رانندگی در هنگام غروب یا در شب می تواند برای بسیاری از افراد استرس زا باشد. مقدار کم نور وارد شده به چشم همراه با تابش خیره کننده ترافیک روبرو، می تواند دید را سخت کند. اختلال در بینایی می تواند ایمنی شما و دیگران را در جاده کاهش دهد. برای رفع این مشکل، بسیاری از تولیدکنندگان، عینک های مخصوص شب را به بازار عرضه و به فروش می رسانند. اما، آیا آن ها واقعا کار می کنند؟

در ادامه این مقاله از لنز مارکت به این موضوع می پردازیم که عینک مخصوص شب چیست.

عینک مخصوص شب

عینک های مخصوص شب دارای عدسی های غیر تجویزی و زرد رنگ هستند که رنگ آن ها از زرد روشن تا کهربایی متغیر است. برخی از عینک های مخصوص شب نیز دارای پوشش ضد انعکاس هستند.

عینک های مخصوص شب با پراکندگی و فیلتر کردن نور آبی، تابش خیره کننده را کاهش می دهند. نور آبی بخشی از طیف نور است که کوتاه ترین طول موج و بیشترین مقدار انرژی را دارد. بر خلاف انواع نور با طول موج های بلندتر، نور آبی به احتمال زیاد در هنگام ورود به چشم باعث ایجاد تابش خیره کننده می شود.

عینک های مخصوص شب یا عینک های رانندگی در شب چندین دهه است که تولید می شوند. این عینک های زرد رنگ در ابتدا به عنوان عینک تیراندازی در اختیار شکارچیان قرار می گرفت. آن ها همچنان در بین شکارچیان محبوب هستند زیرا در شرایط ابری، تضاد پرندگان در حال پرواز را در برابر آسمان تشدید می کنند.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا عینک های مخصوص شب کار می کنند؟

عدسی های زرد، میزان نور وارد شده به چشم را کاهش می دهند و همچنین دید را کاهش می دهند. در شب، این می تواند مضر باشد، نه مفید.

عینک مخصوص شب در رنگ های مختلف زرد و کهربایی موجود است. تیره ترین عدسی ها، بیشترین تابش و همچنین بیشترین مقدار نور را فیلتر می کنند و در شرایط تاریک به سختی دیده می شوند.

برخی از افرادی که از عینک های مخصوص شب استفاده می کنند، گزارش می دهند که در هنگام استفاده از عینک در شب، بهتر می توانند ببینند. با این حال، آزمایش ‌های بصری نشان می ‌دهند که عینک ‌های مخصوص شب، دید در شب را بهبود نمی‌ بخشند و به رانندگان کمک نمی ‌کنند که عابران پیاده را سریع ‌تر از آنچه بدون عینک‌ ها انجام می‌ دهند، ببینند.

در واقع، یک مطالعه کوچک در سال 2019 نشان داد که عینک های مخصوص شب در واقع رفلکس های بینایی را تا کسری از ثانیه کاهش می دهند و دید در شب را کمی بدتر می کنند.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آیا استفاده از عینک آفتابی در شب کمکی می کند؟

مانند عینک های مخصوص شب، عینک های آفتابی، از جمله عینک هایی که دارای لنزهای آینه ایی هستند، میزان نور وارد شده به چشم را کاهش می دهند. این باعث می شود که استفاده از آن ها در هنگام رانندگی در شب، نامناسب و به صورت بالقوه خطرناک باشد.

آنچه محققان در مورد عینک مخصوص شب می گویند:

محققان موسسه تحقیقاتی چشم Schepens در هاروارد اخیرا مطالعه ‌ایی را انجام داده ‌اند تا دریابند که آیا عینک مخصوص شب مزایای بصری برای رانندگی در شب دارد یا خیر.

همه 22 شرکت‌کننده در چهار شرایط شبیه‌ سازی شده رانندگی در شب، با عینک ‌های زرد رنگ یا عینک هایی با عدسی های شفاف رانندگی کردند. هر شرکت ‌کننده همچنین در سناریوهایی با و بدون شبیه ‌ساز، تابش نور چراغ ‌های جلو فعال شده بود تا اثر ترافیک روبرو را تقلید کند.

در هر سناریو، زمان واکنش شرکت کنندگان به دیدن یک عابر پیاده در حال راه رفتن در کنار جاده شبیه سازی شده، اندازه گیری شد.

این مطالعه نشان داد که به نظر نمی رسد عینک مخصوص شب باعث بهبود موارد زیر شده باشد:

  • شرکت کنندگان چقدر عابران پیاده را در شب شناسایی کردند.
  • اثرات منفی تابش نور چراغ جلو در تشخیص عابر پیاده

نویسندگان این مطالعه می‌ گویند، داده ‌های ما نشان می‌ دهد که استفاده از عینک با لنز زرد هنگام رانندگی در شب، عملکرد را در حیاتی ‌ترین کار یعنی تشخیص عابران پیاده، بهبود نمی‌ بخشد.

در واقع، نتایج نشان داد «استفاده از عینک با لنز زرد ممکن است عملکرد را کمی بدتر کند»، اما این یافته «از لحاظ آماری معنی ‌دار نبود».

نویسندگان نتیجه گرفتند: “به نظر نمی رسد این یافته ها از توصیه متخصصان مراقبت از چشم به بیماران برای استفاده از عینک های مخصوص شب با لنز زرد حمایت کند.”

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

عینک مخصوص شببهترین عینک برای رانندگی در شب

با برنامه ریزی یک معاینه جامع چشم با چشم پزشک شروع کنید. بسیاری از افرادی که فکر می کنند دیدشان خوب است، از اینکه متوجه می شوند در شب چقدر واضح تر می بینند، شگفت زده می شوند، حتی زمانی که مقدار کمی از عیب انکساری اصلاح نشده با عینک جدید اصلاح شود.

اگر چشمان شما سالم است و مشکل بینایی ندارید که باید با عینک طبی اصلاح شود، استفاده از عینک برای رانندگی در شب، اصلا نیاز نیست.

از طرف دیگر، اگر به دلیل داشتن نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم به عینک طبی نیاز دارید، عدسی های اصلاحی شفاف با پوشش ضد بازتاب (AR) را انتخاب کنید.

این عدسی ها:

  • اجازه می دهند تقریبا 100٪ نور مرئی وارد چشمان شما شود.
  • اجازه می دهند چشمانتان به درستی روی جاده و دیگر موانع در شب متمرکز شوند.
  • انعکاس نورهای خیابان و چراغ های جلو را در عدسی ها کاهش می دهند یا از بین می برند.
  • بهترین دید ممکن را برای چشمان شما ارائه می دهند، زیرا آن ها بر اساس نسخه شخصی شما تجویز می شوند.

برخی از افراد ممکن است تعجب کنند که آیا باید عدسی های شفاف با پوشش AR برای رانندگی در شب خریداری کنند، حتی اگر نیازی به اصلاح بینایی نداشته باشند. پاسخ منفی است؛ پوشش AR فقط تابش خیره کننده ناشی از خود لنزهای عینک را کاهش می دهد. استفاده از لنزهای بدون نسخه با پوشش AR هیچ مزیت بصری ندارد.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

راه حل های دیگری که ممکن است دید هنگام رانندگی در شب را بهبود بخشد:

هر چیزی که تاری یا خیرگی را کاهش دهد به دید هنگام رانندگی در شب کمک می کند. چیزهایی که باید امتحان کنید، عبارتند از:

  • با انجام معاینات منظم، نسخه عینک خود را به روز نگه دارید.
  • از اپتومتریست یا چشم پزشک خود در مورد استفاده از یک پوشش ضد انعکاس بر روی عینک های تجویزی خود سوال کنید.
  • لکه ها می توانند تابش خیره کننده را تقویت کنند، بنابراین قبل از رانندگی، عینک خود را با یک دستمال عینک پاک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که شیشه اتومبیل جلوی شما هم در داخل و هم از بیرون تمیز است، زیرا رگه های خاک و گرد و غبار می توانند تابش خیره کننده را تقویت کنند.
  • برف پاک کن های شیشه جلو خود را به طور مرتب تعویض کنید.
  • برای جلوگیری از خستگی چشم در هنگام رانندگی در شب، چراغ های داشبورد را خاموش نگه دارید.
  • چراغ های جلو را تمیز و عاری از آلودگی نگه دارید.
  • اگر دید شما در شب تغییر می کند یا به نظر می رسد بدتر می شود، به چشم پزشک مراجعه کنید.

در مورد دید در شب با یک چشم پزشک صحبت کنید

اختلال بینایی در شب گاهی اوقات به عنوان شب کوری یا مرض شب کوری شناخته می شود. اگر شب کوری دارید، به این معنی نیست که اصلا در شب نمی توانید ببینید. به این معنی است که در رانندگی یا دیدن در نور تاریک یا کم، مشکل دارید.

شب کوری همچنین تغییر چشم ها از نور شدید به نور کم را دشوار می کند، به همین دلیل است که رانندگی در شب و در ترافیک، چالش برانگیز است.

شب کوری دلایل مختلفی دارد، از جمله افزایش سن. تغییرات در چشم که می تواند از سن 40 سالگی شروع شود ممکن است دید در شب را سخت تر کند.

بسیاری از بیماری های زمینه ایی و همچنین بیماری های چشمی را می توان درمان کرد و شب کوری را از بین برد یا کاهش داد.

اگر در هنگام رانندگی در شب مشکل دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. آن ها ممکن است به شما کمک کنند دید در شب از دست رفته را بازیابی کنید، تحرک شما را افزایش داده و شما و دیگران را در جاده ایمن تر نگه دارند.

یک پزشک، مانند چشم پزشک یا اپتومتریست، تاریخچه پزشکی مفصلی می گیرد که اطلاعاتی در مورد علائم یا شرایطی که ممکن است مقصر باشند را آشکار کند. آن ها همچنین چشمان شما را برای تشخیص علل احتمالی شب کوری معاینه خواهند کرد.

برخی از بیماری ها مانند آب مروارید را می توان به راحتی اصلاح کرد و بینایی را به میزان قابل توجهی بازیابی کرد.

سخن آخر:

بسیاری از افراد وضعیتی به نام شب کوری را تجربه می کنند که می تواند رانندگی در شب را سخت کند. قرار است عینک مخصوص شب به کاهش این وضعیت کمک کند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که عینک مخصوص شب معمولا موثر نیست.

اگر در هنگام رانندگی در شب مشکل دارید، مطمئن شوید که تمام سطوح بازتابنده ماشین شما تمیز و عاری از آلودگی هستند.

همچنین برای تعیین علت مشکل باید به چشم پزشک مراجعه کنید. بسیاری از علل شب کوری را می توان به راحتی اصلاح کرد و این، شما و دیگران را در جاده ایمن تر می کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/night-driving-glasses

https://www.allaboutvision.com/eyeglasses/night-driving-glasses/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *