[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

افراد بسیاری هستند که بر اساس اتفاقات مختلفی همانند تصادف، بیماری و… چشم خود را از دست داده اند! و حال با ظاهری نامناسب باید به مسیر زندگی خود ادامه دهند اما امروزه ما شاهد پیشرفت قابل توجه ای در علم پزشکی هستیم بطوریکه در آینده برای این دسته از افراد قابلیتی به نام پروتز چشم با قابلیت بینایی فراهم خواهد شد که در ادامه اطلاعات کامل تری از این قابلیت و نحوه کارکردن آن در اختیارتان قرار می دهیم پس با لنز مارکت همراه باشید.

پروتز چشم یک وسیله پزشکی ساخته شده از رزین مصنوعی میباشد که برای پر کردن خلا ناشی از یک چشم از دست رفته، آسیب دیده در نظر گرفته میشود. هر پروتز چشمی، با رنگ، شکل و حجم منحصر به فرد هر شخص ساخته میشود.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

پروتز چشم چیست ؟

عموما افرادی که چشم آن ها بر اساس سانحه های مختلف آسیب می بیند و نیاز به تخلیه دارد، فرایند تخلیه چشم به صورت کامل برای آن ها انجام می شود اما آن چیزی که پس از آن وجود دارد این است که چشم به صورت کامل تخلیه می شود و ظاهر نامناسبی در چهره و سیمای افراد پدید میآید.

با این حال امروزه پروتز چشم یکی از بهترین و سریع ترین روش ها برای بهبود ظاهر چهره و همچنین مشکلات تخلیه چشم میباشد چراکه چشم های مصنوعی جایگزین چشم های از دست رفته شده و به دلیل شباهت بسیار بالایی که به چشم های واقعی دارند می توانند ظاهر مطلوبی را به چهره شما بدهند.

اما مسئله ای که وجود دارد اینست که این دسته از چشم های مصنوعی قابلیت دید را به افراد نمی دهند و تنها می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای پر نمودن کاسه چشم باشد تا در این صورت بتوانید زیبایی از دست رفته را مجدد به صورت خود بازگردانید.

چه افرادی مورد مناسبی برای انجام پروتز چشم هستند؟

دلایل اصلی که منجر میشود تا افراد پروتز چشم مصنوعی انجام دهند شامل:

  • صدمات تصادفات جاده‌ای، کار، خانگی…
  • شرایط التهابی همراه با صدمات جدی دائمی
  • عوارض ناشی از جراحی (آب مروارید، لیزر)، انجام چندین عمل که عملکرد چشم را مختل کرده و درد به همراه دارد.
  • عوارض گلوکوم نئوواسکولار، تبخال…

اندازه‌گیری

پروتز چشمی که برای هر فرد بر مبنای اندازه‌های خاص ساخته شده، برای پر کردن چشمی که در نتیجه‌ی ضربه یا بیماری از دست رفته است به کار میرود. متخصصان پروتزهای چشمی سفارشی مطابق با نیازهای بیمار و پلاستیک تولید می‌کنند. قالب و اندازه گیری سوکت چشم باید انجام شود و پروتز مشابه چشم معتبر از نظر زیبایی را تولید کند،  که برگرفته از همان رنگ عنبیه، رگ و رنگ چشم و همچنین قطر آن میباشد.

پروتز چشم چگونه متصل می‌شود؟

پزشکان از نزدیک با شما و خانواده شما ارتباط برقرار میکنند تا مشخص کنند کدام روش نصب برای شما بهتر میباشد. پروتزهای چشم را می‌توان به روش های مختلف متصل کرد.

حرکت پروتز چشم چگونه است؟

در حین عمل، جراح پروتز چشم شما را با بافت چشم پوشش میدهد و سپس ماهیچه‌های چشم شما را به این بافت متصل می‌کند تا امکان حرکت طبیعی چشم ایجاد شود. پروتز چشم شما باید با چشم سالم شما همگام شود، اما باید بدانید که چشم مصنوعی پروتز شده به اندازه چشم طبیعی شما حرکت نخواهد کرد.

خطرات و عوارض جانبی احتمالی جراحی پروتز چشم چیست؟

جراحی همیشه خطراتی را به همراه دارد که در موارد نادر، یک نوع التهاب غیر معمول به نام اپتالمیتیس سمپاتیک می‌تواند به چشم سالم شما در جراحی هنگام خارج کردن چشم آسیب برساند. هرچند که این التهاب عمدتاً قابل درمان است، اما می‌تواند منجر به از بین رفتن چشم سالم شما نیز بشود.

پس از شروع به استفاده از پروتز چشم خود، ممکن است ناراحتی یا سفتی موقتی را در چشم خود تجربه کنید که با گذشت زمان به آن عادت خواهید کرد.

انتظارات بعد از عمل پروتز چشم

 

بعد از عمل، به خصوص در ۷۲ ساعت اول، درد، تورم و حالت تهوع را تجربه میکنید که جراح شما ممکن است از داروهای تسکین دهنده درد استفاده کند تا احساس درد کمتری داشته باشید.

به مدت دو هفته بعد از جراحی، پلک‌های شما روی پروتز چشم و پوسته پلاستیکی چشم شما جمع می‌شود. بعد از گذشت چند ماه، پروتز چشم در کاسه چشم جا میفتد و از ان پس احساس راحتی بیشتری میکنید.

نحوه مراقبت از چشم مصنوعی!

پروتز چشم شما نیاز به مراقبت‌های جزئی اما منظم دارد بطوریکه در اینجا به چند نکته درباره مراقبت از چشم مصنوعی اشاره کرده ایم:

  • یک بار در ماه قسمت اکریلیک را از پروتز چشم خود برداشته و آن را به خوبی با آب و صابون بشویید. قبل از قرار دادن مجدد آن در کاسه چشم خود آن را خشک کنید.
  • هنگام خواب پروتز را از چشم خود خارج نکنید، مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد.
  • با استفاده از ابزارهایی که برای این منظور طراحی شده است، پروتز چشم خود را درون کاسه چشم خود قرار دهید.
  • پروتز اکریلیک را زیاد از چشم خود خارج نکنید.
  • از قطره‌های چرب کننده چشم روی پروتز آکریلیک خود استفاده کنید.
  • در صورت لزوم پروتزهای آکریلیک خود را بشویید.
  • پروتز چشم خود را هر سال یک بار توسط تکنسین پروتز چشم جلا دهید.
  • پروتز خود را هر ۵ سال یک بار یا در صورت لزوم زودتر تعویض کنید.

نکات کاربردی برای استفاده از چشم مصنوعی عبارتند از:

  • هنگام دست زدن به پروتز، همیشه دست‌های خود را تمیز کنید.
  • اطراف خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پروتز در صورتی که اتفاقاً بیفتد، صدمه‌ای نمی‌بیند و گم نمی‌شود.
  • دست زدن بیش از حد می‌تواند باعث تحریک و ترشح بیش از حد آب شود، پروتز را تنها طبق دستور پزشک خود بردارید.
  • همواره پلک‌های خود را ببندید و برای تمیز کردن به سمت بینی خود بکشید، پاک کردن به سمت بیرون ممکن است پروتز را از جای خود رها سازد.
  • سعی کنید چانه خود را به سمت فردی که با وی صحبت می‌کنید قرار دهید. تمرین کنید که هنگام صحبت سر و شانه‌های خود را نیز حرکت دهید نه فقط چشمانتان.
  • عینک‌های مناسب با لنزهای پلی کربنات به محافظت از چشم طبیعی کمک می‌کنند.
  • پروتز را با هر حلال، ضد عفونی کننده دست یا الکل تمیز نکنید، زیرا این مواد شیمیایی ممکن است به پروتز وکاسه چشم شما آسیب برسانند.

عوامل تعیین هزینه پروتز چشم

بسیاری از بیماران در مورد هزینه‌ی پروتز چشم سؤال می‌کنند اما قابل ذکر است که هزینه چشم پروتز می‌تواند بسیار متغیر باشد به طوریکه این هزینه با مدت زمان صرف شده در ساخت پروتز چشم مرتبط باشد. متخصص ساخت پروتز چشم مصنوعی، عنبیه را با استفاده از تکنیک های دیجیتال رنگ می‌کند. فناوری دیجیتال می‌تواند میزان زمان صرف شده در تولید پروتز چشم را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. علاوه بر این، فناوری دیجیتال باعث افزایش کیفیت پروتز می‌شود.

یکی دیگر از عوامل تعیین هزینه پروتز چشم این است که وضعیت چشم یا سوکت موجود چگونه باشد. هزینه‌ی این درمان پیچیده بر اساس زمان و مواد به کار رفته بسیار متفاوت میباشد.

لنز مارکت

امیدواریم از مطالب گفته شده استفاده کامل را برده باشید و مفید واقع شده باشد، با مراجعه به وب‌سایت لنز مارکت به نشانی https://lenzmarket.ir/  علاوه بر آشنایی بیشتر با عینک‌ها و لنزهای طبی، با دیگر خدمات مربوط به کالاهای اپتیک (عینک طبی، عینک آفتابی و لنزهای چشم) آشنا شوید. لنز مارکت بر این اصل برنامه‌ریزی‌شده تا تمامی توان خود را در جهت جلب رضایت مشتری، تقدیم محصولات با قیمت‌های واقعی کسب رضایت بازدیدکنندگان را بکار بگیرد. در صورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با تیم پشتیبان لنز مارکت با شماره 36833650 – 021 ارتباط برقرار کنید. همچنین لنزمارکت معتقد است که انتقادات شما می‌تواند ما را در مسیر تولید محتوای فاخر برای شما مخاطبین عزیز همیاری کند. از این رو اگر در مورد مطلب بالا موضوع خاصی وجود دارد و یا اطلاعات جدیدی را کسب نموده اید که می‌تواند برای ما و دیگر مخاطبین ارزشمند باشد آن را با ما به اشتراک بگذارید.

**از اینکه با لنز مارکت همراه بودید سپاسگزاریم**[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *