آیا تا به حال به این فکر کرده اید که دنیا از نگاه نوزادتان چگونه است؟ نوزاد شما از بدو تولد می تواند شگفتی های جهان را از طریق بینایی کشف کند. برای اغلب والدین این سوال پیش میاید که نوزاد تازه متولد شده آن ها اطراف خود را چگونه می بیند و بینایی نوزادان چگونه است. دید نوزادان تا قبل از سن ۲ سالگی کامل نمی ‌شود، اما این در حالی است که مهمترین تغییرات در زمینه بینایی زمانی رخ می ‌دهد که آنان هنوز ۱ سالگی را پشت سر نگذاشته اند. در ادامه این مقاله از لنز مارکت به این مبحث می پردازیم نوزادان دنیای اطراف را چگونه می بیند.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نوزادان دنیای اطراف را چگونه می بینند؟

در هنگام تولد، دید نوزاد شما بسیار مبهم است، اگر چه او می تواند نور، اشکال و حرکات را تشخیص دهد. نوزادان تازه متولد شده می توانند فقط 8 تا 15 اینچ دورتر را ببینند، به اندازه ایی که چهره شخصی که آن ها را در آغوش گرفته است به وضوح تشخیص دهند. چهره شما در این سن برای نوزادتان جالب ترین چیزی است که مشاهده می کند، بنابراین مطمئن شوید که زمان زیادی را رو در روی او قرار می گیرید.

تا زمانی که نوزاد شما به 1 یا 2 ماهگی می رسد، یاد می گیرد که هر دو چشم را متمرکز کند و می تواند یک جسم متحرک را به چپ و راست ردیابی کند، اگرچه ممکن است از زمان تولد برای مدت کوتاهی این کار را انجام دهد. یک جغجغه ساده که از جلوی صورت او رد می ‌شود، اغلب او را متحیر می ‌کند، یا می ‌توانید با نزدیک شدن به صورت او و حرکت آهسته سر خود از این طرف به آن طرف، چشم به چشم با او بازی کنید. اغلب، چشمان او به چشمان شما قفل می شود.

موارد بالا از 2 ماهگی و تا ماه چهارم برای نوزاد شما ادامه می یابد. بعد از آن، تفاوت رنگ ها برای نوزاد شما واضح تر می شود و او شروع به تشخیص سایه های مشابه مانند قرمز و نارنجی می کند. در نتیجه، او احتمالا ترجیح می دهد رنگ های اصلی روشن و طرح ها و اشکال دقیق تر و پیچیده تری را مشاهده کند. بگذارید که او به تصاویر روشن، عکس ها، کتاب ها و اسباب بازی ها نگاه کند.

هنگامی که کودک شما از مرز 5 ماهگی عبور می کند، در تشخیص اقلام بسیار کوچک بهتر عمل می کند و مثلا شروع به تشخیص تفاوت بین پاستیل ها می کند. در 8 ماهگی، بینایی نوزاد شما به اندازه کافی قوی است و افراد و اشیاء را در سراسر اتاق تشخیص می دهد.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تکامل بینایی نوزادان:

اگرچه چشمان نوزاد شما در بدو تولد قادر به دیدن است اما مغز او هنوز آماده پردازش و تفسیر این اطلاعات نیست. در چندین سال اول تولد نوزاد شما، او نسبت به ورودی بصری و تحریکات محیطی بسیار حساس تر است. این دوره به عنوان یک دوره بحرانی شناخته می شود. این زمان برای نوزاد شما مهم است زیرا اگر این توانایی در او تحریک نشود، از بین خواهد رفت.

همانطور که نوزاد شما شروع به دیدن می کند، دائما اطلاعات جدید و جالبی در اختیار او قرار می گیرد. چشمان نوزاد شما این اطلاعات جدید را به مغز او منتقل می‌ کنند و ارتباطات بین سلول ‌های مغز یا نورون ‌ها در ناحیه‌ ایی از مغز که مسئول بینایی است، شروع می‌ شود. با گذشت زمان و ادامه ورودی بصری، نوزاد شما یاد می گیرد که این اطلاعات را پردازش کند.

اگر چه هر نوزادی متفاوت است و در زمان‌ های مختلف به نقاط عطف رشد خود می ‌رسد، ممکن است متوجه شوید که بینایی نوزادتان در چند ماه اول رشد می ‌کند. در حدود یک تا دو ماهگی، چشمان نوزاد شما باید شروع به کار گروهی کنند.

نوزادان تازه متولد شده در تشخیص رنگ های مشابه مشکل دارند، به همین دلیل آن ها الگوهای سیاه و سفید یا کنتراست بالا را ترجیح می دهند. در حدود دو تا چهار ماهگی، دید رنگی کودک شما تا حد زیادی بهبود می یابد.

نوزاد شما مجذوب تحریک بصری می شود، بنابراین تشویق به آن برای شما مفید خواهد بود! کودک شما یاد خواهد گرفت که چگونه از اطلاعات بصری اطراف برای هدایت رشد بعدی خود استفاده کند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

اولین معاینه چشمی نوزاد:

حتی اگر هیچ مشکل چشمی یا بینایی آشکار نباشد، در حدود 6 ماهگی، باید نوزاد خود را برای اولین معاینه کامل چشم نزد پزشک بینایی سنجی ببرید. پزشک اپتومتریست شما موارد زیادی از جمله نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم و همچنین توانایی حرکت چشم و همسویی چشم های کودک را آزمایش می کند. پزشک شما همچنین سلامت کلی چشم های او را نیز بررسی می کند. مشکلات سلامت چشم در نوزادان رایج نیستند، اما در صورت وجود تشخیص زود هنگام و درمان، پزشک می تواند بهترین گزینه را ارائه دهد.

مشکلات بینایی و چشمی در نوزادان می تواند باعث تاخیر در رشد آن ها شود. تشخیص زود هنگام هرگونه مشکلی مهم است تا اطمینان حاصل شود که نوزادان فرصتی برای رشد توانایی های بصری مورد نیاز برای رشد و یادگیری دارند. والدین نقش مهمی در کمک به اطمینان از رشد صحیح چشم و بینایی فرزند خود دارند.

علائم مشکلات چشمی و بینایی در نوزادان:

وجود مشکلات چشمی و بینایی در نوزادان، نادر است. اکثر نوزادان زندگی را با چشمانی سالم آغاز می کنند و بدون مشکل شروع به رشد توانایی های بینایی می کنند که در طول زندگی به آن ها نیاز دارند. اما گاهی اوقات، سلامت چشم و مشکلات بینایی ممکن است برای آن ها ایجاد شود. والدین باید به دنبال علائم زیر باشند که ممکن است نشانه ‌ایی از مشکلات چشمی و بینایی در نوزادان باشد:

  • اشک بیش از حد ممکن است نشان دهنده مسدود شدن مجاری اشکی باشد.
  • پلک های قرمز می تواند نشان دهنده عفونت چشم باشد.
  • چرخش مداوم چشم ممکن است نشانه مشکل در کنترل ماهیچه چشم باشد.
  • حساسیت شدید به نور ممکن است نشان دهنده افزایش فشار در چشم باشد.
  • یک مردمک سفید ممکن است نشان دهنده وجود سرطان چشم باشد.

با مشاهده هر یک از این علائم در نوزاد خود، باید فوری با پزشک بینایی سنجی خود مشورت کنید.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نوزادان دنیای اطراف را چگونه می بینندکمک به رشد بینایی نوزاد خود انجام دهند:

کارهای زیادی وجود دارد که والدین می توانند برای کمک به رشد صحیح بینایی نوزاد خود انجام دهند. در زیر چند نمونه از فعالیت های مناسب سن که می تواند به رشد بینایی نوزاد شما کمک کند، آورده شده است:

تولد تا 4 ماهگی:

  • در اتاق کودک از چراغ خواب یا دیگر لامپ های کم نور استفاده کنید.
  • موقعیت تخت کودک خود را مرتبا تغییر دهید و همچنین وضعیت او را در تخت نیز تغییر دهید.
  • اسباب بازی های دستی و لمسی را در کانون توجه نوزاد خود و در حدود هشت تا دوازده اینچی او قرار دهید.
  • هنگام راه رفتن در اتاق با نوزاد خود صحبت کنید.
  • تغذیه را گاهی از سمت چپ و گاهی از سمت راست به او بدهید.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

5 تا 8 ماهگی:

  • اشیاء مختلفی را در سرتاسر گهواره نوزاد خود آویزان کنید تا او بتواند آن ها را بگیرد، بکشد و لگد بزند.
  • به نوزاد خود زمان زیادی برای بازی و کاوش روی زمین بدهید.
  • قطعه های اسباب بازی به شکل بلوک های پلاستیکی یا چوبی را تهیه کنید که کودک بتواند آن ها را در دست نگه دارد.
  • بازی هایی را با او انجام دهید، دستان کودک را در حین گفتن کلمات با صدای بلند حرکت دهید.

9 تا 12 ماهگی:

  • برای کمک به رشد حافظه بصری کودک، با اسباب بازی ها یا صورت خود، بازی مخفی شدن را با او انجام دهید.
  • هنگام صحبت کردن، اشیاء را نام ببرید تا تداعی کلمات و مهارت های رشد واژگان کودک را تقویت کنید.
  • او را به خزیدن تشویق کنید.

1 تا 2 سالگی:

  • یک توپ را به جلو و عقب بغلتانید تا به کودک کمک کنید، اشیاء را با چشم به صورت بصری ردیابی کند.
  • به کودک خود، اسباب بازی هایی مانند بلوک‌ های ساختمانی و توپ ‌هایی با هر شکل و اندازه بدهید تا با آن ها بازی کند و مهارت‌ های حرکتی ظریف و رشد عضلات کوچک او تقویت شود.
  • برای تحریک توانایی تجسم کودک و هموار کردن راه برای یادگیری و مهارت های خواندن، برای او داستان بخوانید.

سخن آخر:

در هنگام تولد، دید نوزاد شما بسیار مبهم است، اگرچه او می تواند نور، اشکال و حرکت را تشخیص دهد. تا زمانی که نوزاد به 1 یا 2 ماهگی می رسد، یاد می گیرد که هر دو چشم را متمرکز کند. بعد از 4 ماهگی، تفاوت رنگ ها برای نوزاد شما واضح تر می شود. هنگامی که کودک شما از مرز 5 ماهگی عبور می کند، در تشخیص اقلام بسیار کوچک بهتر عمل می کند و در 8 ماهگی، بینایی نوزاد شما به اندازه کافی قوی است و افراد و اشیاء را در سراسر اتاق تشخیص می دهد.

حتی اگر هیچ مشکل چشمی یا بینایی آشکار نباشد، در حدود 6 ماهگی، باید نوزاد خود را برای اولین معاینه کامل چشم نزد پزشک بینایی سنجی ببرید. اکثر نوزادان زندگی را با چشمانی سالم آغاز می کنند و بدون مشکل شروع به رشد توانایی های بینایی می کنند که در طول زندگی به آن ها نیاز دارند. اما گاهی اوقات، سلامت چشم و مشکلات بینایی ممکن است برای آن ها ایجاد شود.

منابع:

https://www.babycenter.com/baby/baby-development/how-does-my-baby-see-the-world-how-far-can-she-see_6564

https://babyschool.yale.edu/what-can-my-baby-see/

https://www.aoa.org/healthy-eyes/eye-health-for-life/infant-vision?sso=y

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *