تاثیر دستگاه های دیجیتال بر بینایی کودکان

به همان اندازه که سلامت کودکان در خارج از خانه در طول یک بیماری همه گیر در خطر است، به همان اندازه ماندن در خانه به دلیل استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال نیز خطرناک است. در ادامه این مقاله از لنز مارکت به مبحث تاثیر دستگاه های دیجیتال بر بینایی کودکان می پردازیم.

افزایش توسعه فناوری، منجر به افزایش استفاده از دستگاه های دیجیتال شده است. حدود 75 درصد از کودکان و نوجوانان گوشی هوشمند دارند و 25 درصد از آن ها دائما به اینترنت متصل هستند. بیش از 75 درصد از کودکان و نوجوانان حساب های رسانه های اجتماعی خود را در سایت های شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک، اینستاگرام یا اسنپ چت دارند. همه گیری COVID-19 همچنین کمک زیادی به استفاده رو به رشد از دستگاه های دیجیتالی کرده است. این کار، کل سیستم آموزشی را تغییر داده است. ویروس کرونا، کودکان را بیشتر به دستگاه ‌های دیجیتالی وابسته کرده است.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

افزایش استفاده کودکان از دستگاه های دیجیتال

بیماری همه گیر COVID-19 عمدتا بر آموزش و سلامت کودکان تاثیر گذاشته است. کلاس های درس مدارس به صفحه نمایش کامپیوتر یا لپ تاپ در خانه تبدیل شده اند.

در این زمان، کودکان باید بیشتر وقت خود را با موبایل و اینترنت برای انجام تکالیف، کلاس های آنلاین و بسیاری از فعالیت ها سپری کنند. همه‌ گیری کووید-19 کودکانی را که در بسیاری از فعالیت ‌های خارج از منزل مانند بازی، دوچرخه ‌سواری و غیره شرکت می ‌کردند، محدود کرده است.

امروزه حتی والدین در هنگام انجام کارهای خانه برای حفظ آرامش کودکان به آن ها گوشی موبایل می دهند. در سنین پایین کودکی، کودکان به استاد گوشی های هوشمند تبدیل شده اند.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نگاهی دقیق به تاثیر دستگاه های دیجیتال بر بینایی کودکان:

پلک زدن ناقص ناشی از استفاده از دستگاه های دیجیتال میر‌تواند منجر به خشکی و لکه دار شدن تحتانی قرنیه و فشار شود که باعث افزایش اسمولاریته و التهاب از طریق فعال‌ سازی سلول ‌های دندریتیک می ‌شود. پلک زدن ناقص همچنین می تواند باعث ضخیم شدن میبوم شود، زیرا با یک پلک زدن کامل خارج نمی شود. این گرفتگی می تواند منجر به انسداد، اختلال عملکرد غده میبومین و آتروفی غدد شود.

مطالعه ‌ایی در سال 2016 روی 916 بیمار 7 تا 12 ساله نشان داد که 60 بیمار علائم و نشانه های بیماری خشکی چشم را داشتند. هنگامی که 30 بیمار از آن 60 نفر گوشی های هوشمند خود را به مدت 1 ماه کنار گذاشتند، علائم و نشانه های خشکی چشم در آن ها بهبود یافت.

دستگاه های دیجیتالی و بینایی کودکانمشکلات چشمی رایج در کودکان به دلیل تاثیر دستگاه های دیجیتال چیست؟

نگه داشتن مداوم صفحه نمایش برای مدت طولانی می تواند باعث بسیاری از مشکلات چشمی شود، از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سندرم بینایی کامپیوتری:

    این فشار چشم ناشی از افزایش قرار گرفتن چشم در معرض صفحه دیجیتال است. این ترکیبی از علائمی است که شامل سردرد، خستگی، خستگی چشم، خشکی چشم و نوسان بینایی است. سندرم بینایی کامپیوتر همچنین باعث درد در ناحیه گردن، کمر و شانه می شود.

  • اختلال در وضعیت بدن:

    استفاده طولانی مدت از یک دستگاه دیجیتال در یک وضعیت می تواند باعث کشیدگی و تنش عضلانی شود که باعث ایجاد ناراحتی کودکان در کل بدن به ویژه در چشم ها، سر و گردن می شود.

  • نزدیک بینی:

    افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش به پیشرفت نزدیک بینی در بین کودکان کمک می کند.

  • افزایش قرار گرفتن در معرض نور آبی:

    نور آبی ساطع شده از دستگاه ها برای چشم کودکان و همچنین سلامت روان آن ها بسیار مضر است. این نور می تواند باعث سردردهای مکرر، خستگی و اختلالات خواب شود. برای جلوگیری از این کار می‌ توانید ویژگی محافظت از چشم را فعال کنید که امروزه در اکثر دستگاه‌ های دیجیتال موجود است.

  • تاری دید:

    خیره شدن طولانی مدت به یک فاصله دور می تواند باعث اسپاسم شدن سیستم تمرکز چشم شود. وقتی کودک برای مدت طولانی به صفحه نمایش نگاه کند، متوجه می شود که همه چیز برای مدتی برای او تار شده است.

  • خشکی چشم:

    کودکان برای مدت طولانی بدون پلک زدن روی دستگاه های دیجیتال تمرکز می کنند. رطوبت چشم به راحتی تبخیر می شود و این منجر به خشکی چشم و ایجاد ناراحتی در چشم ها می شود.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

چگونه زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال را در کودکان مدیریت کنیم؟

امروزه مدیریت زمان ‌بندی دستگاه ‌های دیجیتال در کودکان بسیار ضروری است تا از اثرات نامطلوب زیاد آن ها بر سلامتی کودکان جلوگیری شود. به عنوان والدین چه کاری می توانید برای مدیریت استفاده از دستگاه های دیجیتال انجام دهید؟ می توانید روش های زیر را پیاده سازی کنید:

  • اجازه ندهید کودکانتان با موبایل بخوابند. اکیدا از آن ها بخواهید که همه دستگاه های دیجیتال را 1 ساعت قبل از خواب از خود دور نگه دارند.
  • با خاموش کردن تلویزیون و روشن کردن قابلیت «مزاحم نشوید» در تلفن های هوشمند، زمان بدون دستگاه های دیجیتال را در طول شام ترویج دهید.
  • کودکان و نوجوانان خود را تشویق کنید تا در فعالیت های مختلفی مانند ورزش و صحبت با یکدیگر شرکت کنند.
  • هنگام استفاده از تلفن های هوشمند یا لپ تاپ، باید قانون 20-20-20 را ترویج کنید. قانون 20-20-20 بیان می کند که فرد باید پس از هر 20 دقیقه، نگاه خود را از صفحه نمایش دور کند تا حداقل به مدت 20 ثانیه روی جسمی که در فاصله 20 فوتی قرار گرفته است، تمرکز کند.
  • می توانید کودکان خود را تشویق کنید که بعد از هر ساعت، چند دقیقه از صفحه نمایش دستگاه های دیجیتال فاصله بگیرند.
  • پلک زدن های مکرر می تواند احتمال خشکی چشم را کاهش دهد. می توانید به سادگی از کودکان خود بخواهید بیشتر پلک بزنند.
  • به گفته کارشناسان، می توانید قانون 1/2/10 را نیز رعایت کنید که موقعیت ایده آل دستگاه های دیجیتال را از چشمان شما نشان می دهد. به عنوان مثال، فاصله برای تلفن همراه 1 فوت، برای لپ تاپ یا رایانه رومیزی 2 فوت و تقریبا 10 فوت برای تلویزیون است.
  • برای حفظ سلامت چشم کودکانتان، معاینه منظم چشم ترجیح داده می شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

مواد غذایی مفید برای سلامت چشم کودکان:

هنگامی که در حال بررسی منابع برای کمک به فرزندان خود برای غلبه بر چالش های اختلالات یادگیری هستید، مهم است که از ارتباط بین بینایی و رژیم غذایی آگاه باشید. اختلالات بینایی اغلب منشا پیچیده ایی دارند، اما ارائه تغذیه لازم برای سلامت چشم به فرزندتان یک گام ساده است که شما به عنوان والدین می توانید به راحتی آن را بردارید. مواد غذایی سرشار از مواد مغذی مانند بتاکاروتن و لوتئین به سلامت چشم کودکان کمک می کند. در زیر به چند ماده غذایی عالی برای حمایت از سلامت چشم کودکان اشاره خواهیم کرد:

  • هویج: بدن ما بتاکاروتن موجود در هویج و سایر سبزیجات تیره رنگ را به ویتامین A تبدیل می کند. این ماده مغذی که برای سلامت چشم ها ضروری است، به دید در شب کمک می کند و از بیماری ها و عفونت های چشمی جلوگیری می کند. هویج دارای مقدار زیادی قند طبیعی است و بسیاری از کودکان طعم ترد هویج را دوست دارند. همچنین می توانید هویج آسیاب شده را در غذاها و کیک ها اضافه کنید.
  • توت ها: توت‌ها بخش اجنتناب ‌ناپذیر تابستان هستند، یک غذای فوق‌العاده سالم برای چشم ها. توت ها مملو از ویتامین C هستند، این قطعات کوچک خوشمزه از سیستم ایمنی کلی بدن و توانایی سلول ها برای جذب آهن پشتیبانی می کنند. ویتامین C به طور خاص در پیشگیری از آب مروارید در چشم مفید است. توت ها همچنین منبع مهمی از کاتچین ها هستند، یک آنتی اکسیدان که از عملکرد مناسب بافت واکنش دهنده به نور شبکیه حمایت می کند.
  • آجیل: یکی دیگر از غذاهایی که به طور طبیعی برای کودکان مناسب است، آجیل است. آجیل ها منبع غنی ویتامین E هستند. این ماده مغذی مهم از توانایی بدن برای جذب بتاکاروتن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی پشتیبانی می کند. کره بادام زمینی ماده غذایی مورد علاقه همیشگی کودکان است، همچنین کودکان ممکن است در میان طیف گسترده از آجیل ها و کره های آجیلی، ماده غذایی مورد علاقه خاص خود را پیدا کنند.
  • کلم پیچ: آکادمی تغذیه و رژیم غذایی و آکادمی چشم پزشکی آمریکا، کلم پیچ را در صدر فهرست غذاهای مفید برای چشم قرار می دهند زیرا منبع غنی از لوتئین و زآگزانتین است. این آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از اکسید شدن عدسی چشم که یکی از عوامل ایجاد آب مروارید است، کمک می کند.
  • لوبیا: لوبیا همراه با سایر حبوبات مانند نخود و عدس، “روی” بدن کودکان در حال رشد را تامین می کند. این ماده معدنی به ویژه در ساختار چشم ها متمرکز است و از آسیب طولانی مدت اثر نور زیاد محافظت می کند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

ارائه تغذیه مناسب برای سلامت چشم کودکان خود، گامی مهم در مقابله با نارسا خوانی و سایر اختلالات یادگیری است.

سخن آخر:

استفاده از دستگاه های دیجیتال، روز به روز در حال افزایش است. این به همین ترتیب، اثرات نامطلوب خود را به ویژه در کودکان چند برابر می کند. والدین باید کودکان خود را از قرار گرفتن بیش از حد در معرض دستگاه های دیجیتال، محدود کنند.

محدود کردن قرار گرفتن در معرض دستگاه های دیجیتال و تشویق درگیر شدن در فعالیت های مختلف داخل خانه مانند صحبت کردن، مطالعه و غیره می تواند از چندین مشکل چشمی کودکان شما جلوگیری کند. این کار، همچنین به افزایش سلامت روان کودک شما نیز کمک می کند.

منابع:

https://www.ojaseyehospital.com/blog/effect-on-eyes-in-children-due-to-digital-devices/

https://modernod.com/articles/2020-apr/digital-device-use-and-vision-in-kids?c4src=article:infinite-scroll

https://www.brainbalancecenters.com/blog/kid-friendly-foods-better-eye-health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *