محبوبیت لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل

لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل مدتی است که در دسترس افراد هستند اما بیشتر و بیشتر، متخصصان مراقبت از چشم توصیه اکید می کنند که بیماران از این لنزها استفاده کنند. در این مقاله از لنز مارکت به این موضوع می پردازیم که چرا محبوبیت لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل در حال افزایش است.

لنز تماسی هیدروژل چیست؟

لنزهای هیدروژل از پلاستیک های ژل مانند و حاوی آب به نام هیدروژل ساخته می شوند. این لنزها بسیار نازک و انعطاف پذیر هستند و با سطح چشم مطابقت دارند.
لنزهای هیدروژل که در اوایل دهه 1970 معرفی شدند، به لطف راحتی و سهولت استفاده، لنزهای تماسی را بسیار محبوب کردند.
وقتی صحبت از چشم های سالم می شود، مواد هیدروژل، به لطف زیست سازگاری منحصر به فرد آن با چشم انسان، اغلب مناسب ترین انتخاب هستند.
مضرات لنزهای هیدروژل زمانی ظاهر می‌ شود که آب آن ها به تدریج تبخیر می ‌شود، مثلا پس از ساعت ‌ها استفاده یا استفاده از آن ها در محیط ‌های چالش ‌برانگیز.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.
در زیر به مزایا و معایب لنزهای تماسی هیدروژل اشاره می کنیم:

 مزایای لنزهای تماسی هیدروژل:

• راحتی و دوام عالی
• سازگاری بالایی با چشم انسان دارند
• مناسب برای چشم های حساس

 معایب لنزهای تماسی هیدروژل:

• نفوذپذیری کمتر اکسیژن
• راحتی استفاده از آن ها، پس از چندین ساعت، کمتر می شود
• خاصیت الاستیکی کمتری نسبت به لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل دارند

سیلیکون هیدروژل چیست؟

از زمانی که لنزهای تماسی نرم برای اولین بار ساخته شدند، محققان به دنبال ساخت موادی بودند که نفوذپذیری اکسیژن را افزایش داده و اجازه دهد ساعت های طولانی تری از لنزهای تماسی استفاده شود و همچنین به ارتقای سلامت چشم کمک کند. این ماده که امروزه بسیاری از لنزهای تماسی را از آن تولید می کنند، سیلیکون هیدروژل نام دارد.
اگر مطمئن نیستید که لنزهای شما از سیلیکون هیدروژل ساخته شده اند یا خیر، حتما از متخصص چشم خود در این باره سوال کنید.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنز تماسی سیلیکون هیدروژل چیست؟

لنزهای سیلیکون هیدروژل، نوع پیشرفته ایی از لنزهای نرم هستند که نسبت به لنزهای هیدروژل معمولی متخلخل تر هستند و اجازه می دهند حتی اکسیژن بیشتری به قرنیه برسد. این محصول که در سال 2002 معرفی شد، ترکیبی از هیدروژل و سیلیکون است که در آن تولید کننده می‌ تواند نفوذپذیری اکسیژن را حتی با حجم کم آب، افزایش دهد.
لنزهای سیلیکون هیدروژل مدرن، مزیت انتقال اکسیژن بالاتری را دارند که خطر هیپوکسی چشم را کاهش می دهد. این ویژگی، آن ها را به گزینه ایی عالی برای استفاده طولانی مدت تبدیل می کند. اما نقطه ضعف این لنزها، سطح پایین تر ترشوندگی و تمایل به جمع آوری رسوبات بیشتر است.
مزایا و معایب لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل:
در زیر به مزایا و معایب لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل اشاره می کنیم:

 مزایای لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل:

• نفوذپذیری بالای اکسیژن
• لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل، علائم مرتبط با هیپوکسی را کاهش می دهند
• اجازه استفاده طولانی مدت را به فرد می دهند

 معایب لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل:

• برای چشم های حساس، کمتر راحت هستند
• رسوبات بیشتری را جمع آوری می کنند
• برای عدم تحمل سیلیکون، مناسب نیستند
بهترین ماده سازنده برای لنزهای تماسی کدام است؟
چیزی به نام بهترین ماده سازنده برای لنزهای تماسی در بازار وجود ندارد. این موضوع بیشتر، پیدا کردن بهترین گزینه برای چشمان خود فرد است.
دوباره در مورد تفاوت بین هیدروژل و هیدروژل سیلیکون صحبت می کنیم. هیچ یک از این دو نوع ماده، برتری در راحتی را نشان ندادند و نرخ عوارض جانبی با هر دو نوع ماده، کم بود. این یافته ‌ها نشان می ‌دهد که انتخاب مواد سازنده لنز تماسی، کاملا به توافق بین پزشک و بیمار بستگی دارد.
قانون اول، مثل همیشه، این است که موضوع را با چشم پزشک خود در میان بگذارید. به همان اندازه که هر مدل از لنزهای تماسی، ویژگی های متفاوتی دارد، هر چشمی متفاوت است و در نتیجه نیازهای متفاوتی نیز دارد.
و البته یکی از مهم ترین پارامترهایی که در انتخاب لنزهای تماسی با کیفیت باید در نظر گرفت، محتوای آب است. آب، لنزها را مرطوب می کند، در نتیجه لنزها نرم تر و راحت تر می شوند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

محتوای آب در لنزهای تماسی:

بسته به محتوای آب، لنزهای تماسی را می توان به سه گروه تقسیم بندی کرد. هر گروه، دارای کیفیت کمی متفاوت تر هستند. آیا می دانید لنزهای تماسی شما به کدام گروه تعلق دارند؟

محبوبیت لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل2
• محتوای کم آب (تا 45٪): لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکونی که معمولا برای استفاده مداوم در نظر گرفته می شوند. آن ها تقریبا 100٪ نفوذپذیری اکسیژن دارند.
• محتوای آب متوسط (تا 60٪): لنزهای تماسی هیدروژل، مناسب برای اکثر افراد.
• محتوای آب بالا (تا 90٪): لنزهای تماسی هیدروژل مناسب برای چشم های حساس تر.
محتوای آب و قابلیت انتقال اکسیژن لنزهای تماسی:
همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، نسبت نفوذپذیری لنزهای تماسی شما مستقیما به میزان آب آن ها بستگی دارد.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

هر چه محتوای آب بیشتر باشد، رسیدن اکسیژن به قرنیه که سطح آن به اکسیژن اتمسفر وابسته است دشوارتر است و برعکس عمل می کند: هر چه ماده بیشتری به اکسیژن نفوذ کند، آب کمتری می تواند به آن متصل شود.
بنابراین، اگر لنزهای شما مرطوب باشند، مطمئنا استفاده از آن ها راحت تر و آسانتر است. اما به یاد داشته باشید که آب به تدریج از لنزهای تماسی شما در طول روز تبخیر می شود. اگر این اتفاق بیفتد، چشمان شما ممکن است خشک شوند. بنابراین ممکن است ناراحتی برای شما ایجاد شود و ممکن است احساس خارش و سوزش داشته باشید. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران لنزهای تماسی فکر می کنند که هر چه محتوای آب لنزها بیشتر باشد، برای چشم آن ها بهتر است.
در واقع، رطوبت تنها چیزی نیست که چشم های ما برای سالم ماندن به آن نیاز دارند. چشمان ما نیاز به نفس کشیدن دارند. به همین دلیل است که همیشه مهم است که هنگام انتخاب لنزهای تماسی مناسب از کمک یک متخصص مراقبت از چشم استفاده کنید. رطوبت پذیری و تنفس پذیری هر دو به یک اندازه مهم هستند. مسئله، تعادل است.

چرا محبوبیت لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل در حال افزایش است؟

تحقیقات نشان می ‌دهد که 77 درصد از همه لنزهای تماسی از مواد سیلیکون هیدروژل ساخته شده اند. در میان بیمارانی که از لنزهای تماسی تعویض مکرر استفاده می ‌کنند، این درصد حتی بیشتر است. 82 درصد از لنزهای تماسی تعویض مکرر از مواد سیلیکون هیدروژل ساخته شده اند.
دلیل این امر ساده است: بدن ما به اکسیژن متکی است و چشم ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. متخصصان مراقبت از چشم، هیدروژل سیلیکون را به هیدروژل معمولی ترجیح می دهند، زیرا می خواهند بیماران از لنزهای تماسی استفاده کنند که بتواند اکسیژن بیشتری نسبت به لنزهای تماسی هیدروژل به قرنیه برسانند.
در استفاده از لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل، بیماران از موادی سود می برند که به خوبی با ساعت های طولانی استفاده که یک سبک زندگی پرمشغله ممکن است نیاز داشته باشد، مقابله می کند. در واقع، متخصصان مراقبت از چشم می‌گویند که در 70 درصد مواقع، دلیل پیشنهاد استفاده از لنزهای سیلیکون هیدروژل، این است که بیماران با لنزهای قبلی خود مشکل داشته اند.
حتی اگر از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده می کنید، مواد اولیه ایی که در ساخت آن ها استفاده می شود، مهم هستند. تقریبا از هر 10 ارائه ‌دهنده مراقبت از چشم، 9 نفر موافق هستند، افرادی که از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده می ‌کنند، باید از لنزهای ساخته شده از مواد سیلیکون هیدروژل استفاده کنند.
به ‌طور خلاصه می توان گفت، هیدروژل‌ های سیلیکون، مواد لنز تماسی بسیار قابل تنفس و سالمی هستند، با قابلیت انتقال اکسیژن بالا که به سفیدی و روشن ماندن چشم ‌ها کمک خواهند کرد.
یک برنامه منظم مراقبت از لنزها و چشم ها را دنبال کنید:
مهم است که از یک روال منظم تمیز کردن لنزهای تماسی، پیروی کنید.
• روز به پایان رسیده و وقت آن است که قبل از خواب لنزهای خود را بردارید. قبل از شروع کار، دست های خود را به خوبی تمیز کرده و کاملا خشک کنید.
• هر بار یک لنز را بیرون بیاورید.
• لنز را در کف دست خود قرار دهید، آن را با قطره ایی از محلول توصیه شده خود آغشته کنید. آن را با انگشت خود بمالید تا حدود 30 ثانیه تمیز شود. لنز را برگردانید و از طرف دیگر نیز این کار را تکرار کنید.
• لنز را بشویید و مقداری محلول دیگر روی آن بریزید تا هرگونه کثیفی یا میکروبی که ممکن است هنوز در آنجا گیر کرده باشد را بشویید.
• لنز خود را در محفظه آن قرار دهید و قبل از اینکه آن را محکم ببندید، محفظه را با محلول چند منظوره پر کنید.
• مراحل بالا را برای لنز دیگر خود تکرار کنید.

سخن آخر:

یکی از انواع محبوب لنزهای تماسی، لنزهای تماسی سیلیکون هیدروژل هستند. لنزهای سیلیکون هیدروژل، نوع پیشرفته ایی از لنزهای نرم هستند که نسبت به لنزهای هیدروژل معمولی متخلخل تر هستند و اجازه می دهند حتی اکسیژن بیشتری به قرنیه برسد.
لنزهای سیلیکون هیدروژل دارای مواد بسیار قابل تنفس و سالمی هستند و دارای قابلیت انتقال اکسیژن بالا هستند که به سفیدی و روشن ماندن چشم ‌ها کمک خواهند کرد. بنابراین محبوبیت استفاده از آن ها در میان افراد در حال افزایش است.
رطوبت تنها چیزی نیست که چشم های ما برای سالم ماندن به آن نیاز دارند. چشمان ما نیاز به نفس کشیدن دارند. رطوبت پذیری و تنفس پذیری هر دو به یک اندازه مهم هستند. مسئله، تعادل است.

منابع:

https://coopervision.com/blog/why-popularity-silicone-hydrogel-contact-lenses-growing
https://www.lentiamo.co.uk/blog/hydrogel-vs-silicone-hydrogel-lenses.html
https://www.visiondirect.co.uk/eye-care-centre/contact-lens-care

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *