تشخیص پشت و رو بودن لنز

در حالی که لنزهای سخت نفوذ پذیر به گاز، آنقدر انعطاف ناپذیر نیستند که بتوانند به سمت بیرون چرخانده شوند اما در واقع معکوس کردن تصادفی یک لنز چشمی نرم بسیار آسان است. تشخیص پشت و رو بودن لنز های نرم ، می تواند دشوار باشد زیرا آن ها بسیار نازک و بسیار انعطاف پذیر هستند. گاهی اوقات حتی کسانی که سال هاست از لنزهای چشمی استفاده می کنند نیز با آن مشکل دارند.

قرار دادن لنزهای چشمی خود به صورت پشت و رو، نه تنها منجر به تاری دید می شود، بلکه در واقع می تواند تجربه بسیار ناراحت کننده ایی برای استفاده کننده باشد. هر چند نگران نباشید، اگر چه این کار ناراحت کننده است اما به هیچ وجه به چشم شما آسیب نمی رساند.

معمولا لنزهای شما دارای رنگ دید هستند که به شما کمک می کنند دقیقا نحوه نگه داشتن آن ها را تعیین کنید. با این حال در ادامه این مقاله از لنز مارکت به این موضوع می پردازیم که چگونه پشت و رو بودن لنز را تشخیص دهیم.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

چگونه پشت و رو بودن لنز را تشخیص دهیم؟

قبل از اینکه به لنز خود نگاه کنید، مطمئن شوید که دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب تمیز کاملا بشویید و با یک حوله بدون پرز آن ها را خشک کنید. سپس هنگامی که لنز را برداشتید، بررسی کنید که عاری از هر گونه محلول اضافی یا مایع پاک کننده ایی باشد که ممکن است نگه داشتن آن را بسیار دشوارتر کند. شما باید بتوانید لنز را به درستی روی انگشت خود قرار دهید تا بتوانید آن را در چشم خود قرار دهید، ایستادن زیر نور روشن می تواند به شما کمک کند تا آن ها را بهتر ببینید.

راه هایی برای تشخیص پشت و رو بودن لنز، عبارتند از:

  • روش 1: نمای جانبی:

لنز چشمی را روی نوک انگشت اشاره خود قرار دهید تا لبه لنز به سمت بالا باشد. سپس انگشت خود را مستقیما جلوی چشمان خود بگیرید تا بتوانید از کنار به لنز نگاه کنید. اگر لنز شما به شکل فنجانی کامل با لبه کاملا عمودی باشد، لنز به درستی جهت گیری شده و آماده قرار گرفتن روی چشم شما است. اگر لبه لنز دارای خمیدگی قابل توجهی به سمت بیرون باشد (مانند کاسه سوپ لبه دار)، لنز پشت و رو است.

  • روش 2: تست تاکو:

لنز چشمی را بین نوک انگشت شست و سبابه خود قرار دهید، آن را نزدیک مرکز بگیرید تا کل لبه آزاد شود. به آرامی لنز را فشار دهید، طوری که انگار می خواهید آن را از وسط تا کنید. اگر لبه لنز به سمت بالا باشد (شبیه یک تاکوی سخت پوسته)، لنز به درستی جهت گیری شده است. اگر لبه لنز به سمت بیرون خم شود (به سمت شست و انگشت شما)، لنز پشت و رو است.

  • روش 3: رنگ لبه را بررسی کنید:

اگر از لنز ‌هایی استفاده می‌ کنید که دارای رنگی هستند که تا لبه لنز امتداد دارد، لنز را روی نوک انگشت خود قرار دهید (مانند روش 1 در بالا) و از بالا به لبه آن نگاه کنید. اگر رنگ روی لبه لنز بسیار آبی (یا سبز، بسته به رنگ) به نظر می رسد، لنز به درستی جهت گیری شده است. اگر لنز رنگ پریده یا شسته به نظر می رسد، احتمالا لنز پشت و رو است.

  • روش 4: به دنبال علائم لیزری باشید:

برخی از لنزهای چشمی دارای علامت لیزر هستند که به شما کمک می کنند تشخیص دهید که آیا لنز شما پشت و رو است یا خیر. به عنوان مثال، یک برند لنز دارای علامت لیزر “123” در نزدیکی لبه لنز است. برای مشاهده علائم لیزر، لنز را روی نوک انگشت خود قرار دهید (مانند روش 1 در بالا) و سپس لنز را تا یک نور روشن بالا ببرید. به سطح بیرونی لنز از پهلو نگاه کنید:

  • اگر “123” به طور معمول ظاهر شود، لنز به درستی جهت گیری شده و آماده قرار گرفتن روی چشم شما است.
  • اگر “123” در عقب باشد، لنز پشت و رو است.

اگر در ابتدا علامت لیزر را نمی بینید، لنز را روی نوک انگشت خود بچرخانید تا مطمئن شوید که تمام سطح آن را بررسی کرده اید.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • روش 5: آزمایش نیمه ماه:

یکی دیگر از راه های ساده و موثر برای بررسی موقعیت لنز، انجام تست نیمه ماه است. لنز را در مرکز، محکم بین انگشت شست و اشاره نگه دارید و مطمئن شوید که دید واضحی از خارج لنز دارید. آن را به آرامی فشار دهید طوری که انگار می خواهید آن را از وسط تا کنید. در حالی که لبه آن به سمت بالا باشد، لنز باید به شکل نیمه ماه باشد و می توانید با خیال راحت آن را داخل چشم خود قرار دهید. اگر لبه در جهت انگشت شست و اشاره به سمت بیرون است، لنز پشت و رو است و باید آن را برگردانید.

چگونه پشت و رو بودن لنز را تشخیص دهیم؟ -2برای یادگیری نحوه کار با لنزهای خود زمان بگذارید و دقت کنید:

با گذشت زمان و تمرین، استفاده از لنزها به عادت تبدیل خواهند شد و شما دیگر به ندرت زمان زیادی را صرف بررسی آن ها خواهید کرد، قبل از اینکه بدانید که آیا آن ها پشت و رو هستند یا نه. اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، فقط با چشم ‌پزشک خود تماس بگیرید و از او کمک بخواهید.

در صورتی که لنزهای خود را اشتباه وارد کنید، می ‌توانید اطمینان کنید که حتی اگر احساس ناراحت کننده ای داشته باشید، به چشم ‌هایتان آسیب نمی ‌رسد. به محض اینکه احساس کردید که لنز پشت و رو است، باید با دست های تمیز آن را بردارید، لنز را با محلول مناسب تمیز کنید و دوباره آن ها را وارد چشمان خود کنید و مطمئن شوید که درست است.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید، کثیفی که بین لنز و قرنیه در سطح چشم شما قرار می گیرد، باعث تحریک و ناراحتی می شود و می تواند به لنز آسیب برساند. بنابراین اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید، همیشه باید از رعایت بهداشت و نظافت دقیق هنگام تهیه آن ها اطمینان حاصل کنید:

  • هنگام قرار دادن لنز، سعی کنید از استفاده از ناخن های دست خودداری کنید، به خصوص اگر آن ها بلند یا تیز هستند. لنزهای چشمی نرم، شکننده هستند و به راحتی آسیب می بینند و آسیب، آن ها را بی فایده می کند.
  • از یک محلول تمیز کننده چند منظوره لنز مناسب استفاده کنید تا مطمئن شوید که لنزهای شما عاری از گرد و غبار و کثیفی هستند.
  • همیشه لنزهای خود را در ظرفی با دوام نگهداری کنید تا در شرایط مطلوب باقی بمانند.
  • اگر بعد از تلاش ‌های زیاد، خشکی چشم‌ ها را تجربه می ‌کنید، سعی کنید از قطره‌ های چشمی برای افزایش رطوبت چشم ها استفاده کنید.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

چگونه لنزهای چشمی خود را تمیز نگه داریم:

لنزهای چشمی، اگر چه کوچک هستند و از نظر طراحی شفاف هستند اما همچنان نیاز به مراقبت دارند، عمدتا در مورد لنزهای دو هفته ایی و ماهانه باید این مراقبت بیشتر باشد. اما خوشبختانه، روند واقعی مراقبت از لنزهای چشمی شما، بسیار ساده است.

مراقبت از لنزهای چشمی به شما کمک می‌ کند هنگام استفاده از آن ‌ها راحت باشید و از آسیب دیدن چشم ‌ها که می‌ تواند منجر به عفونت ‌های چشمی مانند شالازیون یا گل مژه شود، جلوگیری می ‌کند. خوشبختانه، مراقبت از لنزهای چشمی، راحت است، فقط باید هر شب روال تمیز کردن و نگهداری درست از لنزهای چشمی خود را انجام دهید.

در زیر 3 نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • قبل از دست زدن به جایی نزدیک چشم یا استفاده از لنز، دست های خود را کاملا تمیز کنید. قبل از خشک کردن دست ها با یک حوله تمیز و بدون پرز، حداقل 20 ثانیه از صابون (از نوع مرطوب کننده آن اجتناب کنید) و آب استفاده کنید. هنگام مسافرت، ورق ‌های صابونی را با لوازمی که باید برای مراقبت از چشم خود داشته باشید، بسته بندی کنید و دستان خود را هر کجا که هستید ضد عفونی کنید.
  • محلول لنز خود را بشناسید: مطمئن شوید که از نوع محلول توصیه شده توسط متخصص چشم خود استفاده می کنید و در صورت تمام شدن آن، هرگز از آب استفاده نکنید. آب حاوی باکتری های مضری است که می تواند باعث تحریک و عفونت چشم شود و یا حتی شکل لنز نرم شما را تغییر داده و آن را کاملا بی مصرف کند.
  • لنزهای خود را هر شب در محلول نگه دارید تا در صبح روز بعد، ضد عفونی شده باشند و بدون رسوب باشند.

سخن آخر:

هرچه بیشتر از لنزهای چشمی استفاده کنید، تشخیص اینکه آیا لنزهای شما پشت و رو هستند، آسانتر می شود.

و نگران نباشید، اگر لنزها را پشت و رو بگذارید، به چشم یا لنز خود آسیبی نخواهید رساند. در بیشتر موارد، تقریبا بلافاصله می ‌توانید تشخیص دهید که لنز تماسی پشت و رو است یا خیر. معمولا وقتی پلک می ‌زنید، با لنز احساس ناراحتی می‌ کنید و یا اینکه بیش از حد حرکت می‌ کند. همچنین ممکن است لنز از مرکز چشم شما خارج شود یا بیرون بیاید.

اگر این اتفاق افتاد، به سادگی لنز را بردارید، آن را با محلول لنز چشمی چند منظوره بشویید و سپس یکی از روش های بالا را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که لنز به درستی جهت گیری شده است، قبل از اینکه آن را دوباره روی چشم خود قرار دهید.

منابع:

https://www.allaboutvision.com/contacts/faq/inside-out.htm

https://www.visiondirect.co.uk/eye-care-centre/how-can-i-tell-if-my-contact-lens-is-inside-out

https://www.visiondirect.co.uk/eye-care-centre/contact-lens-care

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *