[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]عینک وسیله ی کمک به بینایی بشریت میباشد که تاثیری در بهبودی ضعیفی چشم ندارد اما بدون عینک فرد به راحتی نمی بیند و ممکن است کیفیت زندگی او تحت تاثیر یک بینایی بد قرار ‌گیرد. با این بخش از لنز مارکت همراه باشید تا با عوارض عینک نزدن آشنا شوید.

تنها استثنائی که وجود دارد اینست که در اطفال بین ۴ تا ۶ سال اختلالات بینایی می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات و مسائل بینایی شود که این گروه سنی درمان‌های خاص خود را دارند. گاهی هم عینک به منظور اصلاح انحرافات چشمی تجویز می گردد که در آن صورت نیز باید طبق تجویز پزشک معالج استفاده گردد. اما به طور کلی استفاده از عینک به منظور خوب دیدن و راحت دیدن است و اگر عینک نزنیم این دو امتیاز بینایی را از دست می‌دهیم.[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

رابطه عینک با چشم

در مورد عینک و رابطه آن با چشم باید گفت عینک وسیله ای است که از عدسی ساخته شده و انسان ها از آن برای ایجاد یک دید بهتر استفاده می کنند. همچنین در مورد عینک و رابطه آن با چشم باید گفت از این وسیله معمولا در سنین زیر 10 سال برای اصلاح و درمان تنبلی چشم با دستور چشم پزشک استفاده می شود. اما ممکن است برای برخی این سوال پیش بیاید که آیا عینک می تواند سبب تقویت یا ضعیف تر شدن چشم شود یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است این مقاله را تا انتها دنبال کنیم.

عینک طبی

عینک، قاب های عدسی مانند از جنس شیشه یا پلاستیک میباشند که با کمک دو دسته بر روی گوش ها سوار شده و باعث می شود تا قسمت عدسی روبروی چشم ها قرار بگیرد. همانطور که میدانید عدسی ها لنز هایی هستند که نور با عبور از آن شکسته و می تواند همگرا یا واگرا شود.

لازم به ذکر است که عینک ها می توانند در انواع مختلفی استفاده شوند و لزوما تنها به کاربرد های پزشکی محدود نمی شوند. به عنوان مثال امروزه می توان عینک ها را به عینک های طبی، حفاظتی-صنعتی، عینک های الکتریکی، عینک های آفتابی و … تقسیم بندی نمود. به طور کلی عینک اولین بار برای رفع مشکلات بینایی و یا بهبود بینایی به کمک عدسی به وجود آمد و  اولین بار در قرن 13 میلادی در اروپا به کار گرفته شد.

  • محافظت از چشم در برابر پرتوهای مختلف اعم از IR یا مادون قرمز، UV یا ماورای بنفش، اشعه X و … .
  • تصحیح عیوب انکساری از جمله دوربینی، نزدیکی بینی، آستیگماتیسم، پیرچشمی و یا مشکلاتی که ترکیبی از این موارد می باشد.
  • تصحیح مشکلاتی که می تواند باعث خستگی، عدم برقراری دید در دو چشم و یا تنبلی چشم ها شود. به عنوان مثال می توان به انحرافات آشکار و مخفی اعم از تروپیا و فوریا اشاره نمود.
  • کاربری های فانتزی و ظاهری، استفاده در موارد تحقیقاتی و درمانی، دید در شب، کاربری های سرگرم کننده مانند ایجاد حالت سه بعدی و … .

آیا عینک باعث درمان بینایی می شود؟

سوالی که اغلب بین افراد مختلف جامعه به وجود می آید، آن است که آیا عینک زدن باعث بهبودی و درمان چشم ها و عینک نزدن باعث تضعیف آن می شود یا خیر؟ این سوال که غالبا به اشتباه از فروشندگان عینک ها پرسیده می شود، جواب منحصر بفردی ندارد ولی به طور کلی اگر بخواهیم از زبان متخصصان به آن پاسخ دهیم، میتوان گفت که عینک می تواند در بعضی موارد باعث تصحیح و بهبود وضعیت چشم ها شود اما این مورد تنها برای افراد با سنین زیر 10 سال و برای جلوگیری از تنبلی چشم است که در این حالت باید استفاده از عینک اجباری شود. در مورد افراد بالای این سن، عینک تنها می تواند به عنوان یک ابزار کمکی برای بهبود وضعیت بینایی فرد مورد استفاده قرار گیرد. این بدان معنی است که اگر فردی عینک بزند، نمره چشم او پایین نمی آید و یا بیماری اش رفع نمی شود، بلکه با استفاده از عدسی، می تواند بهتر اشیاء پیرامون خود را ببیند که این مورد تنها با وجود عینک میسر است.

یا عینک نزدن باعث تضعیف بینایی می شود؟

در مورد بخش دوم سوال، باید گفت عینک زدن یا نزدن باعث آسیب به چشم ها به صورت فیزیکی نمی شود. بنابراین استفاده و یا عدم استفاده از آن باعث تقویت یا تضعیف چشم ها نیز نخواهد شد. اما به هر حال باید به این نکته توجه داشت که عدم استفاده از عینک سبب می شود تا زندگی فرد تحت تاثیر قرار گرفته و این باعث می شود تا در اثر دید نامناسب، حادثه یا مشکلاتی گریبان گیر فرد شود.

البته ذکر این نکته لازم است که در برخی موارد با تجویز چشم پزشک، استفاده از عینک ها ضروری بوده و برداشتن و نزدن آنها باعث می شود تا برای فرد این مشکل پابرجا بماند. به عنوان مثال درمان انحراف چشم در کودکی معمولا با تجویز عینک همراه است و برداشتن آن از صورت، می تواند روند شکل گیری و ایجاد خلل در دید دوچشمی برای کودک را به حالت قبل بازگردانده و مضر باشد.

آستیگمات ها

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در این مقاله  بيان كرد، عوارض عينک نزدن برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم ها می باشد.

طبق گفته دکتر علیرضا کشتکار جعفری، با توجه به مزایای استفاده از عینک و رابطه آن با چشم، هر چند این افراد می توانند از عینک استفاده نکنند اما توصیه می شود تا به طور کلی عینک را کنار نگذارند. در واقع استفاده از عینک در این افراد در دوره طلایی هفت سال اول زندگی می تواند به بهبود چشم کمک بسیاری بکند. در رابطه با این بخش از مقاله عینک و رابطه آن با چشم باید گفت اختلالاتی از جمله اختلالات عدسی، قرنیه و چشم می تواند منجر به آستیگماتیسم شود.

جمع بندی

در انتها به عنوان جمع بندی بايد گفت استفاده از عینک با توجه به اینکه عینک و رابطه آن با چشم در بعضی موارد باعث درمان و در بعضی موارد تنها باعث بهبود دید می شود، از فردی به فرد دیگر متفاوت میباشد. بهتر است کسانی که به نوعی با مشکلاتی در بینایی و چشمان خود مواجه هستند، حتما به چشم پزشکان مراجعه کرده و روش درمانی خاص خود را با مشورت با ایشان استفاده کنند.

البته نباید از تاثیرات کار مداوم با موبایل ها، لپ تاپ ها و زل زدن به صفحات الکترونیکی غافل شد زیرا این عوامل می توانند سبب تضعیف چشم ها شوند. در واقع در این موارد غالبا بازتاب مستقیم نور و مشاهده جملات و متون ریز می تواند سبب تضعیف چشم ها شود که استفاده از عینک می تواند با مشورت پزشک برای این دسته از افراد مفید باشد.

لنز مارکت

امیدواریم از مطالب گفته شده استفاده کامل را برده باشید و مفید واقع شده باشد، با مراجعه به وب‌سایت لنز مارکت به نشانی https://lenzmarket.ir/  علاوه بر آشنایی بیشتر با عینک‌ها و لنزهای طبی، با دیگر خدمات مربوط به کالاهای اپتیک (عینک طبی، عینک آفتابی و لنزهای چشم) آشنا شوید. لنز مارکت بر این اصل برنامه‌ریزی‌شده تا تمامی توان خود را در جهت جلب رضایت مشتری، تقدیم محصولات با قیمت‌های واقعی کسب رضایت بازدیدکنندگان را بکار بگیرد. در صورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با تیم پشتیبان لنز مارکت با شماره 36833650 – 021 ارتباط برقرار کنید. همچنین لنزمارکت معتقد است که انتقادات شما می‌تواند ما را در مسیر تولید محتوای فاخر برای شما مخاطبین عزیز همیاری کند. از این رو اگر در مورد مطلب بالا موضوع خاصی وجود دارد و یا اطلاعات جدیدی را کسب نموده اید که می‌تواند برای ما و دیگر مخاطبین ارزشمند باشد آن را با ما به اشتراک بگذارید.

**از اینکه با لنز مارکت همراه بودید سپاسگزاریم**

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *