چشم ها تنها عضوی در بدن هستند که از طریق آن ها می توانیم رگ های خونی، شبکیه و عصب بینایی را که بخشی از سیستم عصبی مرکزی ما را تشکیل می دهند، ببینیم. به همین دلیل چشم ها اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت ما ارائه می دهند.

در مقاله زیر به این موضوع می پردازیم که چشم ها در مورد خطر ابتلا به کدام بیماری ها به ما هشدار می دهند.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

کدام بیماری ها از چشم افراد مشخص هستند؟

چشم ها تنها پنجره ایی برای روح شما نیستند، آن ها همچنین نمایی از سلامتی شما را نیز ارائه می دهند. تغییرات در چشم شما می تواند نشانه مشکلات بینایی، دیابت، استرس و حتی جدا شدن شبکیه باشد.

در زیر به بیماری هایی اشاره خواهیم کرد که چشم ها در مورد خطر ابتلا به آن ها به ما هشدار می دهند:

  • عفونت قرنیه:

    آیا از لنزهای تماسی استفاده می کنید؟ مراقب لکه های سفید روی قرنیه (لایه شفاف جلوی کره چشم) باشید. این مورد در بین افرادی که از لنزهای خود به درستی استفاده نمی کنند، بسیار رایج است و می تواند نشان دهنده عفونت قرنیه باشد.

  • استرس داشتن:

    استرس می تواند به طرق مختلف ظاهر شود که یکی از آن ها چروک دور چشم است. این مورد بیشتر آزاردهنده است تا نگران کننده اما این می تواند نشانه ایی باشد که شما نیاز به استراحت بیشتری دارید و باید سطح استرس خود را کمی بیشتر مدیریت کنید.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • اختلال ذهنی:

    رسیدن جریان خون سالم به مغز برای عملکرد آن بسیار مهم است. بیماری های سیستم گردش خون یا عروق می توانند منجر به اختلال ذهنی شوند. در تحقیقی که در مجله Neurology منتشر شد، محققان دریافتند از آنجا که عروق خونی مغز و چشم دارای ویژگی های مشابهی هستند، رگ های خونی ناسالم شبکیه می توانند برای رگ های خونی مغز به یک معنی تبدیل شوند و می توانند پیش بینی کننده اولیه اختلال ذهنی بیشتر در طول زمان شوند.

  • ممکن است دیابت داشته باشید:

    تاری دید معمولا به این معنی است که شما به عینک یا لنز احتیاج دارید اما باید چشم های خود را در هر شرایطی چک کنید. تاری دید نه تنها می تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی در خود چشم باشد (مانند آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا)، بلکه می تواند نشانه یک بیماری جدی تر مانند دیابت باشد. در واقع، یک مطالعه در اوت 2014 نشان داد که 73 درصد از بیماران دیابتی مورد آزمایش، تاری دید را گزارش کرده اند. حتی بدون مشکل در بینایی، چشم پزشک شما ممکن است بتواند دیابت را در طول معاینه چشم بر اساس بی نظمی در شبکیه تشخیص دهد.

  • کلسترول بالا:

    اگر متوجه حلقه سفید رنگی در اطراف کمان قرنیه خود شدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که برای معاینه به چشم پزشک و همچنین پزشک عمومی خود مراجعه کنید. در حالی که این تغییر رنگ معمولا نشانه پیری است اما می تواند نشان دهنده کلسترول بالا و تری گلیسیرید نیز باشد، که ممکن است به معنی افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی باشد.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • فشار خون بالا:

    علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی، فشار خون بالا بدون درمان نیز می تواند به رگ های خونی شبکیه شما آسیب برساند که به رتینوپاتی فشار خون بالا معروف است. شما نمی توانید اثرات آن را در آینه مشاهده کنید اما پزشک شما می تواند آسیب را در طول معاینه چشم شما تشخیص دهد.

  • بیماری تیروئید:

    پرکاری تیروئید یا تیروئید بیش از حد فعال می تواند متابولیسم شما را تسریع کرده و باعث ضربان نامنظم یا سریع قلب شود. یکی دیگر از علائم ممکن است برآمدگی چشم ها باشد که اغلب به دلیل بیماری گریوز ایجاد می شود، یک اختلال خود ایمنی که در آن تیروئید شما بیش از نیاز بدنف هورمون تولید می کند. بیماری تیروئید همچنین ممکن است باعث قرمزی، خشکی یا آبریزش چشم ها شود.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • آلرژی:

    اگر چشمان شما فوق العاده خشک است و پوست اطراف آن ها کمی فرسوده به نظر می رسد، ممکن است ناخودآگاه بیش از حد چشم های خود را بمالید. مالیدن زیاد چشم اغلب می تواند باعث شل شدن پلک و حتی افتادگی آن شود. اگر پلک چشم شما افتاده شود، نه تنها باعث ایجاد چین و چروک می شود، بلکه باعث افزایش قرار گرفتن چشم ها در معرض هوا می شود و می تواند باعث خشکی بیش از حد چشم نیز شود. یکی از شایع ترین عاملان خارش چشم، حساسیت های فصلی هستند.

  • سکته:

    بی حسی ناگهانی، گیجی و سردرد شدید برخی از علائم سکته مغزی است که سالانه افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما برخی علائم بدون هشدار ظاهر می شوند. تغییرات موقتی بینایی یا از دست دادن مداوم بینایی می تواند نشانه سکته مغزی پیش رونده یا سکته مغزی باشد. این تغییرات، مانند از دست دادن بینایی مرکزی معمولا ناگهانی و بدون درد هستند. در این حال بیمار باید سریعا توسط چشم پزشک یا در اورژانس مورد معاینه قرار گیرد، زیرا می تواند نشان دهنده افزایش خطر سکته مغزی باشد. در این مورد معمولا از دست دادن بینایی دائمی است اما با ارزیابی به موقع، می توان از یک وضعیت تهدید کننده زندگی جلوگیری کرد.

  • شبکیه چشم شما ممکن است در خطر باشد:

    آیا آن نقاط کوچک را می شناسید که گاهی در میدان دید شما حرکت می کنند؟ به آن ها شناور چشم می گویند و در حالی که نسبتا متداول هستند اما نباید آن ها را نیز کنار گذاشت. افزایش ناگهانی تعداد شناورهایی که می بینید می تواند نشانه پارگی یا جدا شدن شبکیه باشد.

  • شما به خواب بیشتری احتیاج دارید:

    اگر متوجه شدید که چشم های شما پف کرده و قرمز شده است، تصور نکنید که عفونت دارید. این فقط می تواند نشانه خستگی شما باشد. کم خوابی می تواند باعث تحریک و قرمزی چشم ها شود.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • بیش از حد در معرض آفتاب بوده اید:

    برخی از افراد یک لکه مایل به زرد یا برآمدگی روی سفیدی در کنار عنبیه خود می بینند که به آن پینگوکولا گفته می شود. درصد کمی از این ها، موارد پیش سرطانی هستند اما معمولا اینطور نیستند. این ها اغلب در افرادی مشاهده می شوند که زمان زیادی را در زیر نور آفتاب می گذرانند و شبیه پینه روی پوست هستند. اما یک مطالعه در دسامبر 2013 با بررسی اثرات ماوراء بنفش بر روی چشم دریافت که استفاده از لنزهای خاص ممکن است از شما در برابر آفتاب محافظت کند، بنابراین در صورت مشاهده لکه ها با چشم پزشک خود مشورت کنید.

  • کمبود ویتامین A:

    این ویتامین که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و محصولات حیوانی یافت می شود، رنگدانه هایی در شبکیه ایجاد می کند و برای بینایی خوب، به ویژه در نور کم، مهم است. خشکی چشم که می تواند باعث قرمزی، سوزش، حساسیت به نور و کوری در شب شود، می تواند نشانه ایی از ناکافی بودن ویتامین A باشد که علت اصلی نابینایی در دوران کودکی در سرتاسر جهان است.

  • ممکن است زردی داشته باشید:

    اگر سفیدی چشم های شما مانند کاغذهای قدیمی زرد شده است، نباید تعجب کرد زیرا این قطعا یک علامت هشدار دهنده است که چیزی در بدن شما اشتباه است. زردی، وضعیتی است که در صورت وجود بیلی روبین زیاد (یک ترکیب زرد رنگ که از تجزیه گلبول های قرمز ایجاد می شود) در خون شما ایجاد می شود. اگر کبد شما نتواند سلول ها را فیلتر کند، بیلی روبین تجمع پیدا می کند و می تواند باعث زرد شدن چشم ها و پوست شما شود. این در بزرگسالان بسیار نادر است (گاهی اوقات نوزادان با زردی متولد می شوند)، اما بیشتر اوقات به دلیل عفونت هایی مانند هپاتیت، بیماری کبدی ناشی از الکل یا چیزی است که مجاری صفراوی شما را مانند سنگ کیسه صفرا یا سرطان مسدود می کند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

  • شما زمان زیادی را صرف کار با کامپیوتر می کنید:

    تماشای زمان زیاد صفحه نمایش می تواند باعث خستگی و اشک چشم شما شود. اگرچه اشک ریختن نشانه خشکی چشم به نظر نمی رسد اما این پاسخ چشم است که سعی می کند خشکی بیش از حد خود را جبران کند. این در بین افرادی که بیشتر روز خود را صرف تماشای صفحه کامپیوتر یا صفحه تلویزیون می کنند، بسیار رایج است.

  • خستگی چشم ها:

    رگ های خونی شکسته ممکن است نگران کننده به نظر برسند اما در بیشتر موارد آن ها فقط نشان می دهند که چشمان شما بیش از حد کار می کنند. اگرچه وحشتناک به نظر می رسند اما بی ضرر هستند و نشان دهنده هیچ بیماری چشمی نیستند.

هشدار چشم در مورد بیماری ها 2سخن آخر:

چشم ها اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت ما ارائه می دهند. تغییرات در چشم شما می تواند نشانه مشکلات بینایی، دیابت، استرس و حتی جدا شدن شبکیه باشد.

در زیر به بیماری هایی اشاره خواهیم کرد که چشم ها در مورد خطر ابتلا به آن ها به ما هشدار می دهند: عفونت قرنیه، استرس داشتن، اختلال ذهنی، دیابت، کلسترول بالا، فشار خون بالا، بیماری تیروئید، آلرژی، سکته، در خطر بودن شبکیه چشم، احتیاج به خواب بیشتر، بیش از حد در معرض آفتاب بودن، کمبود ویتامین A، مبتلا به بیماری زردی، کار با کامپیوتر به مدت زمان زیاد و خستگی چشم ها.

علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی، فشار خون بالا بدون درمان نیز می تواند به رگ های خونی شبکیه شما آسیب برساند.

بهتر است در صورت دیدن هرگونه تغییری در چشم های خود، سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید.

منابع:

https://parade.com/1100043/sherylkraft/eye-health-warning-signs/

https://www.goodhousekeeping.com/health/g4280/what-eyes-say-about-your-health/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *