عینک های آفتابی پلاریزه، به دلیل توانایی آن ها در جلوگیری از تابش خیره کننده که از سطوح خاصی منعکس می شود، شناخته شده اند. این باعث می شود که عینک های آفتابی پلاریزه در بین افرادی که زمان زیادی را در خارج از خانه، در جاده ها و اطراف آب ها می گذرانند، بسیار محبوب شوند.

در ایم مقاله از لنز مارکت می خواهیم مطالب بیشتری را در مورد عینک آفتابی پلاریزه عنوان کنیم.

عینک آفتابی پلاریزه چیست؟

عینک آفتابی پلاریزه، عینکی است که برای کاهش تابش نور از سطوحی مانند آب، برف و شیشه طراحی شده است. عینک پلاریزه، می تواند برای برخی از ورزش ها و رانندگی مفید باشد و به افراد کمک می کند تا وضوح بیشتری را ببینند و از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

عینک آفتابی پلاریزه فقط برای افرادی نیست که عاشق قایق سواری، ماهیگیری یا استراحت در ساحل هستند. هر کسی که از تابش خیره کننده در فضای باز ناراحت است، می تواند از این نوع عینک های آفتابی استفاده کند.

برخی از افراد حساس به نور، از جمله افرادی که اخیرا عمل جراحی آب مروارید انجام داده اند نیز می توانند از عینک های پلاریزه استفاده کنند.

عدسی عینک های آفتابی پلاریزه

عدسی های پلاریزه بسته به موادی که از آن ها ساخته شده اند، در رنگ های متنوعی موجود هستند. رنگ های تیره تر باعث افزایش پلاریزه شدن می شوند.

نور خورشید می تواند در جهات مختلف، جذب یا منعکس شود. نور خورشید که از سطوح افقی مانند آب، زمین یا کاپوت خودرو بیرون می زند، معمولا در جهت افقی مشابه بازتاب می شود. این انعکاس، یک منبع درخشندگی خیره کننده ایجاد می کند که نه تنها نمی تواند ناراحتی بصری ایجاد کند بلکه همچنین می تواند باعث ایجاد خیره کنندگی نیز شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

عینک آفتابی با عدسی های پلاریزه دارای یک فیلتر چند لایه است که اجازه می دهد تنها نور با جهت عمودی از آن عبور کند. این امر، نور افقی را مسدود می کند به طوری که تابش خیره کننده تقریبا از بین می رود.

رایج ترین رنگ عدسی های پلاریزه، خاکستری و قهوه ای است. با این حال، بسته به سازنده، بسیاری از رنگ های دیگر ممکن است موجود باشد. رنگ سبز، زرد یا ملانین نیز رنگ های بسیار محبوبی هستند.

مزایا عینک آفتابی پلاریزه:

یک عینک آفتابی با کیفیت بالا معمولا شامل عدسی های پلاریزه است. یک عینک آفتابی پلاریزه مزایای زیر را نسبت به عینک های آفتابی غیر پلاریزه دارد:

  • عینک آفتابی پلاریزه راحتی بینایی را بهبود می بخشد.
  • عینک آفتابی پلاریزه، کنتراست و وضوح بصری را بهبود می بخشد.
  • عینک آفتابی پلاریزه، فشار چشم را کاهش می دهد.
  • عینک آفتابی پلاریزه، امکان درک واقعی رنگ ها را فراهم می کند.
  • عینک آفتابی پلاریزه، بازتاب ها را کاهش می دهد و تابش خیره کننده را از بین می برد.

عدسی های پروگرسیو نیز می توانند شامل پلاریزه باشند. این می تواند لوازم جانبی مفید برای افراد بالای 40 سال باشد که زمان زیادی را در خارج از خانه می گذرانند.

عینک های آفتابی پلاریزه با لنزهای فتوکرومیک نیز می توانند برای افرادی که از عینک استفاده می کنند و هر روز در معرض نور آفتاب و خارج از منزل هستند، مناسب باشد.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

برای افزایش راحتی و عملکرد، از متخصص مراقبت از چشم خود در مورد افزودن پوشش ضد انعکاس به عدسی ها سوال کنید. این پوشش، انعکاس های منحرف کننده را از سطح پشتی عدسی های عینک شما کاهش می دهد.

به یاد داشته باشید، همه عینک های آفتابی پلاریزه از محافظت کامل در برابر اشعه UV برخوردار نیستند. همیشه بررسی کنید که آیا عینک آفتابی پلاریزه یا غیر آن،100٪ اشعه ماوراء بنفش، از جمله UVA و UVB را مسدود کند.

معایب عینک آفتابی پلاریزه:

به طور کلی، عینک پلاریزه بهترین انتخاب برای افرادی است که نگران نور خورشید و تابش خیره کننده هستند. با این حال، برخی از افراد هستند که نمی توانند از آن ها استفاده کنند.

چه دلیل آن روانشناختی باشد یا عصبی، کسانی هستند که می گویند این عدسی ها باعث سرگیجه یا گیج شدن آن ها می شوند، در حالی که دیگران اصرار دارند که این عینک ها یک اثر سه بعدی مصنوعی ایجاد می کنند. برای این زیر مجموعه افراد، ممکن است سلول های گیرنده نوری در پشت چشم آن ها سیگنال های نوری عمودی را متفاوت تر از بقیه دریافت کنند. در این شرایط، عدسی های رنگی ممکن است بهترین گزینه باشد.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

همچنین مشاغلی وجود دارند که به یک کارگر نیاز دارند تا بتواند اعداد دیجیتالی خاصی را روی صفحه نمایش کریستال مایع بخواند. عدسی های پلاریزه گاهی اوقات می توانند دید اعداد را مختل کنند و در این شرایط باید از استفاده از آن ها اجتناب کرد.

عینک آفتابی پلاریزهچگونه عینک آفتابی پلاریزه را تشخیص دهیم؟

اگر مطمئن نیستید که عینک شما پلاریزه است یا خیر، کارهای زیر را انجام دهید:

  • عینک آفتابی خود را به داروخانه ببرید و یک جفت عینک آفتابی پلاریزه از قفسه بردارید.
  • عدسی عینک آفتابی خود را با زاویه 90 درجه نسبت به عدسی عینک آفتابی داروخانه قرار دهید.
  • اگر ترکیب عدسی ها، تیره یا تقریبا سیاه شوند، عینک آفتابی شما، پلاریزه است.

مقایسه عینک آفتابی پلاریزه و عینک آفتابی غیرپلاریزه:

  • عینک آفتابی پلاریزه:

    عینک آفتابی پلاریزه در مبارزه با نور شدید خورشید، مزایایی را ارائه می دهد:

  • کاهش تابش خیره کننده عالی در اطراف آب ها
  • دید بهتر هنگام رانندگی
  • رنگ ها و کنتراست زنده تر در بین مناظر بیرونی

افرادی که زمان زیادی را در طول روز به رانندگی می پردازند، می توانند با عینک های پلاریزه راحتی و دید بیشتری را تجربه کنند. این به نوبه خود می تواند به آن ها در رانندگی ایمن تر و مطمئن تر کمک کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که رانندگان، قایقرانان و خلبانان ممکن است هنگام استفاده از عینک آفتابی پلاریزه در دیدن برخی از نمایشگرهای دیجیتالی روی تابلوهای ابزار با مشکل مواجه شوند. اگر تصمیم گیری بر حسب ثانیه به اطلاعات نمایش داده شده روی صفحه بستگی داشته باشد، ممکن است این مشکل به وجود بیاید.

  • عینک آفتابی غیر پلاریزه:

    عدسی های پلاریزه ممکن است راحتی و دید را افزایش دهند اما شما می توانید با شرایطی روبرو شوید که عدسی های پلاریزه بهترین ایده نیستند. به عنوان مثال، در طول اسکی کردن در سرازیری، باید بتوانید نور خیره کننده ایی را مشاهده کنید که از قطعات یخی بازتاب می شود، بنابراین باید از عینک های آفتابی غیر پلاریزه استفاده کنید. همانطور نیز که گفته شد، عدسی های پلاریزه نیز می توانند دید تصاویر را در برخی از صفحه های دیجیتال کاهش دهند. این دستگاه ها علاوه بر نمایشگرهای داخل خودرو، عبارتند از:

  • موبایل و تبلت
  • کامپیوتر و لپ تاپ
  • پمپ های پمپ بنزین
  • دستگاه های خودپرداز

عینک های آفتابی پلاریزه جنبه های منفی زیادی ندارند اما هنوز هم مهم است که جوانب مثبت و منفی آن ها را بسنجید. اگر این عینک ها، قطبش دستگاه ها یا وسایل نقلیه عامل را با مشکل مواجه می کنند، عینک خود را به یک گزینه غیر پلاریزه تغییر دهید.

سوالات متداول درباره عینک آفتابی پلاریزه:

  • آیا عینک آفتابی پلاریزه برای ورزش مناسب است؟ بله. آن ها می توانند به ویژه در روزهای آفتابی و فعالیت هایی که در آب یا نزدیک آب انجام می شود مانند قایقرانی یا ماهیگیری مفید باشند. عینک پلاریزه می تواند تابش برف را کاهش دهد و بنابراین می تواند برای ورزش های زمستانی نیز مفید باشد. یک استثنا، اسکی در مناطقی است که ممکن است تکه های یخ وجود داشته باشد زیرا دیدن آن ها با عدسی های پلاریزه سخت تر است.
  • آیا عینک آفتابی پلاریزه رانندگی را ایمن تر می کند؟ به طور کلی، بله. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که آن ها می توانند خواندن نمایشگرهای LCD مانند صفحه نمایش داشبورد و همچنین دستگاه های خودپرداز و تلفن های همراه را دشوار کنند.
  • آیا استفاده از عینک های پلاریزه هنگام رانندگی در شب مشکلی ندارد؟ در حالت ایده آل، خیر. شما می خواهید جاده تا حد ممکن روشن باشد و عینک های آفتابی پلاریزه می توانند در این امر دخالت کنند. حتی عدسی های پلاریزه که برای رانندگی در شب به بازار عرضه شده اند نیز می توانند دید را محدود کنند. اگر در رانندگی در شب مشکل دارید، با چشم پزشک خود صحبت کنید.

سخن آخر:

عینک پلاریزه، عینکی است که برای کاهش تابش نور از سطوحی مانند آب، برف و شیشه طراحی شده است. عینک با عدسی های پلاریزه دارای یک فیلتر چند لایه هستند که اجازه می دهد تنها نور با جهت عمودی از آن عبور کند.

یک عینک پلاریزه مزایای زیادی نسبت به عینک های غیر پلاریزه دارد، مثلا: عینک پلاریزه، کنتراست و وضوح بصری را بهبود می بخشد.

عینک پلاریزه بهترین انتخاب برای افرادی است که نگران نور خورشید و تابش خیره کننده هستند. با این حال، برخی از افراد هستند که نمی توانند از آن ها استفاده کنند.

عینک های آفتابی پلاریزه می توانند به ویژه در روزهای آفتابی و فعالیت هایی که در آب یا نزدیک آب انجام می شود مانند قایقرانی یا ماهیگیری مفید باشد.

وجه به این نکته ضروری است که عینک های آفتابی پلاریزه می توانند خواندن نمایشگرهای LCD مانند صفحه نمایش داشبورد و همچنین دستگاه های خودپرداز و تلفن های همراه را دشوار کنند. در حالت ایده آل، از عینک های پلاریزه برای رانندگی در هنگام شب استفاده نکنید.

منابع:

https://www.verywellhealth.com/polarized-sunglasses-3422163

https://www.allaboutvision.com/sunglasses/polarized.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *