یکی مشکلات و یا بیماری های چشمی خال است. اغلب خال های چشم قابل درمان هستند. انواع خال چشمی وجود دارد که بر اثر ملانوسیت بر روی سطح خارجی چشم ایجاد می شود. افراد معمولا با خال پوستی آشنایی دارند اما خال چشمی کمتر شناخته شده است. این نوع خال با عنوان نووس شناخته می شود و در بخش های مختلف چشم ممکن است به وجود آید. در ادامه همراه لنز مارکت باشید تا با انواع خال چشمی و روش های درمان آن آشنا شوید.

خال چشمی چیست؟

و خال چشم که به اصطلاح پزشکی نووس نام دارد، یکی از بیماری های بی خطر چشم است که انواع مختلفی دارد. خال چشم معمولاً در همه نقاط چشم به وجود می آید و در اکثر موارد بی ضرر است و مشکل خاصی برای افراد ایجاد نمی کند. اما بهتر است که این خال را به پزشک متخصص نشان دهید و معاینه کنید.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

چرا که برخی از خال های چشم بدخیم هستند و در صورت درمان نشدن، ممکن است تبدیل به بیماری خطرناکی مانند سرطان ملانوما شوند. لازم به ذکر است که متاسفانه سرطان ملانوما یکی از بیماری های بدخیم و دردناک است که موجب به مرگ بیمار می شود.

انواع خال چشمی

همان طور که اشاره شد خال چشم به دلیل انتشار نامناسب سلول های ملانوسیت و جمع شدن آن ها در یک نقطه به وجود می آید. خال های چشم به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند که در صورت بدخیم بودن گاهی موجب مرگ خواهند شد. از انواع خال های چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خال اکتسابی:

خال اکتسابی دقیقا همان خال هایی هستند که به دلیل جمع شدن ملانوسیت ها تشکیل می شوند. ملانوسیت ها که مسئول تولید رنگدانه ها هستند به یکدیگر متصل می شوند و خال چشم اکتسابی را به وجود می آورند. این نوع خال چشم در ابتدا وجود ندارد و با گذشت زمان و بالا رفتن سن افراد به وجود می آید.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

خال عنبیه:

خال عنبیه یا نووس عنبیه، یکی از خال های چشم است که معمولاً 6-10 درصد افراد به آن مبتلا می شوند. همان طور که از نام آن مشخص است، این خال روی بخش عنبیه یا بخش رنگی چشم به وجود می آید. خال های عنبیه معمولاً تیره رنگ هستند و احتمال به وجود آمدن آن در افراد چشم آبی بیشتر است. به همین دلیل به آسانی قابل مشاهده هستند.

خال چشم مادرزادی:

خال چشم مادرزادی که از نام آن مشخص است، از بدو تولد با نوزاد همراه است. گاهی اوقات این عارضه در طول زندگی و با گذشت زمان خود را نشان خواهد داد. خال های مادرزادی معمولاً خطرناک هستند و اغلب موجب بیماری سرطان خواهند شد. بنابراین در صورت مشاهده هر نوع لک یا خال در چشم، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

خال چشم ملتحمه‌ای:

خال ملتحمه ای به دلیل جمع شدن ضایعات رنگ دانه سلول ملانوسیت در بخش سفیدی چشم ایجاد می شود. همچنین خال ملتحمه ای معمولاً در سنین کودکی نمایان می شود و تقریبا 50 درصد سفیدی چشم را پوشش می دهد. این نوع خال ممکن است به مرور زمان تغییر رنگ بدهد که معمولاً در دوران بلوغ و بارداری اتفاق می افتد.

خال چشم کوروئیدی:

خال چشم کوروئیدی، نوعی آسیب چشمی است که به واسطه رنگدانه ها ایجاد می شود و در پشت چشم قرار می گیرد. بر اساس مطالعات انجام شده توسط بنیاد ملانوم، از بین 10 نفر، یکی از آن ها به نووس کوروئیدی مبتلا خواهند شد. این نوع خال چشم که بر اثر انباشته شدن سلول های ملانوسیت ایجاد می شوند، بی خطر هستند و تشخیص آن فقط از طریق معاینه پزشک متخصص چشم امکان پذیر است.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

خال های کوروئیدی، علائم و نشانه خاصی ندارند. این خال ها با ترشح مایعات از چشم یا رشد و تکثیر رگ های خونی همراه هستند. نووس کوروئیدی، در صورت درمان نشدن به موقع موجب از هم گسیختگی شبکیه چشم و حتی از بین رفتن بینایی بیمار خواهد شد. پس در صورت امکان، مراجعه به متخصص در هر 6 ماه را فراموش نکنید.

عوارض انواع خال چشمی

بسیاری از خال ها غیرسرطانی هستند و شانس تبدیل آنها به ملانوم کم است. اما در هر صورت باید مورد معاینات منظم قرار گیرند. هر چه تشخیص سریع تر باشد، درمان نتیجه بخش تر می شود و از تبدیل آن به مشکل جدی تر جلوگیری خواهد شد. البته همیشه درمان نکردن منجر به سرطان نمی شود. برخی بیماری ها نیز نتیجه بیماری خال چشمی است. اختلال هیپوتروفی اپتلیوم رنگدانه شبکیه (CHRPE) گاهی از عوارض خال چشمی است که متاسفانه علامتی ندارد. اگر پزشک CHRPE را تشخیص دهد باید درباره مزایا و معایب تست ژنتیک با متخصصان مشورت کند.

درمان انواع خال چشمی 

همان طور که گفته شد بیشتر خال‌های چشم خوشبختانه قابل درمان هستند، تنها کافی است که چشم پزشک به صورت پیوسته خال‌ها را مورد بررسی و آزمایش قرار دهد که معمولا این کار را هر شش ماه یا یک سال انجام می‌دهد تا شاهد تغییراتی از جمله شکل، سایز و رنگ خال شود.

در صورتی که بین خال‌های چشمی مانند عنبیه، ملتحمه‌ای، کوروئیدی و تابش نور خورشید به دلیل داشتن اشعه فرابنفش ارتباطی وجود داشته باشد، می‌توان برای رفع این مشکلات از عینک‌های آفتابی استفاده نمود که باعث کمتر شدن عوارض و آسیب‌ها به چشم می‌گردد. در صورتی که براساس بررسی و شواهد موجود پزشک متخصص تشخیص دهد که خال چشم باید حتما برداشته شود، باید با استفاده از عمل جراحی با توجه به شرایط شخص بیمار مشخص شود که به صورت باز انجام شود یا با استفاده از لیزر برای خارج کردن خال از داخل چشم اقدامات لازم انجام گیرد.

کلام آخر

خال های چشمی انواع متفاوتی دارند که اغلب آنها با عمل های جراحی قابل درمان هستند. از انواع خال چشم می توان به خال کوروئیدی، ملتحمه ای، اکتسابی، مادرزادی و… اشاره کرد. خال چشم معمولاً در همه نقاط چشم به وجود می آید و در اکثر موارد بی ضرر است و مشکل خاصی برای افراد ایجاد نمی کند اما بهتر است هر چند وقت یکبار مورد معاینه پزشک قرار بگیرید. لنز مارکت یکی از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی فروش انواع لنز امیدوار است این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *