وقتی چشم ها فاقد رنگدانه یا ملانین باشند، رنگ روشن تری پیدا می کنند. به همین دلیل است که برخی از افراد چشم‌ های آبی دارند و افرادی که ملانین بیشتری دارند، چشم‌ های تیره ‌تری دارند. علاوه بر این، بسیاری از افراد بر این باورند که افراد چشم آبی بیشتر در معرض آسیب های چشمی ناشی از نور خورشید هستند. در ادامه این مقاله به این مبحث می پردازیم که آیا چشم های آبی به نور خورشید حساس ترند.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا چشم های آبی به نور خورشید حساس ترند؟

فتوفوبیا یا حساسیت به نور، احساسی است که پس از قرار گرفتن در معرض شرایط روشن ایجاد می شود. این شرایط معمولا باعث از دست دادن دائمی بینایی نمی شود. اگر چشم ‌هایتان بیش از حد آب می ‌ریزد یا در شرایط نوری شدید، چشم هایتان لوچ می ‌شود، متوجه می ‌شوید که به فوتوفوبیا مبتلا هستید. افرادی که دارای چشم های روشن مانند خاکستری، آبی و سبز هستند، بیشتر در معرض فتوفوبیا قرار دارند.

داشتن چشمانی با رنگ روشن تر، به این معنی است که شما نسبت به نور حساس تر هستید. همچنین نشان می دهد که به دلیل فقدان رنگدانه محافظ، در معرض خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا هستید.

اگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، باید به طور مرتب معاینه چشم انجام دهید زیرا معمولا علائم را در مراحل اولیه خود نشان می دهد. مراجعه منظم به چشم پزشک می تواند به تشخیص زود هنگام و درمان دژنراسیون ماکولا کمک کند.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

رنگدانه چشم و پردازش نور:

رنگ روشن تر چشم به دلیل عدم وجود رنگدانه به نام ملانین ایجاد می شود. وجود ملاتونین بیشتر به معنای محافظت بهتر در برابر نور خورشید است، بنابراین از شبکیه محافظت می کند. هنگامی که ملانین ایجاد می شود، یک فیلتر محافظ ایجاد می کند که نور را از چشم منعکس می کند. رنگ های روشن تر چشم به دلیل پدیده ایی از پراکندگی نور است که به پراکندگی ری لای معروف است. فقدان رنگدانه در افرادی که چشم های روشن دارند، باعث حساسیت به نور می شود.

برای درک کامل چرایی حساس بودن چشم های روشن، بهتر است بدانید چشمان شما چگونه کار می کنند. از نظر فنی، چشم های رنگ روشن، نور را سریعتر از استرومای عنبیه عبور می دهند. سپس نور از لایه سلول های تیره تر مستقیما در پشت استروما منعکس می شود. این سلول های تیره، طول موج های طولانی تر نور را جذب می کنند. با این حال، طول موج های کوتاه تر، مانند آبی و سبز، با عبور از استروما، تحت پدیده پراکندگی قرار می گیرند. معنی آن چیست؟ نور بیشتری برای چشم های روشن از عنبیه عبور می کند و می تواند دسته سلول های عصبی پشت چشم را بیش از حد تحریک کند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

مطمئن شوید که از چشمان آبی خود در برابر نور خورشید محافظت می کنید:

اگر چشمان رنگ روشن به خصوص رنگ آبی دارید، بیشتر باید از آسیب های نور خورشید محافظت کنید. هنگام بیرون رفتن از خانه، حتما از عینک آفتابی ضد اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید و در صورت امکان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید.

یکی دیگر از مواردی که می تواند کمک کننده باشد، استفاده از کلاه های لبه پهن در بیرون از منزل است. علاوه بر این، حتی اگر چشمان شما رنگ تیره ‌تری داشته باشند، محافظت مناسب در برابر نور خورشید همچنان مهم است.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید را افزایش دهد.

آیا چشم های آبی به نور خورشید حساس ترند؟5 نکته که ممکن است درباره چشمان آبی ندانید:

رنگ چشم های آبی می تواند بسیار جذاب باشد. تقریبا نیمی از آمریکایی ‌ها دارای چشم ‌های قهوه ‌ای آبی هستند. در سراسر جهان، کمتر از یک نفر از هر 10 نفر، رنگ چشم آبی دارد. اما چشمان آبی بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید:

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  1. همه افرادی که چشمان آبی دارند با هم فامیل هستند:

    بین 6000 تا 10000 سال پیش، نوزادی با یک جهش ژنتیکی بی ضرر در اروپا متولد شد. به گفته محققین دانشگاه کپنهاگ، آن بریده کوچک DNA رنگ چشم آبی بود. تا آنجا که محققان می توانند بگویند، این اولین فردی بود که چشمان آبی داشت و هرکسی که امروزه چشمان آبی دارد از بستگان (بسیار) دور این انسان باستانی است.

هانس آیبرگ، دانشیار دپارتمان پزشکی سلولی و مولکولی در دانشگاه می گوید: در ابتدا، همه ما چشمان قهوه ای داشتیم. اما یک جهش ژنتیکی که بر ژن OCA2 در کروموزوم ‌های ما تاثیر می‌ گذارد منجر به ایجاد یک تغییر شد که به معنای واقعی کلمه توانایی ایجاد چشم‌های قهوه ‌ای را از بین برد. این تغییر ژنتیکی میزان ملانین تولید شده در عنبیه را محدود می ‌کند، به طور موثری چشم‌ های قهوه ‌ای را به رنگ آبی تبدیل می ‌کند. همه افراد چشم آبی به یک اجداد مرتبط هستند. همه آن ها یک تغییر را دقیقا در یک نقطه در DNA خود به ارث برده اند.

  1. چشم های آبی در واقع آبی نیستند:

    رنگ چشم آبی توسط ملانین تعیین می شود و ملانین در واقع قهوه ای است. رنگ چشم ما به میزان ملانین موجود در عنبیه بستگی دارد. چشم های قهوه ای بیشترین میزان ملانین را در عنبیه و چشم های آبی کمترین میزان ملانین را دارند. ملانین قهوه ای، تنها رنگدانه ایی است که در چشم وجود دارد. هیچ رنگدانه ایی برای رنگ های فندقی یا سبز و آبی وجود ندارد. به نظر می ‌رسد که رنگ چشم ‌ها فقط به این دلیل هستند که نور به لایه ‌های عنبیه برخورد می ‌کند و به سمت بیننده منعکس می‌ شود.

  2. شما نمی توانید پیش بینی کنید که یک کودک چشمان آبی خواهد داشت یا خیر:

    زمانی اعتقاد بر این بود که رنگ چشم، از جمله چشم های آبی، یک ویژگی ژنتیکی ساده است. دانش رایج می ‌گوید که اگر رنگ چشم ‌های پدر و مادر و احتمالا رنگ چشم‌ های پدربزرگ و مادربزرگ را بدانید، می ‌توانید رنگ چشم کودک را پیش ‌بینی کنید. یا اینطور فکر می کردیم.

ژنتیک ‌ها اکنون می ‌دانند که 16 ژن مختلف تا حدودی بر رنگ چشم تاثیر می‌گذارند، دور از یک یا دو ژنی که زمانی تصور می ‌شد، رنگ عنبیه را تعیین می‌ کنند. به عبارت دیگر، غیرممکن است که مطمئن شوید که آیا فرزندان شما چشمان آبی خواهند داشت یا هر رنگ دیگری. هر دو والدین ممکن است چشم‌ های آبی یخی داشته باشند، اما این تضمین نمی ‌کند که چشم ‌های فرزندشان هم آبی باشد.

  1. چشم آبی در بدو تولد به معنای چشم آبی برای کل زندگی نیست:

    چشم انسان در بدو تولد مقدار کامل رنگدانه ملانین خود را ندارد. به همین دلیل است که بسیاری از نوزادان با چشم‌ های آبی به دنیا می ‌آیند، اما رنگ چشم‌ هایشان تغییر می‌ کند زیرا عنبیه ‌شان، ملانین بیشتری در اوایل دوران کودکی تولید می ‌کند.

بنابراین اگر کودک شما شروع به از دست دادن رنگ چشم آبی خود کرد، نگران نباشید. این کاملا طبیعی است که با کمی بزرگتر شدن رنگ چشم های او به آبی قهوه ای، فندقی یا حتی سبز تبدیل شود. این تغییر رنگ می تواند از چند ماه تا سه سال طول بکشد تا دوره خود را طی کند.

  1. چشم آبی با چندین خطر همراه است:

    به نظر می رسد ملانین در عنبیه به محافظت از پشت چشم (شبکیه) در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش و نور آبی مرئی پرانرژی که از خورشید و برخی منابع مصنوعی می آید، کمک می کند. از آنجایی که چشم ‌های آبی نسبت به سایر رنگ ‌های چشم ملانین کمتری دارند، ممکن است بیشتر در معرض خطر آسیب ‌های خاص باشند.

تحقیقات نشان داده است که رنگ های روشن تر عنبیه با موارد زیر همراه هستند:

  • خطر بالاتر ملانوم چشم (نوعی سرطان چشم)
  • خطر کمتر ابتلا به آب مروارید
  • هیچ تفاوتی در خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن ایجاد نمی کنند

از آنجایی که بسیاری از افرادی که رنگ چشم آبی دارند، نسبت به نور حساس ‌تر هستند و ممکن است در معرض خطر آسیب شبکیه چشم در اثر اشعه ‌های فرابنفش باشند، پزشکان چشم اغلب توصیه می ‌کنند که افرادی که چشم ‌های آبی دارند در مواجهه با نور خورشید، کمی محتاط ‌تر باشند.

به نظر می رسد آسیب چشم ناشی از اشعه ماوراء بنفش و نور آبی مربوط به قرار گرفتن در معرض این اشعه ها در طول کل عمر شما باشد، بنابراین استفاده از عینک های آفتابی که 100% UV را مسدود می کنند، باید در دوران کودکی و در صورت امکان شروع شود.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سخن آخر:

داشتن چشمانی با رنگ روشن تر مانند آبی، به این معنی است که شما نسبت به نور حساس تر هستید.

اگر چشمان رنگ روشن به خصوص رنگ آبی دارید، بیشتر باید از آسیب های نور خورشید محافظت کنید. هنگام بیرون رفتن از خانه، حتما از عینک آفتابی ضد اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید و در صورت امکان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید.

5 نکته که ممکن است درباره چشمان آبی ندانید، شامل موارد زیر است: 1. همه افرادی که چشمان آبی دارند با هم فامیل هستند، 2. چشم های آبی در واقع آبی نیستند، 3. شما نمی توانید پیش بینی کنید که یک کودک چشمان آبی خواهد داشت یا خیر، 4. چشم آبی در بدو تولد به معنای چشم آبی برای کل زندگی نیست و 5. چشم آبی می تواند با چندین خطر همراه باشد.

منابع:

https://www.spectrumeyecarenc.com/are-blue-eyes-really-more-sensitive-to-sun-damage/

https://www.lookingglassoptical.com/blue-eyes-more-sensitive/

https://www.allaboutvision.com/conditions/eye-color-blue.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *