لنز چشم در بارداری چه تاثیری دارد ؟

در این مقاله ما می خواهیم در مورد تاثیرات بارداری بر دید فرد صحبت کنیم، همچنین می خواهیم بدانیم که آیا فرد می تواند در طول دوران بارداری از لنزهای چشمی استفاده کند و همچنین استفاده از لنز چشم در بارداری چه خطراتی دارد.

اگر شما یک زن باردار هستید، می دانید که ممکن است صبح با کمردرد از خواب بیدار شوید اما ممکن است با تغییر بینایی خود نیز متعجب شوید.

افزایش فشار خون در دوران بارداری می تواند ضخامت و شکل قرنیه را تغییر دهد. این یک عارضه جانبی رایج در بارداری است که ممکن است منجر به تغییر موقتی بینایی از جمله علائمی مانند تاری و تحریف بینایی شود.

لنز چشم در بارداری

مانند سایر قسمت های بدن شما، سطح هورمون ها در دوران بارداری در حال تغییر است و می توانند بر روی بینایی شما تأثیر بگذارند اما نگران نباشید زیرا بعد از تولد کودک، بینایی شما به حالت طبیعی باز می گردد.

لنز چشم در بارداری و تاثیرات آن بر دید فرد :

همراه با تمام تغییرات بزرگ و کوچک در بدن شما در دوران بارداری، موارد کمی نیز وجود دارند که بینایی فرد را تحت تأثیر قرار می دهند. خوشبختانه، اکثر آن ها خفیف و فقط موقتی هستند.

پس از تولد کودک، بیشترین تغییرات بینایی فرد برطرف شده و به حالت عادی بر می گردد بدون اینکه نیازی به هیچ گونه درمانی باشد.

اما چندین تغییر وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید، زیرا می تواند نشانه مشکلات جدی تری در جای دیگر باشند.

تقسیم بندی تغییرات چشمی در دوران بارداری ,و تاثیرات لنز چشم در بارداری :

تغییرات چشمی در دوران بارداری را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد: تغییرات فیزیولوژیک، بیماری های چشمی خاص در دوران بارداری و بیماری های چشمی قبلی. اگرچه دامنه تغییرات چشمی مربوط به بارداری گسترده است، بسیاری از این شرایط در دوره پس از زایمان برطرف می شوند.

تغییرات فیزیولوژیک تغییر نمره لنز چشم در بارداری

تغییرات قرنیه: تغییرات فیزیولوژیکی که روی قرنیه تأثیر می گذارند و به احتمال زیاد به دلیل احتباس مایع هستند، شامل کاهش حساسیت قرنیه و افزایش ضخامت قرنیه و انحنای آن است. این تغییرات بعداً در بارداری اتفاق می افتد و ممکن است باعث ایجاد تغییرات موقتی در دید فرد نیز شود.

تغییرات IOP: بارداری و به ویژه نیمه دوم، با کاهش IOP در چشم های سالم همراه است. در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، ممکن است این کاهش بیشتر باشد. تغییرات IOP معمولاً تا دو ماه پس از زایمان به سطح قبل از بارداری برمی گردد.

تغییرات آدنکس: آدنکس چشمی ممکن است تحت تأثیر کلواسما، افزایش هورمونی رنگدانه های اطراف چشم که در دوران بارداری شایع است، باشد.

بیماری های چشمی خاص در دوران بارداری

Preeclampsia و eclampsia: اگرچه تغییرات عروقی شبکیه قابل مشاهده در 40 تا 100 درصد بیماران مبتلا به Preeclampsia رخ می دهد، علائم بینایی در 25 تا 50 درصد آنان گزارش می شود.

Chorioretinopathy مرکزی یا CSCR: این بیماری منجر به تجمع مایع زیر شبکیه می شود که منجر به جداشدگی عصب حسی عصبی محدود در در سطح RPE می شود.

اختلالات عروقی انسدادی: این بیماری به احتمال زیاد از انسداد شرایین توسط تجمع لکوسیت ها در دوره پس از زایمان ثبت می شود.

بیماری های چشمی که از قبل از بارداری فرد وجود داشتند و لنز چشم در بارداری باعث شدت آن میشود

بیماری چشمی دیابتی: اگرچه مطالعات نشان داده است که بارداری یک عامل خطر مستقل برای بدتر شدن چشم دیابتی (DR) است اما به نظر نمی رسد بارداری این بیماری را افزایش دهد.

تورم رنگینه چشم: به نظر می رسد بارداری تاثیر مفیدی بر تورم رنگینه غیر عفونی مزمن دارد. این احتمالاً به دلیل اثرات هورمونی و تعدیل سیستم ایمنی بدن فرد است.

توکسوپلاسموز: توکسوپلاسموز چشمی نهفته ممکن است در حین بارداری مجدداً فعال شود و خطر ناچیزی برای جنین در به دست آوردن توکسوپلاسموز مادرزادی داشته باشد.

لنز چشم در بارداری

چرا چشمان فرد می توانند در دوران بارداری تغییر کنند؟

تجربه تغییر در بینایی که بر تحمل فرد برای لنزهای چشمی در دوران بارداری تأثیر می گذارد، یک تجربه غیرمعمول نیست.

در واقع برخی از پزشکان معتقدند که این امر می تواند تا 90 درصد از دارندگان لنزهای چشمی را تحت تأثیر قرار دهد، البته در اکثریت موارد این اتفاق تا حدودی رخ می دهد.

این تجربه به دلیل تغییر در هورمون ها، متابولیسم، احتباس مایعات و گردش خون در تمام دوران بارداری فرد است.

دو دلیل اصلی تغییر نمره لنز چشم در بارداری

  • به عنوان مثال احتباس مایع ممکن است باعث شود ضخامت و انحنای قرنیه چشم اندکی افزایش یابد. این یک تغییر کوچک است اما می تواند در میزان اصلاح بینایی عینک یا لنزهای چشمی تأثیر بگذارد. همچنین، قرنیه می تواند متورم شود و باعث آماس چشم شود. آماس و تورم قرنیه ممکن است باعث شود قرنیه به راحتی تحریک شود.
  • به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ممکن است چشم فرد احساس خشکی کند. کیفیت یا کمیت اشک چشم ممکن است به طور قابل توجهی در حین بارداری تغییر کند. خشکی چشم گاهی اوقات باعث می شود فرد احساس کند یک تکه شن در چشم او وجود دارد. چشم ها در این مدت ممکن است سوزش داشته باشند، خارش پیدا کنند و یا حتی به طور ناگهانی دچار آبریزش شوند. این ها اصلا جای نگرانی نیست.

افراد بارداری که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، گاهی اوقات با تغییر شکل چشم خود احساس ناراحتی خاصی می کنند. غالباً زنان باردار با شکایت از خشکی چشم و لنزهای چشمی نامناسب به چشم پزشک یا پزشک خود مراجعه می کنند. این یک عکس العمل صحیح است.

لنز چشم در بارداری خطری هم دارد :

به دلیل تغییرات انحنا در جلوی چشم از احتباس مایعات و اثرات هورمون هایی که باعث احساس خشکی چشم می شوند، بسیاری از خانم ها لنزهای چشمی خود را در دوران بارداری و شیردهی غیر قابل تحمل می دانند و استفاده از لنز چشم در بارداری را کاری دشوار می خوانند.

احتباس مایعات می تواند باعث تغییر شکل قرنیه شود، این بدان معناست که لنزهای چشمی مورد استفاده فرد، دیگر برای او مناسب نیستند. خشکی چشم نیز در دوران بارداری می تواند باعث تحریک و قرمزی چشم شود.

چگونه می توان در حین بارداری استفاده از لنزهای چشمی را تا حد ممکن راحت کرد؟

استفاده از قطره های چشمی چندین بار در روز می تواند به رفع ناراحتی ناشی از خشکی چشم در افراد بارداری که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، کمک کند. اگر در دوره بارداری از لنزهای چشمی استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که قطره هایی که استفاده می کنید با لنزهای شما سازگار هستند. تعدادی محصول سازگار در بازار وجود دارند و چشم پزشک شما می تواند مناسب ترین محصول را به شما پیشنهاد دهد.

همچنین ممکن است در دوران بارداری به تنظیم جزئی در قدرت یا تناسب لنزهای چشمی خود نیاز داشته باشید.

البته گاهی اوقات برای یک سری از خانم های باردار بهتر است که در دوران بارداری از لنزهای چشمی استفاده نکنند زیرا لنزهای چشمی عوارض مربوط به مشکلات بینایی آن ها را تشدید می کند(نکته مهم این است که باید در موضوع استفاده از لنز چشم در بارداری بسیار دقت کرد).

دو نکته در مورد لنز چشم در بارداری :

  • اگر در دوران بارداری تغییرات بینایی را تجربه کنید، احتمالاً این تغییرات جزئی خواهند بود. بیشتر زنانی که تغییراتی را تجربه می کنند، می بینند که نسبت به قبل از بارداری کمی نزدیک بین شده اند.
  • بعد از به دنیا آمدن فرزندتان، اگر فکر می کنید بینایی شما تغییر چشمگیری کرده است، آن را بررسی کرده و به چشم پزشک مراجعه کنید.

لنز چشم در بارداریسخن آخر مقاله ی لنز چشم در بارداری :

بارداری تغییرات زیاد اما موقتی بر روی بینایی فرد می گذارد. این تغییرات اغلب موجب خشکی، تغییر شکل و تورم چشم ها می شوند.

فرد در صورت رعایت یک سری از دستورالعمل ها و درمان ها به راحتی می تواند در دوران بارداری از لنزهای چشمی استفاده کند و این امر مشکلی را برای او به وجود نخواهد آورد. زیرا معمولاً تغییراتی که در بینایی و چشم فرد به وجود می آیند، موقتی هستند و بعد از تولد کودک و سپری شدن دوران شیردهی، وضعیت چشمان فرد به حالت عادی بازخواهد گشت، بنابراین درمان این تغییرات نیز موقتی است. استفاده از قطره های چشمی در این صورت ممکن است راهکار مطلوبی باشد.

از پزشک مراقبت از چشم خود در مورد ایمنی لنزها در دوران بارداری راهنمایی بخواهید و از آن ها بخواهید با توجه به شرایط شما و لنز مورد استفاده تان قطره های مناسبی را برای شما تجویز کنند.

لنزهای چشمی نرم می توانند مانند یک اسفنج روی چشم عمل کنند. همه مواد و قطره های روان کننده با مواد خاص لنزهای چشمی سازگار نیستند، بنابراین قبل از استفاده از هر قطره در هنگام استفاده از لنزهای چشمی، با چشم پزشک خود مشورت کنید.

همچنین به یاد داشته باشید، به احتمال زیاد پس از اینکه کودک خود را به دنیا آوردید باید دوباره به چشم پزشک مراجعه کنید تا دوباره چشمان شما را معاینه کند.

تمیز کردن لنزهای چشمی به ویژه در دوران بارداری بسیار مهم است و همه خانم ها باید از هرگونه خطر عفونت چشم جلوگیری کنند.

لنز مارکت استفاده از لنز چشم در بارداری را به تصمیم شخص و دکتر آن میسپارد 

اکنون که متوجه شدیم استفاده از لنزها در هنگام بارداری اگر با دستور العمل های مناسبی همراه باشد،خطری به همراه ندارد، بهتر است این را نیز بدانیم که لنزهای چشمی و همچنین مایع های لنزی که در دوران بارداری استفاده می شوند، باید از یک جای مناسب و معتبر خریداری شوند.

فروشگاه اینترنتی لنز مارکت، بزرگترین و بهترین فروشگاه اینترنتی لنز چشمی در ایران است.

لنزهای چشمی ارائه شده در سایت لنز مارکت مناسب ترین و با کیفیت ترین لنزهای موجود برای دوران بارداری هستند.

 

مشاهده تعدادی از لنزهای طبی با کیفیت برای خانم های باردار

لنز طبی (نمرات 1.00- تا 5.00-) جانسون اند جانسون روزانه (OASYS)

قیمت اصلی 152/000 تومان بود.قیمت فعلی 141/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 20.00-) فصلی کِریستال کلیر (CRYSTAL CLEAR)

قیمت اصلی 489/000 تومان بود.قیمت فعلی 317/900 تومان است.

لنز پانسمان (بدون نمره و رنگ) فصلی اولترا بوش اندلومب (ULTRA)

قیمت اصلی 450/000 تومان بود.قیمت فعلی 395/000 تومان است.

لنز توریک (آستیگمات دار) سالیانه کلیر ویژن (CLEAR VISION)

قیمت اصلی 1/250/000 تومان بود.قیمت فعلی 1/165/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات مثبت) فصلی جانسون اند جانسون (JOHNSON)

قیمت اصلی 410/000 تومان بود.قیمت فعلی 399/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 10.00-) رینبو سالانه (Rainbow)

قیمت اصلی 685/000 تومان بود.قیمت فعلی 550/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 10.00-) زیروسِوِن سالانه (ZEROSEVEN)

قیمت اصلی 785/000 تومان بود.قیمت فعلی 650/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 10.00-) فصلی ایراپتیکس هیدروگلاید (HydraGlyde)

قیمت اصلی 650/000 تومان بود.قیمت فعلی 580/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 10.00-) سالیانه کلیر ویژن (CLEAR VISION)

قیمت اصلی 690/000 تومان بود.قیمت فعلی 665/000 تومان است.

لنز طبی (نمره دار بی رنگ) سالیانه بونو BONO (نمرات+)

قیمت اصلی 780/000 تومان بود.قیمت فعلی 650/000 تومان است.

لنز طبی (نمره دار بی رنگ) سالیانه بونو BONO (نمرات بالای 10)

قیمت اصلی 730/000 تومان بود.قیمت فعلی 675/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 12.00-) فصلی اولترا بوش اندلومب (ULTRA)

قیمت اصلی 380/000 تومان بود.قیمت فعلی 346/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 20.00-) سالانه فرش لیدی (FRESHLADY)

قیمت اصلی 795/000 تومان بود.قیمت فعلی 637/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 1.25- تا 5.00-) جانسون اند جانسون روزانه (MOIST)

قیمت اصلی 132/000 تومان بود.قیمت فعلی 121/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 12.00-) فصلی جانسون (JOHNSON)

قیمت اصلی 390/000 تومان بود.قیمت فعلی 350/000 تومان است.

2 دیدگاه در “استفاده از لنز چشم در بارداری خطری دارد ؟

  1. خانم اصغری گفت:

    سلام وقت بخیر من در دوران بارداریم به اپتومتریست مراجعه کردم و گفتن این ضغف چشم طبیعیه و بعد از زایمان به حالت اول بر میگردد ایا اگر لنز فصلی بگیرم کمکم میکند ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      بله کمک میکنه قطعا نمرتون و بگیرید و برای ما ارسال کنید .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *