تقریبا یک سوم همه افرادی که از لنز استفاده می کنند، با لنزهای خود به خواب می روند و اکثر آن ها با هیچ چیز جدی تر از کمی خشکی چشم از خواب بیدار نمی شوند. برخی از لنزها حتی برای خواب به تایید FDA نیز رسیده اند. در ادامه این مقاله از لنز مارکت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا خوابیدن با لنز ما را دچار مشکل می کند یا خیر ؟

آیا از لنز می توان در خواب استفاده کرد؟

منبع معتبری مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید که از لنزها نمی توان در خواب استفاده کرد. این به این دلیل است که خوابیدن با لنزهای تماسی، شما را شش تا هشت برابر بیشتر به عفونت چشم مبتلا می کند. عفونت های جدی چشم می توانند منجر به آسیب قرنیه، جراحی و در موارد نادر، از دست دادن بینایی شوند.

توجه به این نکته ضروری است که این عفونت ها می توانند رخ دهند چه برای کسانی که از لنزهای تماسی استفاده کنید و چه کسانی که از لنزهای رنگی استفاده می کنند.

به گفته محققان، تقریبا همه افراد در معرض عفونت های بعد از خواب با لنزهای تماسی هستند.

مطالعات معتبر نشان می دهد که حدود 85 درصد از افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، 81 درصد از استفاده کنندگان بزرگسال لنزها و 88 درصد از افراد مسن حداقل دست به یک رفتار می زنند که آن ها را در معرض عفونت چشم قرار می دهد. شایع ترین ریسک انجام شده چیست؟ خوابیدن با لنزهای تماسی.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

چگونه خوابیدن با لنزها خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش می دهد؟

قرنیه های چشم هر روز با باکتری ها در تماس هستند، با این وجود عفونت ها به ندرت رخ می دهند. این به این دلیل است که قرنیه سالم، بخشی از دفاع طبیعی چشم شما در برابر آلودگی ها است. اما قرنیه شما برای عملکرد سالم به هیدراتاسیون و اکسیژن نیاز دارد.

وقتی که بیدار هستید، پلک زدن چشم های شما را مرطوب نگه می دارد و اکسیژن می تواند از طریق اشک هایی که تولید می کنید، به داخل جریان پیدا کند. لنز ها روی سطح چشم شما قرار می گیرند و میزان اکسیژن و رطوبت چشم های شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. هنگام خواب، این کاهش اکسیژن و رطوبت، شدیدتر می شود. بدون اکسیژن کافی، حالتی به نام هیپوکسی، سلول های قرنیه توانایی خود را برای مبارزه موثر با باکتری ها از دست می دهند.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

خوابیدن با لنزها منجر به چه چیزی می شود؟

خوابیدن با لنزها می تواند منجر به یکی از شرایط جدی چشم شود، از جمله:

  • کراتیت باکتریایی:

    کراتیت باکتریایی یک عفونت قرنیه است که عموما ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس یا سودوموناس آئروژینوزا است که هر دو باکتری هایی هستند که در بدن انسان و در محیط یافت می شوند. اگر از لنزهای تماسی به مدت طولانی استفاده می کنید و اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار نقص شده است و یا اگر دچار آسیب چشم شده اید، احتمال ابتلا به کراتیت باکتریایی بیشتر است. کراتیت باکتریایی معمولا با قطره چشم قابل درمان است، اگرچه در موارد جدی تر ممکن است نیاز به قطره استروئیدی باشد. در صورت عدم درمان، قرنیه شما ممکن است به طور دائم در اثر عفونت زخم شود.

  • کراتیت آکانتامبا:

    آمیب که عامل ایجاد این عفونت است را می توان در منابع آب از جمله آب لوله کشی، وان آب گرم، استخرها، دریاچه ها و رودخانه ها یافت. انجمن بینایی سنجی آمریکا می گوید که کراتیت آکانتامابا اغلب همزمان با عفونت میکروبی چشم رخ می دهد. بنابراین اگر لنزهای خود را در معرض آب لوله کشی قرار داده اید، با آن ها شنا کرده اید و همچنین با آن ها خوابیده اید، ممکن است در معرض خطر این بیماری باشید. درمان این بیماری نیاز به یک استفاده طولانی مدت از قطره چشم دارویی دارد و اگر قطره چشم مشکل شما را حل نکرد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

  • کراتیت قارچی:

    محققان معتقدند که کراتیت قارچی بیشتر در مناطقی با دمای ملایم و هوای گرمسیری شایع است. خوابیدن با لنزها، خطر ابتلا به کراتیت قارچی را افزایش می دهد. اما اکثر افرادی که به آن مبتلا می شوند، نوعی ضربه چشمی را نیز تجربه کرده اند. درمان سریع کراتیت قارچی مهم است زیرا در صورت عدم درمان می تواند باعث از بین رفتن بینایی در چشم عفونی شود. در واقع، کراتیت قارچی یکی از علل اصلی نابینایی در کشور هند است.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

اگر یک شب به طور تصادفی با لنزها به خواب بروم، چه می شود؟

اگر با لنزهای خود به خواب رفته اید، آن ها را در اسرع وقت از چشمان خود خارج کنید. اگر نمی توانید آن ها را به راحتی بردارید، آن ها را به زور از چشمان خود خارج نکنید. چند قطره محلول لنز استریل را در چشم های خود بریزید، پلک بزنید و دوباره امتحان کنید. استفاده از قطره چشم اضافی باید به خارج کردن لنزها کمک کند.

بعد از آن، از لنزهای خود به مدت یک روز کامل استفاده نکنید و به احساسات چشمان خود توجه کنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم عفونت، فورا با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، فورا به پزشک یا چشم پزشک مراجعه کنید:

  • تاری دید
  • ترشح از چشم
  • قرمزی چشم

اگر فکر می کنید عفونت چشم دارید، لنزهای تماسی خود را در یک ظرف پلاستیکی قرار دهید و آن را نزد چشم پزشک ببرید تا آن ها را آزمایش کند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنزهای مورد تایید FDA برای خوابیدن:

برخی از لنزها وجود دارند که توسط FDA تایید شده است تا برای مدت زمانی در خواب استفاده شوند. این ها می توانند برای کسانی که مستعد چرت زدن با لنزها هستند، گزینه مناسبی باشند.

این لنزها تماسی می توانند، لنزهای استفاده طولانی مدت نامیده شوند. این لنزها به گونه ایی طراحی شده اند که می توان از آن ها برای دوره های طولانی تر استفاده کرد و فقط مختص استفاده روزانه نیستند. این لنزها با استفاده از هیدروژل سیلیکون ساخته شده اند و نازکتر از لنزهای عادی هستند.

مواد سیلیکونی هیدروژل، سدی ایجاد می کند که تنفس از آن راحت تر است. ایر اپتیکس یکی از برندهایی است که لنزهای آن برای استفاده چند روزه تایید شده است. با وجود اینکه اغلب این لنزها برای استفاده حداکثر 30 روز تایید شده اند، شما همچنان می توانید مدت زمان استفاده خود را تنظیم کرده و هر زمان که شروع به مشاهده سوزش چشم های خود کردید، آن ها را از چشمان خود خارج کنید.

با نگاهی به جوانب مثبت و منفی استفاده از لنزهای تماسی، مراقبت از لنزها و رعایت بهداشت خوب لنزها دارای اهمیت بسیاری است. همیشه این احتمال وجود دارد که باکتری ها و میکروب ها بین عدسی و چشم شما به دام افتاده و باعث ایجاد مشکلات و عفونت شوند. حتی در هنگام خرید لنزهای ساخته شده از هیدروژل سیلیکون، از این خطرات احتمالی آگاه باشید.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

اگر تمایل به چرت زدن هنگام استفاده از لنزها دارید، از قبل برنامه ریزی کرده و از لنزهای مناسب برای استفاده طولانی مدت، استفاده کنید. و به یاد داشته باشید که از قطره های چشمی برای چرب کردن چشمان خود استفاده کنید، این وقتی بعدا برای بیرون آوردن لنزهای خود اقدام می کنید، احتمال خاراندن چشم های شما را کاهش می دهد.

خوابیدن با لنز2نکات مراقبت از چشم برای افرادی که از لنز استفاده می کنند:

از آنجا که لنزها با بافت های حساس کره چشم شما تماس پیدا می کنند، آکادمی چشم پزشکی آمریکا توصیه می کند که این نکات احتیاطی را رعایت کنید:

  • در حین استفاده از لنزهای خود شنا نکنید و وارد وان آب گرم نشوید.
  • قبل از دست زدن به لنزها، دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • لنزهای خود را فقط با محلول لنزهای تماسی بشویید و نگهداری کنید، هرگز از محلول نمک یا آب لوله کشی برای این کار استفاده نکنید زیرا این موارد نمی توانند لنزهای شما را ضد عفونی کنند.
  • لنزهای خود را با محلول ضدعفونی کننده مالش دهید و قبل از قرار دادن آن ها در محفظه نگهداری لنز، آن ها را تمیز کنید.
  • در هنگام خرید لنزها، به معتبر بودن برند لنز تماسی خود توجه کنید.
  • هر روز از محلول لنز تازه استفاده کنید.
  • لنزها و محفظه لنز خود را حداقل هر سه ماه یکبار تعویض کنید. هرگز از محفظه لنز شکسته یا خراب استفاده نکنید.
  • هنگام سفر، یک محلول لنز ویژه با اندازه سفری خریداری کنید. محلول را در ظرف پلاستیکی که ممکن است در معرض آلودگی قرار داشته باشد، نریزید.

سخن آخر:

خوابیدن با لنزهای تماسی خطرناک است زیرا خطر عفونت چشم را به شدت افزایش می دهد. خوابیدن با لنزها می تواند به یک عادت خطرناک تبدیل شود. با صرف چند ثانیه زمان برای خارج کردن لنزهای تماسی قبل از خواب از چشمان خود، از درد و ناراحتی احتمالی در آینده جلوگیری کنید. هنگام خواب، لنز در چشم شما مانع از دریافت اکسیژن و هیدراتاسیون مورد نیاز برای مبارزه با حمله باکتریایی یا میکروبی می شود.

اگر با لنزها به خواب رفتید، آن ها را در اسرع وقت بردارید و بگذارید چشم شما یک روز استراحت کند و دوباره از لنز استفاده کنید. برای محافظت از خود در برابر عفونت، بهداشت خوب لنزهای تماسی را رعایت کنید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم عفونت، فورا به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید قبل از بروز آسیب جدی، مشکل را درمان کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/eye-health/sleeping-with-contacts#approved-for-sleep

https://www.lenspure.com/articles/sleeping-with-contacts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *