راه های درمان حساسیت چشمی در فصل پاییز

میلیون ها نفر در سرتاسر جهان از حساسیت چشمی فصلی رنج می برند و شکایات آن ها معمولا در بهار و پاییز افزایش پیدا می کند. در حالی که درختان و سبزه ها مسئول بیشتر حساسیت ها در بهار و تابستان هستند، دیگر گیاهان عامل اصلی حساسیت پس از کوتاه شدن روزها و سرد شدن دمای هوا مخصوصا در پاییز هستند.

با تغییر رنگ برگ ها و سرد شدن روزها و شب ها، ممکن است متوجه تغییر دیگری شوید: حساسیت شما دوباره شروع به فعالیت می کند. علاوه بر عطسه و گرفتگی بینی، چشمان شما نیز ممکن است خارش و قرمزی شدید را تجربه کنند. در ادامه این مقاله می خواهیم به حساسیت های چشمی در فصل پاییز و راه های درمان آن بپردازیم.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علل شایع حساسیت های پاییزی چشم

حساسیت های چشمی ناشی از گرده، هاگ و سایر ذرات آزاد شده توسط گیاهان ایجاد می شود. متداول ترین عامل حساسیت های چشم در پاییز در ایالات متحده، گیاه ابروسیا است، گیاهی که به شدت در حال رشد است و از اواسط ماه اوت شروع به انتشار گرده می کند.

سایر علف های هرز متداول مسئول حساسیت های پاییزی عبارتند از: گیاه غاز پا، گیاه ترشک، گیاه برنجاسپ و علف طلایی. در بیشتر موارد، فعالیت گرده گیان و گل ها پس از رسیدن اولین یخبندان شدید به پایان می رسد اما اگر در مناطق جنوبی زندگی می کنید، ممکن است مجبور شوید در طول زمستان نیز با آن ها مبارزه کنید.

کپک و هاگ های آن عامل دیگر خارش چشم پاییزی است. کپک برای رشد نیاز به رطوبت دارد و انبوهی از برگ های مرده و سایر بقایای باقی مانده از رشد تابستانی، زیستگاه مناسبی را برای کپک ها فراهم می کنند.

حساسیت زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن شما حساس شده و بیش از حد به ماده ایی واکنش نشان می دهد که به طور معمول هیچ آسیبی برای اکثر افراد ندارد. واکنش آلرژیک در چشم زمانی رخ می دهد که این ماده با آنتی بادی های متصل به مست سل ها در چشم شما تماس پیدا کند. این سلول ها با انتشار هیستامین و سایر موادی که باعث خارش، قرمز شدن یا آبریزش چشم می شوند واکنش نشان می دهند.

بازگشت به مدرسه می تواند باعث ایجاد حساسیت در کودکان شود زیرا کنه ها و کپک های گرد و غبار در مدارس شایع هستند.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علائم و انواع حساسیت های پاییزی چشم

هنگامی که ذرات آلرژن به بدن شما می رسند، واکنش آلرژیک ایجاد می کنند که باعث آزاد شدن هیستامین ها و سایر مواد شیمیایی می شود و در نهایت باعث خارش، سوزش و علائم دیگر می شود. هیستامین ها همچنین می توانند باعث تورم یا حتی نشت عروق خونی شوند که منجر به التهاب و تورم می شود.

علائم حساسیت های چشمی فصلی ناشی از سه حالت متمایز است، اگرچه بسیاری از مبتلایان به آلرژی برخی از علائم هر سه مورد را تجربه می کنند.

  • ملتحمه حساسیت فصلی: ملتحمه حساسیت فصلی، شایع ترین نوع حساسیت چشم است که باعث خارش، سوزش، قرمزی و آبریزش چشم می شود. در موارد بسیار شدید، افراد مبتلا ممکن است علائم آلرژی را به شکل حلقه های تیره و براق زیر چشم تجربه کنند.
  • کراتوکونژکتیویت ورنال: کراتوکونژکتیویت ورنال، نوعی جدی از حساسیت چشمی است که معمولا پسران و مردان جوان را درگیر می کند. علائم این حساسیت شامل خارش با چشمان سنگین و آبکی است که اغلب مخاطی بسیار ضخیم و رشته ایی در چشم ایجاد می کند. حساسیت به نور و احساس اینکه چیزی در چشم گیر کرده است نیز، از علائم معمول این حساسیت است.
  • کراتوکونژکتیویت آتوپیک: کراتوکونژکتیویت آتوپیک معمولا مردان مسن را درگیر می کند و باعث خارش و سوزش جدی، قرمزی چشم و مخاط غلیظ می شود که اغلب باعث می شود پلک ها در طول شب به هم بچسبند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

راه های درمان حساسیت چشمی در فصل پاییزنکات سبک زندگی برای جلوگیری از حساسیت های پاییزی

اکثر علف های هرز تولید کننده گرده، قسمت اعظم گرده خود را در ساعات اولیه صبح آزاد می کنند، بنابراین باید قبل از ظهر فعالیت در فضای باز را محدود کنید، به ویژه هنگامی که منطقه شما تحت هشدار گرده است.

با تمیز و خشک نگه داشتن خانه، رشد کپک را به حداقل برسانید و برگ های مرده و سایر گیاهان را که ممکن است محل زندگی کپک باشند، از منزل خود خارج کنید. علاوه بر این، ایده خوبی است که هر روز چند بار دوش بگیرید تا گرده ها و هاگ های روی پوست خود را از بین ببرید.

روشن کردن سیستم گرمایش می تواند گرد و غبار را در منزل شما تحریک کرده و آن را به هوا منتقل کرده و باعث ایجاد حساسیت شود. همیشه اطمینان حاصل کنید که خانه خود را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز یک گردگیری کامل کنید.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

راه های درمان حساسیت چشمی در فصل پاییز

اشک مصنوعی مستقیما حساسیت را درمان نمی کند اما می تواند مواد آلرژن را از چشم شما خارج کرده و چشم را تسکین دهد. قطره های چشمی حاوی آنتی هیستامین ها می توانند علائم را به طور مستقیم درمان کنند و برخی قطره های چشمی همچنین حاوی مواد ضد احتقان هستند که تورم رگ های خونی را کاهش می دهند تا التهاب و خارش را به حداقل برسانند.

آنتی هیستامین های خوراکی به طور خاص برای چشم ها مورد استفاده قرار نمی گیرند اما هنوز هم برای بسیاری از بیماران تسکین موثری را ایجاد می کنند.

اگر با وجود درمان های بالا هنوز هم از حساسیت چشمی رنج می برید، پزشک می تواند آنتی هیستامین ها یا کورتیکواستروئیدهای قوی تری برای مدیریت علائم شما تجویز کند. در بدترین موارد، پزشک شما حتی ممکن است واکسن آلرژی یا سایر انواع ایمونوتراپی را برای مدیریت وضعیت شما تجویز کند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

مدیریت درمان حساسیت چشمی در فصل پاییز از راه های دیگر

در حالی که داروها می توانند علائم را کنترل کنند، اجتناب از آلرژن ها موثرترین راه برای جلوگیری از حساسیت است. در زیر به نکاتی برای درمان و مدیریت حساسیت چشمی در فصل پاییز از راه های دیگر اشاره خواهیم کرد:

  • از گرده ها دوری کنید. لازم نیست خودتان را در خانه حبس کنید و از فصل پاییز لذت نبرید، اما برخی اقدامات پیشگیرانه می تواند احتمال خارش چشم و آبریزش بینی را کاهش دهد.
  • در خانه بمانید و پنجره ها را زمانی که گرده گل به اوج خود می رسد، معمولا از اواخر صبح تا ظهر، بسته نگه دارید.
  • میزان گرده های محل زندگی خود را بررسی کنید تا ببینید که میزان گرده در منطقه شما چگونه است.
  • قبل از اینکه برای اولین بار وسیله گرمایشی خود را روشن کنید، فیلتر آن را عوض کنید و از تمیز بودن دریچه های هوا مطمئن شوید.
  • از استفاده از دریچه های کولرها که می توانند مواد حساسیت زا را وارد خانه شما کنند، خودداری کنید.
  • یک فیلتر کمک کننده در سیستم گرمایشی خود نصب کنید تا به طور موثر ذرات آلرژن کوچک را از هوا حذف کند.
  • هنگام افتادن برگ درختان، از ماسک برای جلوگیری از استنشاق هاگ های کپک ها استفاده کنید.
  • خانم ها از آرایش چشم ها خودداری کنید زیرا باعث خارش چشم های شما می شود.
  • اگر از لنز های تماسی استفاده می کنید، ممکن است آن ها چشم های شما را بیشتر تحریک کنند. تا زمانی که خارش چشم ها متوقف نشدند، از عینک استفاده کنید.
  • از استفاده از عطرها و ادکلن های بسیار معطر خودداری کنید، زیرا می توانند چشم ها را بیشتر تحریک کنند.
  • پس از گذراندن مدت زمانی را در بیرون از منزل، هر لباسی را که ممکن است گرده روی آن وجود داشته باشد عوض کنید و در اسرع وقت آن ها را بشویید.
  • دست ها و صورت خود را بشویید. چه کسی فعالیت های پاییزی مانند چیدن سیب را دوست ندارد؟ هرچند این فعالیت ها سرگرم کننده هستند اما همه آن ها شما را در معرض گرده گل قرار می دهند. پس از گذراندن زمانی در خارج از منزل، مراقب باشید هنگام بازگشت به خانه دست ها و صورت خود را بشویید که به خلاص شدن از گرده ها کمک می کند.
  • کارهای حیاط خود را مدیریت کنید. قطعا کسی باید چمنزار حیاط را کوتاه کند اما در صورت امکان از کارهای بیرون از خانه که باعث ایجاد عوامل حساسیت زا می شود مانند کوتاه کردن چمن و جمع کردن برگ ها، خودداری کنید.

آلرژی و حساسیت می تواند مزاحم باشد اما اجازه ندهید که شما را از لذت بردن از فصل پاییز باز دارد. از نکات بالا برای کنترل حساسیت های خود استفاده کنید.

سخن آخر:

میلیون ها نفر در سرتاسر جهان از حساسیت های فصلی رنج می برند و شکایات آن ها معمولا در بهار و پاییز افزایش پیدا می کند. حساسیت زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن شما حساس شده و بیش از حد به ماده ایی واکنش نشان می دهد که به طور معمول هیچ آسیبی برای اکثر افراد ندارد.

علائم حساسیت های چشمی فصلی ناشی از سه حالت متمایز است، اگرچه بسیاری از مبتلایان به آلرژی برخی از علائم هر سه مورد را تجربه می کنند: ملتحمه حساسیت فصلی، کراتوکونژکتیویت ورنال و کراتوکونژکتیویت آتوپیک.

اشک مصنوعی مستقیما حساسیت را درمان نمی کند اما می تواند مواد آلرژن را از چشم شما خارج کرده و چشم را تسکین دهد. در بدترین موارد، پزشک شما حتی ممکن است واکسن آلرژی یا سایر انواع ایمونوتراپی را برای مدیریت وضعیت شما تجویز کند.

در حالی که داروها می توانند علائم را کنترل کنند، اجتناب از آلرژن ها موثرترین راه برای جلوگیری از حساسیت است. همیشه اطمینان حاصل کنید که خانه خود را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز یک گردگیری کامل کنید.

منابع:

https://silversteineyecenters.com/blog/2016/10/fall-eye-allergies-symptoms-treatments/

https://www.piedmonteye.com/fall-allergies-eyes/

https://health.clevelandclinic.org/remedies-for-fall-allergies/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *