استفاده از لنزهای تماسی در طول COVID-19

طبق گفته کالج بینایی‌ سنجی (انجمن حرفه ‌ایی بینایی ‌سنجی در بریتانیا)، استفاده از لنزهای تماسی به ‌طور معمول در طول همه ‌گیری COVID-19 تا زمانی که احساس خوبی داشته باشید، کاملا بی‌ خطر است. در این مقاله از لنز مارکت به راهنمای استفاده از لنزهای تماسی در طول COVID-19 (ویروس کرونا) می پردازیم.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

5 حقیقتی که افرادی که از لنز تماسی و عینک در طول COVID-19 استفاده می کنند باید بدانند:

  1. می توانید به استفاده از لنزهای تماسی ادامه دهید:

    در حال حاضر هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌ کنند بیشتر از افرادی که از عینک‌ استفاده می کنند در معرض خطر ابتلا به COVID-19 هستند، وجود ندارد. می توانید با پزشک مراقبت از چشم خود در این مورد مشورت کنید.

  2. عادات بهداشتی خوب، حیاتی هستند:

    در طول همه ‌گیری COVID-19 و همچنین در همه زمان های دیگر، شستن و خشک کردن کامل دست ها و همچنین استفاده و مراقبت صحیح از لنزهای تماسی، اطمینان از بهداشت خوب بدنه لنزهای تماسی و تمیز کردن منظم عینک با آب و صابون ضروری است. این عادات می تواند به شما کمک کند که سالم بمانید و از مطب یا بیمارستان و دکتر، دوری کنید.

  3. عینک معمولی در برابر COVID-19 محافظتی ارائه نمی دهد:

    هیچ شواهد علمی، شایعاتی مبنی بر اینکه عینک های روزمره محافظت در برابر COVID-19 را ارائه می دهند را تایید نمی کند.

  4. دست های شسته نشده را از صورت خود دور نگه دارید:

    خواه از لنزهای تماسی و عینک استفاده می ‌کنید و یا اصلا نیازی به اصلاح بینایی ندارید، مطابق با توصیه‌ های سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های ایالات متحده (CDC) باید از لمس بینی، دهان و چشم ‌های خود با دست‌ های شسته نشده، خودداری کنید.

  5. اگر بیمار هستید، به طور موقت از استفاده از لنزهای تماسی خود دست بکشید و به جای آن از عینک خود استفاده کنید:

    هنگامی که به سلامت کامل بازگشتید و با چشم پزشک خود صحبت کردید، می توانید دوباره استفاده از لنزها را شروع کنید. سپس حتما از لنزهای تماسی جدید و یک محفظه لنز جدید استفاده کنید.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا در طول COVID-19 باید از استفاده از لنزهای تماسی اجتناب کنم تا مجبور نباشم صورتم را لمس کنم؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، در مدت همه ‌گیری COVID-19 نیازی به توقف استفاده از لنزهای تماسی نیست. اما بسیار مهم است که مطمئن شوید قبل از گذاشتن لنزها و بیرون آوردن آن ها، دست های خود را با آب و صابون کاملا بشویید. برای تمام افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، باید به نوک انگشتان و شست هایی که لنزها را لمس می کنند، توجه بیشتری داشته باشند. همچنین باید دستورالعمل ‌های مراقبتی را که چشم‌ پزشک به شما داده است، دنبال کنید.

همانطور که در مورد هر نوع بیماری، ویروس یا سرما خوردگی توصیه می شود، اگر بیمار شدید، بهتر است تا زمانی که دوباره احساس بهتری نداشتید، از لنزهای خود استفاده نکنید.

به تمام کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، در صورت ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید-19 توصیه می شود، حداقل تا 24 ساعت پس از برطرف شدن همه علائم، استفاده از لنزهای تماسی را متوقف کنند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا در طول COVID-19 باید به جای لنز تماسی از عینک استفاده کنم؟

اگر چه عینک معمولی ممکن است محافظت محدودی در برابر قطرات تنفسی داشته باشد اما هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه، عینک از ابتلا به COVID-19 یا سایر بیماری های ویروسی محافظت می کند، وجود ندارد.

با این حال، اگر چشمان شما خسته یا خشک است و احساس می کنید که به استراحت نیاز دارد، از عینک استفاده کنید. به همین ترتیب، لطفا اگر لنز شما منقضی شده و یا محلول لنز شما تمام شده است، از عینک خود استفاده کنید. از لنزهای قدیمی، استفاده مجدد نکنید یا راه ‌های جایگزینی برای تمیز کردن آن ها پیدا نکنید.

راهنمای استفاده از لنزهای تماسی در طول COVID-19:

در زیر به نکاتی برای استفاده از لنزهای تماسی در طول COVID-19 اشاره خواهیم کرد:

  • تمیز کردن لنزهای تماسی: اگر از لنزهای قابل استفاده مجدد استفاده می کنید، آن ها را با محلول های توصیه شده توسط چشم پزشک، تمیز و نگهداری کنید. در طول همه گیری COVID-19 نباید نحوه تمیز کردن لنزهای خود را تغییر دهید، البته، دستان شما باید همیشه با دقت تمیز شوند.
  • قرار دادن لنزهای تماسی در چشم: بهترین کاری که قبل از قرار دادن لنزهای تماسی در چشم می توانید انجام دهید این است که قبل از دست زدن به لنز یا قرار دادن آن، دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید، به یاد داشته باشید که به شست ها و نوک انگشتان خود توجه بیشتری داشته باشید.
  • آیا باید قبل از دست زدن به لنز تماسی از یک ضد عفونی کننده دست ضد باکتری استفاده کنم یا صابون گزینه بهتری است؟ ضدعفونی کننده دست معمولا حاوی الکل است که می تواند از دستان شما به لنزهای تماسی منتقل شود و باعث ناراحتی و قرمز شدن چشمان شما شود. شستن دست ها با آب و صابون، ایمن ترین روش برای استفاده قبل از دست زدن به لنزهای تماسی است، پس از شستن به یاد داشته باشید که قبل از دست زدن به لنزهای تماسی، دست های خود را کاملا خشک کنید. سازمان جهانی بهداشت به افراد توصیه می کند که دست های خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویند، به خصوص پس از حضور در مکان های عمومی، یا بعد از سرفه یا عطسه.
  • آیا هنگام گذاشتن و بیرون آوردن لنزهای تماسی باید از دستکش جراحی استفاده کنم، آیا این تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟ تا زمانی که دست های خود را به درستی با آب و صابون می شویید و قبل از گذاشتن یا برداشتن لنز، دست های خود را با حوله های کاغذی استفاده نشده خشک می کنید، نیازی به استفاده از دستکش نیست. صادقانه بگویم، کار با لنزها با استفاده از دستکش جراحی بسیار دشوار است، بنابراین بهتر است از آن اجتناب کنید.
  • لنزهای خود را نگهداری کنید: توصیه ها در مورد محفظه لنزهای تماسی تغییر نکرده است و این مسئله به همان اندازه قبل، مهم است. شما باید محفظه نگهداری از لنز خود را طبق دستورالعمل های خود جایگزین کنید و باید این کار را ادامه دهید. به طور مشابه، باید دستورالعمل های مربوط به تمیز کردن محفظه را دنبال کنید. برای اکثر محلول ها باید محفظه لنز خود را از محلول قدیمی، خالی کنید. محفظه لنز خود را با محلول تازه بشویید و سپس آن را به صورت وارونه روی دستمال تمیز در مقابل هوا خشک کنید اما لطفا دستورالعمل های محصول خاص خود را بررسی کنید.

یادآوری:

  • هرگز نباید لنزهای تماسی خود را با آب لوله کشی بشویید یا نگهداری کنید، فقط باید از محلول لنز توصیه شده استفاده کنید.
  • لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه، هرگز نباید دوباره استفاده شوند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

راهنمای استفاده از لنزهای تماسی در طول COVID-19 اطمینان حاصل کنید که لنزهای تماسی شما راحت هستند:

علائم خشکی چشم زمانی رخ می دهد که چشمان شما مانند حالت عادی اشک تولید نمی کنند. اشک به محافظت در برابر عفونت کمک می کند، چشمان شما را روان نگه می دارد و مواد زائد را از سطح چشم پاک می کند.

اگر چشمان شما آنطور که باید اشک تولید نمی کنند، می توانید به سندرم خشکی چشم مبتلا باشید. این ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله:

  • قرار گرفتن در یک محیط گرم یا بادخیز
  • برخی از شرایط پزشکی
  • عوارض جانبی برخی از داروها
  • تغییرات هورمونی، به عنوان مثال در دوران یائسگی

برخی از افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند و مستعد خشکی چشم هستند، باید مراقب علائم زیر باشند:

  • احساس وجود شن یا درد در چشم که در پایان روز بدتر می شود
  • چشم های قرمز
  • تاری دید که با پلک زدن بهبود می یابد
  • آبریزش چشم

بهترین راه برای جلوگیری از خشکی چشم، تمیز نگه داشتن چشم است. گاهی اوقات از عینک استفاده کنید تا چشمانتان از لنزهای تماسی فاصله بگیرند.

به طور عجیبی، آبریزش چشم ها معمولا از علائم خشکی چشم است، بنابراین حتی اگر آبریزش چشم دارید، باید به مرطوب کردن چشم ها با قطره چشم ادامه دهید.

اگر قبلا از قطره برای خشکی چشم استفاده می‌ کردید، باید در دوران ویروس کرونا، این کار را ادامه دهید و مطمئن شوید که قبل از ریختن قطره در چشم، دست‌های خود را کاملا بشویید. کاهش یا توقف استفاده از این قطره ها، می تواند منجر به تحریک بیشتر چشم شود و می تواند تعداد دفعات مالیدن ناخواسته چشم ها را افزایش دهد.

سخن آخر:

در مدت همه ‌گیری COVID-19 نیازی به توقف استفاده از لنزهای تماسی نیست. اما بسیار مهم است که مطمئن شوید قبل از گذاشتن لنزها و بیرون آوردن آن ها، دست های خود را با آب و صابون کاملا بشویید.

در صورت ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید-19 توصیه می شود، حداقل تا 24 ساعت پس از برطرف شدن همه علائم، استفاده از لنزهای تماسی را متوقف کنید.

ضدعفونی کننده دست معمولا حاوی الکل است که می تواند از دستان شما به لنزهای تماسی منتقل شود و باعث ناراحتی و قرمز شدن چشمان شما شود.

هرگز نباید لنزهای تماسی خود را با آب لوله کشی بشویید یا نگهداری کنید، فقط باید از محلول لنز توصیه شده استفاده کنید.

منابع:

https://core.uwaterloo.ca/covid-19/

https://www.specsavers.co.uk/covid19-care/ask-the-expert/wearing-contact-lenses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *