در این مطلب ما می خواهیم درباره رنگ چشم ، تغییر رنگ چشم و دیگر موارد مربوطه صحبت کنیم . با ما همراه شوید.

چشم را پنجره روح می نامند . چشم یکی از عوامل مهم زیبایی است و بسیاری از افراد دوست دارند تا رنگ چشم متفاوتی داشته باشند و به همین خاطر از لنز استفاده می کنند یا دست به عمل خطرناک تغییر رنگ چشم دست می زنند و یا کارهای دیگری انجام می دهند .

علت رنگ چشم چیست ؟

رنگ چشم به خاطر قسمت عنبیه می باشد که دارای رنگدانه های ملانین است که برای حفاظت ان از نور وجود دارد . قسمت جلوی عنبیه شفاف و بی رنگ می باشد و رنگ عنبیه بر اثر بازتاب رنگدانه هایی است که در پشت عنبیه قرار گرفته اند .

در صورتی که پراکندگی این رنگدانه ها زیاد باشد رنگ چشم تیره می شود و اگر پراکندگی کم باشد رنگ چشم روشن خواهد بود .
عامل اصلی رنگ چشم وارثت و ژن می باشد . چند ژن مسئول رنگ چشم می باشند که از میان انها برخی ژن ها تاثیر بیشتری دارند . رنگ چشم در اروپا بیشتر بلوطی یا خرمایی می باشد و رنگ غالب در سراسر جهان رنگ قهوه ای مایل به مشکی می باشد .

چرا چشم برخی افراد رنگی است ؟

همان گونه که گفته شد علت رنگ چشم به ژنتیک و رنگ دانه های عنبیه برمی گردد. چشم های بعضی افراد رنگی است چون رنگ دانه ها بعضی امواج نور را جذب کرده و بقیه را منعکس می کنند .
هنگامی که چشم قهوه‌ای دیده می‌شود، در واقع استروما یا مایع چشم مملو از سلول‌های ملانین‌دار است که بیشتر نور ورودی را جذب می‌کنند. در چشمان سبز رنگ ملانین زیادی وجود نداشته و همچنین هیچ ذخیره کلاژنی نیز در استروما ندارد.

هنگامی که نور وارد چشم می‌شود، بخش اعظم آن توسط سلول‌های رنگدانه‌دار جذب شده و ذرات درون استروما نیز نور را مشابه اثر تیندال که نور آبی تولید می‌کند پراکنده می‌کنند. در نتیجه نور آبی پس از ترکیب با نور قهوه‌ای ملانین به رنگ سبز تبدیل می‌شود.

کسانی که رنگ چشمشان ابی است، عملا هیچ سلول رنگدانه‌داری در استرومای خود ندارند و ذخیره کلاژن انها در چشم نیز بسیار کم است. استروما اساسا هیچ رنگی ندارد تا اینکه نور وارد آن شود و سپس به محیط بازتابیده شود.

به همین دلیل است که رنگ چشم های آبی و سبز به کیفیت و کمیت نور موجود در محیط بستگی دارد. این ویژگی در عمل باعث می‌شود که تقریبا تمام نور ورودی به چشم منعکس شده و در نتیجه مشابه اثر تیندال، چشم آبی‌ رنگ به نظر می‌رسد.

پرفسور هانس ایبرگ استاد دانشکده پزشکی مولکولی و سلولی در این رابطه اعلام کرد: «اجداد ما در هزاران سال پیش دچار جهش ژنتیکی در ژن موسوم به «OCA2» ‌در کروموزوم هایشان شدند که منجر به از کار افتادن کلیدهای ژنتیکی ایجاد کننده رنگ قهوه ای در چشم انسان می شود.»

ژن OCA2 دارای کد های خاصی هستند که پروتئین P نامیده می شود و در تولید ملانین نقش داشته این پیگمه ها یا رنگدانه ها به مو، چشم و پوست ما رنگ می دهند. محققان دریافته اند که هر نوع تغییر رنگ در چشم انسان ها از قهوه ای تیره تا سبز؛ نتیجه میزان ملانین موجود در قسمت عنبیه چشم می باشد .
اشخاص دارای چشم های آبی رنگ تنها افرادی هستند که تغییرات اندکی در نوع و میزان رنگ دانه های چشم آنان دیده شده و پرفسور هانس ایبرگ در حصوص این ویژگی منحصر به فرد بیان کرد: «با توجه به این موضوع می توان نتیجه گرفت که تمامی انسان های دارای چشم های آبی رنگ، جد و نیایی مشترک دارند.

تمامی این افراد یک کلید ژنتیکی یکسان را در نقطه ای مشخص از دی ان ای خود به ارث برده اند. در مقابل ان، اشخاص با چشم های قهوه ای رنگ دارای تنوع قابل توجهی در بخش DNA خود هستند که تولید ملانین را کنترل می کند. »

این موضوع به سادگی نشان می دهد که طبیعت به طور متناوب ژن های انسان ها را تغییر می دهد و با ترکیب آن ها موجب پدید آمدن ژن های تازه ای می شود.

ایا تغییر رنگ چشم به صورت دایمی ممکن است ؟

خیلی ها دوست دارند رنگ چشم خود را تغییر داده و به رنگ مورد علاقه خود دراورند . اما ایا چنین چیزی ممکن است ؟ ایا می توان رنگ چشم را به صورت دایمی تغییر داد ؟
رنگ چشم می تواند به صورت طبیعی در طول زمان تغییر کند اما مقدار تغییر بسیار کم می باشد . چشم بیشتر نوزادان در سالهای اول زندگی تیره می شود . افراد گاهی اوقات متوجه می شوند که رنگ چشمشان در طول سالها مقداری روشن تر شده است . این چیزی طبیعی است و اصلا نگران کننده نیست .

خیلی ها برای تغییر رنگ چشم خود از لنز استفاده می کنند


لنزها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای دلیل خاصب استفاده می شوند . بعضی از انها طبی هستند و برخی نیز برای زیبایی استفاده می شوند . لنزهای زیبایی دارای رنگ های مختلفی هستند : ابی ، سبز ، قهوه ای ، خاکستری، بنفش و دیگر موارد .
لنزها دارای خطراتی نیز هستند و در صورت مواظب نبودن می تواند منجر به عفونت و بیماری های چشم مانند خارش ، تیره شدن دید ، از بین رفتن بخشی از بینایی و یا حتی کوری شود . لنزها را باید از منابع معتبر تهیه کنید و در استفاده از ان بسیار دقت کنید . به موقع ان را تمیز کنید و دست هر کسی نسپارید .
با همه این چیزها لنزها رنگ چشم را به طور دایمی تغییر نمی دهد ، به صورت موقت است و رنگ خود چشم ما نمی باشد.
امروزه اما روش هایی وجود دارد که می توان رنگ چشم را به صورت دائم تغییر داد . در بعضی نقاط دنیا عمل ایمپلنت عنبیه را می توان انجام داد . این نوع جراحی فاقد شواهد علمی میباشد ومورد تایید مجامع بین المللی پزشکی نیست.
عنبیه های مصنوعی با سه رنگ مختلف ساخته می شود تا افراد بتوانند رنگ چشم خود را به طور دائم تغییر دهند و دیگر مجبور به گذاشتن و برداشتن لنز نباشند.
این عنبیه‌ها در چشم فرد بیمار که عنبیه ندارد به راحتی قرار می‌گیرد و جراحی موفقی است که عوارض آن قابل قبول و توجیه پذیر است.
اما وقتی این نوع عنبیه مصنوعی روی عنبیه یک فرد سالم قرار می‌گیرد خطرات احتمالی قابل توجیه نمیباشد. عمل جراحی آن یک جراحی داخل چشمی است که طی آن عنبیه مصنوعی روی عنبیه طبیعی در بخش جلویی لنز (عدسی )چشم قرار داده میشود.

آیا تغییر رنگ چشم شدنی است؟

.این عمل اوایل برای جایگزینی یا بهبود عنبیه انجام شد اما به دلیل این که رنگ چشم را تغییر می داد مورد استقبال قرار گرفت .
باید گفت که این عمل دارای خطرات زیادی می باشد . بعضی مطالعات نشان داده افرادی که عمل ایمپلنت عنبیه انجام داده اند دچار عوارضی مانند التهاب چشم ، اسیب به قرنیه ، اسیب دیدن بینایی یا کوری شده اند . بنابراین دارای ریسک بالایی می باشد .
از عوارض دیگر میتوان به ایجاد آب مروارید زودرس اشاره کرد.

چرا که این دیسک رنگی به عنوان یک جسم خارجی در چشم است و با هر بار حرکت چشم می‌تواند به لنز صدمه بزند. فشار بالای چشم و خونریزی‌های مکرر در بخش قدامی چشم از جمله عوارضی است که کاملا قابل پیش بینی است
روش دیگر در برای زیبایی چشم استفاده از لیزر و جراحی چشم با لیزر می باشد. در این روش و تکنیک رنگدانه های قهوه ای چشم در عنبیه از طریق لیزر از بین می روند تا رنگ قهوه ای چشم به ابی تبدیل شود .

این روش سریع و بی درد و تنها چند دقیقه طول می کشد . بعد از انجام این روش 2 تا سه هفته طول می کشد تا رنگ چشم تثبیت شود و چشم از شر ملانین هایی که مانع رنگ ابی چشم بودند خلاص شود . این روش بیشتر برای تبدیل رنگ قهوه ای به ابی است و بالعکس ممکن نیست.

رنگ سبز را نیز می توان از این روش به ابی تبدیل کرد . هزینه این عمل البته بسیار سنگین است و چیزی حدود 5000 دلار هزینه دارد . از نظر خیلی ها یک چشم ابی ارزش این همه پول را ندارد .

ایا عسل و اب ولرم می تواند موجب تغییر رنگ چشم شود؟


بعضی افراد اعتقاد دارند که با ریختن عسل و اب ولرم می توان به تدریج رنگ چشم را تغییر داد . برای انجام این کار پیشنهاد ما این است دو تاسه قطره از عسل و آب را در هر چشم صبحها و شب بچکانید.این کار را روزانه به مدت دو هفته انجام دهید.بیشتر افراد ترجیح می دهند از عسل خام استفاده کنند همچنین آب ولرم نسبت به آب خنک بهتر است.


عسل و آب را به نسبت ۱ به ۵ ترکیب کنید و داخل قطره چکان تمیز بریزید و با دقت در هر چشم دو تا سه قطره بچکانید باقیمانده مواد را در جای خنک و تاریک نگه دارید.
عسل یک آنتی باکتریایی طبیعی برای تمیز کردن چشم و عفونت هایی مثل التهاب و خشکی چشم است.
البته این روش اثبات نشده است و ایمنی ان هم مورد تایید نیست . ریختن اب گرم و عسل(مخصوصا عسل نامرغوب) با هم ممکن است باعث عفونت شود .

آیا برای تغییر رنگ چشم باید به دکتر برویم؟

اگر دیدید که رنگ چشمهای شما به صورت ناگهانی و واضح تغییر کرده است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید . تغییر رنگ چشم از قهوه ای به سبز و از ابی به قهوه ای خطرناک هستند .
تغییر مهم و ناگهانی در رنگدانه عنبیه می تواند نشان دهنده بیماری های زیر باشد :
سندرم horner
اب اوردن چشم
سرطان عنبیه
این موارد به دارو و مراقبت پزشکی نیاز دارند و باید فورا درمان شوند .

افرادی که از لنز چشم استفاده می کنند نیز اگر دچار خارش چشم ، التهاب چشم ، تاری دید و درد چشم شدند هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند .
اگر بعد از عمل زیباسازی چشم نیز متوجه درد و تغییر در بینایی خود شدید هر چه سریع تر به یک پزشک مراجعه کنید .

تغییر رنگ چشم نوزاد

رنگ چشم نوزاد در اوایل روشن می باشد اما به مرور از روشنی و شفافیت ان کاسته می شود . برخی مواقع نیز به علت ازدیاد چشمانی با رنگ‌های قهوه‌ای و تیره و سیاه ، والدین از اینکه رنگ چشم کودک آن‌ها متفاوت از بقیه است، شاد می‌شوند. ولی به مرور زمان رنگ چشم بچه تغییر یافته و به سمت رنگ‌های تیره و مخصوصاً قهوه‌ای می رود.

ثابت شدن رنگ چشم نوزاد تا چه موقع می باشد ؟

ثابت شدن رنگ چشم نوزاد به دلایل گوناگونی وابسته می باشد. از مهم‌ترین دلیل های موثر در رنگ چشم طفل می‌توان موارد زیر را نام برد

میزان رنگدانه چشم
رنگدانه های مو و پوست ما، ملانین است. این رنگدانه‌ها توسط سلول‌ها تولید می‌شود و در تعیین رنگ چشم کودک نقش زیادی ایفا می‌کند. این رنگدانه‌ها از زمان تولد نوزاد با برخورد اولین نور به چشم نوزاد ایجاد می‌شود. دلیل اینکه رنگ چشم کودک متمایل به آبی خاکستری است، وجود مقدار کمی رنگدانه و یا عدم داشتن رنگدانه عنبیه چشم می‌باشد.


ایجاد رنگدانه در عنبیه چشم بسیار سریع اتفاق می‌افتد و تا دو ماهگی کامل می گردد و تا دو سالگی پیگمان‌ها در چشم افزایش خواهند یافت. بنابراین رنگ چشم کودک تا دو سالگی تغییر می‌کند. دلیل تیره‌تر شدن رنگ چشم، تجمع پیگمان‌ها و یا رنگدانه با رنگ تیره تر است. از نظر قدیمی‌ها، تا سن نوزاد 40 روز نشود نمی توان رنگ چشم کودک را تعیین نمود.

ژنتیک
در صورتی که رنگ چشم هم پدر و هم مادر ، روشن و آبی باشد احتمال آبی شدن رنگ چشم کودک بسیار زیاد است اما باز هم قطعی نیست. اگر پدر و مادر چشمانشان قهوه‌ای باشد، رنگ چشم کودکشان قهوه‌ای می‌شود، اما این نیز قطعی نیست. کودکانی که رنگ یک چشم آن ها آبی و چشم دیگر قهوه‌ای است از یک سندرم و بیماری ژنتیکی رنج می‌برند.

شرایط جغرافیایی
عامل دیگری که می‌تواند بر روی رنگ چشم کودک تاثیر بگذارد شرایط جغرافیایی از جمله نور محیط است.

ما معتقدیم که نظرات و پیشنهادات شما علاوه بر اینکه سطح کیفی مقالات و نوشته های ما را ارتقا می دهد می تواند در پیشبرد اهداف سایت یعنی اطلاع رسانی مخاطب از جدیدترین و بروز ترین مطالب به ما کمک شابانی بکند.

از این رو اگر در مورد مطلب بالا دانش خاص و یا از یک مقاله جدید محتوای جدیدی را توانسته اید اتخاد کنید و یا نسبت به متن ارائه شده در بالا انتقاد و یا پیشنهادی دارید ما و دیگران عزیزان را از آن مطلع گردانید.

جهت بیشتر شدن اطلاعات خود میتوانید سری به مقالات قبلی ما بزنید :

ضعیف شدن چشم و راههای پیشگیری از آن

موارد مهم درباره لنز چشمی | نکاتی درمورد لنز چشمی

لنز طبی فصلی و بررسی آن | ویژگی های لنز طبی فصلی

پیر چشمی چیست؟ علایم، راه های پیشگیری و روش های درمان

لنز چشم رنگی چه خصوصیاتی دارد ؟ بهترین لنز چشم رنگی چیست ؟

بهترین مارک لنز طبی رنگی و معرفی 12 تا از برندهای برتر

2 دیدگاه در “تغییر رنگ چشم چگونه ممکن است؟

  1. حامد گفت:

    سلام اینکه با بعضی رژیم ها و خوراکی ها رنگ چشم تغییر میکنه درسته ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر

      نه ، این قضیه چند باری مطرح شده و گفته شده که با خوردن زیادی بعضی مواد غذایی چشم روشن تر میشود ، ولی من تا بحال همچین چیزی به چشم خودم ندیدم

      شماره واتس ِآپ ما برای استعلام موجودی ، 09399333093

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *