افراد با وجود استفاده از لنزهای طبی هنوز هم سوالاتی راجع به استفاده از آنها دارند. در این مقاله در مورد نحوه ی استفاده از لنز توضیحاتی داده ایم که به ویژه برای افراد کم تجربه که میخواهند لنز استفاده کنند بسیار مفید است.این نکات می‌توانند به شما در مقابله با نگرانی‌های روزمره لنز چشم کمک کنند.

در این مقاله ابتدا در مورد نحوه ی قرار دادن لنز در چشم توضیحاتی ارائه داده ایم سپس پس از آن در مورد نحوه ی استفاده و نگهداری از لنز رای طولانی مدت نکاتی را گفته ایم.

سوالی که اکثر افراد تازه وارد که تجربه ی زیادی از استفاده از لنزهای طبی ندارند میپرسند این است که چگونه مطمئن شوم که لنز من به سمت بیرون است یا داخل؟

تفاوت قرارگیری لنز در سر جای خود با جای اشتباه می‌تواند بسیار ظریف باشد، اما قبل از قرار دادن و استفاده از لنزهای طبی  مطمئن شوید که لنز شبیه به یک نیم کره است، نه یک کاسه! به این معنی که وقتی لنز را از محفظه آن برمیدارید برآمدگی آن سمت بالاست.ترفند موجود برای این کار این است که لنز را روی انگشت خود قرار دهید تا یک فنجان شکل بگیرد. سپس لنز را مستقیما در جلوی چشمان خود نگه دارید تا به آن طرف فنجان نگاه کنید.

اگر لنز شکل حرف یو انگلیسی را با لبه‌های فوقانی تشکیل دهد،لنز برعکس بوده و به سمت بیرونی قرار گفته اما اگر به شکل یو انگلیسی بدون لبه باشد، در موقعیت درست قرار گرفته است..

اگر شما لنزهای با یک رنگ در دست دارید، راه دیگر آن است که لنز را روی نوک انگشت خود قرار دهید و سپس به آن نگاه کنید. لبه یک لنز رنگی باید به رنگ آبی (یا سبز، بسته به رنگ آن)باشد؛ در صورتی که اگر لنز وارونه باشد، اینطور نخواهد بود.

برخی لنز های علامت لیزر دارند 

استفاده از لنزهای چشمی

برخی لنزهای تماسی همچنین دارای علامت لیزر مانند نام برند روی لبه برای کمک به شما هستند. اگر بتوانید آن را به درستی بخوانید، لنز برعکس و به سمت داخل نیست..

اگر لنز تماسی را در چشم خود به اشتباه جای دهید نگران نباشید. با قرار دادن این حالت از لنز در چشمانتان قطعا احساس راحتی نخواهید کرد، اما هیچ آسیبی نمی‌تواند طی چند لحظه به چشمانتان بزند و سریعا میتواند آن را درست در سر جای خود قرار دهید..

نحوه قرار دادن و استفاده از لنزهای طبی

دقت کنید که قبل از گذاشتن لنز طبی در چشمانتان دست‌هایتان را کاملا با آب و صابون بشویید، اما از استفاده از صابون‌های معطر یا روغنی که ممکن است به سطح لنز بچسبند، اجتناب کنید. هم چنین اینکه از استفاده از محصولات مرطوب کننده‌ جدا خودداری کنید..

برخی از چشم پزشک ها می‌گویند که همیشه سعی کنید اولین لنز را که در هر کدام از چشم هایتان گذاشتید از آن به بعد همان لنز را در همان چشم بگذارید. یعنی مثلا اگر اولین لنز را که از جعبه لنز برداشتید و وارد چشم چپتان کردید زین پس همان لنز را همیشه در چشم چپتان کنید. به این دلیل که محیط استریل چشم چپ را با چشم راست ادغام نکنید و رعایت بهداشت را در نظر گرفته باشید..

دیگر دستورالعمل‌های اساسی برای استفاده از لنزهای طبی :

استفاده از لنزهای چشمی

به آرامی قبل از استفاده از لنزهای طبی جعبه آن را تکان دهید تا مایع لنز با خود لنز به خوبی ترکیب شود.. (سعی نکنید این کار را با انگشت خود انجام دهید، این کار ممکن است به لنز شما آسیب بزند)

لنز را از جعبه بیرون بیارید و در کف دست خود قرار دهید. باید به طور کامل لنز شما با محلول لنز تماس مناسب داشته و آغشته شده باشد.

لنز تماسی را پس از اینکه از جعبه بیرون آوردید باید در نوک انگشت یا انگشت میانی خود قرار دهید تا به آرامی خشک شود.

با انگشتان و انگشت دست دیگر خود، در عین حال پلک بالایی خود را بالا و پایین پلک پایینی خود بکشید.

زمانی که به بالا یا جلو نگاه می‌کنید، لنز را روی چشم خود قرار دهید، در هر جهت که به نظر شما ساده‌تر باشد این کار را انجام دهید. شما همچنین می‌توانید با گذاشتن لنز بر روی سفیدی نزدیک‌ترین قسمت چشم به گوش خود، لنز تماسی را  در چشمتان بگذارید..

سپس به آرامی چشم خود را ببندید، چشمان خود را در یک دایره کامل جمع کنید تا به لنز برسید و بعد پلک بزنید.

به دقت در آینه نگاه کنید تا مطمئن شوید که لنز روی چشم شما متمرکز شده‌است. اگر این طور باشد، لنز باید راحت باشد و تصویری که شما میبینید باید واضح باشد.

حتما قبل از استفاده از لنزهای طبی دست ها را بشویید

همانطور که گفته شد همیشه قبل از برداشتن لنزهای تماسی، دست‌هایتان را بشویید. اگر در مقابل سینک ایستاده باشید، از یک حوله کاغذی تمیز برای پوشاندن ورودی فاضلاب استفاده کنید زیرا لنزتان در آن ممکن است به طور تصادفی سقوط کند..

برای بیرون آوردن لنزهای تماسی نرم، به سمت مقابل گوشه ی چشم  و یا به سمت بالا نگاه کنید در حالی که در پلک‌های پایین خود را با دست پایین میبرید.. با یک انگشت، به آرامی لنز را به طرف گوشه ی سفید چشم خود حرکت دهید. در آنجا، شما می‌توانید به آرامی لنز را با انگشت اشاره و انگشت سبابه خود فشار دهید و آن را از چشمتان بیرون آورید..

تا زمانی که ملزوم به استفاده از لنز هستید، برای خودتان بهتر است که ناخن‌های خود را کوتاه نگاه دارید تا از خراش تصادفی و آسیب زدن به چشم خود اجتناب کنید..

لنزهای تماسی را میتوان به راحتی با دست بیرون آورد، بدین صورت که خم شوید و سپس چشمتان را کاملا باز کرده و لنز را با احتیاط با دست بیرون آورید. برای این کار باید با یک انگشت دست، پوست بین پلک بالا و پایین خود بکشید (درست بیرون از قسمت جانبی چشم شما) و در همین حین با چشم باز به سمت گوش خود نگاه کنید و سپس پلک بزنید..

وسایل پاک کردن لنز تحت نظر چشم پزشک شما در دسترس هستند و می‌توانید آنها را برای بیرون آوردن مستقیم لنز از چشمتان مورد استفاده قرار دهید و دتانتان تماسی با لنز نداشته باشد. اما هنگام استفاده از این ابزار مطمئن شوید که فقط لنز را لمس می‌کنید و سطح چشم شما با این ابزار قابل لمس نیست. زیرا باعث ایجاد خراش روی قرنیه خود میشوید.

وقتی از لنز استفاده می‌کنید در معرض گرد و غبار قرار نگیرید

هنگامی که در چشمانتان لنزوجود دارد باید سعی کنید که از رفتن به محیط های پر از گرد و خاک و آلوده اجتناب کنید و نیز هرگز چشم خود را با دست در عین اینکه لنز در چشمانتان وجود دارد مورد لمس یا خارش قرار ندهید به این دلیل که این کار باعث ایجاد اصطکاک شده و میتواند موجب زخم و ایجاد خراش روی قرنیه شود.

اگر در حین استفاده از لنز و یا پس از مدتی علائمی چون خارش زیاد چشم، دید کم، قرمزی، آبریزش یا به طور کلی علائمی غیرطبیعی در چشمانتان مشاهده کردید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید و اگر در آن زمان لنز در چشمتان است آن را بیرون آورده تا برطرف نشدن مشکلتان آن را مورد استفاده قرار ندهید. همچنین اینکه در این فاصله که خود را به چشم پزشک میرسانید باید چشمانتان را با آب سرد و صابون به خوبی بشویید.

در هنگام خرید لنزهای تماسی از شرایط جعبه و پلمپ بودن آن مطمئن شوید. زیرا ذره ای آلودگی اگر در محیط استریل نگهداری لنز وارد شده باشد قطعا چشمان شما را دچار عفونت میکند. این مورد بویژه در مراکز غیر معتبر یا آرایشگاه ها و بوتیک هایی که اقدام به فروش لنز میکنند دیده شده است.

هرگز در حین اینکه لنز های ویال و لنز های دوره ای مثل لنز فصلی در چشمتان است نخوابید .خوابیدن با لنز های یکروزه و هفتگی و ماهانه در صورت مجوز پزشک و شرایط چشم شما مانعی ندارد.

انواع لنزهای تماسی

لنزها انواع مختلفی دارند که بسیاری از آنها دوره ای بوده و در واقع تاریخ انقضا دارند.در استفاده از لنزهای طبی باید به تاریخ آن توجه ویژه ای داشت مثل لنزهای فصلی، لنز روزانه ،لنز سالانه و … همانطور که از اسم این لنزها مشخص است هرگز نباید آنها را بیش از مدت گفته شده و درج شده روی آن مورد استفاده قرار داد. به این دلیل که انقضای این لنزها عمر آنها را تعیین کرده و پس از مدت زمان گفته شده دچار افت کیفیت شده و قطعا آسیب های جدی به چشمانتان وارد میسازند. درست مثل غذای تاریخ گذشته. نکته ی مهم دیگری که در مورد لنزهای تماسی باید بدانید این است که در دنیا هیچ لنزی وجود ندارد که بیش از یکسال تاریخ انقضا داشته باشد بنابراین در صورتی که لنزی دارید که فردی به شما گفته دائمی است بدانید که سخت در اشتباهید و به چشم خود آسیب خواهید زد..

همانطور که میدانید موادی در اشک چشم وجود دارند که جنسشان پروتئینی بوده و میتوانند پس از مدتی بر روی لنر رسوب کنند. ممانعت از این فرآیند تقریبا غیر ممکن است. زیرا شما نمیتوانید جلوی ورود اشک چشم به چشمانتان را بگیرید. اما میتوانید آن را برطرف کنید . بدین صورت که این رسوبات را هر چند مدت یکبار مثلا هر 15 روز یکبار از روی لنزهایتان به آرامی پاک کنید. زیرا در صورت انباشت این رسوبات باعث ایجاد برآمدگی خشن بر روی لنز میشوید که قطعا قرنیه را شما را خراش داده و موجب کاهش دید و حتی عفونت میشود.

حتما در مورد این موضوع که ممکن است لنز های تماسی به پشت پلک شما بروند شنیده اید و آن را افسانه ای بیش ندانید! باید به شما بگوییم که این قضیه به دلیل جنس غشا چشم کاملا امکان پذیر بوده و در صورت عدم رعایت جوانب احتیاط هنگام استفاده از لنز برای شما اتفاق خواهد افتاد.

لنزهای تماسی و نور یو وی

محققان دریافته اند که نور فرابنفش در ایجاد کاتاراکت نقش به سزایی دارد. قرار گرفتن به مقدار زیاد در مقابل نور فراینفش منجر به ایجاد شرایطی در چشم میشود که در نهایت باعث ایجاد آب مروارید یا وضعیتی به نام فوتوکاتاراکت میشود. حال در صورتی که شما از لنز استفاده میکنید و به مقدار زیاد در معرض فرابنفش و نور خورشید می ایستید باید به شما بگوییم که لنز احتمال ابتلا به کاتاراکت را بیشتر کرده و خسارات جبران ناپذیری را بوجود می آورد.

در مطالعه‌ای که در فوریه ۲۰۱۵ توسط کمپانی لنز آی و کانتکت به صورت آنلاین منتشر شد، محققان میزان آلودگی قارچی از محلول ضد عفونی کننده چند منظوره را در داخل لنزهای تماسی که متعلق به لنز فرنل می‌باشد، مورد بررسی قرار دادند.

تمام شرکت کنندگان در این مطالعه لنزهای تماسی نرم با لنزهای معمولی روزانه استفاده میکردند و همه لنزها برای جایگزینی ماهانه طراحی شده‌بودند. بعد از استفاده، شرکت کنندگان آن‌ها را در جعبه ذخیره خود قرار دادند و جعبه را با محلول ضد عفونی شده که توسط پزشک معرفی شده بود پر کردند. محققان سپس نمونه‌های محلول ضد عفونی را با استفاده از سرنگ استریل تخلیه کردند و نمونه‌ها را به مدت چهار روز در دمای ۹۵ درجه فارنهایت (تقریبا درجه‌حرارت در سطح جلویی یک چشم سالم)قبل از ارزیابی آلودگی قارچی کشت دادند.

و اما نتیجه بررسی استفاده از لنزهای طبی

در مجموع ۲۱۶ نمونه از ۱۱۷ مورد از لنزهای تماسی ذخیره‌سازی شده جمع‌آوری شد. پانزده نمونه (9/6٪) از 12 مورد ذخیره سازی (2/10٪) برای حداقل یکی از چندین گونه قارچی که قادر به ایجاد عفونت چشمی هستند ، مثبت ارزیابی شده است. همچنین ، محلول های ضد عفونی کننده حاوی پراکسید هیدروژن در جلوگیری از آلودگی قارچی موارد ذخیره سازی لنزهای تماسی ، از محلول های لنز تماسی چند منظوره کمتر موثر هستند. .

محققان در نهایت نتیجه گرفتند که این مطالعات نشان می‌دهند که حتی زمانی که لنز های تماسی طبق ضوابط گفته شده استفاده شود اعم از ، تمیز کردن، و دستورالعمل‌های جایگزینی که توسط چشم پزشک به افراد مصرف کننده داده می‌شود و نیز با چشم فرد سازگاری داشته باشد، خطر بالقوه ابتلا به عفونت‌های چشمی ناشی از استفاده از لنز هنوز باقی است.

بنابراین علاوه بر رعایت کردن جوانب احتیاط باید دقت کرد که در تنها در مواقع ضروری از لنز استفاده کنیم.

جهت کسب اطلاعات عمومی بیشتر درمورد لنزهای داخل چشمی , خواندن مقالات زیر نیز خالی از لطف نیست :

بهترین لنز طبی کره ای کدام است ؟ هرا , مورنینگ یا … ؟؟؟

بررسی لنز قرمز و انواع مدل های مختلف این لنزخاص !

دلایل ضعیف شدن چشم چه چیزهایی میتونه باشه ؟؟

جلوگیری از ضعیف شدن چشم چگونه ممکن است ؟؟

در استفاده از لنز طبی باید به چه نکاتی توجه کرد  ؟؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *