات صورت گرفته این روش تا ۳۰% مانع از  پیرفت قوزقرنیه می شود.

آیا بیماران قوز قرنیه می توانند از لنز رنگی استفاده نمایند؟

سوال بسیاری که بیماران مبتلا  به قوز قرنیه از پزشکان و اپتومتریست ها می پرسند این است که آیا می توانند از لنز رنگی  استفاده نمایند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید اینگونه بگوییم از آنجایی که لنزهای رنگی جزو لنزهای سافت (نرم) به شمار می آیند و در ایران در حال حاضر لنز رنگی توریک ( آستیگمات دار) به سختی یافت می شود

 و می توان آن ها را سفارش داد باید به سراغ راه حل دیگری برویم و در صورتی که بیماران تمایلی به استفاده از لنز رنگی دارند می توانند  

به شرطی که قوز قرنیه آن ها خفیف باشد از لنز رنگی به عنوان یک ابزار زیبایی استفاه کنند و انتظار وضوح دید بالا نداشته باشند. 

البته باید لنزهایی را انتخاب نمایند که دارای  قطر بزرگ و واتر کانتنت( درصدمحتوای آب) بالا باشند.

یکی از بیماری های چشمی که کمتر شناخته شده است و تشخیص آن نیز توسط یک پزشک به راحتی امکان پذیر نیست، بیماری قوز قرنیه می باشد.

افرادی که دارای بیماری قوز قرنیه هستند با مشکل کاهش بینایی مواجه می شوند.

ما در ادامه این مقاله می خواهیم با این بیماری بیشتر آشنا شویم و راه های پیشگیری از آن را نیز بیاموزیم.

قوز قرنیه چیست ؟

به طور معمول قرنیه چشم یا لنز بیرونی شفاف جلو چشم، مانند یک توپ گنبدی شکل است. گاهی اوقات این ساختار به اندازه کافی محکم نیست تا بتواند شکل گرد خود را حفظ کند . 

و مانند یک مخروط به بیرون برآمده می شود. به این، قوز قرنیه گفته می شود.

فیبرهای کوچکی از پروتئین در چشم به نام کلاژن به نگه داشتن قرنیه در محل، کمک می کنند. 

وقتی این الیاف ضعیف می شوند، نمی توانند شکل خود را حفظ کنند و قرنیه، بیشتر و بیشتر شبیه مخروط می شود.

قوز قرنیه زمانی اتفاق می افتد که آنتی اکسیدان محافظ کافی در قرنیه وجود نداشته باشد. به طور معمول، آنتی اکسیدان ها از فیبرهای کلاژن محافظت می کنند . اما اگر سطح آن ها کم باشد، کلاژن ضعیف شده و قرنیه دچار برآمدگی می شود.

تغییرات قرنیه باعث می شود، تمرکز چشم بدون عینک یا لنز تماسی غیرممکن شود. در حقیقت، اگر وضعیت به اندازه کافی بد شود، ممکن است فرد برای بازگرداندن بینایی، نیاز به پیوند قرنیه داشته باشد.

آیا قوز قرنیه یک ناتوانی است؟

کراتوکونوس یا قوز قرنیه نوعی بیماری چشمی است . که ممکن است باعث از بین رفتن حدت بینایی شود . یا آنقدر شدید باشد که بتوان آن را ناتوانی قلمداد کرد. 

به عبارت دیگر، این بیماری به خودی خود یک معلولیت نیست . اما کاهش بینایی ناشی از قوز قرنیه ممکن است به قدری شدید باشد که بتواند به عنوان ناتوانی شناخته شود.

در تعدادی از کشورها، اگر میزان بینایی فرد در هر دو چشم به شدت کم شود چه ناشی از قوز قرنیه یا بیماری دیگری، این فرد از نظر قانونی نابینا محسوب می شود . 

و ممکن است واجد شرایط مزایای ناتوانی باشد.

خوشبختانه، در اکثر موارد، درمان هایی می توانند حتی از ایجاد قوز قرنیه پیشرفته در این سطح از بینایی شدید نیز جلوگیری کنند.

اگر دچار کاهش بینایی قابل توجه ناشی از قوز قرنیه شدید، به یک متخصص کراتوکونوس مراجعه کنید . تا تعیین کند که آیا یکی از گزینه های درمانی جدید یا احتمالا پیوند قرنیه می تواند قدرت بینایی شما را بهبود بخشد یا خیر.

چه عواملی باعث ایجاد قوز قرنیه می شود؟

ما دقیقا نمی دانیم چه عواملی باعث ایجاد قوز قرنیه می شود. محققان فکر می کنند برخی افراد بیشتر از بدو تولد به آن مبتلا می شوند.

چندین مورد زیر ممکن است با قوز قرنیه ارتباط داشته باشند:

  • سابقه خانوادگی : اگر شخصی در خانواده به این بیماری مبتلا باشد، احتمال اینکه دیگر افراد خانواده نیز به آن مبتلا باشند، زیاد است. اگر دچار قوز قرنیه هستید، از حدود 10 سالگی، علائم چشم کودکان خود را به طور مرتب بررسی کنید.
  • سن : قوز قرنیه معمولا از سنین نوجوانی شروع می شود اما ممکن است زودتر و در سنین کودکی نیز نشان داده شود و یا حتی تا 30 سالگی هم بروز نکند. همچنین می تواند افراد 40 سال به بالا را نیز درگیر کند اما این مورد کمتر رایج است.
  • برخی اختلالات : مطالعات نشان داده است که بین کراتوکونوس و بیماری های سیستمیک مانند سندرم داون، سندرم نشانگان اهلرز- دنلوس، اختلال استخوان زدایی و رتینیت پیگمانتر ارتباط وجود دارد.
  • التهاب : التهاب ناشی از آلرژی، آسم یا بیماری آتوپیک چشم می تواند بافت قرنیه را تجزیه کند.
  • مالش چشم : با مالش شدید چشم به مرور زمان قرنیه شکسته می شود و اگر قبلا دچار قوز قرنیه شده باشید، می تواند باعث پیشرفت سریعتر این بیماری شود.
  • نژاد : یک مطالعه بر روی بیش از 16000 نفر مبتلا به قوز قرنیه نشان داد که افراد سیاه پوست یا لاتین تقریبا 50 درصد بیشتر از افراد سفید پوست احتمال مبتلا شدن به آن را دارند.

لنز طبی مناسب برای قوز قرنیه

اگر با قوز قرنیه دست و پنجه نرم می کنید، احتمالا به جایگزینی برای لنزهای طبی نرم نیاز دارید. در حالی که لنزهای نرم می توانند آسایش و بینایی مناسبی را برای افرادی که دارای طیف وسیعی از اختلالات بینایی هستند، ایجاد کنند اما این لنزهای نرم برای قوز قرنیه ایده آل نیستند. در ادامه این مقاله از لنزمارکت به لنز طبی مناسب برای قوز قرنیه اشاره خواهیم کرد.

قوز قرنیه چیست ؟

قرنیه چشم شما، پنجره ایی شفاف و گنبدی شکل در جلوی چشم است. قرنیه، نور را به سمت چشم متمرکز می کند. قوز قرنیه، وضعیتی است که با نازک شدن و تغییر شکل قرنیه در هر دو چشم مشخص می شود. 

وقتی قرنیه ها نازک می شوند، شروع به برآمدگی یا بیرون آمدن به شکل مخروطی می کنند. این شکل مخروطی بر نحوه شکست نور قرنیه تاثیر می گذارد که می تواند منجر به تاری یا انحراف دید شود.

از آنجا که لنزهای چشمی نرم بر روی سطح قرنیه قرار می گیرد، بی نظمی های قرنیه در قوز قرنیه، دستیابی به تناسب مطلوب و اصلاح بینایی کافی را برای این بیماران مشکل و اغلب غیر ممکن می کند. 

اگر قوز قرنیه دارید، خوشبختانه گزینه های دیگر می توانند تصحیح دید بهتری را برای وضعیت شما ارائه دهند.

قوز قرنیه را می توان با معاینه معمول چشم تشخیص داد. چشم پزشک، قرنیه شما را بررسی می کند و ممکن است انحنای آن را اندازه گیری کند. 

این نشان می دهد که آیا تغییری در شکل آن ایجاد شده است یا خیر. چشم پزشک شما همچنین ممکن است سطح قرنیه را با استفاده از یک رایانه خاص ترسیم کند. 

این تصویر دقیق، وضعیت سطح قرنیه را نشان می دهد.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علت ایجاد قوز قرنیه چیست ؟

پزشکان به طور قطع نمی دانند چرا افراد دچار قوز قرنیه می شوند. این بیماری در برخی موارد، به نظر می رسد که ژنتیکی است (در خانواده ها منتقل می شود). 

تقریبا از هر 10 فرد مبتلا به قوز قرنیه، 1 نفر والدینی دارد که این بیماری را دارند.

قوز قرنیه یا کراتوکونوس همچنین با موارد زیر همراه است:

  • حساسیت های چشمی
  • مالش بیش از حد چشم
  • اختلالات بافت همبند مانند سندرم مارفان و سندرم اهلرز- دنلوس

قوز قرنیه اغلب در سنین نوجوانی تا اوایل 20 سالگی شروع می شود. علائم بینایی به تدریج در طی 10 تا 20 سال بدتر می شود.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علائم قوز قرنیه :

قوز قرنیه اغلب روی هر دو چشم تاثیر می گذارد و می تواند بینایی بین دو چشم را بسیار متفاوت کند. علائم ممکن است در هر چشم متفاوت باشد، همچنین این علائم در طول زمان تغییر می کنند.

در مراحل اولیه، علائم قوز قرنیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تاری دید خفیف
  • بینایی کمی مخدوش، جایی که خطوط مستقیم، خم یا موج دار به نظر می رسند
  • افزایش حساسیت به نور و تابش خیره کننده
  • قرمزی یا تورم چشم
  • افزایش نزدیک بینی یا آستیگماتیسم (هنگامی که چشم شما نمی تواند آنطور که باید تمرکز کند). در نتیجه، ممکن است اغلب به نسخه های جدید عینک یا لنز طبی نیاز داشته باشید.
  • عدم امکان استفاده از لنزهای طبی. آن ها ممکن است دیگر به درستی جا نیفتند و ناراحت کننده شوند.

قوز قرنیه معمولا سال ها طول می کشد تا از مراحل اولیه به مراحل بعدی برسد. اگر چه در برخی از افراد، قوز قرنیه می تواند به سرعت بدتر شود. 

قرنیه می تواند ناگهان متورم شود و شروع به زخم شدن کند. وقتی قرنیه دارای بافت اسکار باشد، صافی خود را از دست می دهد و کمتر شفاف می شود.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنز طبی مناسب برای قوز قرنیه :

لنز طبی مناسب برای قوز قرنیه2

در زیر به سه گزینه لنز طبی مناسب برای بیماران مبتلا به قوز قرنیه می پردازیم:

  • گزینه 1: لنزهای RGP:

در برخی موارد، بیماران مبتلا به قوز قرنیه می توانند با استفاده از لنزهای سخت نفوذپذیر (RGP) به نتایج موثری برسند. 

لنزهای RGP، لنزهای چشمی پلاستیکی سختی هستند که در حفظ شکل و موقعیت خود در چشم بهتر از لنزهای چشمی نرم عمل می کنند. 

نتیجه این اصلاح بینایی، تقریبا در همه افراد، بهتر از لنزهای چشمی نرم است. بسیاری از افراد، لنزهای چشمی نرم را ترجیح می دهند زیرا این لنزها در ابتدا راحت تر هستند. 

با این حال، برای قوز قرنیه یا سایر شرایطی که با قرنیه های نامنظم مشخص می شود، لنزهای نرم به همان شکل نامنظم قرنیه شکل می گیرند و آن ها را برای درمان نامناسب می کنند. 

لنزهای RGP می توانند ثبات بیشتری در شکل ایجاد کنند. این لنزها ممکن است هنگام پلک زدن بیمار، به ویژه در موارد شدیدتر قوز قرنیه، کمی تغییر حالت دهند.

  • گزینه 2: لنزهای اسکلرال

در حالی که لنزهای RGP برای برخی از افرادی که از قوز قرنیه رنج می برند، یک راه حل مفید هستند اما به ندرت اولین توصیه، استفاده از این لنزهای چشمی است. 

وقتی صحبت از چشمانی می شود که با لنزهای چشمی نرم، مشکل دارند از جمله قوز قرنیه، معمولا اولین استراتژی امتحان کردن لنزهای اسکلرال است.

لنزهای اسکلرال، قطر بیشتری دارند و به جای نشستن بر روی خود قرنیه، بر روی صلبیه یا سفیدی چشم می نشینند. سپس طراحی لنزها به آن ها اجازه می دهد تا بر روی قرنیه جهش کنند و حفره ایی از اشک بین سطح چشم و خود عدسی باقی می ماند. 

نتیجه این امر برای افرادی که قوز قرنیه دارند، بسیار راحت تر است زیرا نه تنها به این دلیل که لنز، قرنیه را لمس یا تحریک نمی کند، بلکه به این دلیل که مخزن مایع به هیدراته شدن چشم کمک می کند و چشم ها را به خوبی روان و سالم نگه می دارد.

عامل دیگری که لنزهای اسکلرال را برای درمان قوز قرنیه متمایز می کند، این است که آن ها می توانند تصحیح بینایی را حتی در قرنیه با شکل بسیار نامنظم نیز ارائه دهند. 

بیشتر لنزهای چشمی باید شکل سطح چشم را دقیقا (یا حداقل مقدار زیادی) تقلید کنند تا تصویری موثر ارائه دهند. 

از آنجا که لنزهای اسکلرال بر روی کل قرنیه جهش می کنند، به طور موثر هرگونه بی نظمی در شکل قرنیه را بی اهمیت می دانند. این لنزها حتی برای بیماران مبتلا به قوز قرنیه نسبتا شدید می توانند دید واضح تری را ارائه دهند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • گزینه 3: لنزهای هیبریدی

لنزهای طبی هیبریدی (ترکیبی)، لنزهایی هستند که دارای یک ناحیه مرکزی سخت نفوذ پذیر به گاز هستند و توسط یک ناحیه بیرونی ساخته شده از مواد لنزهای چشمی سیلیکونی هیدروژل احاطه شده اند. این لنزها یکی دیگر از گزینه های خوب برای قوز قرنیه خفیف تا متوسط هستند.

قوز قرنیه چگونه درمان می شود؟

درمان قوز قرنیه به علائم شما بستگی دارد. هنگامی که علائم شما خفیف هستند، می توانید بینایی خود را با عینک تصحیح کنید. بعدا ممکن است لازم باشد از لنزهای طبی سخت مخصوص استفاده کنید تا بینایی را در فوکوس مناسب حفظ کنید.

در زیر به روش های دیگری اشاره می کنیم که چشم پزشک شما می تواند به وسیله آن ها، قوز قرنیه را درمان کند:

  • Intacs: این یک وسیله دارای یک منحنی کوچک است که چشم پزشک شما با جراحی آن را در قرنیه شما قرار می دهد. اینتاک ها به بهبود انحنای قرنیه برای بهبود بینایی کمک می کنند.
  • پیوند عرضی کلاژن: چشم پزشک شما از یک اشعه ماوراء بنفش مخصوص و قطره چشم برای تقویت قرنیه استفاده می کند. انجام این کار به صاف یا سفت شدن قرنیه کمک می کند و مانع از برجستگی بیشتر آن می شود.
  • پیوند قرنیه: هنگامی که علائم شدید است، چشم پزشک ممکن است پیوند قرنیه را پیشنهاد کند. چشم پزشک شما تمام یا بخشی از قرنیه شما را با بافت قرنیه اهدا کننده سالم جایگزین می کند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تعیین لنز مناسب برای شخص مبتلا به قوز قرنیه:

از آنجا که قوز قرنیه، یک بیماری پیشرونده چشمی است، هیچ دو بیمار از نظر قرنیه یکسان نیستند. بهترین راه برای یافتن گزینه درمانی ایده آل خود برای قوز قرنیه، مشورت با یک متخصص مراقبت از چشم است.

اولین قدم برای تعیین بهترین لنزهای طبی در صورت ابتلا به قوز قرنیه، این است که یک معاینه جامع چشم و ارزیابی لنزهای طبی را با یک پزشک چشم متخصص در زمینه لنزهای طبی، برنامه ریزی کنید

علائم قوز قرنیه چیست ؟

قوز قرنیه، دید فرد را از دو طریق تغییر می دهد:

  • با تغییر شکل قرنیه از یک توپ به مخروط، سطح صاف آن مواج می شود. این را آستیگماتیسم نامنظم می نامند.
  • با گسترش بیماری، بینایی فرد نزدیک بین می شود. این بدان معنی است که فقط در صورت نزدیک بودن اشیا، می توان آن را به وضوح مشاهده کرد و هر چیزی که دورتر باشد، تار به نظر می رسد.

یک پزشک چشم ممکن است علائم بیماری را در معاینه چشم تشخیص دهد. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

  • فرد هنگام مشاهده فقط با یک چشم، دید دوگانه دارد
  • اجسام نزدیک و همچنین دور، مبهم به نظر می رسند
  • دیدن هاله اطراف چراغ های روشن
  • دیدن رگه های نوری
  • دیدن تصاویر خیالی سه گانه
  • تاری دید که رانندگی را سخت می کند

راه های پیشگیری از قوز قرنیه :

در صورت تشخیص قوز قرنیه، مهمترین کاری که می توانید برای وخیم تر نشدن وضعیت خود انجام دهید، پیروی از توصیه هایی است که چشم پزشک در مورد بهترین گزینه های درمانی و مراقبت های بعدی به شما می دهد.

بسته به ویژگی های خاص این بیماری شما، گزینه های درمانی ممکن است مجهز بودن به لنزهای تماسی اسکلروا، انجام یک عمل اتصال قرنیه یا هر دو مورد باشد.

همچنین بسیار مهم است که از مالیدن چشم خودداری کنید. مالش چشم با بدتر شدن این بیماری همراه است.

مدیریت موفقیت آمیز قوز قرنیه نیاز به معاینات مکرر و مادام العمر چشم دارد تا از ثبات قرنیه و حفظ قدرت بینایی، اطمینان حاصل شود.

اگر در مورد توصیه هایی که از چشم پزشک خود در مورد مدیریت قوز قرنیه دریافت می کنید، گیج هستید، به دنبال نظر دوم از یک متخصص بینایی یا چشم پزشک متخصص قوز قرنیه باشید.

قوز قرنیه چگونه درمان می شود ؟

ممکن است فرد احتمالا با عینک جدید شروع کند. اگر قوز قرنیه خفیفی دارید، عینک های جدید احتمالا برای شما مناسب باشند. اگر از عینک استفاده نمی کنید، پزشک لنزهای تماسی را به شما پیشنهاد می دهد. لنزهای تماسی سخت نفوذ پذیر به گاز معمولا اولین انتخاب است. با گذشت زمان، فرد ممکن است به درمان های دیگری برای تقویت قرنیه و بهبود بینایی نیاز داشته باشد.

درمانی به نام اتصال عرضی کلاژن قرنیه ممکن است از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند . یا اینکه پزشک می تواند حلقه ایی به نام Intacs را در زیر سطح قرنیه کاشته تا فرم مخروط را صاف کرده و بینایی را بهبود بخشد.

وقتی سایر روش های درمانی دید خوبی به فرد نمی دهند، آخرین راه پیوند قرنیه است. این یک عملّ بسیار ایمن است و در بیش از 90 درصد موارد موفقیت آمیز بوده است. پزشک، مرکز قرنیه را برداشته و آن را با یکی از اهدا کنندگان جایگزین کرده و جراحی می کند. بعد از آن ممکن است فرد به لنزهای تماسی نیاز داشته باشد.

Intacs چیست ؟

Intacs نام تجاری یک وسیله پزشکی است که در درمان اختلال چشم معروف به قوز قرنیه استفاده می شود.

اتصال عرضی قرنیه یک روش قدرتمند است که می تواند فیبرهای کلاژن ضعیف قرنیه (که عامل این بیماری است) را تقویت کرده و از بدتر شدن آن جلوگیری کند. این یک روش 30 دقیقه ایی است که در مطب پزشکان انجام می شود. اتصال عرضی می تواند به صورت غیر تهاجمی (epi-on) یا تهاجمی (epi-off) انجام شود. اتصال Epi-off خطرات بیشتری نسبت به اتصال epi-on دارد. این احتمالا کراتوکونوس را درمان نمی کند  اما می تواند به طور قابل توجهی از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

Intacs، قوس های پلاستیک شفاف بسیار کوچکی هستند که برای قرار گرفتن در ماده قرنیه در افرادی که قوز قرنیه دارند و یا با عینک یا لنزهای تماسی نمی توانند به درستی ببینند، طراحی شده است. Intacs توسط FDA برای درمانی به عنوان جایگزین برای پیوند قرنیه مورد تایید قرار گرفت که قبلا یک درمان استاندارد برای قوز قرنیه قبل از Intacs و اتصال عرضی بود.

هنگامی که Intacs به چشم وارد می شوند با صاف کردن قرنیه به شکل اصلی گنبدی، شکل آن را تغییر می دهد. اگرچه این روش معمولا بینایی اصلاح نشده را بهبود می بخشد اما بیمار بعد از قرار دادن Intacs اغلب به عینک یا لنز تماسی احتیاج دارد.

سخن آخر در مورد قوز قرنیه :

به طور معمول قرنیه چشم یا لنز بیرونی شفاف جلو چشم، مانند یک توپ گنبدی شکل است. گاهی اوقات این ساختار به اندازه کافی محکم نیست تا بتواند شکل گرد خود را حفظ کند و مانند یک مخروط به بیرون برآمده می شود. به این، قوز قرنیه گفته می شود.

چندین مورد زیر ممکن است با قوز قرنیه ارتباط داشته باشد: سابقه خانوادگی، سن، برخی اختلالات، التهاب، مالش چشم و نژاد.

برخی از علائم قوز قرنیه شامل موارد زیر است: فرد هنگام مشاهده فقط با یک چشم، دید دوگانه دارد، اجسام نزدیک و همچنین دور، مبهم به نظر می رسند، دیدن هاله اطراف چراغ های روشن، دیدن رگه های نوری، دیدن تصاویر خیالی سه گانه و تاری دید که رانندگی را سخت می کند.

بسیار مهم است که از مالیدن چشم خودداری کنید. مالش چشم با بدتر شدن قوز قرنیه همراه است.

مدیریت موفقیت آمیز این بیماری نیاز به معاینات مکرر و مادام العمر چشم دارد تا از ثبات قرنیه و حفظ قدرت بینایی، اطمینان حاصل شود.

درمانی به نام اتصال عرضی کلاژن قرنیه ممکن است از بدتر شدن وضعیت این بیماری جلوگیری کند یا اینکه پزشک می تواند حلقه ایی به نام Intacs را در زیر سطح قرنیه کاشته تا فرم مخروط را صاف کرده و بینایی را بهبود بخشد.

منابع مقاله ی قوز قرنیه :

https://www.webmd.com/eye-health/eye-health-keratoconus

https://www.allaboutvision.com/conditions/keratoconus-faq/how-to-prevent-keratoconus.htm

https://www.webmd.com/eye-health/eye-health-intacs

لنز مارکت

امیدواریم از مطالب گفته شده در مورد قوزقرنیه استفاده کامل را برده باشید و مفید واقع شده باشه، با مراجعه به وب‌سایت لنز مارکت به نشانی  lenzmarket.ir علاوه بر آشنایی بیشتر با عینک‌ها و لنزهای طبی، با دیگر خدمات مربوط به کالاهای اپتیک (عینک طبی، عینک آفتابی و لنزهای چشم) آشنا شوید. 

لنز مارکت بر این اصل برنامه‌ریزی‌شده تا تمامی توان خود را در جهت جلب رضایت مشتری، تقدیم محصولات با قیمت‌های واقعی کسب رضایت بازدیدکنندگان را بکار بگیرد. 

در صورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با تیم پشتیبان لنز مارکت با شماره 91301898 – 021 ارتباط برقرار کنید. 

همچنین لنزمارکت معتقد است که انتقادات شما می‌تواند ما را در مسیر تولید محتوای فاخر برای شما مخاطبین عزیز همیاری کند. 

از این رو اگر در مورد مطلب بالا موضوع خاصی وجود دارد و یا اطلاعات جدیدی را کسب نموده اید که می‌تواند برای ما و دیگر مخاطبین ارزشمند باشد آن را با ما به اشتراک بگذارید.

**از اینکه با لنز مارکت همراه بودید سپاسگزاریم**

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *