استفاده از لنز چشم روز به روز طرفداران بسیاری پیدا می کند و هر روز بر آمار کسانی که دوست دارند از لنزهای طبی، رنگی و یا طبی رنگی استفاده کنند، افزوده می شود، ولی با این حال، یکی از دغدغه ها و مسائلی که ذهن بسیاری از افراد استفاده کننده از لنز طبی، لنز رنگی و لنز طبی رنگی را به خود مشکل می کند. در مقاله زیر در مورد طرز گذاشتن لنز داخل چشم سخن می گوییم.

چگونگی استفاده از لنز و طرز گذاشتن لنز داخل چشم است، که به ویژه افراد افراد تازه کار و افرادی که تجربه و مهارت ندارند، بسیار مشکل آفرین می تواند باشد و در صورت گذاشتن لنز به صورت نا صحیح بر روی چشم، احتمال دارد، دچار برخی از مشکلات و عوارض استفاده از لنز مانند عفونت و یا خراش قرنیه و غیره شوند. از این رو، اشنایی با نحوه و طرز گذاشتن لنز داخل چشم بسیار مهم می باشد و باید آموزش ها و مهارت های لازم را به دست آورد. اولین قدم برای گذاشتن لنز بر روی چشم آشنایی به نحوه بسته بندی لنز می باشد.

بسته بندی لنزها

لنزهای تماسی و داخل چشمی در دو مدل بسته بندی می شوند، یک مدل بسیار ساده و پلاستیکی است و باز کردن آن خیلی آسان می باشد و فقط کافی است که مصرف کننده کاور آن را بر دارید و لنزها را در درون بسته بندی خارج نماید. مدل دیگر بسته بندی در درون شیشه های کوچک است، که شبیه بسته بندی برخی از قرص ها می باشد. که باز کردن آنها تا حدی سخت است به ویژه برای برخی از خانم ها می تواند، دشوار باشد. برای باز کردن آنها باید به فلش که بر روی حلقه فلزی بطری شیشه ای نوشته شده است، دقت کنید.

این محل قسمتی است که می توانید این بسته بندی را باز کنید و تا زمان شنیدن صدای باز شدن باید می توان گفت که بسته بندی لنز باز شده است و سپس قسمت بالایی آن را بردارید و آن را از بطری جدا کنید و بعد حلقه فلزی روی بطری را جدا کنید، مراقب باشید که دست شما را این حلقه فلزی نبرد. بعد از برداشتن حلقه فلزی تنها با یک درب نرم و پلاستیکی مواجه می شود که می توانید آن را به راحتی از روی بطری بر دارید و به این صورت لنزها قابل دست رس می باشند و بسته بندی باز می شود.

طرز گذاشتن لنز داخل چشم

بسیاری از افراد به ویژه خانم هایی که دوست دارند، از لنزهای رنگی برای مهمانی ها و یا جشن ها استفاده کنند، گذاشتن آن داخل چشم به را آرایشگر خود می سپارند، ولی وقتی در مراحل بعدی و یا در همان جشن می خواهند لنز خود را بر دارند و لنز دیگر بگذارند، دچار مشکل می شوند، از این رو، آشنایی با طرز گذاشتن لنز داخل چشم برای افرادی که می خواهند از لنز استفاده کنند، بسیار مهم می باشد. که برای گذاشتن لنز بر روی چشم می توانید به روش زیر عمل کنید. فرقی بین طریقه و طرز گذاشتن لنزهای رنگی، طبی و طبی رنگی وجود ندارد، و در همه موارد بهتر است توصیه ها و روش های زیر را رعایت کنید.

شستن دست ها

اگر می خواهید لنز بر روی چشم خود بگذارید، اولین کار این است که ابتدا دست های خود را به صورت کامل و تمیز با مواد شونیده بشورید، تا دست ها از هر گونه آلودگی و میکروب به دور باشد، شستن دست با آب و صابون و یا سایر شوینده ها می تواند برای این منظور مناسب باشد. بعد از شستن دست ها، بهتر است که دست خود را با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید، دقت داشته باشید که حوله تمیز باشد، تا میکروب و آلودگی از حوله به دست انتقال پیدا نکند و همچنین از حوله ای استفاده کنید که پرز ندهد و پرز حوله بر روی دست نچسبد.

برخی برای خشک کردن دست از دستمال کاغذی استفاده می کنند، که در این صورت هم باید، مراقبت چسبیدن تکه های دستمال کاغذی بر روی دست خود باشید. اگر احتمال می دهید، که حوله و یا دستمال کاغذی آلوده باشد و یا پرز بر روی دست های شما بچسبد. در این صورت بهتر است از دستگاه خشک کن استفاده کنید. همچین دقت کنید که ماده شونیده که برای دست ها از آن استفاده می کنید با لنز تماس نداشته باشد، چرا که در صورت تماس با لنز، سبب خشکی لنز می شوند و لنز خشک شده برای چشم مناسب نیست و سبب ایجاد زخم و موجب تاری دید می شود.

باز کردن بسته بندی لنز

حال که دست های خود را با صابون به صورت کامل شستید و خشک کردید، می توانید به سراغ باز کردن بسته بنبدی لنز خود بروید، از این رو، ابتدا بسته بندی لنز را با احتیاط باز کنید، تا به آن آسیبی وارد نشود، اگر لنز طبی است و به تجویز پزشک خریداری کرده اید، در این صورت دقت کنید که کدام لنز برای کدام چشم است، چون که شماره چشم ها با هم فرق می کند و اگر دقت کنید، ممکن است لنز چشم چپ را به راست و یا بر عکس بگذارید، که این اتفاق می تواند ناراحت کننده و اذیت کننده باشد و همچنین عوارض دیگری به دنبال داشته باشد. نکته دیگر که باید مد نظر داشته باشید این است که، به هنگام خارج کردن لنز از جعبه، گرد و غبار اصلا با لنز تماس پیدا نکنند.

برداشتن لنز با انگشت

بعد از باز کردن بسته بندی لنز، می توانید با انگشت دستی که با آن راحت تر هستید لنز را بر دارید. برای برداشتن لنز می توانید با هر انگشتی که راحت هستید این کار را بکنید. معمولا بیشتر با انگشت اشاره لنز را بر می دارند. در هنگام بر داشتن لنز دقت کنید که لنز چپه نباشد برای تشخیص چپه بودن لنز به لبه های لنز دقت کنید، اگر لبه های لنز به سمت بیرون مایل باشند، در این صورت به احتمال زیاد لنز چپه است. همچنین در هنگام برداشتن لنز دقت کنید که با ناخن به لنز آسیب وارد نکند و لنز را روی ناخن خود نگذارید. چون احتمال دارد، آسیب وارد شود. برای اینکه راحت تر لنز را بردارید، می توانید کمی محلول را روی دستتان خود بمالید.

طرز گذاشتن لنز داخل چشم 
 1

دقت کنید که لنز پارگی نداشته باشد

بعد از برداشتن لنز با دست، آن را بر روی نوک انگشت سبابه خود بگذارید و به آن خوب نگاه کنید، تا آسیب و پارگی نداشته باشد و یا آشغال و غیره … بر روی آن نچسبیده باشد. چرا که پارگی داشتن لنز و یا وجود آشغال بر روی آن می تواند به چشم آسیب بزند و برای سلامتی چشم مضر است. توجه داشته باشید، که وقتی که لنز را بر می دارید، بر روی انگشت نرم باشد و به شکل آینه مقعر قرار بگیرد و گرد و غبار و غیره موجود بر روی لنز را چک کنید. اگر مورد پیدا کردید می توانید با مایع مخصوص آن را بشورید و تمیز کنید. هیچ وقت لنزی را که دارای گرد و غبار و یا آشغال و غیره می باشد، استفاده نکنید.

باز کردن پلک چشم برای گذاشتن لنز

بعد از گذاشتن لنز بر روی نوک انگشت سبابه یکی از دست ها خود، و چک کردن سالمی و بی عیب بودن آن و مطمئن شدن از سلامتی آن نوبت به باز کردن پلک چشم می رسد، برای این منظور به وسیله دست دیگر که لنز را با آن نگرفته اید و با استفاده از انگشت پلک های بالایی و پایین خود را باز کنید. برای باز کردن پلک چشم می توانید با استفاده از انگشت اشاره پلک خود را بالا بکشید و با استفاده از انگشت میانی پلک پایینی را به پایین بکشید تا چشم باز شود. البته این کار احتمال دارد در ابتدا برای برخی از افراد سخت باشد، ولی با تمرین و به دست آوردن مهارت کار راحتی می باشد و می توانید تنها پلک پایین را به سمت پایین بکشید و لنز را بر روی چشم قرار دهید.

طرز گذاشتن لنز داخل چشم

حالا که با استفاده از انگشت دست خود چشم را باز کرده اید و پلک بالا و پایین را به صورت باز نگه داشته اید می توانید لنز را که بر روی انگشت اشاره دست دیگر قرار دارد، بدون استرس به چشم نزدیک کنید و وقتی می خواهید لنز را بر روی چشم بگذارید، به سمت بالا نگاه کنید، تا قرنیه چشم به صورت کامل دیده شود و سپس لنز را بر روی چشم خود قرار دهید.

در این مرحله سعی کنید تا پلک نزنید و به لنز هم خیر نشوید، پلک زدن و خیره شدن به لنز احتمال دارد، موجب ضربه زدن به لنز شود. در حالی که با خیره نشدن به لنز بهتر می توانید لنز را به داخل چشم هدایت کنید. بعد از گذاشتن لنز به آرامی داخل چشم از این که لنز بر روی عنبیه چشم قرار گرفته است مطمئن شوید. برای این کار می توانید زمانی که لنز را بر روی چشم خود گذاشتید، آن را با انگشت خود حرکت دهید تا دقیق در کره چشم قرار گیرد.

گذاشتن لنز بر روی قرنیه

وقتی که لنز را وارد چشم کردید و می خواهید آن را بر روی قرنیه چشم قرار دهید، دقت داشته باشید که حتما لنز را در وسط چشم و دقیقا بر روی قرنیه قرار دهید و در آیینه آن را فیکس کنید، چنانچه لنز کمی بالاتر و یا پایین تر از قرنیه قرار گیرد، می تواند به چشم آسیب بزند و خطراتی برای سلامتی چشم دارد. برای درست جای گرفتن لنز بر روی چشم سعی نمائید به سمت روبرو و در آینه نگاه کنید و لنز را بر روی عنبیه (سیاهی چشم) خود قرار دهید برای این کار می توانید از انگشت استفاده کنید و یا به آرامی پلک بزنید و چشم خود را بچرخانید.

بستن پلک چشم

وقتی که از درست و صحیح گذاشته شدن لنز بر روی چشم به ویژه در مرکز قرار گرفتن آن اطمینان پیدا کردید، می توانید دست خود را برداشته و اجازه دهید تا پلک بسته شود. البته ابتدا انگشت خود را از روی پلک بالایی بردارید و اجازه دهید که پلک بالایی به آرامی بسته شود و برای ثابت شدن لنز بر روی چشم بهتر است چند بار کره چشمان خود را بچرخانید تا لنز به صورت کامل بر روی کره چشم قرار گیرد. می توانید برای حرکت دادن چشم به ارامی پلک بزنید.

اگر در حین پلک زدن احساس درد و یا سوزش کردید می توانید لنز را از روی چشم خود بر دارید و به خوبی آن را با مایع شوینده لنز که معمولا یکی از لوازم جانبی لنز در هنگام خرید می باشد، بشویید. و دوباره آن را به همین طریق که گفته شده بر روی چشم خود قرار دهید. بعد از گذاشته چشم ممکن است برای چند ثانیه نیاز به بستن چشم داشته باشید. که می توانید چشم های خود را ببنید. برای قرار گرفتن درست لنز بر روی چشم چند ثانیه به سمت بالا و سپس چند ثانیه به سمت پائین نگاه کنید و سپس 10 تا 15 پلک بزنید.

طرز گذاشتن لنز داخل چشم بر روی چشم دیگر

وقتی که یکی از لنزها را به طریقه گفته شده بر روی چشم خود گذاشتید، می توانید شروع به گذاشتن لنز دیگر در چشم بعدی خود کنید. اگر همه مراحل گفته شده در بالا را به صورت دقیق و کامل رعایت کنید، هیچ مشکلی پیش نمی آید و می توانید به همان صورت لنز را بر روی چشم دیگر خود هم بگذارید.

وقتی که هر دو لنز را بر روی چشمان خود گذاشتید مراقبت باشید که جا لنزی و یا همان حعبه لنز هیچ گونه تماسی با سینک و یا رو شور نداشته باشد و سریع در جعبه را ببندید و در جای مطمئن و بهداشتی نگهداری کنید، تا هر وقت لنز را از چشم خود خارج کردید، بتوانید لنز را داخل آن بگذارید. حتماً توجه داشته باشید که لنز را در ساعت های کمی از روز استفاده کنید و وقتی نیازی به آن ندارید، لنز را از روی چشم خود خارج کرده و در داخل جعبه مخصوص خود بگذارید. تا آلودگی و گرد و غبار نگیرد و در صورت اذیت شدن لنز را خارج کرده و به چشمان خود کمی استراحت دهید.

سخن آخر در مورد طرز گذاشتن لنز داخل چشم

ما بر این باور هستیم که شما دوستان و همراهان همیشگی ما می توانید با نظرات و اتقادات سازنده خود له تیم تولید محتوایی ما کمک نمایید تا برای خود شما این کارایی را داشته باشیم و بتوانیم هر چه بهتر و با کیفیت تر محتواهایی هر چه فاخرتر و کامل تر تولید کنیم.

به همین منظور اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا یعنی طرز گذاشتن لنز داخل چشم موضوعی ذهن شما را به خود مشغول نموده و نقد دارین که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید.
در ضمن اگر در ارتباط با موضوع مقاله یعنی طرز گذاشتن لنز داخل چشم دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از ان آگاه گردانید.

مقالاتی که خواندن آنها به خرید مناسب شما کمک بسزایی میکند :

نکات مهم در خرید لنزهای طبی | لنز طبی با چه مشخصاتی بخریم ؟

آیا لنز رنگی ضرر دارد ؟ | مضرات لنز رنگی

آیا خوابیدن با لنز کار درستی هست؟؟ مضرات خوابیدن با لنز

تغییر رنگ چشم چگونه ممکن است؟

به نظر شما عینک بهتر است یا لنز ؟؟؟

4 دیدگاه در “آموزش طرز گذاشتن لنز داخل چشم !!

  1. فاطمه گفت:

    سلام ببخشید لنز هایی که خریداری میکنیم دارای جعبه و محلول لنز هستند یا نه

    1. سلام فاطمه خانم
      نه لنزها دارای محلول لنز نیستند و محلول اون رو جداگانه باید از سایت خریداری کنید .

  2. فرهود گفت:

    سلام لطفا طریقه ی شستشوی لنز با محلول رو هم در سایت بزارین عالی میشه

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      چشم حتما یه سری فیلم آموزشی در حال تدوین داریم که حتما کمکتون میکنه .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *