[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]ما در این مقاله می خواهیم با راه های نسخه خوانی لنز چشمی آشنا شویم.

نسخه لنز چشمی شما امکان خرید لنزهای چشمی را متناسب با نیازهای شما، فراهم می کند. پس از آزمایش موفقیت آمیز لنزهای چشمی، همیشه باید به شما نسخه پزشکی داده شود.

شما برای دریافت و خرید لنزهای چشمی خود، به نسخه نیاز دارید. با این حال، حتی اگر از نظر فنی برای خرید لنزهای چشمی رنگی به نسخه پزشکی احتیاج ندارید اما توصیه می شود، آزمایش چشم به شما در انتخاب مناسب ترین لنزها کمک کند.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

چگونه نسخه لنز چشمی را بخوانیم:

نسخه خود را می توانید بر روی کاغذی که چشم پزشک در حین آزمایش به شما داده است یا در انتهای جعبه لنز چشمی، پیدا کنید.

فهمیدن نسخه لنز چشمی شما می تواند کمی چالش برانگیز باشد. به نظر می رسد اعداد و اختصارات روی نسخه به نوعی به زبان بیگانه نوشته شده اند. اگرچه گاهی اوقات این گونه احساس می کنید، نسخه شما اطلاعات خاصی را به توزیع کنندگان لنزهای چشمی ارائه می دهد که از ایمنی، راحت بودن لنزهای چشمی و ایجاد دید مناسب به طور خاص برای شما اطمینان حاصل می کند.

یک نسخه مکتوب معمولا شامل مشخصات زیر است: منحنی پایه، قطر، قدرت و سپس در صورت داشتن آستیگماتیسم، ارقام اضافی برای سیلندر و محور و ارقام اضافی و غالب برای اصلاح پیرچشمی. نسخه چشم چپ و راست شما جداگانه لیست می شود زیرا ممکن است، متفاوت باشند.

نمونه نسخه لنز چشمی:

غالب اضافه محور سیلندر قدرت قطر منحنی پایه
N 1.0+< 10 1.25- 0.5- 14.0 8.4 چپ
D 1.0+ 10 1.25- 1.25- 14.0 8.4 راست

نام و تاریخ انقضا: نسخه شما باید حاوی نام برند لنزهای چشمی شما باشد (به عنوان مثال Acuvue Oasys) و یک تاریخ انقضا که معمولا تا یک سال از تاریخ معاینه شما فرصت دارد.

در زیر مثالی از نسخه ذکر شده در کنار جعبه را Acuvue Moist 1-day for Astigmatism می بینید:

چرا نسخه لنز چشمی مهم است؟

برخلاف عینکی که حدود 12 میلی متر از چشمان شما فاصله دارد، لنزهای چشمی روی چشمان شما قرار می گیرند و این باعث می شود که این دو نسخه بسیار مهم و بسیار با هم تفاوت داشته باشند.

معاینات لنز چشمی، سطح چشم شما را اندازه گیری می کنند تا پزشکان بتوانند لنزهایی را برای شکل دقیق چشمان شما تجویز کنند. نسخه همچنین ممکن است شامل این باشد که لنز چشمی شما هر چند بار، باید عوض شود (ماهانه، دو بار در هفته، هفتگی، روزانه) تا از آسیب چشم در اثر عفونت های ناشی از تجمع پروتئین، کلسیم، لیپیدها و سایر مواد موجود در اشک های شما جلوگیری شود.

و گرچه این مورد معمول نیست، ممکن است برای یک چشم نسخه منظم داشته باشید و برای چشم دیگر توریک (آستیگماتیسم) یا نسخه دو کانونی. در این حالت، پارامترهای مختلفی برای هر چشم و معمولا مارک یا نوع دیگری از لنزها را خواهید داشت.

هر عدد موجود در نسخه به چه معناست؟

  • منحنی پایه (BC): منحنی پایه تعیین می کند که چه نوع لنزی برای برآوردن منحنی چشم شما مورد نیاز باشد. این معمولا به میلی متر یا بعضی اوقات با کلمات: مسطح ، متوسط یا شیب دار نوشته می شود.
  • قطر (DIA): قطر لنز چشمی نیز بر حسب میلی متر نوشته شده و اندازه ایی را که به بهترین وجه متناسب با چشم شما باشد، تعیین می کند.
  • قدرت (PWR / SPH): این رقم نشان می دهد که آیا شما نزدیک بین هستید یا دور بین و چقدر نیاز به اصلاح چشم دارید. اگر دارای دور بینی باشید، این عدد با علامت + شروع می شود و اگر نزدیک بین باشید، با – شروع می شود. این، عددی به دنبال خواهد داشت که در اندازه های 0.25 دیوپتر از 0 افزایش می یابد، هرچه این عدد بزرگتر باشد، تصحیح تصویری مورد نیاز بیشتر است (این مقدار را می توان به عنوان “PWR” یا “D” در جعبه نمایش داد)

ارقام نسخه برای آستیگماتیسم

ارقام زیر فقط در نسخه های لنز چشمی در مواردی که نیاز به تصحیح آستیگماتیسم وجود دارد، نمایش داده می شوند و این یعنی اینکه شما به لنزهای توریک نیاز دارید.

  • سیلندر (CYL): سیلندر همیشه یک عدد منفی است که در اندازه های 0.25 افزایش پیدا می کند. دقیقا مانند شکل قدرت که در تمام نسخه های استاندارد نشان داده شده است، سیلندر برای لنزهای توریک نشان دهنده نیازهای بصری اضافی مورد نیاز برای آستیگماتیسم و شدت آستیگماتیسم است.
  • محور (AX): آستیگماتیسم در اثر انحنای نامنظم چشم ایجاد می شود. محور، یک شکل است که زاویه تصحیح مورد نیاز برای دیدن واضح را تعیین می کند. محور همیشه یک عدد بین 0 تا 180 درجه است.

ارقام تجویز شده برای پیرچشمی

عددهای زیر فقط در نسخه های لنزهای چشمی در مواردی که نیاز به پیرچشمی یا اصلاح چند کانونی وجود داشته باشد، نشان داده می شوند.

  • اضافه (ADD): اگر از پیرچشمی رنج می برید، این روی دید نزدیک شما تاثیر می گذارد، شکل افزودن تعیین می کند که برای اصلاح میزان فاصله باید چه سطحی را تصحیح کنید. این عددی بین 0.50 تا 3.00 است، برخی از برندهای لنز چشمی از زیاد، متوسط یا کم نیز استفاده می کنند.
  • غالب (Dominant): دارندگان لنز چشمی چند کانونی یا دو کانونی می بینند که اصلاح توسط یک چشم غالب و غیر غالب تعیین می شود. این شکل غالب است و معمولا با “D” و “N” مشخص می شود که کدام چشم کدام است.

تعریف کوتاه نمادهای نسخه چشمی:

در زیر تعاریف نمادها یا اختصارات استفاده شده در نسخه معمولی لنزهای چشمی آورده شده است:

  • چشم: مورد خط نسخه برای کدام چشم است.
  • OD: چشم راست
  • OS: چشم چپ
  • OU: هر دو چشم
  • SPH:Sphere (این را می توان قدرت، Power یا PWR نیز نامید)
  • BS: منحنی پایه (معمولا عددی بین 8 تا 10)
  • DIA: قطر (معمولا عددی بین 13 تا 15)
  • مارک یا برند: نوع لنز چشمی را مشخص می کند.

 

نمادهای نسخه لنز چشمی

یادداشت های توصیفی در مورد نسخه لنزهای چشمی:

  • نسخه لنز چشمی با نسخه عینک، یکسان نیست. نسخه لنز چشمی شما علاوه بر قدرت لنز، حاوی چندین مورد دیگر از اطلاعات مربوط به اندازه لنز است.
  • حتی قدرت لنزها نیز به طور کلی مانند نسخه عینک، نیست. این، به دلیل این است که:
  • لنزهای چشمی روی سطح چشم شما قرار می گیرند، در حالی که عینک های شما حدود 12 میلی متر در جلوی چشم شما قرار می گیرند.
  • لنز نرم، آستیگماتیسم را اصلاح نمی کند اما چشم پزشک شما معمولا سعی می کند با تغییر قدرت لنز، تا حدی آن را اصلاح کند.
  • نسخه شما همچنین دارای تاریخ انقضا خواهد بود. این به طور معمول از یک سال از تاریخ استفاده از لنز شما است.
  • مقادیر BC از حدود 8.0 تا 10.0 است. پزشک، لنز را متناسب با عدسی با انحنای مناسب چشم شما تعیین می کند. اکثر لنزها دارای مقادیر مختلف BC هستند. اگر نسخه شما حاوی مقدار BC نیست، احتمالا به این دلیل است که مارک لنز شما فقط یک منحنی پایه دارد.
  • مقدار BC کمی شبیه اندازه لباس است، فقط به این دلیل که BC شما در یک مارک تجاری 6 است، به این معنی نیست که در مارک دیگری نیز همان خواهد بود.
  • اگرچه معمول نیست اما گاهی اوقات می توانید برای یک چشم یک نسخه منظم و برای چشم دیگر خود یک نسخه توریک یا دو کانونی داشته باشید. در این حالت شما نه تنها پارامترهای مختلفی برای هر چشم دارید، بلکه معمولا مارک و نوع دیگری از لنزها را نیز در اختیار خواهید داشت.
  • لنز نرم کروی آستیگماتیسم را اصلاح نمی کند. برای کسی که از لنزهای نرم استفاده می کند، در صورت وجود حداقل 0.75D تصحیح آستیگماتیک، به لنز نرم توریک نیاز است.

سخن آخر:

شما برای دریافت و خرید لنزهای چشمی خود، به نسخه نیاز دارید.

یک نسخه مکتوب معمولا شامل مشخصات زیر است: منحنی پایه ، قطر ، قدرت و سپس در صورت داشتن آستیگماتیسم، ارقام اضافی برای سیلندر و محور و ارقام اضافی و غالب برای اصلاح پیرچشمی.

برخلاف عینکی که حدود 12 میلی متر از چشمان شما فاصله دارد، لنزهای چشمی روی چشمان شما قرار می گیرند و این باعث می شود که این دو نسخه بسیار با هم تفاوت داشته باشند.

منحنی پایه تعیین می کند که چه نوع لنزی برای برآوردن منحنی چشم شما مورد نیاز باشد. قطر لنز چشمی نیز بر حسب میلی متر نوشته شده و اندازه ایی را که به بهترین وجه متناسب با چشم شما باشد، تعیین می کند. سیلندر همیشه یک عدد منفی است که در اندازه های 0.25 افزایش پیدا می کند.

نسخه لنز چشمی با نسخه عینک، یکسان نیست. نسخه لنز چشمی شما علاوه بر قدرت لنز، حاوی چندین مورد دیگر از اطلاعات مربوط به اندازه لنز است.

لنز نرم، آستیگماتیسم را اصلاح نمی کند اما چشم پزشک شما معمولا سعی می کند با تغییر قدرت لنز، تا حدی آن را اصلاح کند. مقادیر BC از حدود 8.0 تا 10.0 است. پزشک، لنز را متناسب با عدسی با انحنای مناسب چشم شما تعیین می کند.

اگرچه معمول نیست اما گاهی اوقات می توانید برای یک چشم یک نسخه منظم و برای چشم دیگر خود یک نسخه توریک یا دو کانونی داشته باشید.

یکی از مکان های معتبر برای خرید لنزهای چشمی، لنز مارکت است. مجموعه لنزمارکت مرجع تخصصی ارائه دهنده لنزهای تماسی : لنز طبی, لنز رنگی و لنزهای طبی رنگی می باشد.

منابع:

https://www.visiondirect.co.uk/eye-care-centre/understanding-your-contact-lens-prescription

https://www.samsclubcontacts.com/prescription-help

https://www.aclens.com/prescription-help

https://www.contactsdirect.com/understanding-your-contact-lens-prescription[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *