عمل لنز داخل چشم چیست ?

یکی از عمل های مرتبط ی چشم انسان عمل لنز داخل چشماست. چشم یکی از حساس ترین مراکزی است که انسان باید اهیت ویژه ای برای آن قائل باشد.زمانی که شما عمل داخل چشم را انجام می دهید قصد کرده اید که مشکل خود را به صورت دائمی و عمرانه حل کنند. 

در مقاله زیر برای شما دوستان عزیز و گرامی مجموعه ای کامل در مورد عمل لنز داخل چشم در نظر گرفته ایم که به صورت کامل به بررسی عمل لنز داخلچشم قرار گرفته و بدان می پردازیم. با ما همراه شوید.

 

عمل لنز داخل چشم چیست 6

عمل لنز داخل چشم یکی دیگر از انواع عمل های چشمی می باشد که در راستای بهبود چشم در جریان آب مروارید، آستیگمات و  یا ضعف عدسی چشم صورت می گیرد.

عمل لنز چندین نوع مخصوص به خود را دارد که هر کدام مربوط به بخشی از ضعف بینایی است و عمل مخصوص به خود را دارد.

در برخی از موارد عدسی چشم در حالت نزدیک بینی دچار ضعف اندک یا انکساری می شود که در این صورت با نوع لنز فاکیک phakic) ) این لنز چشم را بر روی عدسی طبیعی چشم بیمار قرار می دهند  و عمل صورت می گیرد.

اما گاهی وقت ها عدسی طبیعی چشم به طور کامل تارشده و دیگر قابلیت خدمت به بیمار را ندارد که در آن صورت باید عدسی را برداشته ونوع لنز مخصوص به نام  سودو فاکیک((pseudophakic  قرار دهند که این نوع عمل لنز طبی بیشتر برای بیماریآب مروارید صورت می گیرد .

عمل لنز داخل چشم چیست

این عمل جراحی مستلزم محاسبات دقیق  و اپتیکی می باشد که باید توسط متخصص یا فوق تخصص چشم صورت بگیرد و عمل لنز داخل چشم  انجام شود.

این نوع عمل با یک بیهوشی کاملا موضعی همراه است،  یعنی بیمار مربوطه در جریان کل عمل با هوشیاری کامل قرار می گیرد.

عدسک یا لنز داخل چشم چگونه عمل می کند

عدسک یا لنز تماسی متشکل از یک عدسی نازک از جنس پلاستیک است، این عدسک می تواند هم به لحاظ پزشکی و هم به لحاظ  زیبایی مورد استفاده قرار بگیرد.

که در زمینه جراحی برای عیوب مختلف چشمی مثل انکسار قرنیه، نزدیک بینی، آب مروارید؛  عدسک یا لنز تماسی در چشم قرار می گیرد.

همان طور که گفته شد جنس اصلی این عدسک ها از پلاستیک است وبا مایعی  مایعی به نام سیلیکون همراه است که معمولا به دو دسته کلی به نام های عدسی نرم و عدسی سخت تقسیم می شوند.

لنز های نرم بین 20 تا 80 درصد متشکل از آب هستند و خیلی راحت در چشم قرار می گیرند و مصرف کننده راحت می تواند به آن ها عادت کند.

در مورد لنز های سخت باید گفت که بیشتر خاصیت نفوذ پذیری آن ها مد نظر است.

همان طور که گفته شد عدسک یا لنز را هم بیماران چشمی می توانند استفاده کنند و هم  غیر بیماران منتهی نوع عدسک استفاده شده در هر یک متفاوت است و در عمل لنز داخل چشم عدسک را پزشک تشخیص می دهد و طی یک عمل جراحی داخل چشم قرار می گیرد ولی در مورد مبحث زیبایی شخص مورد نظر عدسک یا لنز تماسی را بر اساس برند مخصوص می خرد و خود در داخل چشم قرار می دهد.

معایب عمل داخل چشم

لنز و عمل جراحی دو اتفاقی هستند که برای چشم و جهت بهبودی بیماری هایی چشمی صورت می گیرد. لنز خود به تنهایی معایبی دارد که چون حکم یک شی خارجی را دارد که در داخل چشم قرار می گیرد و بر روی قرنیه یا عدسی واقع می شود دقت و هوشییاری بیشتری را می طلبد.

این لنز اگر از جنبه زیبایی باشد خوب به طبع آسیب های بیشتری از لنز های طبی داراست، که برای مشکل بینایی توسط پزشک انجام می شود. چرا که توسط فرد غیر متخصص و سلیقه شخصی صورت می گیرد و می تواند هر گونه پارگی لنز، آسیب به قرنیه چشم، عفونت چشم را ممکن است به همراه داشته باشد و حتی بر اساس عفونت قرنیه چشم ، گاهی پیوند قرنیه باید صورت بگیرد.

اما در بحث  لنز و عمل مربوط به آن  که برای رفع مشکلات بینایی مثل آب مروارید، آستیگمات و سایر بیماری های چشمی انجام می گیرد، می تواند مسبب بیماری های عفونی، یا خطر پارگی لنز در داخل چشم، شل شدن لنزبر روی کره چشم و چرخیدن لنز، تورم و قرمزی چشم و همچنین دیدن حاله ای در اطراف منابع نوری باشد.

برای جلوگیری از این منظور معمولا پزشکان متخصص عمل جراحی لنز داخل چشم را با لیزر انجام می دهند.

برای همین منظور باید دقت کافی و وافی به این مورد یعنی لنز داخل چشم داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید.

در ادامه با انواع لنز های موجود بیشتر آشنا می شوید.

انواع لنز های درون چشمی برای عمل لنز داخل چشم

لنز های درون چشمی انواع مختلف و متفاوتی دارند که به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • لنز های طبی و پزشکی
  • لنز های زیبایی

اما این دو لنز یک سری ویژگی های مشترک دارند که به هر دو مورد اطلاق می شوند مثلا به دو دسته نرم و سخت تقسیم می شوند،.

از لحاظ میزان و مدت مصرف به لنز های یکبار مصرف، لنز روزانه، ماهانه، لنز فصلی ، لنز سالانه و دایمی می توان اشاره کرد.

لنز های طبی که برای کاربرد های پزشکی و مخصوص بیماران چشمی مورد استفاده قرار می گیرد و باید زیر نظر متخصص چشم و یا اپتومتریست صورتبگیرد.

اما لنز های زیبایی با توجه به نوع و سلیقه شخصی و معمولا به جهت زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین لنز ها به دو دسته نرم و سخت تقسیم می شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد و در ادامه به صورت خلاصه بدان اشاره خواهد شد.

لنز های نرم بسیار معمول تر از لنز های سخت هستند و معمولا توصیه می شود اگر مشغول کار های سخت مثل ورزش، رانندگی و سایر کار های پر مشقت هستید، بهتر است که از لنز های نرم استفاده کنید و معمولا برای انواع بیماری های پیر چشمی، آستیگمات، خطاهای مربوط به قرنیه اعم از دوربینی، نزدیک بینی بیشتر از سوی پزشکان توصیه می شوند.

همچنین از لنز های نرم رنگی که سایرین هم استفاده می کنند معمولا بهتر است که نرم را انتخاب کنید چون میزان آب رسانی آن ها بیشتر می باشد و بهتر به آن ها عادت می کنید و راحت تر در داخل چشم قرار می گیرند و کم تر می لغزند.

این لنز های نرم خود به چند دسته تقسیم می شوند.

لنزهای نرم یکبار مصرف

اگر حوصله مراقبت و تمیزی ندارید توصیه اکید می شود،از لنز های یکبار مصرف استفاده کنید که تنها یکبار، آن هم در طول روز باید استفاده کنید و در آخر شب حتما دور انداخته شوند چون دیگر قابل استفاده نیستند و البته کمی نسبت به بقیه گرانتر هستند.

لنز های دائمی نرم

لنز های دائمی جز لنز هایی هستند که باید بیشتر ازبقیه مراقبت کرد و سه روز یکبار یا نهایتا هفته ای یکبار شستشو داده شوند وبه هیچ  وجهه شب داخل چشم باقی نمانند زیرا عفونت هایوخیم چشمی را به همراه دارد این موضوع مربوط به برند هایی است که تضمین کننده استفاده در شب هستند.

لنز نرم روزانه

این نوع لنز را توصیه می شود که با توجه به برند معتبر خریدار شود که البته نسبت به بقیه کمی ارزان تر است و همان طور که از اسمش پیداست مختص روز است، روز استفاده شود و شب جهت شستشو وتمیزی خارج شود و در داخل جعبه قرار بگیرد.

لنز های سخت

لنز های سخت را می توانید بعد از لنز های نرم امتحان کنید اگر واقعا نتوانستید به لنز های نرم عادت کنید. لنز های نرم معمولادرجه شفافیت و دید خیلی بهتری به شما می دهند همچنین خاصیت اکسیژن رسانی بهتریدارند اما معایبی را هم به همراه دارند مثل لغزندگی در داخل چشم که ایجاد نارحتیمی کنند اما در صورت استفاده از لنز سخت حتما باید هفتگی شست و شو داده شوند یااگر شبانه مورد شتشوقرار بگیرند که بسیار موثرتر است.

اگر لنز سخت را به خوبی و ملایمت استفاده و نگه داری کنید و به موقع و با رعایت نکات ایمنی شستشو داده شود مطمئنا می توانید بیش از دو سال از آن ها نگه داری کنید.

مراقبت های بعد از عمل لنز چشمی

همان طور که در بالا اشاه شد عمل لنز داخل چشمی جهت بیماری های چشمی و اصلاح بینایی چشم انجام می گیرد که در طی این عمل لنزی بر روی همان عدسی چشم کاشته می شود .

عمل لنز داخل چشم برای اینکه  نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد باید به خوبیبعد از عمل مراقبت صورت گیرد  تا مشکلیبرای بیمار پیش نیاید.

هر پزشکی بعد از جراحی یک سری دارو به خصوص قطره های چشمی تجویز می کند که باید به موقع مصرف شود .

پانسمانی که بر روی چشم قرار میگیرد تنها باید توسط پزشک برداشته شود تا خطری مثل عفونت های میکروبی چشم را تهدید نکند.

بلافاصله بعد از عمل لنز داخل چشم یک محافظ پلاستیکی برجستهبر روی چشم قرار می گیرد که حتما آن را تا رسیدن به منزل و حتی در منزل استفادهکنید تا گرد و غبار یا آلودگی های فضا وارد چشم نشود.

در منزل سعی کنید در اتاق آرام به دور از روشنایی قرار بگیرید تا استراحت مطلقی را به همراه داشته باشید.

در صورتی که قرمزی چشم، حساسیت به نور و مواردی از این دست را داشتید با پزشک مربوطه حتما در تماس باشید.

از خوردن قرص هایی که برای کاهش درد استفاده می شودخودسرانه خودداری کنید.

عمل لنز داخل چشم چیست 3

تعویض لنز داخل چشم

عمل لنز داخل چشم که در داخل چشم شما قرار می گیرد معمولا برای بهبودبینایی شما می باشد وباید بعد از یک هفته این موضوع یعنی مشکلات بینایی شما بهبودیابد، یعنی بتوانید به راحتی بخوانید، کار کنید، راه بروید؛ اما اگر این مشکلات بهراحتی حل نشده و هم چنان در بینایی خود مشکل دارید،  باید عمل تعویض لنز را انجام دهید که آن هم کارسختی نیست به مانند همان عمل اصلی با یک بیهوشی موضعی این کار را انجام می دهندالبته در بیمارستان و زیر نظر پزشک متحصص این کار صورت می گیرد.

معمولا برای عمل لنز داخل چشم بین 15 الی 30 دقیقه زمانلازم است تا پزشک عمل تعویض لنز را انجام دهد.

که البته عمل تعویض لنز چشمی هم خطراتی را به دنبال دارد که  گاهی ممکن است اتفاق بیفتد و یا نیفتد.

مثل افزایش فشار چشمی، عفونت و یا خونریزی داخلچشم، و همچنین لغزندگی احتمالی که جز عوارض  اعویض لنز چشمی می باشد.

اما دید شما بعد از تعویض لنز، بستگی به نوع لنز مصرفی – تماسی فرق می کند و اگر از لنز های IOL  یعنی لنز های تک کانونی استفاده کنید که بسایر عالی است و وضوح و دید بهتر و بیشتری را به همراه خواهید داشتف این نوع لنز بیشتر برای بیماری های چشمی از نوع آب مروارید مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع لنز ها بعد از عمل لنز داخل چشم هم گاهی نیازمندعینک می باشند به خضوض زمانی که مطالعه می کنید یا قرار است با لپ تاپ و یا وسایلیکه از شفافیت بسیار بالایی برقرار هستند، استفاده کنید.

اما نود درصد مطالعات و تحقیقات نشان داده که اکثر افراد بعد از جراحی لنز داخل چشمی یا تعویض لنز داخل چشم به عینک احتیاج نداشته اند.

 دقت کنید لنز های جایگزین و یا تعویضی معمولا تا آخر عمر با شما هستند و البته با پیشرفتهایی که برای تولید انواع لنز های مربوطه صورت گرفته معمولا خطرات آن ها را بهحداقل رسانیده اند و با انجام عمل لنز داخل چشم به کمک لیزر خطا ها را به حداقل رسانیده اند  و مشکلات آن توسط پزشکان حاذق به حداقل رسیدهاست .البته  خیلی کم اتفاق به تعویض لنزچشمی می باشد.

تنها باید نکات ایمنی و بهداشتی بعد از جراحی لنز داخل چشم را رعایت فرمایید :

ما معتقدیم که نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما میتواند به ما کمک نماید تا بتوانیم برای شما دوستان و مخاطبین گرامی هر چه بهتر وبا کیفیت تر به تولید محتوایی فاخر و جامع پرداخته و در راستای پیشبرد دانش گامبرداریم. از این رو اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا نقد و یا ابهامی وجوددارد که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید.
همچنیناگر در ارتباط با موضوع مقاله که عمل لنز داخل چشم است دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از ان آگاه گردانید.

جهت کسب اطلاعات عمومی بیشتر درمورد لنزهای داخل چشمی , خواندن مقالات زیر نیز خالی از لطف نیست :

لنز چشم گربه ای به چه کسایی می آید ؟؟ معرفی انواع این لنز..

لنز توریک چیست؟ | هر آنچه باید در مورد لنز توریک بدانید !

بهترین مارک لنز تماسی چیست ؟ و راههای تشخیص آن

لنز داخل چشم چیست | مزایا و معایب لنز داخل چشم

راهنمای جامع و کامل لنز رنگی طوسی عسلی

لنز رنگی چشم و هر آنچه درمورد آن باید بدانید!

 

 

 

4 دیدگاه در “عمل لنز داخل چشم چیست |ویژگی های عمل لنز داخل چشم

  1. خانم نصیبان گفت:

    سلام من فوبیا دارم نسبت به جراحی و عمل اگر مدت زیادی مثلا چند سال دایم از لنز استفاده کنم مشکلی برام پیش میاد ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      نه هیچ مشکلی نداره . ما مشتری هایی داریم که بالای 10 ساله از لنز طبی استفاده میکنند روزانه .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

  2. محمدرضا باقری گفت:

    سلام لنز برای چشم بهتره یا عمل ؟ کدومشون مضرات کمتری داره میشه جواب بدین ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      ببینید نمیشه گفت کدوما بهتره بستگی به نمره و سن شخص داره تا بررسی بشه ببینیم کدوم یکی مناسب اون بیمار هست .
      ————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *