ما در این مقاله می خواهیم در مورد شگفتی های چشم انسان صحبت کنیم.

چشمان ما به عنوان پیچیده ترین اندام بعد از مغز شناخته می شوند. چشم ها مسئول 90 درصد از تمام اطلاعاتی هستند که در طول زندگی خود با نشانه های دیداری مانند مشاهده، خواندن، تفکر و نوشتن، یاد می گیریم. چشم ها نقش اساسی در بنیان و رشد فکری ما دارند.

هر چشم انسان کمی کوچکتر از یک توپ پینگ پنگ با قطر متوسط 24 میلی متر (حدود یک اینچ) و وزن حدود هشت گرم است. هر چشم شما یک نمونه عالی در بسته بندی های کوچک است.

شگفتی های چشم انسان در ساختار چشم :

از ثانیه ایی که صبح از خواب بیدار می شوید تا زمانی که چشم هایتان را می بندید تا بخوابید، چشمانتان سخت کار می کنند! بسیار شگفت انگیز است که فکر کنید چشمان شما در واقع اطلاعاتی را به مغز شما می فرستند، بنابراین می دانند که خارج از بدن شما چه می گذرد.

شگفتی های چشم انسان

چشم دارای هفت قسمت است و این هفت قسمت به شرح زیر هستند: مردمک چشم، عنبیه، قرنیه، صلبیه، عدسی، شبکیه و عصب بینایی.

من مطمئن هستم که شما تعداد کمی از آن ها را در این لیست می شناسید اما همه آن ها با هم کار می کنند تا شما صفحه ایی را که اکنون می خوانید، مشاهده کنید!

قرنیه در اصل پوستی است که جلوی چشم را می پوشاند. قرنیه فاقد رگ های خونی و هم شفاف است. اسکلرا، که SK-LER-A تلفظ می شود، پوستی سخت است که ناحیه خارجی کره چشم را می پوشاند و معمولا “سفیده” چشم نامیده می شود. عنبیه وظیفه کنترل میزان نوری را دارد که به چشم شما وارد می شود و همچنین قسمت رنگی کره چشم شما است.

مردمک چشم، حفره ایی است که در عنبیه رنگی مشاهده می کنید و اجازه می دهد به چشم شما، نورد وارد شود. آیا تابحال متوجه شده اید که مردمک چشم شما در نور شدید کوچک و در نور کم، بزرگتر می شود؟

عدسی، نور را بر روی شبکیه متمرکز می کند و برای اطمینان از شفافیت هرچه بیشتر آنچه که می بینید، تغییر شکل می دهد. عصب بینایی مانند بزرگراهی است که پیام های بین شبکیه و مغز شما در آن حرکت می کنند. در آخر، شبکیه، همانطور که قبلا ذکر شد، مانند یک فیلم متحرک است زیرا تصویری را که مشاهده می کنید، به شما ارائه می دهد.

شبکیه، مرکز پردازش چشم است و یک قسمت بسیار هوشمندانه از بدن انسان است، شبکیه، بخشی است که اشعه های نور را به تکانه های الکتریکی قابل انتقال به مغز تبدیل می کند.

شگفتی های چشم انسان حقایق خاص در مورد شگفتی های چشم انسان آنها :

  • عضلات چشم، فعال ترین عضلات بدن شما هستند.
  • چشم انسان می تواند حدود 10 میلیون رنگ مختلف را از هم تشخیص دهد.
  • افراد دارای چشم آبی تمایل بیشتری به تحمل الکل دارند.
  • چشم انسان، معادل دوربین 576 مگاپیکسلی خواهد بود.
  • ما حدود 10 درصد از روز را با پلک زدن می گذرانیم.
  • چشمان آلبرت انیشتین در یک جعبه امن در نیویورک نگهداری می شوند.
  • از بازی ویدیویی Tetris برای درمان تنبلی چشم در بزرگسالان استفاده شده است.

شگفتی های چشم انسان :

یکی دیگر از شگفتی های چشم انسان چشمان شما همیشه در حال حرکت است:

حتی هنگامی که فکر می کنید نگاه خود را به چیزی معطوف می کنید، چشمان شما در حال چرخیدن است و می توانند نمای متفاوتی از جسم را به دید مرکزی تبدیل کنند. این حرکات چشم “ساکاد” (به فرانسوی “حرکت تند و سریع”) نامیده می شود و یکی از سریعترین حرکات بدن انسان است که هر ثانیه چندین بار اتفاق می افتد (سریعتر از ضربان قلب).

در طول خواب، یکی از پنج مرحله به عنوان خواب سریع حرکت چشم (REM) شناخته می شود زیرا چشم شما به سرعت در جهات مختلف حرکت می کند.

یکی دیگر از شگفتی های چشم انسان گریه نمی کنید ولی اشک می ریزید :

به گفته دکتر فردریک مارتینی (Frederic Martini)، اشک “اصطکاک را کاهش می دهد، بقایا را از بین می برد، از عفونت باکتریایی جلوگیری می کند و مواد مغذی و اکسیژن را به سطح چشم می رساند”. اشک همچنین از خشک شدن چشم جلوگیری می کند. شما روزانه حدود 1.2 میلی لیتر اشک تولید می کنید

اما به طور معمول متوجه نمی شوید زیرا که این اشک ها از سوراخ های کوچک حاشیه پلک های نزدیک بینی شما، خارج می شوند. هنگامی که ناراحتی یا درد دارید، بیشتر از توانایی خود اشک ترشح می کنید و بنابراین روی گونه ها می ریزد و شما گریه می کنید.

یکی دیگر از شگفتی های چشم انسان شما در طول زندگی خود، 500 میلیون بار پلک می زنید :

500 میلیون بار پلک زدن، یعنی 15 بار در دقیقه. پلک زدن به منظور انتقال مایعات اشک به سطح چشم، مرطوب نگه داشتن کره چشم و زدودن گرد و غبار از آن است. به این ترتیب، پلک های شما بیشتر شبیه برف پاک کن، عمل می کنند. ابروها و مژه ها همچنین برای محافظت از چشم شما کار می کنند.

یکی دیگر از شگفتی های چشم انسان هر چشم از 130 میلیون سلول حساس به نور تشکیل شده است :

برای بیان آن می توان گفت، این تعداد بیشتر از دو برابر جمعیت بریتانیا در هر چشم است. حدود 120 میلیون از سلول ها دارای شکل میله ایی و بقیه دارای شکل مخروطی هستند. سلول های میله ایی در مکان های کم نور و در هنگام گرگ و میش، بهتر کار می کنند و سلول های مخروطی، رنگ ها را بهتر تشخیص می دهند.

ویتامین A برای عملکرد سلول های میله ایی شما بسیار مهم است و اگر رژیم غذایی شما فاقد این ویتامین باشد، دید شما به ویژه در شب تحت تاثیر قرار می گیرد. شما می توانید ویتامین A را از بتاکاروتن موجود در هویج دریافت کنید، به همین دلیل گفته می شود هویج برای چشمان شما مفید است.

یکی دیگر از خاص ترین شگفتی های چشم انسان بیماری های بدن در چشم شما قابل تشخیص است:

برخی افراد گاهی اوقات لکه های کم رنگی در شبکیه چشم خود می بینند که ناشی از بیماری دیابت است. در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، رگ های شبکیه شبیه به چنگال های دندانه دار می شوند و به رنگ نقره ایی درمی آیند. ثبت حرکات چشم نیز ممکن است به تشخیص بیماری کمک کند زیرا در پارکینسون، زوال عقل و هانتینگتون اغلب از نظر سرعت یا اندازه تغییر می کنند. یک پروتئین ایجادکننده زوال عقل در مغز نیز می تواند در شبکیه چشم دیده شود.

یکی دیگر از شگفتی های چشم انسان چشمها پنجره روح شما هستند:

شکی نیست که چشمان شما احساسات را منتقل می کنند اما آیا می دانید درمانگران می توانند حرکات چشم را برای تسکین روح شما مورد هدف قرار دهند؟ حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) در درمان اختلال استرس پس از سانحه استفاده می شود و طبق گفته دکتر هربرت فنسترهیم (Herbert Fensterheim) از دانشگاه کرنل آمریکا “انقلابی ترین و مهمترین روشی است که در روان درمانی طی چند دهه اخیر به وجود آمده است .

 EMDR شامل آوردن تصاویر، اعتقادات و احساسات بدنی مرتبط با آسیب روحی است، در حالی که درمانگر حرکات چشم را از یک طرف به طرف دیگر هدایت می کند. این کار با هدف جایگزینی خاطرات ناراحت کننده، دیدگاه های مثبت تری از خاطرات تروما شناسایی می شوند.

یکی دیگر از شگفتی های چشم انسان آنها مانند  دوربین کار می کنند :

چشمان شما در واقع شبیه به یک دوربین معمولی کار می کنند زیرا وقتی نور از عدسی چشم شما عبور می کند، در پشت چشم (شبکیه چشم) شما ضبط می شود. خب، چشم شما در واقع تصویر را به مغز شما می فرستد، جایی که تصویر را به سمت بالا هدایت می کند و دید بسیار خوبی را که اکنون دارید، به شما می دهد.

سخن آخر در مورد شگفتی های چشم انسان

همه ما واقعا خوشبخت هستیم که توانایی دیدن و تجربه کارهایی که انجام می دهیم را داریم.

چشمان ما بعنوان پیچیده ترین اندام بعد از مغز شناخته می شوند. چشم ها مسئول 90 درصد از تمام اطلاعاتی هستند که در طول زندگی، یاد می گیریم.

چشم دارای هفت قسمت است و این هفت قسمت به شرح زیر هستند: مردمک چشم، عنبیه، قرنیه، صلبیه، عدسی، شبکیه و عصب بینایی.

قرنیه، پوستی است که جلوی چشم را می پوشاند. اسکلرا، پوستی سخت است که ناحیه خارجی کره چشم را می پوشاند. عنبیه وظیفه کنترل میزان نوری را دارد که به چشم شما وارد می شود.

مردمک چشم، اجازه می دهد به چشم شما، نورد وارد شود. عدسی، نور را بر روی شبکیه متمرکز می کند و برای اطمینان از شفافیت هرچه بیشتر آنچه که می بینید، تغییر شکل می دهد. شبکیه، مرکز پردازش چشم است و یک قسمت بسیار هوشمندانه از بدن انسان است.

عضلات چشم، فعال ترین عضلات بدن شما هستند. چشم انسان می تواند حدود 10 میلیون رنگ مختلف را از هم تشخیص دهد. ما حدود 10 درصد از روز را با پلک زدن می گذرانیم.

شگفتی های چشم انسان، شامل موارد زیر است: چشمان شما همیشه در حال حرکت است، گریه نمی کنید ولی اشک می ریزید، شما در طول زندگی خود، 500 میلیون بار پلک می زنید، هر چشم از 130 میلیون سلول حساس به نور تشکیل شده است،

بیماری های بدن در چشم شما قابل تشخیص است، چشم ها پنجره روح شما هستند و چشم ها مشابه با دوربین کار می کنند.

پلک زدن انسان به منظور انتقال مایعات اشک به سطح چشم، مرطوب نگه داشتن کره چشم و زدودن گرد و غبار از آن است.

 

مشاهده تعدادی از لنزهای طبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *