بر خلاف عینک، لنزهای تماسی مستقیما روی چشم شما قرار دارند تا به شما کمک کنند وضوح بیشتری را مشاهده کنید. این لنزها می توانند نرم یا سخت باشند. لنزهای تماسی نرم محبوب ترین نوع لنزها هستند زیرا استفاده از آن ها راحت تر از لنزهای سخت است.

بخشی از مراقبت مناسب از لنزهای تماسی، استفاده از محلول لنز توصیه شده توسط چشم پزشک است. در ادامه این مقاله از لنز مارکت به این موضوع می پردازیم که آیا نگهداری از لنز بدون محلول امکان پذیر است یا خیر.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

محلول لنز از چه چیزی ساخته شده است؟

  • مواد ضد عفونی کننده:

    یکی از وظایف اولیه محلول های لنزهای تماسی، ضدعفونی کردن لنزها است. ضدعفونی کننده موجود در محلول، میکروب ها، باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروارگانیسم هایی را که می توانند باعث عفونت شوند، حذف می کند. متداول ترین مواد موجود در محلول لنزهای تماسی با اثر ضدعفونی کننده شامل پراکسید هیدروژن، اسید بوریک و اسید اسکوربیک است.

  • مواد نگهدارنده:

    مانند مواد غذایی، مواد نگهدارنده در محلول لنزها آن ها را تازه و موثرتر نگه می دارد. آن ها باعث می شوند محلول لنز تماسی شما بیشتر دوام بیاورد.

  • سورفاکتانت (مواد فعال در سطح):

    محلول های لنز تماسی نیز به عنوان سورفاکتانت عمل می کنند. اگر در منطقه ایی زندگی می کنید که گرد و غبار زیادی وجود دارد، بیشتر به محلول لنزهای تماسی با افزودنی موثر سورفاکتانت نیاز خواهید داشت. این ماده، سطح لنزهای شما را تمیز می کند. از آنجایی که این ماده ساینده ملایمی است، بدون از بین بردن سطح لنزها به حذف رسوبات کمک می کند. پاک کننده های آنزیمی به حل هرگونه پروتئین و بافت باقی مانده در سطح لنزهای تماسی که می تواند باعث انواع مختلف بیماری های چشمی شود، کمک می کند.

  • ماده مرطوب کننده:

    لنزهای تماسی شما باید مرطوب شوند تا بتوانند نرم باقی بمانند. یک عامل مرطوب کننده موثر به تدریج در طول روز آزاد می شود. هنگامی که لنزهای شما مرطوب می شوند، چشم شما کمتر دچار فشار می شود. محلول لنزها باعث مرطوب کنندگی بیشتر لنزها خواهند شد.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نگهداری از لنز بدون محلول امکان پذیر است؟

رعایت بهداشت خوب و مناسب برای حفظ سلامت چشم ها و لنزهای تماسی در تمام شرایط، ضروری است. متاسفانه، اگر به محلول های مناسب مراقبت از لنزها دسترسی ندارید، آب به هیچ وجه این کار را انجام نمی دهد!

نگهداری لنزها در آب با آلودگی لنزها ارتباط دارد که می تواند باعث عفونت های جدی چشم شود. هرگز لنزهای خود را در محلول دیگری به جز محلول مناسب طراحی شده برای نوع لنزهایی که استفاده می کنید (نرم یا نفوذپذیر به گاز)، نگهداری نکنید. در این صورت، دور انداختن لنزها بهتر از عفونت چشم است.

لنزهای تماسی نباید در محلول دیگری به جز محلول لنز تماسی نگهداری شوند و هر بار که آن ها را بیرون می آورید، باید آن ها را تمیز کنید.

انواع محلول های لنز:

انواع محلول های لنز شامل موارد زیر است:

  • محلول های لنز چند منظوره:

    برای تمیز کردن و ضد عفونی لنزهای تماسی از محلول چند منظوره استفاده می شود. آن ها این کار را به سرعت انجام می دهند و مقرون به صرفه هستند و این باعث محبوبیت این محلول ها شده است. قبل از دست زدن به لنزها و تمیز کردن آن ها با محلول چند منظوره، مطمئن شوید که ابتدا دستان خود را می شویید. محلول های چند منظوره لنزهای تماسی انواع مختلفی دارد، بنابراین مطمئن شوید که محلول لنز مناسب لنز خود را انتخاب کنید.

  • محلول پراکسید هیدروژن:

    شما باید زمان بیشتری را صرف تمیز کردن لنزهای تماسی خود با محلول مبتنی بر پراکسید هیدروژن کنید. این یک محلول فاقد مواد نگهدارنده است و برای افرادی که به مواد شیمیایی حساس یا حساسیت دارند، ایده آل است. محلول های لنز تماسی پراکسید هیدروژن معمولا قیمت بیشتری نسبت به محلول های چند منظوره دارند. این محلول برای ضدعفونی لنزها عالی است، اما می تواند باعث سوزش چشم های شما شود. پس از ضدعفونی کردن لنزهای خود، باید این محلول را خنثی کنید.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • پاک کننده های روزانه و پاک کننده های پروتئینی آنزیمی:

    پاک کننده های روزانه فقط برای تمیز کردن لنزها و ضدعفونی نکردن آن ها نیست. پاک کننده ها، لکه های لنز شما را نرم کرده و از بین می برند. به سادگی چند قطره را در کف دست خود بریزید و لنزها را به آرامی ماساژ دهید تا زمانی که دستورالعمل اشاره کرده است. اما هنوز باید از محلول چند منظوره برای شستشوی پاک کننده، ضد عفونی و نگهداری لنزهای خود استفاده کنید. علاوه بر این، پاک کننده های پروتئینی آنزیمی، رسوباتی را که به مرور زمان در لنزهای شما ایجاد می شود، از بین می برند. این پاک کننده ها ممکن است به صورت مایع یا قرص وجود داشته باشند و بسته به محصول، به صورت هفتگی یا روزانه استفاده شوند. قبل از استفاده از پاک کننده های پروتئینی آنزیمی، حتما با ارائه دهنده مراقبت از چشم خود مشورت کنید.

  • سیستم های مراقبت از لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز:

    لنزهای تماسی سخت نفوذپذیر به سیستم های مراقبت متفاوتی نسبت به لنزهای نرم نیاز دارند. آن ها معمولا برای خیساندن، تمیز کردن و ضدعفونی کردن نیاز به محلول های مختلف دارند. افرادی که از لنزهای سخت استفاده می کنند، باید درباره سیستم مراقبت ایده آل برای لنز های خود با چشم پزشک خود مشورت کنند. از محلول هایی که برای لنزهای نفوذپذیر سخت استفاده می شود، برای لنزهای تماسی نرم استفاده نکنید.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نگهداری از لنز بدون محلول 2نکات بیشتر برای مراقبت از لنزها:

در زیر به نکات بیشتر برای مراقبت از لنزها می پردازیم:

  • همیشه توصیه های پزشک چشم خود را دنبال کنید:

    از برنامه توصیه شده چشم پزشک برای استفاده و دور انداختن لنزها پیروی کنید. با گذشت زمان، لنزهای تماسی می توانند تار شوند و قرنیه شما نیز می تواند تغییر شکل دهد و انجام معاینات منظم چشم ضروری است. بررسی های معمول چشم به شما اطمینان می دهد که لنزهای شما به درستی با شما مطابقت دارند و شما نسخه مناسب را دارید. هنگام ضدعفونی، تمیز کردن و نگهداری لنزها، همیشه به دستورات متخصص چشم و سازنده لنزهای تماسی پایبند باشید. اگر از لنزهای خود برای مدت طولانی استفاده نکرده اید و آن را در قاب قرار داده اید، دستورالعمل ها را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا باید قبل از استفاده مجدد آن ها را ضد عفونی کنید یا خیر. هرگز هنگام دوش گرفتن، شنا، استفاده از وان آب گرم یا رفتن به جایی در نزدیکی آب، از لنزهای تماسی خود استفاده نکنید. باکتری ها و میکروارگانیسم های عفونی در آب وجود دارند که می توانند وارد لنزها و چشم های شما شوند.

  • لنزهای تماسی خود را به درستی تمیز کنید:

    قبل از لمس لنزهای خود، دستان خود را کاملا بشویید و با یک پارچه بدون پرز خشک کنید. صرف نظر از نوع محلول لنز تماسی که استفاده می کنید، همیشه از روش تمیز کردن “مالش و آبکشی” استفاده کنید. لنزها را با انگشتان تمیز مالیده و قبل از خیساندن، آن ها را با محلول توصیه شده توسط چشم پزشک بشویید. هرگز از بزاق دهان برای مرطوب کردن لنزهای تماسی خود استفاده نکنید زیرا استریل نیست. همچنین، لنزهای خود را در آب یا محلول نمکی خانگی شستشو ندهید. استفاده از محلول نمکی یا قطره های مرطوب کننده برای ضدعفونی کردن لنزها مناسب نیست زیرا ضد عفونی کننده نیستند. هر بار که لنزهای خود را تمیز و ضد عفونی می کنید، باید از محلول تازه استفاده کنید. محلول لنز تماسی خود را در ظرف دیگری نریزید زیرا دیگر استریل نخواهد بود. نوک بطری محلول نباید سطوح دیگری را لمس کند. اطمینان حاصل کنید که در صورت عدم استفاده، درب بطری را محکم ببندید.

  • محفظه نگهداری لنز تماسی خود را فراموش نکنید:

    محفظه نگهداری لنزهای تماسی خود را همیشه تمیز نگه دارید. به طور مرتب آن را با محلول استریل لنزهای تماسی تمیز کنید و برای این کار هرگز از آب لوله کشی استفاده نکنید. محفظه نگهداری خالی را باز بگذارید و بگذارید در معرض هوا خشک شود. متخصصان توصیه می کنند آن را به مدت سه ماه و در صورت آسیب دیدگی بلافاصله تعویض کنید.

سخن آخر:

بخشی از مراقبت مناسب از لنزهای تماسی، استفاده از محلول لنز توصیه شده توسط چشم پزشک است.

محلول لنز از مواد زیر ساخته شده است: مواد ضد عفونی کننده، مواد نگهدارنده، سورفاکتانت (مواد فعال در سطح) و ماده مرطوب کننده.

لنزهای تماسی نباید در محلول دیگری به جز محلول لنز تماسی نگهداری شوند و هر بار که آن ها را بیرون می آورید، باید آن ها را تمیز کنید. می توان گفت که نگهداری لنز بدون محلول لنز، امکان پذیر نیست.

انواع محلول های لنز شامل موارد زیر است: محلول های لنز چند منظوره، محلول پراکسید هیدروژن، پاک کننده های روزانه و پاک کننده های پروتئینی آنزیمی و سیستم های مراقبت از لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز. از محلول هایی که برای لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز استفاده می شود، برای لنزهای تماسی نرم استفاده نکنید

نکات بیشتر برای مراقبت از لنزها شامل موارد زیر است: همیشه توصیه های پزشک چشم خود را دنبال کنید، لنزهای تماسی خود را به درستی تمیز کنید و محفظه نگهداری لنز تماسی خود را فراموش نکنید.

برای خرید محلول لنزها می توانید به سایت لنز مارکت مراجعه کنید. لنزمارکت یکی از معتبرترین و تخصصی ترین فروشگاه های اینترنتی در زمینه محصولات مرتبط با بینایی است.

منابع:

https://www.specsavers.co.nz/help-and-faqs/if-i-am-stuck-somewhere-overnight-without-my-lens-solutions-what-can-i-do-to-store-my

https://www.downtowneyes.com/blog/eye-care/what-you-need-to-know-about-contact-lens-solution/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *