رایج ترین علائم آستیگماتیسم چشم

یکی از مشکلات رایج بینایی آستیگماتیسم است. آستیگماتیسم می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

آستیگماتیسم مانند مشکلات دیگر بینایی دارای یک سری از علائم رایج است. در ادامه مقاله زیر می خواهیم به رایج ترین علائم آستیگماتیسم چشم بپردازیم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

آستیگماتیسم چشم چیست؟

آستیگماتیسم چشم یک مشکل رایج بینایی است که در اثر خطا در شکل قرنیه ایجاد می شود. با آستیگماتیسم، عدسی چشم یا قرنیه که سطح جلویی چشم است، دارای منحنی نامنظم می شود. این می تواند نحوه عبور یا شکست نور به شبکیه چشم شما را تغییر دهد. این امر باعث تاری دید یا تحریف دید می شود.

دوربینی و نزدیک بینی نیز دو نوع دیگر مشکلات مربوط به نحوه عبور نور به شبکیه چشم شما هستند.

دو نوع اصلی آستیگماتیسم، آستیگماتیسم های قرنیه و عدسی هستند. آستیگماتیسم قرنیه زمانی اتفاق می افتد که قرنیه شما دچار مشکل می شود. آستیگماتیسم عدسی زمانی اتفاق می افتد که عدسی چشم شما بد شکل شده است.

معلوم نیست دقیقا چه چیزی باعث آستیگماتیسم می شود اما ژنتیک یک عامل بزرگ است. آستیگماتیسم چشم اغلب در هنگام تولد وجود دارد اما ممکن است در مراحل بعدی زندگی نیز ایجاد شود. همچنین آستیگماتیسم ممکن است در نتیجه آسیب به چشم یا بعد از عمل جراحی چشم نیز ایجاد شود. آستیگماتیسم اغلب با نزدیک بینی یا دوربینی نیز رخ می دهد.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

چه کسانی در معرض ابتلا به آستیگماتیسم چشم هستند؟

آستیگماتیسم چشم می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر در شما، خطر ابتلا به آستیگماتیسم بیشتر است:

  • سابقه خانوادگی آستیگماتیسم چشم یا سایر اختلالات چشمی مانند قوز قرنیه (انحطاط قرنیه)
  • زخم یا نازک شدن قرنیه
  • نزدیک بینی بیش از حد که باعث ایجاد تاری دید در فاصله دور می شود
  • دور بینی بیش از حد که باعث ایجاد تاری دید در فاصله نزدیک می شود
  • سابقه برخی از انواع جراحی چشم مانند جراحی آب مروارید (برداشتن عدسی های کدر شده با جراحی)

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

رایج ترین علائم آستیگماتیسم چشم:

علائم آستیگماتیسم ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. برخی از افراد هیچگونه علامتی ندارند. رایج ترین علائم آستیگماتیسم چشم، عبارتند از:

  • دید تار، مخدوش یا تیره و مبهم در تمام فواصل (از نزدیک و دور)
  • مشکل در دیدن در شب (تاریکی)
  • خستگی چشم
  • لوچ شدن چشم
  • سوزش چشم
  • سر درد

در صورت بروز علائم آستیگماتیسم به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم بالا نیز ممکن است به دلیل سایر مشکلات سلامتی یا بینایی باشند.

کودکان ممکن است متوجه تاری دید خود نشوند، بنابراین باید از نظر بیماری چشمی غربالگری شوند و بینایی خود را توسط متخصص اطفال، چشم پزشک، بینایی سنج یا غربالگر آموزش دیده در سنین و فواصل زیر آزمایش کنند.

  • در دوره تولد نوزاد
  • سنین کودکی تا سن مدرسه
  • در طول سال های مدرسه، هر یک تا دو سال یکبار

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علل آستیگماتیسم چشم چیست؟

چشم شما دارای دو ساختار با سطوح خمیده است که نور را به شبکیه خم می کنند (منکسر می کنند)، که باعث ایجاد تصاویر نیز می شوند:

  • قرنیه، سطح شفاف جلوی چشم به همراه غشاء اشک آور
  • عدسی، یک ساختار واضح در داخل چشم شما است که با تغییر شکل به تمرکز بر روی اجسام نزدیک کمک می کند

در یک چشم، شکل هر یک از این عناصر مانند سطح یک توپ صاف دارای انحنای گرد هستند. قرنیه و عدسی با چنین انحنایی تمام نور ورودی را به یک اندازه خم می کنند تا تصاویری با وضوح بالا مستقیما روی شبکیه چشم، در پشت چشم شما ایجاد شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

یک عیب انکساری

اگر قرنیه یا عدسی چشم شما به شکل تخم مرغ با دو منحنی ناهماهنگ باشد، اشعه های نور یکسان خم نمی شوند که دو تصویر متفاوت را ایجاد می کند. این دو تصویر با هم تداخل دارند یا با هم ترکیب شده و منجر به تاری دید می شوند. آستیگماتیسم چشم، نوعی خطای شکست است.

آستیگماتیسم چشم زمانی رخ می دهد که قرنیه یا عدسی چشم شما در یک جهت بیشتر از جهت دیگر خم می شود. اگر قرنیه شما دارای منحنی های ناسازگار است، آستیگماتیسم قرنیه دارید. اگر عدسی های شما دارای انحنای ناسازگار هستند، آستیگماتیسم عدسی دارید.

هر دو نوع آستیگماتیسم می توانند باعث تاری دید شوند. تاری دید ممکن است بیشتر در یک جهت، افقی، عمودی یا مورب رخ دهد.

آستیگماتیسم چشم ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد یا ممکن است بعد از آسیب چشم، بیماری یا جراحی ایجاد شود. آستیگماتیسم با خواندن در نور کم، نشستن بیش از حد نزدیک به تلویزیون یا چشمک زدن ایجاد نمی شود و یا حتی بدتر نمی شود.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سایر عیوب انکساری

آستیگماتیسم ممکن است در ترکیب با سایر عیوب انکساری رخ دهد که شامل موارد زیر است:

  • نزدیک بینی: این حالت زمانی رخ می دهد که قرنیه شما بیش از حد خم شده است یا چشم شما از حالت عادی بلندتر است. نور در جلوی شبکیه چشم شما، به جای تمرکز دقیق روی شبکیه چشم، متمرکز شده و باعث می شود اجسام دور، مبهم به نظر برسند.
  • دور بینی: این حالت زمانی اتفاق می افتد که قرنیه شما بسیار کم خم شده یا چشم شما کوتاهتر از حالت طبیعی است. این اثر، برعکس نزدیک بینی است. هنگامی که چشم شما در حالت آرامش قرار دارد، نور هرگز در پشت چشم شما متمرکز نمی شود و باعث می شود اشیاء نزدیک، تار به نظر برسند.

آستیگماتیسم چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص بینایی سنج یا چشم پزشک از طریق معاینه جامع چشم، آستیگماتیسم چشم را تشخیص می دهد. بینایی سنج، فردی است که مشکلات بینایی و بیماری های چشم را تشخیص می دهد. چشم پزشک، پزشكي است كه مشكلات بينايي و بيماري هاي چشم را با درمان های پزشكي و جراحي، درمان می کند. چندین آزمایش بینایی سنجی و چشم پزشکی در معاینه چشم شما برای تشخیص آستیگماتیسم چشم وجود دارد، که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • آزمون ارزیابی بینایی:

    در حین انجام آزمایش ارزیابی حدت بینایی، پزشک از شما می خواهد که حروفی را از نمودار در فاصله مشخص بخوانید تا مشخص شود که چقدر می توانید حروف را ببینید.

  • تست شکست:

    در آزمون شکست از دستگاهی به نام شکست دهنده نوری استفاده می شود. این دستگاه دارای چندین لنز شیشه ایی اصلاح کننده با قدرت های مختلف است. پزشک از شما می خواهد که یک نمودار را در حالی که لنزهایی را بررسی می کنید که دارای نقاط قوت های متفاوتی در شکستن نوری هستند، مشاهده کنید. آن ها در نهایت یک لنز را پیدا می کنند که بینایی شما را به درستی اصلاح می کند.

  • کراتومتری:

    کراتومتری، راهی است که پزشک می تواند انحنای قرنیه شما را اندازه گیری کند. آن ها این کار را با نگاه کردن به چشم شما از طریق یک کراتومتر انجام می دهند.

برای خرید انواع لنز آستیگمات باشماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

علائم آستیگماتیسم چشمدرمان آستیگماتیسم چشم چگونه است؟

موارد خفیف آستیگماتیسم چشم ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. پزشک شما ممکن است با استفاده از یکی از روش های زیر آستیگماتیسم چشم که باعث مشکلات بینایی می شود را درمان کند.

  • لنز ها و عینک های اصلاحی:

    عینک های اصلاحی و لنزهای چشمی که توسط پزشک تجویز می شوند، متداول ترین و کم تهاجمی ترین روش های درمان آستیگماتیسم چشم هستند.

  • ارتوکراتولوژی (ارتو-کی):

    ارتوکراتولوژی درمانی است که از لنزهای سفت و محکم برای اصلاح موقت انحنای نامنظم قرنیه شما استفاده می کند. در این روش از لنزهای تماسی سفت و سخت برای مدت زمان محدود استفاده می کنید. ممکن است هنگام خواب از آن ها استفاده کنید و سپس در طول روز آن ها را بردارید. مزایای ارتو-کی فقط هنگام استفاده از آن وجود دارد. پس از توقف ارتو-کی بینایی شما به حالت قبلی خود باز می گردد.

  • عمل جراحي:

    در صورت داشتن مورد شدید آستیگماتیسم، ممکن است پزشک جراحی انکساری را توصیه کند. این نوع جراحی شامل استفاده از لیزر یا چاقوهای کوچک برای تغییر شکل قرنیه است. این روش، به طور دائمی آستیگماتیسم شما را اصلاح می کند. سه عمل جراحی رایج برای آستیگماتیسم چشم عبارتند از: لیزر situ keratomileusis (لیزیک)، photorefractive keratectomy (PRK) و کراتوتومی شعاعی (RK). همه این جراحی ها، ریسک هایی را به همراه دارند. قبل از انجام عمل جراحی آستیگماتیسم چشم با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای آن ها صحبت کنید.

اگر آستیگماتیسم در یک چشم اصلاح نشود، تنبلی چشم ممکن است رخ دهد. به تنبلی چشم، آمبلیوپی نیز گفته می شود.

سخن آخر:

یکی از مشکلات رایج بینایی آستیگماتیسم است. آستیگماتیسم چشم یک مشکل رایج بینایی است که در اثر خطا در شکل قرنیه ایجاد می شود. آستیگماتیسم چشم می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد.

علائم آستیگماتیسم ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. رایج ترین علائم آستیگماتیسم چشم، عبارتند از: دید تار، مخدوش یا تیره و مبهم در تمام فواصل، مشکل در دیدن در شب، خستگی چشم، لوچ شدن چشم، سوزش چشم، سر درد و … .

چندین آزمایش بینایی سنجی و چشم پزشکی در معاینه چشم شما برای تشخیص آستیگماتیسم چشم وجود دارد، که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد: آزمون ارزیابی بینایی، تست شکست و کراتومتری.

موارد خفیف آستیگماتیسم چشم ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. پزشک شما ممکن است با استفاده از یکی از روش های زیر آستیگماتیسم چشم که باعث مشکلات بینایی می شود را درمان کند: لنز ها و عینک های اصلاحی، ارتوکراتولوژی (ارتو-کی) و عمل جراحي.

اگر آستیگماتیسم در یک چشم اصلاح نشود، تنبلی چشم ممکن است رخ دهد. در صورت بروز علائم آستیگماتیسم به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/astigmatism

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/astigmatism/symptoms-causes/syc-20353835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *