شما فقط یک جفت چشم دارید، بنابراین باید به نحو احسن از آن ها مراقبت کنید! عادات سالم مساوی با چشمان سالم است. در این مقاله می خواهیم به مراقبت از چشم هنگام استفاده از لنز بپردازیم.

افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، باید از لنزهای چشمی خود به خوبی مراقبت کنند تا بینایی بهتری داشته باشند و چشم های خود را سالم نگه دارند.

در صورت مراقبت صحیح، لنزهای چشمی می توانند روشی ایمن و موثر برای اصلاح بینایی شما فراهم کنند.

بیش از 45 میلیون آمریکایی از لنزهای چشمی استفاده می کنند. با این حال، اگر از لنزهای خود به روش صحیح مراقبت نکنید، استفاده از لنزهای چشمی می تواند احتمال عفونت چشم شما را افزایش دهد.

ما در این مقاله می خواهیم به مراقبت از چشم هنگام استفاده از لنز بپردازیم.

سلامتی لنزها برای سالم نگه داشتن چشم ها

عادات، ملزومات و مراقبت از چشم، همگی برای سالم نگه داشتن چشم ها ضروری هستند.

استفاده و مراقبت صحیح از لنزهای چشمی برای سلامت چشم و جلوگیری از عفونت چشم ها بسیار مهم است.

هم استفاده کنندگان از لنزهای چشمی و هم ارائه دهندگان مراقبت از چشم، نقش مهمی در مراقبت مناسب از چشم ها دارند.

با این حال، اکثر استفاده کنندگان از لنزها، بهداشت لنزهای خود را به درستی رعایت نمی کنند. به دلیل همین رعایت نکردن بهداشت صحیح لنزها از سال 2006 در ایالات متحده دو نوع کراتیتAcanthamoeba  و Fusarium شیوع پیدا کرد که هر دو نوع این کراتیت ها بسیار جدی و گاهی حتی باعث نابینایی چشم های افراد می شوند.

با پیروی از دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت از چشم خود در مورد نحوه صحیح استفاده، تمیز کردن و نگهداری لنزها، می توانید از راحتی و مزایای لنزهای چشمی لذت ببرید و همچنین احتمال بروز عفونت های چشمی را کاهش دهید.

مراقبت از چشم هنگام استفاده از لنز:

برای مراقبت از چشم هنگام استفاده از لنز باید:

  • لنزهای چشمی خود را تمیز نگه دارید.

تمیز نگه داشتن لنزهای خود با شستن دست ها و استفاده از محلول های استریل توصیه شده برای تمیز و ضدعفونی کردن لنزها، یکی از مهمترین راه ها برای جلوگیری از مشکلات چشمی مربوط به لنز است.

  • لنزهای چشمی خود را مرتباً تعویض کنید.

با افزایش سن لنزهای چشمی، یکپارچگی آن ها به خطر می افتد. استفاده از لنز قدیمی می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد و منجر به این شود که پزشک شما هفته ها یا ماه ها برای بهبودی، شما را از لنزهای چشمی دور نگه دارد.

  • بعد از صرف شام لنزهای خود را از چشم خارج کنید.

لازم است که افراد حداقل 3 تا 4 ساعت در طول شبانه روز بدون لنز باشند، این اجازه می دهد تا چشم از میکروتروما ناشی از استفاده از لنز بهبود یابد. یک قانون خوب این است که بعد از خوردن شام، لنزها را از چشم خود خارج کنید.

  • در صورت قرمزی یا تحریک چشم ها، فورا لنزهای خود را برداشته و با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

اگر چشم شما مشکلی دارد، حتی اگر این مشکل کوچک به نظر می رسد، نباید از لنزهای خود استفاده کنید. شما باید فوراً به چشم پزشک خود اطلاع دهید و در صورت امکان درخواست کنید تا در همان روز ویزیت شوید.

  • سعی کنید در هفته، یک روز از لنزهای چشمی استفاده نکنید.

بهتر است که افراد حداقل یک روز در هفته از لنزهای چشمی خود استفاده نکنند. اگر آخر هفته در خانه هستید، بهتر است از لنزهای چشمی استفاده نکنید و به جای آن از عینک استفاده کنید.

  • از قطره های چشمی روزانه استفاده کنید.

استفاده کنندگان از لنزهای چشمی باید حداقل یک بار در روز از قطره های چرب کننده و روان کننده استفاده کنند تا به تمیز ماندن و مرطوب شدن سطح چشم های خود کمک کنند. استفاده از رایانه که در محل های کار معمول است، اغلب می تواند علائم خشکی چشم را افزایش دهد.

  • در مورد داروهای چشمی که مصرف می کنید، با چشم پزشک خود مشورت کنید.

بیمارانی که باید داروهای چشم مصرف کنند باید در مورد سازگاری آن ها با لنزها با پزشک مراقبت از چشم خود صحبت کنند.

مراقبت از چشم هنگام استفاده از لنزنکاتی برای استفاده ایمن از لنزهای چشمی و محافظت از چشم ها:

برای استفاده ایمن از لنزهای چشمی و محافظت از چشمان خود نکات زیر را دنبال کنید:

  • با لنزهای چشمی خود به خواب نروید، مگر اینکه این کار توسط ارائه دهنده مراقبت از چشم شما، تجویز شده باشد. خوابیدن در حالی که از لنزهای چشمی استفاده می کنید خطر ابتلا به عفونت چشم را تا 8 برابر بیشتر، افزایش می دهد.
  • همیشه قبل از دست زدن به لنزها، دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • قبل از اینکه هر بار لنزهای چشمی خود را لمس کنید، دستان خود را به خوبی با یک پارچه تمیز و بدون پرز، خشک کنید.
  • لنزهای چشمی خود را از آب دور نگه دارید. میکروب های موجود در آب می توانند از طریق لنزها به چشم وارد شوند. همچنین PH آب باعث تورم لنز نرم تا چند برابر اندازه طبیعی خود می شود. ارگانیسم هایی به نام Acanthamoeba در تمام منابع آب زندگی می کنند و می توانند باعث عفونت های ویرانگر چشم شوند.
  • لنزهای چشمی را قبل از شنا برداشته، همچنین از دوش گرفتن با آن ها خودداری کنید، زیرا کلرهای موجود در وان های آب گرم و استخرها ارگانیسم Acanthamoeba یا آدنو ویروس (شایع ترین علت صورتی چشم) را از بین نمی برند.
  • لنزهای چشمی خود را با محلول ضد عفونی کننده لنز مالش داده و بشویید و هر بار که آن ها را از چشم خود خارج می کنید، آن ها را تمیز کنید.
  • هرگز از آب دهان یا بزاق برای تمیز کردن لنزهای چشمی خود استفاده نکنید.
  • فقط از مایع های لنز تازه استفاده کنید و هرگز مایع لنز تازه را با مایع لنز قدیمی یا استفاده شده، مخلوط نکنید.
  • از مایع لنزی که توسط ارائه دهنده مراقبت از چشم توصیه شده است، استفاده کنید.
  • محفظه نگهداری لنز
  • محفظه نگهداری لنزهای خود را با مالیدن و شستشوی مناسب تمیز کرده و سپس با دستمال تمیز آن را خشک کنید.
  • پس از هر بار استفاده از محفظه نگهداری لنز، درپوش های آن را به صورت وارونه بگذارید تا خشک شود.
  • حداقل هر سه ماه یکبار، محفظه نگهداری لنزهای خود را تعویض کنید.
  • با ارائه دهنده مراقبت از چشم خود و یا چشم پزشک خود در مورد عادت های مراقبت از لنزهای چشمی و همچنین چشم های خود صحبت کند تا از بروز عفونت های چشمی پیشگیری کنید.
  • سالانه یا به طور مرتب، به چشم پزشک خود مراجعه کنید.
  • در صورت داشتن درد چشم، ناراحتی، قرمزی یا تاری دید، فوراً لنزهای خود را از چشم خارج کرده و با چشم پزشک خود تماس بگیرید.
  • همیشه یک عینک پشتیبان با نسخه به روز به همراه داشته باشید، شاید گاهی اوقات مجبور شوید لنزهای خود را از چشم خارج کنید.

مراقبت از چشم هنگام استفاده از لنزنکاتی برای استفاده ایمن از لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز:

نکاتی که در بالا گفتیم برای استفاده و مراقبت از لنزهای چشمی نرم بود، این نکات همچنین در مورد لنزهای چشمی سخت نفوذپذیر به گاز یا (RGP یا GP) اعمال می شود. علاوه بر این نکات، نکات اضافی زیر را نیز برای لنزهای سخت دنبال کنید:

  • به هیچ وجه از آب شیر برای شستشو یا نگهداری لنزهای چشمی سخت خود استفاده نکنید.
  • راهنمای تمیز کردن لنز را طبق توصیه ارائه دهنده مراقبت از چشم خود و یا دستورالعمل های استفاده از محلول لنز، دنبال کنید.
  • لنزهای چشمی سخت خود را طبق برنامه جایگزینی که چشم پزشک برای شما مشخص کرده است، جایگزین کنید.
  • در صورت مراقبت صحیح از لنزهای چشمی سخت، آن ها می توانند عمر طولانی تری نسبت به لنزهای چشمی نرم داشته باشند.

سخن آخر:

لنزهای چشمی، روشی ایمن و موثر برای افراد برای لذت بردن از دید خوب و راحت بدون عینک هستند. با این حال، اگر اقدامات احتیاطی و بهداشتی مناسبی در خصوص آن ها انجام نشود، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای چشم ها شوند.

مراقبت از چشم ها، به خصوص برای افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، بسیار مهم است.

از مهم ترین کارهایی که می توان برای مراقبت از چشم ها، هنگام استفاده از لنز انجام داد، می توان به: نخوابیدن با لنزهای چشمی، دوش نگرفتن با لنزها، استخر نرفتن با لنزها، جلوگیری از برخورد آب به لنز، شستشوی صحیح لنزها، استفاده از مایع لنز مرغوب و تازه، تمیز نگه داشتن محفظه لنز، تعویض مرتب و به موقع لنزها و همچنین محفظه نگهداری آن ها، اشاره کرد.

علاوه بر موارد بالا، برای مراقبت از چشم هنگام استفاده از لنز، باید از یک لنز بسیار باکیفیت و مرغوب استفاده کرد، چرا که اگر کیفیت لنز بد باشد و همچنین از جای نامعتبر خریداری شده باشد، می تواند باعث افزیش مشکلات چشمی شود.

لنز مارکت

لنزهای چشمی حتما باید از یک مکان معتبر خریداری شوند تا مرغوب باشند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نکنند. یکی از معتبرترین سایت های فروش لنز، سایت لنز مارکت است.

سایت لنز مارکت بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید در سایت لنز مارکت پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت لنز مارکت دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

 

 

منابع:

 

https://www.cdc.gov/contactlenses/protect-your-eyes.html

https://www.cdc.gov/contactlenses/show-me-the-science.html

https://share.upmc.com/2013/12/keeping-eyes-healthy-wearing-contacts/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *