تاثیر فشار خود بالا بر روی چشم

در این مقاله از لنز مارکت به تاثیر فشار خود بالا بر روی چشم می پردازیم.

علاوه بر ایجاد مشکلات قلبی و کلیوی، فشار خون بالا درمان نشده نیز می تواند بر بینایی شما تاثیر بگذارد و منجر به بیماری های چشمی شود. فشار خون بالا می تواند باعث آسیب به رگ های خونی در شبکیه شود، ناحیه ایی در پشت چشم که در آن تصاویر متمرکز می شوند. این بیماری چشمی به عنوان رتینوپاتی فشار خون بالا شناخته می شود. اگر فشار خون بالا درمان نشود، آسیب می تواند جدی باشد.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

فشار خون چیست؟

هنگامی که قلب، خون را از طریق شریان ها پمپاژ می کند، خون به دیواره سرخرگ ها فشار می آورد. این، به عنوان فشار خون شناخته می شود.

فشار خون، فشار خونی است که به دیواره رگ های شما فشار می آورد. رگ ها، خون را از قلب شما به سایر قسمت های بدن منتقل می کنند.

فشار خون شما به طور معمول در طول روز افزایش و کاهش می یابد.

اعداد فشار خون به چه معناست؟

فشار خون با دو عدد اندازه گیری می شود:

  • عدد اول که فشار خون سیستولیک نامیده می شود، فشار موجود در رگ های شما را هنگام ضربان قلب اندازه گیری می کند.
  • عدد دوم که فشار خون دیاستولیک نامیده می شود، فشار موجود در رگ های شما را زمانی که قلب شما بین ضربان ها استراحت می کند، اندازه گیری می کند.

اگر اندازه گیری 120 سیستولیک و 80 دیاستولیک باشد، می گویید “120 روی 80″ یا”80/120 میلی متر جیوه”.

فشار خون طبیعی کمتر از 80/120 میلی متر جیوه است.

صرف نظر از سن شما، می توانید هر روز اقداماتی را انجام دهید تا فشار خون خود را در محدوده سالم نگه دارید.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا که همچنین فشار خون نیز نامیده می شود، فشار خونی است که بالاتر از حد طبیعی است. فشار خون شما در طول روز بر اساس فعالیت های شما، تغییر می کند. اندازه گیری فشار خون به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی ممکن است منجر به تشخیص فشار خون بالا شود.

هرچه سطح فشار خون شما بالاتر باشد، خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته بیشتر است.

تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند با بررسی سطح فشار خون شما و مقایسه آن ها با سطوح موجود در دستورالعمل های خاص، فشار خون بالا را تشخیص داده و تصمیمات درمانی را اتخاذ کنند.

راهنمایی های مورد استفاده برای تشخیص فشار خون بالا ممکن است از یک متخصص مراقبت بهداشتی به یک متخصص مراقبت بهداشتی دیگر متفاوت باشد:

  • برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی در صورتی که فشار خون بیماران به طور مداوم 90/140 میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، فشار خون بالا را تشخیص می دهند. این محدودیت بر اساس دستورالعملی است که در سال 2003 منتشر شده است.
  • سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی در صورتی که فشار خون بیماران به طور مداوم 80/130 میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، فشار خون بالا را تشخیص می دهند. این محدودیت بر اساس دستورالعملی است که در سال 2017 منتشر شده است.

فشار خون بالا معمولا هیچ علائم یا علامت هشدار دهنده ایی ندارد و بسیاری از مردم نمی دانند که به آن مبتلا هستند. اندازه گیری فشار خون، تنها راه برای تشخیص فشار خون بالا است.

فشار خون بالا معمولا با گذشت زمان ایجاد می شود. این می تواند به دلیل انتخاب های ناسالم سبک زندگی مانند عدم فعالیت بدنی کافی و منظم، اتفاق بیفتد.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا فشار خون بالا می تواند به چشمان من آسیب برساند؟

متاسفانه بله. ابتلا به فشار خون بالا درمان نشده یا ضعیف برای مدت طولانی می تواند برای چشمان شما مضر باشد. بسیاری از بیماری های چشمی به طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از فشار خون بالا هستند. آسیب های مختلف چشمی ناشی از فشار خون عبارتند از:

  • رتینوپاتی فشار خون بالا:

    رتینوپاتی به معنای آسیب به شبکیه است. شبکیه، قسمت رنگدانه ‌ایی در پشت چشم است که تصاویر در آن پخش می ‌شود و سپس به مغز منتقل می‌ شود. فشار خون بالا می تواند باعث از بین رفتن خون رسانی شبکیه و آسیب به سلول های آن و در نتیجه از دست دادن بینایی شود.

  • کوروئیدوپاتی:

    کوروئید، مجموعه ایی از رگ های خونی است که خون را به شبکیه می رساند. کوروئیدوپاتی از مایع در مشیمیه که در زیر شبکیه قرار دارد، ساخته شده است. این وضعیت معمولا در افراد جوانی که یک دوره ناگهانی افزایش فشار خون را تجربه می کنند، رخ می دهد. این ممکن است در فشار خون بارداری، فشار خون بالای کلیه و همچنین در مواردی که تومورها موادی ترشح می کنند که می توانند باعث افزایش خطرناک فشار خون شوند، دیده شود.

  • نوروپاتی بینایی:

    آسیب به عصب بینایی (عصبی که شبکیه را به مغز متصل می کند) در فشار خون بالا درمان نشده یا کنترل نشده، دیده می شود. نوروپاتی بینایی همچنین ممکن است در صورت درمان بیش از حد فشار خون که باعث اپیزودهای فشار خون پایین می شود نیز دیده شود. نوروپاتی، شدیدترین اثر فشار خون بالا است و می‌تواند باعث کوری دائمی شود.

فشار خون بالا همچنین یک عامل خطر مهم است که بیماری های چشمی را تشدید می کند. وجود پرفشاری خون درمان نشده، پیشرفت رتینوپاتی دیابتی را تسریع می کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا به دلیل تشکیل لخته خون در سیاهرگ شبکیه و شریان شبکیه، مستعد از دست دادن ناگهانی بینایی هستند. علاوه بر این، فشار خون بالا ممکن است شروع گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم) را تسریع کند و باعث کوری تدریجی شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تاثیر فشار خود بالا بر روی بینایی

علائم آسیب چشم در اثر فشار خون چیست؟

آسیب چشمی ناشی از فشار خون، تدریجی و در بسیاری از موارد بدون درد است. از این رو، افراد ممکن است فورا به دنبال درمان نباشند. عاقلانه است که هوشیار باشیم. موارد زیر علائم هشدار دهنده بیماری چشم در افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند:

  • کاهش تدریجی بینایی (تاری دید)
  • از دست دادن ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم
  • دیدن تصاویر دوتایی (دو بینی)
  • سر درد
  • برق زدن چراغ ها و نورها در جلوی چشم
  • تعداد فزاینده شناورها در چشم

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تشخیص رتینوپاتی ناشی از فشار خون بالا:

هنگامی که چشم پزشک، یک معاینه چشم گشاد شده انجام می دهد، از یک افتالموسکوپ (وسیله معاینه ته چشم) استفاده می کند، دستگاهی که از نور را برای بازرسی پشت چشم شما برای بررسی علائم رتینوپاتی استفاده می کند. اگر شخص مبتلا به رتینوپاتی ناشی از فشار خون بالا باشد، پزشک علائم زیر را مشاهده می کند:

  • لکه های روی شبکیه
  • تنگ شدن عروق خونی
  • تورم ماکولا و التهاب عصب بینایی
  • خونریزی در پشت چشم

تشخیص اثر فشار خون بر چشم:

خوشبختانه، تشخیص زود هنگام و کنترل فشار خون بالا، می تواند رتینوپاتی فشار خون بالا را متوقف و حتی معکوس کند. توصیه می شود هنگامی که فشار خون برای اولین بار تشخیص داده شد، یک چکاپ جامع چشم انجام داده شود. این معاینه جامع شامل غربالگری برای حدت بینایی، فشار چشم و فوندوسکوپی برای بررسی وضعیت عصب بینایی و شبکیه است. توصیه می شود برای شناسایی و درمان به موقع مشکلات، معاینه سالانه تکرار شود.

در افراد با سابقه قبلی رتینوپاتی دیابتی، آزمایشی به نام آنژیوگرافی فلورسئین ممکن است برای بررسی جریان خون در شبکیه انجام شود. این آزمایش از پشت چشم قبل و بعد از تزریق رنگ مخصوص، عکس می گیرد. این آزمایش به ما امکان می ‌دهد ببینیم که آیا سلول‌ های شبکیه، نشتی، تورم یا نیاز به درمان مناسب دارند.

چگونه از تاثیر بیماری فشار خون بر چشم پیشگیری کنیم؟

تغییر سبک زندگی می تواند پیشرفت آسیب به شبکیه را متوقف کند. اگر قبلا علائم داشته اید، اقدامات زیر ممکن است به شما کمک کنند:

  • ترک کامل سیگار
  • دستیابی به وزن توصیه شده بدن و حفظ آن
  • انجام تمرینات بدنی منظم طبق توصیه. برخی ورزش‌ ها مانند وزنه ‌برداری سنگین ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های چشمی فعال، مناسب نباشند.
  • تغییرات رژیم غذایی با گنجاندن مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات سبز، زرد، بنفش و نارنجی رنگ
  • قطع مصرف الکل

داروهای فشار خون مانند مهارکننده‌ های ACE، دیورتیک ‌ها، مسدودکننده ‌های گیرنده آنژیوتانسین ۲ (ARBs)، مسدود کننده‌ های کانال کلسیم و مسدود کننده ‌های بتا برای کمک به کاهش سطح فشار خون تجویز می ‌شوند. این داروها همچنین به بهبود شبکیه و جلوگیری از آسیب بیشتر به سلول های چشمی کمک می کنند.

سخن آخر:

فشار خون بالا، فشار خونی است که بالاتر از حد طبیعی است. فشار خون بالا معمولا با گذشت زمان ایجاد می شود.

ابتلا به فشار خون بالا درمان نشده یا ضعیف برای مدت طولانی می تواند برای چشمان شما مضر باشد. بسیاری از بیماری های چشمی به طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از فشار خون بالا هستند. آسیب های مختلف چشمی ناشی از فشار خون عبارتند از: رتینوپاتی فشار خون بالا، کوروئیدوپاتی و نوروپاتی بینایی. فشار خون بالا همچنین یک عامل خطر مهم است که بیماری های چشمی را تشدید می کند.

موارد زیر علائم هشدار دهنده بیماری چشم در افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند: کاهش تدریجی بینایی، از دست دادن ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم، دیدن تصاویر دوتایی، سر درد، برق زدن چراغ ها و نورها در جلوی چشم و تعداد فزاینده شناورها در چشم.

تغییر سبک زندگی می تواند پیشرفت آسیب به شبکیه ناشی از فشار خون بالا را متوقف کند.

منابع:

https://www.medicinenet.com/can_high_blood_pressure_hurt_my_eyes/article.htm

https://www.webmd.com/hypertension-high-blood-pressure/guide/eye-disease-high-blood-pressure

https://www.coveeyecare.com/2020/08/05/how-does-high-blood-pressure-affect-your-eyes/

https://www.cdc.gov/bloodpressure/about.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *