فناوری ساخت لنز چشم اگر چه از خدمت و پیشینه زیادی برخوردار نیست، ولی در مدت کمی که این تکنولوژی به بازار عرضه شده است، به دلیل استقبال زیاد مردم، روز به روز جدیدترین لنز چشم با فناوری مدرن برای جلب رضایت مردم و مصرف کنندکان عرضه شده است.

که در این مقاله به بررسی جدیدترین لنز چشم می پردازیم. در مقاله زیر در مورد جدیدترین لنز چشم و همچنین جدیدترین فناوری های لنز طبی چشم را برای شما دوستان توضیح می دهیم.

پیشنه و تاریخچه تولید لنز چشم

ايده ساخت لنزهاي طبي را متعلق به لئوناردو داوينچي مي دانند. وي براي مطالعه روي جريانهاي آب رودخانه اي، نيمکره اي شيشه اي را روي صورت خود مي گذاشت و با استفاده از آن زير آب را بررسي مي کرد. اين موضوع مربوط به سال 1508 ميلادي است.

جدیدترین لنز چشم , اما اولین لنزهای ساخته شده به اواخر قرن هجدهم میلادی باز می گردند که در سال 1832 بریتیش و جان طرحی از لنز را ارائه دادند. ولی در سال 1887 بود که اولین لنزهای چشمی از شیشه ساخته شدند و در سال 1934 با اختراع شدن نوعي پلاستيک بنام پلی متیل متاکریلات Polymethyl methacrylate) ) امکان نوآوري ديگري فراهم شد و اولین لنزهای پلیمری با استفاده از پلاستیک پلی متیل متاکریلات به خاطر دوام و خواص نوری و عدم فعالیت فیزیولوژیکی این ماده به همراه راحتی و سهولت در تولید در مقایسه با روش های تولید لنز در آن زمان، ساخته شد.
لنزهاي ساخته شده از جنس پلي متيل متاکريلات، اساساً نفوذپذيري نسبت به اکسيژن ندارند و باعث خفگي قرنيه مي شوند. اين لنزها علاوه بر سفت بودن و ناراحت بودن، مشکل ديگري نيز دارند، که عبارتست از ضعف آنها از نظر آبدوستي (سطح آنها خوب خيس نمي شود).

اما برتري آنها در اين است که راحت تراشيده مي شوند، بعد از تراشيدن قابل پوليش و تصحيح هستند و بخوبي روي چشم حرکت مي کنند.به همين علت عده اي از محققين بدنبال شناسايي ماده اي بودند که قابليت قالبگيري يا تراشکاري را داشته باشد ولي بر خلاف پلي متيل متا آکريلات بخوبي قادر به عبور دادن گازها باشد.

در سال 1948 لنزهای چشمی برای پوشش قرنیه چشم طراحی و تولید شد که سر انجام در سال 1971 لنزهای نرم ساخته شدند که امروزه شاخص ترین کاربرد مواد پیلمیری در چشم عبارتند از لنزهای تماسی، لنزهای جایگزین قرنیه ای، لنزهای مصنوعی و لنزهای داخل چشمی می باشد.

اکثر لنزهای چشمی از ماده پلیمرهای پلاستیکی متفاوت ساخته می شود و در عین حال امروزه در تولید و ساخت لنزهای چشمی از مواد بیشتر از هیدروژل سیلیکونی استفاده می شود، که به صورت هیدروژل سیلیکونی و هیدروژل معمولی تقسیم می شوند که هر دو از پلاستیک می باشند که وقتی خشک هستند سفت می باشند ولی به محض جذب آب نرم شده و حالت ژاله ای به خود می گیرند.

از ابتدای تولید لنزها نرم در سال ۱۹۷۱ تا کنون بیشتر آنها از جنس پلاستیک هیدروژل ساخته شده اند. اخیرا لنزهای جدید هیدروژل – سیلیکون تولید شده است. این لنزها برای بسیاری از افراد مناسب هستند چون نفوذ پذیری بالایی برای اکسیژن دارند و احتمال خشکی چشم بسیار کمتر است. علاوه بر این برخی از لنزهای امروزی از آکریلیک و کالامر هم تولید می شوند.

جدیدترین لنز چشم 76

جدیدترین لنز چشم کدام است؟

با توجه به سرعت رشد فناوری ساخت و تولید لنز در دنیا، نمی توان تنها یک نوع لنز را جدیدترین نوع لنز معرفی کرد، با این حال می توان چندتا از لنزهای چشمی را که به تازگی تولید شده اند و یا در شرف تولید هستند را به عنوان جدیدترین لنز چشم نام برد. که از جمله آنها عبارتند از:
1- جدیدترین لنز بیونیکی:
اخیرا یک شرکت آمریکایی نوعی لنز رنگی بیونیکی طراحی کرده است که بر اساس اعلام این شرکت کاشت آن بدون درد بوده و برای همیشه فرد را از عینک بی نیاز می کند. این لنز توسط دکتر گارت وب از شرکت Ocumetics Technology طراحی شده، دیدی فراتر از حالت استاندارد 20-20 ارائه کرده و به بیماران اجازه خواهد داد تا سه برابر بهتر ببینند.
لنز بیونیکی جدید که بعد از هشت سال تحقیق و بررسی ساخته شده است، در اوایل سال 2018 در کنفرانس جراحی انکساری چشم و آب مروارید به جهان معرفی شد. لنز Ocumetics بجای عملکرد مشابه لنزهای بینایی، مانند عمل جراحی مروارید عمل کرده و به عدسی طبیعی چشم می‌چسبد. این رویکرد را می‌توان بطور سرپایی انجام داد و شامل ریختن محلول سالین به همراه لنز درون چشم توسط یک سرنگ است. لنز تا شده پس از 10 ثانیه باز می‌شود و بر روی عدسی چشم قرار می‌گیرد.

جدیدترین لنز چشمی با قابلیت عینک آفتابی

یکی دیگر از جدیدترین لنز چشمی که به تازگی تولید شده است، ساخت لنز چشمی هوشمند با قابلیت عینک آفتابی می باشد. لنز چشمی مذکور که در آمریکا تولیدشده برای اولین بار دارای خاصیت فوتوکرومیک است و در صورتی که در معرض تابش نور شدید آفتاب قرار بگیرد، تاریک تر می شود.

اما در شرایط نوری عادی یا در تاریکی این لنز در شرایط عادی قرار خواهد داشت تا نور عادی برای دیدن محیط اطراف به چشم منتقل شود. البته این لنز هم مانند دیگر لنزهای چشمی از قابلیت اصلاح عیوب انکساری و تصحیح وضعیت دید برخوردار است و به طور مرتب و بر اساس میزان نور دریافتی از محیط اطراف تیره و روشن می شود.

این لنز که Acuvue Oasys نام دارد، توسط موسسه Johnson Vision Care تولید شده و برای حداکثر 14 روز استفاده مداوم افراد دوربین و نزدیک بین مناسب است. همچنین برخی افراد آستیگمات هم می توانند از این لنزها استفاده کنند.
در حال حاضر آخرین آزمایش ها برای تولید نهایی لنزهای یادشده در جریان است و قرار است عرضه آنها در نیمه اول سال 2019 آغاز شود. قیمت این محصول هنوز اعلام نشده است.

این لنز را شرکت «جانسون اند جانسون» به تازگی رونمایی کرده که چنین فیلتری را مستقیما روی چشم افراد قرار می دهد تا اشعه های مافوق بنفش را بدون نیاز به عینک مسدود کند. البته افرادی که رنگ چشمان شان روشن است احتمالا هنگام استفاده از این محصول زیر آفتاب احساس عجیبی می کنند.

لنزهای جدید این شرکت توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. این نخستین لنزهای مجهز به چنین فناوری است. این لنزها را می توان به مدت دو هفته استفاده کرد.

هر لنز مجهز به افزودنی فتوکرومیک است که اشعه مافوق بنفش را مسدود می کند. این لنزها برای مصرف روزانه ساخته شده اند و افراد نزدیک بین و دوربین می توانند از آن استفاده کنند.

جدیدترین لنز چشم 5

انواع جدیدترین لنز چشم موجود در بازار

جدیدترین لنز چشم که به بازار عرضه شده است، لنزهایی هستند که به صورت مداوم و به مدت 30 روز قابل استفاده می باشد و از نوع لنزهای نرم می باشند، این لنزها اکسیژن زیادی را به چشم می رسانند و بسیار راحت و ایمن هستند.
از دیگر لنزهای جدید موجود در بازار می توان به لنزهایی با بلوک نور ماوراء بنفش (uv) اشاره نمود. این لنزها هم به صورت لنزهای سخت و هم به صورت لنزهای نرم در بازار وجود دارند، که افراد می توانند آنها را تهیه کنند، لنزهای با بلوک نور ماوراء بنفش از قرنیه و چشم در برابر برخورد با نور ماوراء بنفش مضر محافظت می کنند و می توان گفت که مانند عینک آفتابی و عینک طبی به صورت توامان عمل می کنند.

از آنجا که این لنزها شفاف می باشند با نگاه کردن به آن نمی توان بلوکر UV بودن آن را تشخیص داد و بلوکر بودن این لنزها معمولاً روی جعبه لنز حک شده است.
همچنین باز باید در نظر داشت که لنز تماسی فقط قرنیه را محافظت می کند و عینک آفتابی با بلوک UV می تواند کل چشم و پوست اطراف چشم را از UV حفظ کند. سپس لنز تماسی بلوک کننده UV مکمل عینک آفتابی برای محافظت بیشتر می باشد.

لنزهای جدید دیگر، لنزهایی هستند که شکل قرنیه را تغییر داده و دید شما را بدون استفاده از لنز یا جراحی کامل می کنند که به نام اورتوکراتولوژی یا CRT خوانده می شوند. این لنزها در طول شب استفاده می شوند و در این مدت شکل قرنیه را تغییر داده و در صبح و در طول روز با اینکه از لنز تماسی استفاده نمی کنید دیدتان بهتر می شود.
با توجه به انواع جدید لنزهایی که گفته شد، بهترین و جدیدترین لنزهای موجود در بازار را تعیین کرد. که بسیاری از مردم در هنگام خرید می توانند به توجه به جدید بودن لنز تصمیم به خرید آن بگیرند، چرا که هر چقدر لنز جدیدتر باشد و تازه به بازار عرضه شده باشد، به معنای این است که از فناوری پیشرفته تری استفاده کرده است.

لذا اگرچه قیمت، یک فاکتور مهم است، اما سلامت چشم‌ها در درجه اول اهمیت قرار دارد؛ بنابراین همیشه سعی کنید از جدیدتر و معتبر ترین برندها و محصولات اورجینال را خریداری کنید. جدیدترین بهترین و معتبرترین برندهای لنز چشمی در سال 2018 که در بازار موجود می باشند، عبارتند از:

Apple

Biofinity

Neo casmo

FreshLook

ProClear

Morning

Festival

برند لنزهایی که در بالا نام برده شدند، معتبرترین و جدیدترین برندهای لنز موجود در بازار می باشند، که با خرید و استفاده از آن ها می توانید از جدیدترین فن آوری تولید لنز چشم بهره مند شوید.

جدیدترین فن آوری لنز چشم

لنزهای چشم دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به کاربرد و رقابتی که بین کمپانی های مختلف لنز سازی در دنیا وجود دارد، هر روز فناوری تولید لنز پیشرفت می کنند، استفاده از سلول های بنیادی شاید جدیدترین فناوری تولید لنزهای چشمی باشد.

دانشمندان اخیرا با استفاده از روشی خلاقانه لنزهایی را تولید کرده اند که برای درمان زخم در قسمت های حساس چشم کاربرد دارد. یعنی لنزی با خاصیت درمانی که می تواند مانند چسب زخم عمل نماید.

فناوری ساخت این لنز طوری می باشد که از سلول های پیوند معمول قرنیه پرداشته میش ود که این سلول های بنیادی را مزانشمی ویژه (L-MSC) هستند که سبب تسریع در روند بهبود زخم با تشویق چشم به درمان می باشد.

بر اساس گفته های دانشمندان این لنز می تواند به مدت چند ساعت بر روش چشم آسیب دیده فرد بیمار قرار گیرد. و زخم موجود در چشم را درمان نمایند. یکی از پژوهشگران ساخت این نوع از لنز می گوید بر اساس داده‌های اولیه، ما اعتقاد داریم که سلول‌های برداشت‌شده، تعدادی از عوامل بهبود زخم را آزاد می‌کنند که باعث بهبود سطح چشم می‌شود.

برای ساخت جدیدترین لنز چشم سلول‌های مورد نیاز برای تهیه‌ی این لنز از یک بانک سلولی کمک‌کننده تأمین می‌شود و سپس برای تهیه لنز اسکلرال (نوع خاصی از لنز با اندازه‌ی بزرگ‌تر که دارای یک مخزن مایع کوچک بین قرنیه و لنز است) از آن‌ها استفاده می‌شود.

این شکل درمان با توجه به استفاده از باندهای غشایی آمنیوتی که از جفت انسانی تأمین می‌شود و باتوجه به سرعت استفاده از آن و خواص متفاوت درمانی آن می‌تواند مؤثرتر از درمان‌های رایج امروزی باشد.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، درمان جدید همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از درمان اولیه در مدیریت آسیب‌های حاد چشم که در محل کار و یا در منزل ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سوزاننده، مایعات در حال جوش و یا گرمای بیش از حد تجربه می‌شود نیز مفید باشد.در نهایت این لنزها همچنان در حال تکامل هستند و نباید اهمیت استفاده از آن‌ها را فراموش کنیم.

ما معتقدیم که نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند به ما کمک نماید تا بتوانیم برای شما دوستان و مخاطبین گرامی هر چه بهتر و با کیفیت تر به تولید محتوایی فاخر و جامع پرداخته و در راستای پیشبرد دانش گام برداریم. از این رو اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا نقد و یا ابهامی وجود دارد که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید.

همچنین اگر در ارتباط با موضوع مقاله یعنی جدیدترین لنز چشم دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از ان آگاه گردانید.

جهت کسب اطلاعات عمومی بیشتر درمورد لنزهای داخل چشمی , خواندن مقالات زیر نیز خالی از لطف نیست :

لنز چشم گربه ای به چه کسایی می آید ؟؟ معرفی انواع این لنز..

لنز توریک چیست؟ | هر آنچه باید در مورد لنز توریک بدانید !

بهترین مارک لنز تماسی چیست ؟ و راههای تشخیص آن

لنز داخل چشم چیست | مزایا و معایب لنز داخل چشم

راهنمای جامع و کامل لنز رنگی طوسی عسلی

لنز رنگی چشم و هر آنچه درمورد آن باید بدانید!

4 دیدگاه در “جدیدترین لنز چشم | جدیدترین فناوری لنز چشمی

  1. حمید گفت:

    سلام لنز بیونیکی کی وارد ایران میشود

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه مشکلات ارز و کرونا تمامی واردات رو تحت دشعاع قرار داده و فعلا معلوم نیست چه تایمی این اتفاق می افته .

  2. عرفان گفت:

    سلام کاش یه متن هم درباره لنز های استیگمات بزارید تو ایران هست ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      بله داخل سایت مطالب زیادی هست در مورد این لنز . حتی محصولات آستیگمات رو هم موجود داریم .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *