چشم یکی از اندام‌ هایی است که با تمام اندام های پیگیر در ارتباط است. حتی اندام های دیگر می توانند علائم بیماری را در چشم بروز دهند، یکی از مشکلاتی که با علائم چشمی بیانگر می شود، اختلالات مغزی است. متاسفانه این تاثیر اختلالات مغز روی چشم طیف گسترده ای از بیماری ها را در برگرفته و در بسیاری از موارد با مشکلات و علامت های بینایی خفیف تا شدید همراه می باشد.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اختلالات مغزی

اختلالات و ناهنجاری های عروقی، انواع عفونت های مغزی، اختلالات ساختاری و عملکردی و بیماری‌های دژنراسیون مانند پارکینسون و هانتینگتون می ‌توانند روی چشم و بینایی فرد تاثیر گذار باشند. همراه لنز مارکت باشد تا با علائم چشمی که می تواند بیانگر اختلالات مغزی باشد آشنا شوید.

تاثیر اختلالات مغزی بر چشم

تاثیری که اختلالات مغزی روی چشم می گذارند با توجه به نوع بیماری، درجه و میزان پیشرفت بیماری، وضعیت فرد و سن فرد می‌تواند متفاوت باشند. برخی از تاثیرات اختلالات مغزی روی چشم ها عبارتند از:

دو بینی:

دو بینی تقریباً یکی از شایع ترین بیماری های چشمی مرتبط با اختلالات سیستم عصبی به حساب می آید. این بیماری می‌تواند در انواع اختلالات عصبی خود ایمنی مانند بیماری ام اس یا اختلالات عروقی مانند آنوریسم بروز پیدا کند. برخی از مواقع وارد شدن آسیب فیزیکی به مغز و اعصاب می تواند باعث ایجاد دو بینی شود.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

دو بینی می تواند در برخی از مواقع به عنوان عارضه داروهای مصرفی در بیماری های مغز و اعصاب بروز پیدا کند؛ مانند دو بینی که پس از مصرف داروهای تشنج و صرع در افراد بروز پیدا می‌کند.

تاری دید:

همیشه تاری دید در اثر بیماری ‌های چشمی مانند نزدیک بینی یا دور بینی به وجود نمی‌آید برخی از مواقع تاری دید می تواند در اثر اختلالات سیستم عصبی به وجود بیاید. بیماری ام اس، میگرن های مزمن، عفونت های مغزی مانند مننژیت و آنسفالیت و وارد شدن آسیب به مغز می‌ تواند سبب ایجاد تاری دید شوند.

سایر تاثیرات اختلالات سیستم عصبی مرکزی روی چشم ‌ها عبارتند از:

عدم توانایی حرکت دادن چشم ها در سندروم گیلن باره

حرکات آهسته و غیر طبیعی چشم در بیماری هانتینگتون، دیدن اشیا دور تر از حد معمول در بیماری صرع، مشاهده اشیا بزرگتر یا کوچکتر از اندازه واقعی در بیماری صرع.

انواع بیماری های چشمی ناشی از اختلالات مغزی

بیماری های چشمی می توانند نقش مهمی در تشخیص بیماری های مربوط به مغز و اعصاب ایفا کنند. چشم های انسان هم در طب سنتی و هم در طب مدرن به عنوان عضوی مهم در تشخیص انواع بیماری ها مد نظر قرار می‌گیرند. به طوری که در طب سنتی شاخه ای به نام عنبیه شناسی وجود دارد که از روی آن انواع بیماری‌های احتمالی تشخیص داده می شود.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

برخی از مواقع بیماری های مربوط به مغز و اعصاب منجر به بیماری های چشمی می شوند که برخی از آن ها عبارتند از:

نابینایی:

نابینایی می ‌تواند به صورت موقت و دائم بروز پیدا کند. سکته های مغزی مانند ایسکمیک گذرا می توانند شخص را نابینا کنند.

همی انوپسی بی تمپورال:

در این بیماری نیمی از میدان دید فرد از بین می رود. عواملی مانند آسیب کیاسمای بینایی، تومورهای هیپوفیزی و وارد شدن ضربه و آسیب عصب های بینایی سبب ایجاد این بیماری می شوند.

توهمات دیداری:

در صورتی که لوب پس سری مغز که در عقب ترین قسمت جمجمه واقع شده است؛ دچار آسیب شود فرد به مشکلاتی مانند توهمات دیداری مبتلا می شود. عدم توانایی در پردازش دیداری فضایی از دیگر مشکلات هستند.

دیدن فلش های نور:

دیدن فلش های نور در کنار دو بینی، تاری دید و از دست دادن دید کناری، می تواند در اثر افزایش مقدار مایع مغزی نخاعی به وجود بیاید. این بیماری تحت عنوان تومور کاذب مغزی شناخته می شود و با درد گردن، شانه و پشت نیز بروز پیدا می‌کند.

درمان بیماری های چشمی که خبر از اختلالات مغزی می دهند.

روش درمان بیماری های چشمی مرتبط با اختلالات مغزی بسیار متعدد و متنوع است. درمان این بیماری ها با همکاری چشم پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب یا نورولوژی انجام می شود. اولین و مهم ترین قدم در درمان این بیماری ها ریشه یابی بیماری و درمان مشکلات مغزی است. از آنجا که بیماری‌های چشمی در این گونه مواقع به عنوان نشانه بروز پیدا می کنند؛

 

پس از ریشه کن شدن مشکل مغزی و نخاعی آنها نیز درمان می شوند؛ البته در برخی از مواقع علائم چشمی مرتبط با اختلالات سیستم عصبی از بین نمی روند و باید با مراجعه به چشم پزشک و تحت درمان قرار گرفتن، این بیماری ها را کنترل و درمان شود.نوع بیماری مغزی و میزان پیشرفت آن، عوارض به جای مانده از بیماری، سن بیمار و وضعیت بیمار تعیین کننده نوع درمان است.

مهم ترین روش های درمان علائم چشمی بیانگر اختلالات مغزی

فنستریشن غلاف عصب بینایی:

این روش درمانی نوعی جراحی به حساب می‌آید که در آن غشایی که عصب بینایی احاطه کرده است را جراح می شکافد و پنجره ای داخل آن ایجاد می کند؛ مایع مغزی نخاعی تجمع پیدا کرده در این غشا خارج می‌شود و مشکلات بینایی ایجاد شده از این طریق درمان می شوند. این روش درمانی برای تومور مغزی کاذب کاربرد دارد.

دارو درمانی:

پزشک معالج با توجه به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن، داروی مناسب برای درمان علائم بیماری های چشمی بیانگر اختلالات مغزی را تجویز می کند. داروهای گلوکوم، داروهای کاهش دهنده فشار چشم، داروهای میگرنی جزء داروهای پرکاربرد در این بیماری ها هستند.

جراحی:

روش های جراحی بسیار متنوع هستند به طوری که شامل انواع روش های تهاجمی و غیر تهاجمی می شوند. جراحی با لیزر برای درمان مشکلات چشمی و آمبولیزاسیون آندو واسکولار برای درمان آنوریسم دو مورد از روش های جراحی غیرتهاجمی هستند.

بیماری های چشمی مرتبط با اختلالات مغزی بسیار متنوع هستند. دو بینی، تاری و تیرگی دید، مشاهده جرقه های نور، نابینایی موقت و دائم از جمله این بیماری ها هستند. اختلالات مغزی که موجب بیماری‌های چشم می شوند نیز انواع مختلفی از جمله اختلالات عفونی مغز مانند مننژیت و آنسفالیت، ناهنجاری های وریدی مانند آنوریسم، آسیب ها و سکته های مغزی را شامل می شوند. لنز مارکت که یکی از فروشندگان معتبر لنزهای تماسی است امیدوار است این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *