یکی از برترین و ضروری ترین محصولات مراقبت از لنز، مایع های لنز است. در این مقاله می خواهیم در مورد ضرورت استفاده از مایع لنز در هنگام خرید لنز چشمی مطالبی را ذکر کنیم.

محصولات مراقبتی زیادی برای حفظ سلامت لنزهای چشمی وجود دارد.

اگر چه دلهره آور است اما درک مراقبت از لنزها بسیار ضروری است، عدم مراقبت صحیح از لنزهای چشمی می تواند منجر به انواع عفونت های چشم و حتی می تواند منجر به نابینایی شود.

امروزه در واقع، مراقبت از لنزهای چشمی بسیار راحت تر است. مراقبت از لنزها نسبت به سال های قبل، زمان، هزینه و دردسر کمتری نیاز دارد.

برخی از محصولات مراقبت لنز با یکدیگر یا با لنزهای چشمی خاصی سازگار نیستند. استفاده از محصولات ناسازگار می تواند لنزهای شما را خراب کرده یا به چشم شما آسیب برسانند.

 

ضرورت استفاده از مایع های لنز در هنگام خرید لنز چشم:

لنزهای چشمی وسیله های پزشکی هستند.

پاکیزگی جنبه مهم مراقبت مناسب از لنزها و کار با آن ها است. یکی از ضروری ترین محصولات مورد استفاده برای لنزها، مایع های لنز است.

کسانی که از انواع لنزهای طبی و رنگی استفاده می کنند، به این نکته واقف هستند که وجود مایع لنز برای سلامتی لنزها و چشم های آنان چقدر مهم و حیاتی است و بدون آن نمی توان از لنزهای چشمی استفاده کرد. چرا که با استفاده از مایع لنز می توان به ضد عفونی کردن لنز پرداخت و لنزها را همیشه سالم و تمیز نگه داشت.

مایع های لنز برای موفقیت در استفاده از لنزهای چشمی و همچنین کاهش خطر ابتلا به عفونت ها بسیار مهم هستند.

مایع لنز، محصولی است که برای تمیز، شستشو و ضدعفونی کردن لنزها استفاده می شود. مایع لنز برای ضد عفونی کردن انواع لنزهای نرم، طبی و یا رنگی مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از آن می توان از ایجاد رسوبات و پروتئین ها روی لنزها جلوگیری کرد. رسوب و پروتیئن عامل اصلی فاسد شدن لنز و ایجاد مشکلات چشمی بسیار مانند سوزش و التهاب می باشد که با استفاده از مایع لنز چشم می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد.

انواع مختلفی از مایع های لنز برای مراقبت از لنزهای چشمی وجود دارد، اما دو نوع اساسی آن ها، مایع های مراقبت چند منظوره و مایع های هیدروژن پر اکسید هستند.

برای لنزهای نفوذپذیر به گاز (GP)، مایع های لنز ممکن است حاوی محلول یک مرحله ایی (چند منظوره) و یا محلول های دو مرحله ایی (تمیز کردن و خیساندن) باشند یا ممکن است از محلول های هیدروژن پر اکسید برای مراقبت از آن ها استفاده شود.

مایع های مختلف لنز بسته به تولید کننده آن ها، توصیه های مختلفی برای استفاده دارند.

مایع های لنزانواع مایع های لنز:

  • مایع های لنز روزانه :

این مایع ها برای تمیز کردن روزانه لنزهای چشمی مناسب هستند. برای این مایع لنز، شما چند قطره از این مایع را در کف دست خود ریخته و لنز را با دقت برای مدت زمانی که کار کرده است، مالش می دهید، معمولاً حدود 20 ثانیه، مطمئن شوید که هر دو طرف آن را کاملا تمیز می کنید و سپس از سایر محصولات برای شستشو و ضد عفونی کردن لنزها استفاده کنید.

 

  • مایع های لنز چند منظوره:

این مایع ها برای تمیز کردن، شستشو، ضد عفونی و نگهداری لنزهای چشمی کاربرد دارند. در روش کار با مایع های لنز چند منظوره، لنزهای خود را همانطور که با مایع های لنز روزانه تمیز می کنید، تمیز کنید، سپس آن ها را با همان مایع لنز شستشو دهید و ضد عفونی کنید. یا لنزها را دو بار با این مایع لنز بشویید، سپس لنزها را در محفظه تمیز کننده لنزها قرار دهید تا تمیز و ضد عفونی شوند. وقتی آماده استفاده از لنزها شدید، آن ها را دوباره بشویید. با استفاده از مایع های لنز چند منظوره، هیچ محصول مراقبت از لنز دیگری لازم نیست.

  • مایع های لنز هیدروژن پراکسید:

این مایع های لنز برای تمیز کردن، ضد عفونی کردن، شستشو و نگهداری لنزهای چشمی کاربرد دارند. با استفاده از این محصول، شما لنزهای خود را در سبد ارائه شده قرار داده و آن ها را آبکشی می کنید، سپس سبد را در پیمانه مخصوص خود قرار داده و پیمانه را با مایع هیدروژن پر اکسید پر می کنید تا لنزهای خود را تمیز و ضد عفونی کنید. برخی از نگهدارنده های لنز برای سیستم های هیدروژن پراکسید دارای یک خنثی کننده داخلی هستند اما برای دیگر سیستم ها شما باید یک قرص خنثی کننده تهیه کنید.

پس از اتمام مرحله ضد عفونی و خنثی سازی، می توانید لنزها را داخل محفظه نگهداری لنز قرار دهید. هرگز لنزهای خود را با محلول هیدروژن پراکسید شستشو ندهید و آن ها را بدون اینکه تمام مرحله ضد عفونی و خنثی سازی را پشت سر بگذارند، مستقیماً روی چشم خود قرار ندهید. انجام این کار می تواند باعث آسیب دیدگی شیمیایی دردناک در چشم ها شود.

دستگاه های ضدعفونی کننده لنز:

این دستگاه ها همانطور که انتظار دارید لنزهای چشمی شما را تمیز و ضد عفونی می کنند. بسته به نحوه طراحی و نام تجاری این دستگاه ها، تمیز کردن یا با امواج فراصوت یا زیر صوت انجام می شود، در حالی که ضد عفونی کردن از طریق مایع لنز چند منظوره یا نور ماورابنفش انجام می شود.

دستورالعمل های مربوط به همه دستگاه ها، کمی با هم متفاوت است. به طور کلی، ابتدا لنزها را طبق دستورالعمل شستشو می دهید و برای این کار از محلول نمکی یا چند منظوره استفاده می کنید. سپس لنزهای چشمی خود را درون دستگاه قرار داده و آن را با همان نوع مایع شستشو دهنده پر می کنید. سپس درب دستگاه را ببندید و آن را به برق متصل کنید تا لنزهای شما تمیز و ضد عفونی شوند.

اصول مراقبت از لنزهای چشمی با مایع لنز:

1.دستان خود را بشویید تا آلودگی ها و میکروب ها را به چشم خود منتقل نکنید. سعی کنید از استفاده از صابون های مرطوب کننده معطر خودداری کنید، زیرا این صابون ها برای لنزهای چشمی مناسب نیستند. دستان خود را با یک حوله بدون پرز خشک کنید.

2.یک عدد از لنزها را برداشته و آن را با مایع لنز توصیه شده، تمیز کنید. تمیز کردن لنز با مایع لنز باعث می شود مواد آرایشی و سایر مواد زائد که روی لنزها هستند، از روی لنز برداشته شوند. FDA توصیه می کند لنز را در کف دست خود قرار دهید و سپس آن را با چند قطره مایع لنز، مالش دهید، حتی اگر مایع لنز شما از نوع “بدون مالش” باشد هم بهتر است همین کار را انجام دهید.

3.لنزها را دوباره بشویید تا مواد دیگری که روی لنز مانده، از بین بروند، شستشو یک مرحله بسیار مهم است.

4.لنز را در کیف لنز تمیز یا محفظه لنز تمیز قرار داده و آن را با مایع تازه پر کنید. همیشه از مایع لنز تازه استفاده کنید. ضد عفونی کردن لنزها با مایع لنز تازه، میکروارگانیسم های موجود در لنز را از بین می برد، همچنین زمان ضد عفونی از مایع لنزی به مایع لنز دیگر متفاوت است.

5.مراحل دو تا چهار را برای لنز دیگر خود نیز تکرار کنید.

لنزهای چشم

سخن آخر:

همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که چشم یکی از حساس ترین عضوهای بدن است و باید در مراقبت و نگهداری از آن ها بسیار دقت کرد.

اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید، باید حتما بهداشت مراقبت از آن ها را جدی بگیرید. ضروری ترین بخش بهداشت لنزها، استفاده از مایع های لنز است.

اگر توجه داشته باشید، یکی از مهم ترین عوارض استفاده از لنز مربوط به عفونت های چشمی است که در نتیجه عدم رعایت صحیح بهداشت لنز ایجاد می شود. در این صورت می توان به اهمیت مایع نگهداری لنز که برای مراقبت های بهداشتی و حفظ سلامتی چشم مهم و ضروری است، پی برد.

وقتی که می خواهید به خرید مایع لنز اقدام کنید، توجه داشته باشید که لنز شما از چه نوعی است، چرا که مایع لنز می تواند بر اساس این که لنز از جنس نرم باشد یا سخت، فرق کند. از این رو ابتدا لنز خود را مد نظر داشته باشید و بر اساس آن اقدام به خرید کنید.

شست ‌و شوی درست و نگهداری موثر از لنزها به افزایش طول عمر آن ها کمک خواهد ‌کرد. همچنین به واسطه نگهداری موثر از لنزها از پدیدار شدن هرگونه عفونت در چشم هم پیشگیری خواهد شد.

لنز مارکت

برای خرید مایع لنز بهترین راه این است که اول با چشم پزشک متخصص چشم خود مشورت کنید و سپس مایع لنز را از مراکز معتبر خریداری کنید. یکی از برترین و معتبرترین جاهایی که می توانید برای خرید مایع لنز به آن ها اعتماد کنید، سایت لنز مارکت است.

سایت لنز مارکت ارائه دهنده انواع لنزهای چشمی و مایع های بسیار با کیفیت لنز است.

در هنگام خرید مایع لنز باید به این نکته توجه داشته باشید که حتما از یک برند قابل اعتماد و با توصیه پزشک، مایع لنز را خریداری کنید.

برای خرید مایع های لنز می توانید به سایت معتبر لنز مارکت مراجعه کرده و همچنین برای اطمینان از اینکه کدام مایع لنز برای شما بهتر است با کارشناسان خبره سایت لنز مارکت مشورت کنید.

سایت لنز مارکت بزرگترین فروشگاه اینترنتی لنز چشمی در ایران است.

 

 

منابع:

 

https://www.allaboutvision.com/contacts/caresoftlens.htm

https://www.aoa.org/healthy-eyes/vision-and-vision-correction/contact-lens-care?sso=y

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *