به گفته پزشکان، با کاهش کیفیت هوا به دلیل افزایش آلودگی، باید بیشتر مراقب استفاده از لنز چشمی بود زیرا آلودگی هوا ممکن است منجر به عوارض عمده مربوط به لنزهای چشمی شود.

ما در این مقاله می خواهیم به تاثیر آلودگی هوا بر روی لنز چشم، بپردازیم.

آلودگی هوا و لنز چشم:

چشم پزشکان معتقدند آلودگی هوا نه تنها قلب و ریه های شما را مسدود می کند بلکه باعث ناراحتی کسانی می شود که از لنزهای چشمی استفاده می کنند.

به گفته کارشناسان، سطح بالای آلودگی هوا، استفاده از لنزهای چشمی را دشوار می کند زیرا لنزها یک شی خارجی هستند و آلودگی هوا می تواند منجر به عارضه چشمی شود.

کارشناسان می گویند، به طور متوسط یک لنز چشمی نرم باید حدود 18 ماه دوام داشته باشد در حالی که یک لنز نیمه نرم را می توان با اطمینان و تا 30 ماه استفاده کرد. با این حال، به دلیل افزایش آلودگی هوا در زمان هایی، استفاده از چنین لنزهایی فقط برای مدت 8 ماه ایمن است. مطمئنا این مسئله باعث نگرانی می شود زیرا استفاده از لنز در یک محیط آلوده می تواند به آسیب های جبران ناپذیری به چشم شما منجر شود.

توصیه هایی در مورد لنز چشم

در شهرهایی که کیفیت هوا در آن بد است، به کاربران لنزهای چشمی توصیه می شود که لنزها را بلافاصله پس از استفاده برداشته و آن ها را کاملا شستشو دهند. به دلیل مالش مداوم ممکن است لنزها دچار پارگی شوند که منجر به عفونت یا آسیب جدی می شود. همچنین توصیه می شود مقداری اشک مصنوعی به چشم اضافه کنید زیرا آلودگی باعث خشک شدن لنزها می شود اما استفاده از قطره چشمی می تواند باعث رطوبت آن ها شود. اگر در هنگام آلودگی هوا لنزهای خود را زیاد می شویید و خشک می کنید، سعی کنید با ریختن چند قطره از مرطوب کننده اشک مصنوعی 15 دقیقه قبل از قرار دادن لنزها، آن ها را مرطوب کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، توصیه می شود بلافاصله با یک متخصص چشم مشورت کنید.

برخی از کسانی كه از لنزهای چشمی استفاده می كنند، از تحریک پذیری ناشی از ذرات خارجی و همچنین آلودگی هوا رنج می برند. با این حال، استفاده از لنزهایی که توسط یک تولید کننده قابل اعتماد ساخته شده و از کیفیت خوبی برخوردار هستند، یک راه حل آسان برای چنین مشکلی است. لنزهای چشمی که توسط یک شرکت معتبر ساخته می شوند در محیط های آلوده، کمتر باعث تحریک پذیری می شوند و در صورت استفاده صحیح هرگز به چشم افراد آسیب نمی رسانند.

استفاده از لنزهای مناسب می تواند راه حلی برای جلوگیری از آسیب دیدگی چشم و تحریک پذیری ناشی از آلودگی هوا باشد. در حالی که لنزهای ارزان قیمت در بازار موجود هستند اما کارایی آن ها در ایجاد دید خوب در یک محیط آلوده با لنزهای با کیفیت بالاتر، مطابقت ندارد.

تاثیر کیفیت هوا بر تمایل انتخاب افراد دارای لنز چشمی:

مطالعه ایی به منظور تاثیر کیفیت هوا بر تمایل انتخاب افراد دارای لنز چشمی صورت گرفته است. که در زیر به آن می پردازیم.

هدف مطالعه:

این مطالعه با هدف بررسی اینکه آیا کیفیت هوا بر راحتی چشم در هنگام استفاده از لنزهای چشمی و تمایل انتخاب جمعیت نزدیک بینی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، تاثیر می گذارد یا خیر، صورت گرفته است.

روش ها:

پرسشنامه ها در بین صد و بیست نفر از دارندگان لنزهای چشمی توزیع شده است تا بفهمند آیا پاسخ دهندگان با توجه به کیفیت هوا استفاده از لنزهای چشمی را کاهش می دهند یا متوقف می کنند و وضعیت چشمی آن ها را در شرایط مختلف کیفیت هوا ارزیابی و مقایسه کنند.

نتایج:

43.8 درصد از پاسخ دهندگان، نگران کاهش نفوذپذیری اکسیژن لنزهای چشمی و افزایش عوارض مرتبط با لنزها ناشی از جذب و تجمع ذرات آلوده بر روی آن ها بودند. 13.4 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که در طول آلودگی متوسط تا شدید هوا استفاده از لنزهای چشمی را متوقف کرده و به عینک روی می آورند. 28.6 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که بسته به شرایط در طی آلودگی متوسط تا شدید هوا، استفاده از لنزهای چشمی را کاهش می دهند. با این حال، این مطالعه از نظر آماری تفاوت معناداری در راحتی چشم ها هنگام استفاده از لنزهای چشمی و نمرات چشم استفاده کنندگان از لنزها در شرایط مختلف کیفیت هوا، پیدا نکرد.

کیفیت هوا در تمایل انتخاب برخی از دارندگان لنزهای چشمی تاثیر دارد. با این حال، اینکه آیا آلودگی متوسط یا شدید هوا باعث ناراحتی چشمی یا عوارض مرتبط با لنز چشمی در دارندگان لنزها می شود یا نه، در انتظار بررسی بیشتر است.

3 نکته ایی که لنزهای چشمی می خواهند به افراد بگویند:

اگر لنزهای شما می توانستند صحبت کنند، احتمالا چیزهای زیادی در مورد نحوه برخورد با خود می گفتند. برای هر کسی که مجبور شده است عینک خود را به بالای پل بینی خود فشار دهد یا با قاب های ناهموار عینک برخورد داشته باشد، تهیه لنزهای چشمی می تواند یک تجربه کاملا آزادکننده باشد.

از آنجا که لنزها با چشم حرکت می کنند، هر کجا که نگاه کنید یک میدان دید کامل به شما می دهند، به علاوه استفاده از آن ها آسان و راحت است. اما برای اینکه از این آزادی ها بهره مند شوید، باید مراقبت های مناسبی را در مورد تمیز کردن و استفاده از لنزهای چشمی انجام دهید.

طبق یک نظرسنجی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریبا همه پاسخ دهندگان حداقل به یک رفتار لنز چشمی که با عفونت چشم ارتباط دارد، اعتراف کردند.

واقعیت این است که برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و استفاده ایمن از لنزهای چشمی، بهتر است که سه روش زیر را دنبال کنید:

  1. از لنزها چشمی بیش از حد استفاده نکنید:

    استفاده از لنزهای چشمی، بیشتر از دوره استفاده از آن ها یک اشتباه بسیار رایج و به طور بالقوه بسیار جدی است. استفاده بیش از حد از لنز باعث تخریب لنز و تجمع پروتئین در چشم می شود. این می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود و نفوذ پذیری اکسیژن لنز را کاهش دهد (قرنیه برای سالم ماندن به اکسیژن نیاز دارد)، به طور بالقوه منجر به عفونت و آسیب های دیگری نیز می شود.

  2. لنزهای چشمی را با آب مخلوط نکنید:

    آب می تواند باعث تغییر شکل لنزهای چشم، تورم و چسبیدن آن ها به قرنیه شود. این می تواند چشم ها را تحریک کند و آن ها را در معرض عفونت قرار دهد. به همین دلیل است که هرگز نباید لنزهای قابل استفاده مجدد خود را در آب شستشو داده و نگهداری کنید و همیشه باید از محلول مناسب لنزهای چشمی استفاده کنید.

  3. همین امر درمورد قرار گرفتن لنزهای چشمی نرم در معرض آب هنگام دوش گرفتن و شنا کردن نیز صادق است زیرا آب حتی مدت زمان کوتاه نیز می تواند لنزهای چشمی را در معرض باکتری های مضر قرار دهد. همچنین یک آمیب به نام Acanthamoeba وجود دارد که هم در آب شیرین و هم در آب شیر وجود دارد که می تواند در زیر لنز چشمی فرو رفته و منجر به عفونت های جدی شود. خبر خوب اینکه این نوع عفونت نادر است اما می تواند بسیار دردناک باشد و حتی در شدیدترین موارد باعث کوری شود.
  4. لطفا لنزهای چشمی خود را تمیز کنید:

    اگر لنزهای خود را به درستی تمیز کنید، خطر تحریک، عفونت باکتریایی و التهاب را که منجر به زخم های التهابی قرنیه یا زخم های باز در قرنیه می شود، کاهش می دهید. نکته مهم در نگهداری لنزهای چشمی بدون میکروب، مالش آن ها بین انگشتان است (ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید!) و باید آن ها را با محلول ضد عفونی کننده توصیه شده توسط چشم پزشک خود تمیز کنید. با این حرکت، شما به معنای واقعی کلمه میکروب ها و رسوبات دیگر را از بین می برید. سپس آن ها را با محلول، خوب بشویید.

    اگر از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده کنید، می توانید فرایند تمیزکاری را کاملا کنار بگذارید زیرا هرگز مجبور به تمیز کردن نیستید زیرا پس از هر بار استفاده باید آن ها را دور ریخته و هر روز با یک جفت لنز تازه شروع کنید. همچنین لنزهای چشمی خود را قبل از آرایش قرار داده و قبل از شستن آرایش، آن ها را از چشم خارج کنید. این کار احتمال ورود باکتری ها و ذرات ریمل مژه و ابرو، سایه چشم و سایر مواد آرایشی را به لنزهای شما کاهش می دهد.

سخن آخر:

به گفته کارشناسان، سطح بالای آلودگی هوا، استفاده از لنزهای چشمی را دشوار می کند زیرا لنزها یک شی خارجی هستند و آلودگی هوا می تواند منجر به عارضه چشمی شود.

می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و استفاده ایمن از لنزهای چشمی، سه روش زیر را دنبال کنید: از لنزها چشمی بیش از حد استفاده نکنید، لنزهای چشمی را با آب مخلوط نکنید و لنزهای چشمی خود را تمیز کنید.

برخی از کسانی كه از لنزهای چشمی استفاده می كنند، از تحریک پذیری ناشی از ذرات خارجی و همچنین آلودگی هوا رنج می برند. با این حال، استفاده از لنزهایی که توسط یک تولید کننده قابل اعتماد ساخته شده و از کیفیت خوبی برخوردار هستند، یک راه حل آسان برای چنین مشکلی است. همچنین این لنزهای معتبر باید از یک مکان معتبر نیز خریداری شوند، یکی از معتبرترین سایت های ارائه دهنده لنزهای چشمی، لنز مارکت است.

لنز مارکت عرضه کننده باکیفیت ترین لنزهای چشمی با قیمت های ایده آل است.

منابع:

https://www.thehealthsite.com/diseases-conditions/619901air-pollution-can-harm-your-contact-lenses-and-cause-serious-eye-injuries-say-doctors-sc1018-619901/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1367048419303078

https://www.jnj.com/health-and-wellness/5-things-your-contact-lenses-wish-they-could-tell-you

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *