تعداد زیادی از افراد جلوه ی طبیعی لنز ها را به عینک ها ترجیح می دهند. اگر به لنزهای طبی علاقه دارید، با دکتر چشم پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید کدام نوع از لنز چشم طبی مناسب شماست. همچنین دکتر شما به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه از چشم ها و لنز های خود محافظت کنید. در این مقاله ما قصد داریم تا آموزش طریقه گذاشتن لنز را با شما کاربران عزیز در میان بگذاریم.

۱. انتخاب نوع لنز های طبی مهمترین نکته برای طریقه گذاشتن لنز

برای آموزش طریقه گذاشتن لنز حتما به چشم پزشکی بروید. اگر علاقه دارید از لنز های طبی استفاده کنید یک چکاپ کلی از چشمانتان انجام دهید تا بفهمید به چه نوع لنزی احتیاج دارید. لنز های طبی می توانند این عیوب را بهبود ببخشند:

نزدیک بینی: افراد نزدیک بین می توانند اشیاء نزدیک را ببینند اما اشیاء در فاصله ی دور تار هستند.

دور بینی: افراد دوربین اشیاء را در فاصله دور به خوبی می بینند اما در دیدن اشیاء نزدیک به تاری دید دچار می شوند.

پیر چشمی: این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که افراد با افزایش سن در دیدن اشیاء نزدیک دچار مشکل می شوند. این وضعیت معمولا در حدود سن ۴۰ سال اتفاق می افتد.

آستیگمات: این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که چشم به شکل صحیح قرار نگرفته باشد. این وضعیت باعث تاری دید می شود.

کور رنگی: کور رنگی زمانی اتفاق می افتد که افراد در دیدن یک رنگ مشکل دارند یا دو رنگ را با یکدیگر اشتباه می کنند. کور رنگی قرمز و سبز که باعث می شود افراد رنگ های قرمز و سبز را به جای یکدیگر ببیند از شایع ترین نوع های کور رنگی در مردان است.

۲. مشخش کنید چه نوعی از لنز ها را می خواهید

گذاشتن لنز

برای آموزش طریقه گذاشتن لنز توجه به این نکته ضروری است که برخی از لنز ها فقط در روز قابل استفاده هستند و دیگر انواع فقط در شب قابل استفاده هستند. چشم پزشک چشمان شما را تست می کند تا مطمئن شود شما لنز هایی را دریافت می کنید که برای شما مناسب هستند و با آن ها احساس راحتی می کنید. زمانی که فهمیدید به چه چیزی احتیاج دارید چند نوع لنز وجود دارند که می توانید از میان آن ها انتخاب کنید:

لنز طبی نرم. این لنز ها انعطاف پذیر هستند و برای قرار گیری مناسب در چشمان شما خم می شوند. این لنز ها می توانند نزدیک بینی، دور بینی، آستیگمات، پیر چشمی و ترکیب این وضعیت ها را بهبود ببخشند. این نوع لنز ها برای افرادی که ورزش می کنند و فعال هستند مناسب می باشند.

لنز های طبی سخت. این نوع لنز ها ممکن است تصویر بهتری نسبت به لنز های نرم ارائه دهند و می توانند برای انواع وضعیت های چشمی استفاده شوند. همچنین این لنز ها از خطر کمتری برای عفونت برخوردار هستند زیرا این نوع لنز ها نفوذ پذیر گازی هستند. این بدان معناست که چشم‌ شما می تواند از طریق آن ها تنفس کند. اگر آن ها را تمیز نگه دارید، طول عمری حدود ۳ سال خواهند داشت. با این حال برخی از مردم در آن ها احساس راحتی نمی کنند.

لنز های هیبریدی. این نوع لنز ها دارای یک بخش مرکزی سخت و یک بخش بیرونی نرم هستند. این لنز ها بیشتر برای افرادی که قرنیه آن ها به درستی قوس نگرفته است مناسب است.

۳. ارزیابی کنید چه چیزی با توجه به سبک زندگی و بودجه شما برایتان مناسب تر است.

لنز های سخت از این لحاظ دارای برتری هستند که می توانید یک جفت را در صورت ثابت ماندن شماره چشمتان برای مدت ۳ سال استفاده کنید. هرچند برخی از افراد لنز های نرم را راحت تر می دانند. اگر از لنز های نرم استفاده می کنید، انواعی وجود دارند که می توانید بر اساس سبک زندگی و بودجه تان از میان آن ها انتخاب کنید:

لنز های استفاده روزانه: معنولا این لنز ها ارزان ترین انتخاب هستند، اما احتیاح به مراقبت بیشتری دارند. شما باید هر شب آن ها را از چشم خود خارج کنید و تمیز کنید.

لنز های طبی روزانه یک بار مصرف: این لنز ها برای یک‌روز استفاده می شوند و سپس دکر انداخته می شوند.

 

لنز های طبی استفاده بلند مدت: این لنز ها می توانند تا یک هفته شب ها نیز در چشم بمانند. این لنز ها برای افرادی که مشغول هستند و فراموش می کنند هر شب لنز هایشان را در بیاورند مناسب است. هرچند این نوع لنز برای افرادی که مستعد عفونت های چشمی یا حساسیت های چشمی هستند مناسب نیست. بعضی از برند ها حتی برای استفاده تا ۳۰ روز هم تایید شده اند.

لنز های مصرفی: این لنز ها کمترین انرژی را برای استفاده لازم دارند. این لنز ها استفاده ای روزانه دارند ( پس باید شب ها از چشم خارج شوند) و برای مدت مشخصی مناسب هستند ، بسته به نوعی که استفاده میونید از هفته ها تا ماه ها قایل استفاده هستند. به این دلیل است که این نوع لنز ها گران تر هستند.

۴. از لنز های رنگی استفاده نکنید 

هرچند ممکن است استفاده از لنز هایی که رنگ چشم شما را تغییر می دهد جذاب باشد، این نوع لنز ها به چشم شما آسیب می رسانند. اگر لنز رنگی می خواهید، اپتیومریست ها می توانند طریقه گذاشتن لنز های آرایشی برای شما تجویز کنند که به منظور استفاده ی محدود امن باشند. فقط برای استفاده از این نوع لنز ها لازم است تحت نظر یک چشم پزشک باشید.

لنز های طبی ابزار طبی ای هستند که از نظر کیفی توسط سازمان غذا و دارو کنترل می شوند. برای اینکه لنز شما اندازه چشمان شما باشد و راحت در چشمتان قرار گیرد لازم است که اول چشم شما توسط یک دکتر چشم اندازه گیری شود. فروشگاه هایی که لنز طبی رنگی را بدون نسخه می فروشند در حال انجام کاری غیر قانونی هستند.

لنز های نامناسب می توانند سطح چشم‌ شما را خراش بیاندازند، باعث عفونت شوند و حتی در مواردی منجر به نا بینایی شوند.

لنز ها را بدون نسخه از فروشگاه های خیابانی، فروشگاه های مخصوص جشن هالووین، آرایشگاه ها، سوپر مارکت ها یا آنلاین شاپ ها نخرید.

۵. آموزش طریقه گذاشتن لنز طبی

گذاشتن لنز

در استفاده از لنز خود احتیاط کنید. این کار ممکن است نیازمند تمرین باشد اما پس از چند روز قادر خواهید بود لنز خود را سریع و راحت استفاده کنید. این مراحل را طی کنید:

دستان خود را بشویید و خشک کنید. این کار تضمین‌می کند که شما آلودگی و باکتری را وارد چشم خود نکنید چرا که انجام این کار باعث عفونت می شود.

لنز طبی را بر روی نوک انگشت خود قرار دهید. لنز باید به صورت مقعر قرار گیرد به طوری که قسمت فنجانی شکل آن به سمت بالا باشد.

در حالی که به آینه نگاه می کنید،از انگشت وسط خود استفاده کنید تا پلک پایین و مژه های خود را به سمت پایین بکشید.

لنز را روی سطح چشم خود بگذارید. لبه ی پایینی لنز باید اولین جایی باشد که چشم شما را لمس می کند. لنز باید سفیدی چشم شما را درست در بالای جایی که پلک پایین خود را پایین کشیده اید لمس کند.

لنز را روی سطح چشم خود فشار دهید تا مطمئن شوید چسبیده است. وقتی انگشت خود را دور می کنید، لنز باید روی سطح شما معلق شود. پلک بزنید تا لنز را در موقعیت درست آن‌ قرار دهید.

اگر برای اولین بار است که از لنز طبی استفاده می کنید، ممکن است پزشک شما به شما توصیه کند که فقط برای یک ساعت در روز اول از لنز خود استفاده کنید و سپس در روز های بعد مقدار زمان استفاده را به تدریج افزایش دهید. این کار به چشمان شما اجازه می دهد که به لنز ها عادت کنند.

سخن آخر در مورد طریقه گذاشتن لنز

استفاده از لنز های طبی برای افراد زیادی نسبت به استفاده از عینک ها مناسب تر هستند. بسیاری از مردم استفاده از لنز ها را ترجیح می دهند. جلوه ی لنز های طبی طبیعی تر است اما تبعا این نوع لنز ها به مراقبت ویژه ای احتیاج دارند. انواع زیادی از لنز های طبی وجود دارند که بسته به شرایط و بودجه افراد توسط استفاده کنندگان لنز های طبی انتخاب می شوند. استفاده از لنز های طبی برای اولین بار ممکن است کمی سخت به نظر بیاید اما به مرور زمان و با تمرین کاری راحت و آسان می شود.

اگر از لنز های طبی استفاده می کنید فراموش نکنید که هر ۶ ماه به دکتر چشم ‌پزشک خود مراجعه کنید تا از وضعیت شماره چشم های خود مطلع شوید. در صورتی که می خواهید از لنز های رنگی نیز استفاده کنید بهتر است این کار را زیر نظر چشم پزشک خود انجام دهید. قبل از استفاده از لنز های طبی خود از تمیز بودن دستان خود مطمئن شوید تا از شیوع عفونت و آلودگی در چشم خود جلوگیری کرده باشید. لنز های خود را با محلول ضد عفونی کننده ی مخصوص تمیز کنید و آن ها را در جعبه های نگه دارنده ی مخصوص لنز قرار دهید. چشمان شما عضوی حساس و حیاتی هستند پس در سالم نگه داشتن چشمان خود کوشا باشید. از لنز های طبی خود مراقبت کنید تا بتوانید برای مدت زمان بیشتری از آن‌ ها استفاده کنید. منبع این نوشته این سایت میباشد .

جهت کسب اطلاعات عمومی بیشتر درمورد لنزهای داخل چشمی , خواندن مقالات زیر نیز خالی از لطف نیست :

بهترین لنز طبی کره ای کدام است ؟ هرا , مورنینگ یا … ؟؟؟

بررسی لنز قرمز و انواع مدل های مختلف این لنزخاص !

دلایل ضعیف شدن چشم چه چیزهایی میتونه باشه ؟؟

جلوگیری از ضعیف شدن چشم چگونه ممکن است ؟؟

در استفاده از لنز طبی باید به چه نکاتی توجه کرد  ؟؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *