لنز هوشمند برای نابینایان جزء فناوری های جدید محسوب می شوند. امروزه محققان و دانشمندان در حال تحقیق و بررسی برای ساخت لنزهای چشمی هوشمند برای نابینایان هستند.

لنزهای چشمی دیگر فقط برای تقویت بینایی استفاده نمی شوند. لنزهای جدید و هوشمند به زودی با عملکردهای بی سابقه ایی از دارویی گرفته تا نمایشگر دیجیتال در چشم ساخته خواهند شد.

لنزهای چشمی هوشمند می توانند به هزاران نابینا در سراسر جهان در زندگی روزمره کمک کنند.

ما در این مقاله در مورد لنزهای هوشمند و همچنین لنزهای هوشمند برای نابینایان مطالب بیشتری را می خوانیم.

لنز هوشمند برای نابینایان:

محققان در حال ساخت لنز هوشمند برای نابینایان هستند. این لنزهای چشمی می توانند تصاویر را با استفاده از تکانه های الکتریکی کوچک به احساساتی که در چشم احساس می شود، تبدیل کنند.

سیستم لنز هوشمند برای نابینایان به طور پیچیده ایی کار می کند. تصویر گرفته شده توسط یک تلفن هوشمند به لنز هوشمند برای نابینایان ارسال می شود که دارای یک سری الکترود است که از تکانه های الکتریکی کوچک برای انتقال مکانیکی اشکال به قرنیه استفاده می کند تقریبا مانند خط بریل. سپس تصویر به یک احساس لمسی تبدیل می شود که می تواند برای نابینایان به صورت بصری تفسیر شود.

هدف از تولید لنز چشمی هوشمند درمان بیمارانی است که از سرطان یا صدمات حاد چشمی، دچار عدم واکنش‌ پذیری مردمک چشم شده ‌اند. این بیماران به علت عدم پاسخگویی مردمک چشم در واکنش با شدت نور محیط اغلب نمی‌توانند در زیر آفتاب حاضر شوند و نور شدید محیط باعث درد شدید در چشمان آن ها می ‌شود.

در مرحله اول نمونه اولیه پروژه تولید می شود و قبل از عرضه به بازار، آزمایشات بالینی کاملی روی آن انجام می شود. در صورت موفقیت، لنزهای چشمی هوشمند می توانند به هزاران نابینا در سراسر جهان در زندگی روزمره کمک کنند.

لنزهای هوشمند برای افراد کم بینا:

دانشمندان به طور مداوم در حال ساخت فناوری بهتر لنزهای چشمی برای جلوگیری و درمان بیماری های چشم و بهبود زندگی در افراد کم بینا هستند. در زیر به دو نوع لنز هوشمند اشاره می کنیم که در سال گذشته توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده تأیید شده اند:

  • نزدیک بینی:

از چندین لنز برای بازیابی بینایی در کودکان و نوجوانان مبتلا به نزدیک بینی استفاده می شود. FDA اولین لنز چشمی نرم را برای کند کردن روند نزدیک بینی تایید کرده است. لنز چشمی هوشمند MiSight CooperVision برای کودکان 8 تا 12 سال طراحی شده است. این لنزها نور را به شبکیه هدایت می کنند و با لنزهای چشمی OrthoK متفاوت هستند که باعث تغییر شکل قرنیه می شوند.

  • لنزهای انتقالی:

این لنزهای چشمی هوشمند در زیر نور آفتاب به طور خودکار تیره می شوند تا میزان تابش را کاهش و راحتی را افزایش دهند. این لنزها به تازگی وارد بازار شده اند. لنزهای انتقالی چشمی هوشمند جانسون توسط FDA تأیید شده اند. این لنزها دارای یک فیلتر فتوکرومیک هستند که به طور مداوم میزان نور ورودی به چشم را تنظیم می کند. آن ها در محیط های عادی یا کم نور به طور خودکار به رنگ عادی خود برمی گردند.

لنزهای چشمی هوشمند آینده:

دانشمندان در حال طراحی لنزهای هوشمند با تکنولوژی های پیشرفته برای کاربردهای مختلف از نظارت بر سلامت چشم گرفته تا بزرگنمایی تصاویر برای افراد کم بینا هستند. این لنزها در آینده به بازار می آیند و هنوز برای استفاده مصرف کنندگان تایید نشده اند. برخی از آن ها در حال قرار گرفتن در معرض آزمایشات بالینی انسانی هستند و برخی از آن ها نیز به تازگی تولید شده اند.

  • لنز چشم هوشمند برای آلرژی:

یک لنز چشمی جدید که دارای آنتی هیستامین است، ممکن است به زودی برای افرادی که از آلرژی رنج می برند، تسکین دهنده باشد. این داروها به طور مداوم از لنزها آزاد می شوند. این امر به ویژه برای افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند و باید لنزهای خود را خارج کنند تا قطره چشمی آنتی هیستامین استفاده کنند، بسیار مفید است. این لنزها آزمایشات بالینی سه مرحله ایی را پشت سر گذاشته اند و در آستانه تایید برای استفاده مصرف کننده ها هستند.

  • لنز واقعیت افزوده:

یک لنز چشمی هوشمند با نمایشگر بصری داخلی برای بزرگنمایی تصاویر برای افراد کم بینا طراحی شده است. این لنز ثبت شده توسط شرکتی به نام Mojo Vision طراحی شده است و می تواند محتوایی مانند گوشی هوشمند را تولید کند. شرکت دیگری نیز به نام Innovega در حال کار بر روی یک لنز چشمی نرم هوشمند است که می تواند در هرجایی از بینایی، یک نمایشگر ایجاد کند. این شرکت می گوید سیستم iOptik خود می تواند ایمنی وظایفی مانند رانندگی، جراحی و عملیات های نظامی را بهبود ببخشد. این فناوری هنوز سال ها با آماده بودن برای مصرف کنندگان فاصله دارد.

  • ذوب قرنیه:

به زودی ممکن است یک لنز چشمی هوشمند وجود داشته باشد که می تواند از قرنیه در برابر تخریب در افرادی که به بیماری ذوب قرنیه معروف هستند، محافظت کند. محققان لنز چشمی هیدروژل جدیدی تولید کرده اند که با حذف روی اضافی از قرنیه ممکن است بیماری را در جای خود متوقف کند. این لنز می تواند به افرادی که پس از بیماری های خود ایمنی، سوختگی های شیمیایی یا تحت عمل جراحی خاصی دچار ذوب قرنیه می شوند، کمک کند. حق ثبت اختراع این لنز در آستانه تایید است.

  • تشخیص آسیب به شبکیه چشم:

دانشمندان دانشگاه پکن، لنز چشمی هوشمند نرم و شفافی مجهز به الکترود تولید کرده اند. این لنز برای بهبود راحتی بیمار در طی آزمایشاتی طراحی شده است که فعالیت الکتریکی چشم را در پاسخ به نور اندازه گیری می کند. پزشکان از یک آزمایش به نام الکتروتینوگرافی برای تشخیص موارد متعدد چشم که به شبکیه آسیب می رسانند، استفاده می کنند. دانشمندان فناوری جدید خود را الکترودهای لنز چشمی GRAphene یا GRACE می نامند و آن را در خرگوش و میمون آزمایش کرده اند.

  • کنترل دیابت و قند خون:

محققان کره ایی لنز چشمی هوشمندی تولید کرده اند که سطح قند خون را در افراد دیابتی کنترل می کند. گوگل و سایر شرکت های فناوری نیز در مورد این لنزها تحقیق می کنند. این لنز از مواد انعطاف پذیر و یک چراغ LED سبز استفاده می کند تا به بیماران در هنگام رسیدن قند خون به سطوح ناسالم هشدار دهد. این لنزها ها هنوز وارد آزمایشات بالینی روی انسان ها نشده اند.

  • خستگی چشم دیجیتال:

یک لنز چشمی هوشمند جدید توسط کمپانی CooperVision, Inc ساخته شده است که به مبارزه با خستگی چشم مرتبط با دستگاه های دیجیتال، کمک می کند. این لنز با چندین منحنی کروی تولید شده است. این به چشمان افراد کمک می کند تا هنگام حرکت نگاه خود را بین دستگاه های دیجیتال و فعالیت های آفلاین، بهتر سازگار کنند.

  • گلوکوم:

دو نوع لنز چشمی ممکن است به زودی داروی گلوکوم را به چشم منتقل کنند. این یک خبر خوشحال کننده برای بیمارانی است که از قطره های چشمی به صورت چند بار در روز استفاده می کنند. بیش از نیمی از بیماران، استفاده از دوزهایی از قطره های چشمی را فراموش می کنند و این می تواند باعث نابینایی شود. کمپانی Leo Lens Technology لنزهایی را تولید کرده است که تا 7 روز مواد مورد نیاز برای گلوکوم را در چشم آزاد می کند. این لنز هنوز وارد آزمایشات بالینی نشده است. گروه جداگانه ایی از دانشجویان مقطع کارشناسی از لیتوانی نیز یک لنز چشمی هوشمند اختراع کرده اند که به طور مداوم داروی گلوکوم را آزاد می کند.

  • لنز تلسکوپی:

محققان در کالیفرنیا و چین یک نمونه اولیه از لنزهای چشمی هوشمند را که می تواند با یک چشم بر هم زدن بزرگنمایی و کوچکنمایی کند، تولید کرده اند. این لنز یک روز می تواند برای افرادی که از شبکیه تحت شرایطی مانند تخریب ماکولا آسیب دیده اند، کمک کننده باشد. در حال حاضر تیم ها در حال کار بر روی کوچک سازی لنز تلسکوپی هستند تا بتواند درون چشم قرار گیرد. تیم دیگری در سوئیس نیز نمونه اولیه لنز چشمی تلسکوپی هوشمندی را ایجاد کرده است که می تواند بین دید بزرگ و طبیعی تغییر ایجاد کند.

  • التیام زخم:

یک لنز چشمی هوشمند جدید که در استرالیا در حال تولید است، ممکن است بتواند بهبودی زخم های باز قرنیه را که به زخم های قرنیه معروف اند، ردیابی کند. این لنز به زودی در انسان مورد آزمایش قرار می گیرد اما هنوز سال ها با دسترسی به مصرف کنندگان، فاصله دارد.

سخن آخر:

لنزهای هوشمند جزء فناوری های جدید محسوب می شوند. لنزهای چشمی هوشمند می توانند به هزاران نابینا در سراسر جهان در زندگی روزمره کمک کنند.

محققان در حال ساخت لنز هوشمند برای نابینایان هستند. این لنزهای چشمی می توانند تصاویر را با استفاده از تکانه های الکتریکی کوچک به احساساتی که در چشم احساس می شود، تبدیل کنند.

دانشمندان به طور مداوم در حال ساخت فناوری بهتر لنزهای چشمی برای جلوگیری و درمان بیماری های چشم و بهبود زندگی در افراد کم بینا هستند.

دانشمندان در حال طراحی لنزهای هوشمند با تکنولوژی های پیشرفته برای کاربردهای مختلف از نظارت بر سلامت چشم گرفته تا بزرگنمایی تصاویر برای افراد کم بینا هستند.

امید است که لنزهای چشمی هوشمند در آینده بتوانند کیفیت زندگی را برای افراد نابینا و کم بینا بهبود ببخشند.

منابع:

 

https://www.zoomax.com/low-vision-information/New-Developing-Contact-Lenses-Could-Help-Blind-See-.html

https://www.aao.org/eye-health/tips-prevention/smart-contact-lens-tech-beyond-vision-correction

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *