امروزه به دلیل استفاده از رایانه و ابزارهای دیجیتالی سلامت چشم ها در معرض خطر است. سلامت چشم یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سلامت بدن است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. شما می توانید با رعایت رژیم های غذایی مناسب سلامت چشم های خود را تصمیم کنید. در ادامه همراه لنز مارکت باشید تا رژیم غذایی مناسب سلامت چشم ها آشنا شوید.

رژیم غذایی و سلامت چشم ها

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مهم‌ترین عامل در حفظ سلامت چشم‌ها است و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های چشم را کاهش دهد. اگر غذاهایی که مصرف می‌کنید حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد مغذی و مواد معدنی باشند و خواص آنتی‌اکسیدانی داشته باشند، می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های چشمی پیشگیری کنید. در ادامه لنز مارکت به بررسی برخی از ویتامین های موثر برای سلامت چشم ها می پردازد.

ویتامین آ

کمبود ویتامین آ یکی از شایع‌ترین علل نابینایی در جهان است. این ویتامین برای حفظ سلول‌های حساس به نور چشم، موسوم به گیرنده‌های نوری ضروری است. اگر به اندازه کافی ویتامین آ مصرف نکنید، بسته به میزان کمبود ویتامین آ، دچار شب کوری، خشکی چشم یا حتی عارضه‌های جدی‌تر می‌شوید. ویتامین آ فقط در مواد غذایی حیوانی وجود دارد.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

از غنی‌ترین منابع ویتامین آ می‌توان به جگر، زرده تخم مرغ و لبنیات اشاره کرد. البته ویتامین آ را می‌توانید از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان، موسوم به کاروتنوئیدهای پرو ویتامین آ نیز تامین کنید؛ این ترکیبات به وفور در بعضی میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. کاروتنوئیدهای پرو ویتامین آ به طور متوسط سی درصد نیاز انسان به ویتامین آ را تامین می‌کنند. بتاکاروتن موثرترین این ترکیبات است که به وفور در کلم پیچ، اسفناج و هویج وجود دارد.

لوتئین و زیگزانتین

لوتئین و زیگزانتین آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی زردی هستند که به آن‌ها رنگدانه‌های ماکولا گفته می‌شود. این مواد با غلظت بالا در ماکولا، یعنی بخش مرکزی شبکیه وجود دارند که لایه‌ای متشکل از سلول‌های حساس به نور در دیواره پشت کره چشم است. لوتئین و زیگزانتین محافظ‌های طبیعی چشم در برابر نور خورشید هستند و نقش مهمی در حفاظت از چشم در برابر نور آبی مضر دارند.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

مطالعات کنترل شده نشان می‌دهد که میزان مصرف لوتئین و زیگزانتین نسبت مستقیم با میزان وجود این دو ماده در شبکیه دارد. نتایج یک مطالعه ی مشاهده‌ای انجام شده بر روی زنان میانسال و سالمند بیانگر آن است که مصرف 6 میلی گرم لوتئین و یا زیگزانتین در روز خطر ابتلا به دژنراسیون لکه زرد را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 لوتئین و زیگزانتین معمولاً همراه با هم در مواد غذایی وجود دارند. از بهترین منابع این مواد می‌توان به اسفناج، کلم پیچ، جعفری، پسته و لوبیا سبز اشاره کرد. همچنین لوتئین و زیگزانتین به وفور در زرده تخم مرغ، ذرت شیرین و انگور قرمز نیز وجود دارند. در واقع زرده تخم مرغ به دلیل چربی بالا یکی از بهترین منابع لوتئین و زیگزانتین به شمار می‌آید. جذب کاروتنوئیدها در صورت مصرف شدن با چربی افزایش می‌یابد، بنابراین بهترین کار این است که مقداری آووکادو یا روغن‌های سالم به سالاد سبزیجاتتان اضافه کنید.

امگا 3

اسیدهای چرب امگا ـ 3 بلند زنجیر EPA و DHA برای سلامت چشم مفیدند. DHA به وفور در شبکیه وجود دارد و در آنجا به حفظ عملکرد چشم کمک می‌کند. همچنین DHA نقش مهمی در رشد مغز و چشم در دوران جنینی دارد. بنابراین کمبود DHA منجر به اختلالات بینایی، به ویژه در کودکان می‌شود.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

مطالعه‌ای که بر روی بیماران دچار خشکی چشم انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه مکمل‌های DHA و EPA به مدت سه ماه علائم خشکی چشم را از طریق افزایش دادن تشکیل مایع اشکی به شدت کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا ـ 3 از ابتلا به دیگر بیماری‌های چشمی نیز پیشگیری می‌کنند.

نتایج مطالعه‌ای که بر روی بیماران سالمند و میانسال مبتلا به دیابت انجام شد، بیانگر آن است که مصرف روزانه حداقل 500 میلی گرم از اسیدهای چرب امگا ـ 3 بلند زنجیر خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را کاهش می‌دهد. از طرفی اسیدهای چرب امگا ـ 3 کمکی به درمان دژنراسیون ماکولا نمی‌کنند.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

ماهی چرب غنی‌ترین منبع غذایی EPA و DHA است. به علاوه مکمل‌های امگا ـ 3 استخراج شده از ماهی یا ریزجلبک‌ها نیز در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

ویتامین ث

چشم‌ها بیشتر از بسیاری از دیگر اندام‌های بدن به آنتی اکسیدان نیاز دارند. به نظر می‌رسد آنتی اکسیدان ویتامین ث اهمیت بسیاری داشته باشد، هرچند مطالعات کنترل شده ی کافی در زمینه ی نقش ویتامین ث در سلامت چشم انجام نشده است. غلظت ویتامین ث در زلالیۀ چشم بیشتر از دیگر مایعات بدن است؛ زلالیه مایعی است که بیرونی‌ترین بخش چشم را پر می‌کند.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

میزان ویتامین ث موجود در زلالیه نسبت مستقیم با میزان دریافت این ماده از برنامۀ غذایی روزانه دارد. به عبارت دیگر می‌توانید غلظت ویتامین ث را در چشم از طریق مصرف مکمل‌ها یا غذاهای سرشار از ویتامین ث افزایش دهید. مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به آب مروارید معمولاً دارای آنتی اکسیدان کمتری هستند. از سوی دیگر، افرادی که مکمل‌های ویتامین ث مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند.

ویتامین E

ویتامین E گروهی از آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی است که از اسیدهای چرب در برابر اکسایش مضر محافظت می‌کند. از آنجایی که غلظت بالایی از اسیدهای چرب در شبکیه وجود دارد، مصرف ویتامین E کافی برای سلامت بهینۀ چشم‌ها ضروری است. هرچند کمبود شدید ویتامین E منجر به دژنراسیون شبکیه و کوری می‌شود، مشخص نیست که آیا مصرف مکمل‌های ویتامین E برای افرادی که این ویتامین را به اندازۀ کافی از رژیم غذایی‌شان دریافت می‌کنند، مفید است یا خیر.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

براساس یک تحلیل، مصرف بیش از 7 میلی‌گرم ویتامین E در روز خطر ابتلا به آب مروارید ناشی از پیری را به میزان 6 درصد کاهش می‌دهد.از طرفی مطالعات تصادفی کنترل شده نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های ویتامین E پیشرفت آب مروارید را کند نمی‌کند یا مانع از پیشرفت این بیماری نمی‌شود. بادام، تخمه آفتابگردان و روغن سبزیجاتی مانند روغن بذر کتان بهترین منابع ویتامین E به شمار می‌آیند.

سخن پایانی در باب سلامت چشم

ویتامین ها تاثیر بسزایی در سلامت چشم ها دارند، شما با رعایت رژیم های غذایی که دارای ویتامین های E, ث، آ و… هستند می توانید سلامت چشم هایتان را تضمین کنید. لنز مارکت در این مقاله شما را با رژیم هایی غذایی مناسب سلامت چشم ها آشنا کرد تا شما عزیزان با رعایت این رژیم چشمان سالمی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *