تقریبا 18 درصد از زنان و 6 درصد از مردان از بیماری میگرن رنج می برند. این بدان معنی است که افراد بیشتری نسبت به آسم و دیابت، به میگرن مبتلا خواهند شد. میگرن چشمی و میگرن بینایی دو نوع از انواع میگرن هستند که حتی می توانند باعث سردرد نیز بشوند.

در ادامه این مقاله از لنز مارکت به علل میگرن های چشمی و بینایی اشاره خواهیم کرد.

میگرن چشمی چیست؟

میگرن چشمی، یک بیماری نادر است که با از دست دادن موقتی بینایی و یا حتی کوری موقت در یک چشم مشخص می شود. میگرن چشمی در اثر کاهش جریان خون یا اسپاسم عروق خونی در شبکیه چشم یا پشت چشم ایجاد می شود.

در میگرن چشمی، بینایی چشم آسیب دیده معمولا در عرض یک ساعت به حالت عادی برمی گردد. میگرن چشمی می تواند بدون درد باشد یا همراه با (یا به دنبال آن) سردرد میگرنی ایجاد شود. به میگرن چشمی، میگرن شبکیه نیز گفته می شود.

متاسفانه، “میگرن چشمی” اغلب برای توصیف یک بیماری بسیار شایع و بی ضرر، به نام میگرن بینایی یا هاله میگرن نیز استفاده می شود.

میگرن های بینایی نیز باعث اختلالات موقتی بینایی می شوند. اما مشکلات بینایی ناشی از میگرن بینایی، هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهد، نه فقط یک چشم و معمولا تا حدودی کوتاه تر است و معمولا 20 دقیقه طول می کشد.

حال، بیایید نگاهی دقیق تر به میگرن چشمی (میگرن شبکیه) و میگرن بینایی (هاله میگرن) بیندازیم.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علائم میگرن چشمی و میگرن بینایی:

علائم میگرن چشمی به طور کلی شامل یک نقطه کور کوچک (اسکوتوم) است که بر بینایی مرکزی چشم شما تاثیر می گذارد. این نقطه کور بزرگتر می شود و رانندگی ایمن یا مطالعه با چشم آسیب دیده را برای شما غیرممکن می کند.

در برخی موارد، کل میدان بینایی یک چشم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. به طور کلی، این رخداد کمتر از یک ساعت طول می کشد.

علائم میگرن بینایی می تواند متفاوت باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نقطه کور چشمک زن در مرکز یا نزدیک مرکز میدان دید شما
  • یک حلقه موج دار یا زیگزاگ از نور رنگی که یک نقطه کور مرکزی را احاطه کرده است
  • یک نقطه کور که به آرامی در میدان دید شما حرکت می کند

علائم میگرن بینایی معمولا روی هر دو چشم تاثیر می گذارد و کمتر از 30 دقیقه طول می کشد. سردرد میگرنی ممکن است اندکی پس از کاهش علائم میگرن بینایی رخ دهد یا ممکن است سردردی ایجاد نشود.

اگر نقطه کور یا اختلال بینایی دیگری دارید و مطمئن نیستید که میگرن چشمی (میگرن شبکیه) یا میگرن بینایی (میگرن همراه با هاله) باشد، هربار یک چشم خود را بپوشانید. اگر اختلال بینایی فقط روی یک چشم تاثیر می گذارد، احتمالا میگرن چشمی است. اگر هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهد، احتمالا میگرن بینایی است.

میگرن های بینایی اغلب به طور ناگهانی ظاهر می شوند و ممکن است احساس نگاه از پنجره ترک خورده را ایجاد کنند. هاله میگرنی بینایی معمولا در میدان دید شما حرکت می کند و ظرف 30 دقیقه ناپدید می شود.

اما ریسک نکنید. اگر به طور ناگهانی دچار هرگونه نقطه کور در بینایی خود شدید، فورا با چشم پزشک خود مشورت کنید. فقط یک چشم پزشک می تواند تشخیص دهد که مشکلات موقتی بینایی بی ضرر هستند یا نشان دهنده علائم جدی مانند جدا شدن شبکیه یا سکته مغزی هستند.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علل ایجاد میگرن چشمی و بینایی چیست؟

تعیین علت دقیق میگرن چشمی دشوار است. اما اعتقاد بر این است که آن ها برای موارد مشابهی ایجاد می شوند که باعث سردرد میگرنی می شود.

سردردهای میگرنی دارای پایه ژنتیکی هستند و برخی مطالعات می گویند تا 70 درصد از افرادی که از این اختلال رنج می برند، دارای سابقه خانوادگی میگرن هستند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، میگرن در اثر فعال شدن مکانیسم در اعماق مغز ایجاد می شود که منجر به ترشح مواد التهابی تولید کننده درد در اطراف اعصاب و رگ های خونی سر می شود.

مطالعات نشان داده است که جریان خون به مغز در طول میگرن چشمی (میگرن شبکیه) و هاله میگرن (میگرن بینایی) تغییر می کند. اما اینکه چرا این اتفاق می افتد، دقیقا مشخص نیست.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

محرک های رایج میگرن که می توانند باعث حمله میگرنی در فرد شوند (هم میگرن چشمی و هم میگرن بینایی) عبارتند از:

  • برخی غذاها مانند پنیر مانده و گوشت دودی
  • نوشیدنی های کافئین دار
  • شکلات
  • MSG (مونو سدیم گلوتامات) و سایر افزودنی های غذایی فرآوری شده
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • دود سیگار
  • عطر
  • چراغ های روشن یا سوسو زدن
  • استرس و کمبود خواب نیز می تواند باعث ایجاد میگرن چشمی یا میگرن بینایی شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تشخیص میگرن های چشمی و بینایی:

پزشک از شما در مورد علائم سوال می کند و چشم های شما را معاینه می کند. آن ها سعی می کنند شرایط دیگری را که می تواند باعث مشکلات مشابه شود، رد کنند، از جمله:

  • آموروز فوگاکس: کوری موقت به دلیل عدم جریان خون در چشم. این می تواند به دلیل انسداد شریانی باشد که به چشم منتهی می شود.
  • اسپاسم در شاهرگ که خون را به شبکیه می رساند
  • آرتریت سلول های غول پیکر، مشکلی که باعث التهاب در رگ های خونی می شود. این می تواند منجر به مشکلات بینایی و نابینایی شود.
  • سایر مشکلات عروق خونی مربوط به بیماری های خود ایمنی
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • شرایطی که از لخته شدن خون شما جلوگیری می کند، مانند بیماری سلول داسی شکل و پلی سیتمی ورا
  • سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA)

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

درمان میگرن چشمی و بینایی:

مشکل بینایی میگرن چشمی معمولا کمتر از 60 دقیقه طول می کشد، بنابراین اکثر مردم نیازی به درمان ندارند. بهتر است کار خود را متوقف کرده و به چشم های خود استراحت دهید تا بینایی شما به حالت عادی برگردد. اگر سردرد دارید، از مسکن هایی که پزشک توصیه می کند، استفاده کنید.

اگر فقط در یک چشم خود بینایی دارید، ممکن است به دلیل یک بیماری جدی باشد که مربوط به میگرن نیست. بنابراین بلافاصله باید از پزشک خود کمک بگیرید.

تحقیقات کمی در مورد بهترین راه درمان یا پیشگیری از میگرن چشمی انجام شده است. پزشک شما ممکن است یک یا چندین دارو را توصیه کند، از جمله:

  • داروهایی که صرع را درمان می کنند، مانند والپروئیک اسید یا توپیرامات
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین یا ونلافاکسین
  • داروهای فشار خون شامل مسدود کننده های بتا مانند متوپرولول یا پروپرانولول و مسدود کننده های کانال کلسیم مانند نیکاردیپین و وراپامیل
  • مهار کننده های CGRP، از جمله اپتینزوماب، ارنوماب، فرمنزوماب، گالکانزوماب

دستگاهی به نام sTMS mini ممکن است گزینه دیگری برای درمان باشد. شما در اولین نشانه سردرد، آن را در پشت سر خود نگه می دارید و این یک نبض مغناطیسی می دهد که بخشی از مغز را تحریک می کند. Nerivio هم یک دستگاه تنظیم عصبی الکتریکی از راه دور بی سیم است که در ابتدای سردرد میگرنی آن را روی بازوی خود قرار می دهید.

علاوه بر این ها، یک دستگاه محرک عصبی و غیر تهاجمی به نام gammaCore برای کاهش درد یا جلوگیری از میگرن نیز وجود دارد که تحریک الکتریکی خفیفی را به فیبرهای عصب می فرستد.

میگرن چشمی چیست؟ 2پیشگیری از میگرن چشمی:

اولین قدم برای پیشگیری از میگرن، اجتناب از عوامل محرک است. این ها اغلب عبارتند از:

  • استرس
  • سیگار کشیدن
  • فشار خون بالا
  • قرص های ضد بارداری هورمونی
  • ورزش
  • بیش از حد خم شدن
  • ارتفاع بالا
  • کم آبی بدن
  • قند خون پایین
  • گرمای بیش از حد

اگرچه محرک های رژیم غذایی، مانند کافئین، الکل و شیرین کننده های مصنوعی، می توانند باعث انواع دیگر میگرن شوند اما به نظر می رسد کمتر باعث ایجاد میگرن چشمی خواهند شد.

اگر درمان های دیگر موثر واقع نشد و شما چهار روز یا بیشتر در هفته دچار میگرن شدید، پزشک ممکن است داروهای پیشگیری کننده را برای شما پیشنهاد کند. برای کاهش شدت یا دفعات سردرد می توانید این داروها را به طور منظم مصرف کنید.

دستگاهی به نام سفالی نیز یک گزینه درمانی است. سفالی یک ابزار قابل حمل مانند سربند برای جلوگیری از میگرن است. شما یکبار در روز به مدت 20 دقیقه از آن استفاده می کنید. این دستگاه، تکانه های الکتریکی به پوست در پیشانی می دهد و یک عصب مرتبط با سردردهای میگرنی را تحریک می کند. وقتی دستگاه روشن است، احتمالا احساس سوزن سوزن شدن یا ماساژ را خواهید داشت.

سخن آخر:

میگرن چشمی، یک بیماری نادر است که با از دست دادن موقتی بینایی و یا حتی کوری موقت در یک چشم مشخص می شود.

علائم میگرن چشمی به طور کلی شامل یک نقطه کور کوچک است که بر بینایی مرکزی چشم شما تاثیر می گذارد. علائم میگرن بینایی می تواند متفاوت باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد: نقطه کور چشمک زن در مرکز یا نزدیک مرکز میدان دید، یک حلقه موج دار یا زیگزاگ از نور رنگی که یک نقطه کور مرکزی را احاطه کرده است و یک نقطه کور که به آرامی در میدان دید حرکت می کند.

تعیین علت دقیق میگرن چشمی دشوار است. اما اعتقاد بر این است که آن ها برای موارد مشابهی ایجاد می شوند که باعث سردرد میگرنی می شود.

مشکل بینایی میگرن چشمی معمولا کمتر از 60 دقیقه طول می کشد، بنابراین اکثر مردم نیازی به درمان ندارند. بهتر است کار خود را متوقف کرده و به چشم های خود استراحت دهید.

منابع:

https://www.allaboutvision.com/conditions/ocular-migraine.htm

https://www.webmd.com/migraines-headaches/ocular-migraine-basics

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *