[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]ما در این مقاله می خواهیم به اهمیت ویتامین های چشم برای درمان آستیگماتیسم بپردازیم.

مبتلا بودن به آستیگماتیسم بسیار ترسناک به نظر می رسد اما امروزه این یک مسئله بسیار رایج است. آستیگماتیسم یکی از مشکلات شایع چشمی است.

درمان آستیگماتیسم، ویتامین های چشم را نیز شامل می شود. آنچه می خورید، تاثیر زیادی بر سلامت چشم و سلامت عمومی شما دارد. درست غذا خوردن، کلید اصلاح مشکلات جزئی بینایی است.

 

آستیگماتیسم[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]داشتن آستیگماتیسم به این معنی است که قرنیه شما به طور نامنظم شکل گرفته و باعث تاری دید می شود. از آنجا که شکل قرنیه آن چیزی نیست که قرار است باشد، نوری که به چشم وارد می شود توسط شبکیه به درستی دریافت نمی شود. این نقص باعث تاری دید می شود، هر چقدر هم که از جسم فاصله داشته باشید. آستیگماتیسم معمولا با سایر مشکلات بینایی، مانند نزدیک بینی یا دور بینی ظاهر می شود.

هیچ کس واقعا نمی داند چه چیزی باعث ایجاد شرایط آستیگماتیسم می شود. برخی شواهد نشان می دهد که آستیگماتیسم ممکن است ارثی باشد زیرا معمولا در هنگام تولد در یک فرد وجود دارد.

در مورد آستیگماتیسم بیشتر بدانیم:

بیشتر افراد مبتلا به آستیگماتیسم با آن متولد می شوند. آستیگماتیسم، یک شرایط طبیعی است. در موارد نادری، آستیگماتیسم می تواند ناشی از آسیب دیدگی چشم یا جراحی باشد. آستیگماتیسم از خمیدگی قرنیه به گونه ایی ناشی می شود که نور را تحریف می کند.

تقریبا همه افراد درجاتی از آستیگماتیسم را دارند زیرا دید آن ها کامل نیست. علائم آستگیماتیسم شامل تاری دید، سردرد، دو بینی و دید در شب ضعیف است. شایع ترین علامت آستیگماتیسم، تاری دید و یا دو بینی است.

کودکان اغلب علائم آستیگماتیسم را تشخیص نمی دهند زیرا آن ها واقعا نمی دانند که به بیماری چشمی مبتلا هستند. درمان اولیه آستیگماتیسم می تواند به طور قابل توجهی تحریف بینایی و سایر مشکلات مرتبط با آن را کاهش دهد.

چشم پزشکان با آزمایش های بینایی می توانند به سرعت و به آسانی آستیگماتیسم را تشخیص دهند. اگر یک پزشک، تاری دید بیمار را در همه فواصل تشخیص دهد، می داند که آن، آستیگماتیسم است. آزمایشاتی که برای اندازه گیری قرنیه برای لنزها انجام می شود نیز می تواند آستیگماتیسم را تشخیص دهد.

آستیگماتیسم اغلب با مشکلات بینایی دیگری نیز همراه است. تاری دید از نزدیک یا دور می تواند به معنی نزدیک بینی یا دور بینی باشد.

علل خارجی آستیگماتیسم:

آسیب یا جراحی که باعث ایجاد زخم در قرنیه می شود، می تواند دلیل بیماری آستیگماتیسم باشد. مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد ضربه تیز به چشم می تواند به عنوان آستیگماتیسم نامنظم یا آستیگماتیسم ناشی از ضربه شناخته شود.

بیماری قرنیه یکی دیگر از علل احتمالی اما کمتر شایع آستیگماتیسم است. انواع مختلفی از بیماری قرنیه وجود دارد اما یکی از مواردی که معمولا منجر به آستیگماتیسم می شود، قوز قرنیه است که از هر صد هزار نفر بین 50 تا 230 نفر به آن مبتلا می شوند. از هر 10 نفر نیز، یک نفر به طور ارثی دارای قوز قرنیه است.

با کراتوکونوس، قرنیه نازک شده و شروع به برآمدگی می کند. شکل نامنظم قرنیه منجر به تاری دید آستیگماتیک می شود و می تواند به طور متفاوتی روی هر چشم، تاثیر بگذارد. در بیشتر موارد، قوز قرنیه از دوران بلوغ شروع می شود و با گذشت زمان پیشرفت می کند. علائم با تاری خفیف و تحریف دید و همچنین حساسیت به نور و قرمزی چشم یا تورم شروع می شود.

هرچه پیرتر می شوید، درجه آستیگماتیسم شما می تواند با گذشت زمان تغییر کند، ممکن است بهتر شود و یا حتی ممکن است بدتر شود. این به چشمان فرد، میراث ژنتیکی و میزان مراقبت از چشم و حفظ بینایی بستگی دارد.

اهمیت ویتامین های چشم برای درمان آستیگماتیسم:

آیا می دانید بدون استفاده از لنز یا عینک می توانید بینایی خود را بهبود بخشیده و واضح تر ببینید؟ چگونه؟ به سادگی با مصرف ویتامین ها، تغذیه مناسب و انجام برخی از تمرینات چشمی!

در زیر به برخی از ویتامین های مهم چشم می پردازیم که به کنترل استیگماتیسم کمک می کنند:

  • ویتامین A: ویتامین A برای سلامتی چشم بسیار عالی است. منابع طبیعی ویتامین A شامل سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم پیچ، همچنین هویج، سیب زمینی شیرین و کدو زمستانی است. گنجاندن این سبزیجات در رژیم غذایی منظم شما اطمینان حاصل می کند که تمام ویتامین های مورد نیاز برای بینایی خوب را دریافت می کنید. اگر طعم اسفناج و کلم پیچ را دوست ندارید، آن ها را به اسموتی های خود اضافه کنید! اضافه کردن هویج به همراه سبزیجات دیگر مانند کلم و گوجه فرنگی، یک انتخاب عالی برای سوپ است. اگر کمبود ویتامین هایی دارید که می توانند آستیگماتیسم را بهبود ببخشند، مانند ویتامین A، باید در برخی از وعده های اضافی سبزیجات ذکر شده را بخورید یا مصرف یک مکمل ویتامین را در نظر بگیرید. تا زمانی که مطمئن شوید وعده درست مصرف می کنید، مکمل ها می توانند گزینه های خوبی باشند! قبل از شروع مصرف مکمل ویتامین، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسب را مصرف می کنید.
  • ویتامین B: ویتامین B باعث دید خوب می شود. ماهی هایی مانند ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و گربه ماهی نیز منبع بسیار خوبی از ویتامین B هستند. تخم مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت گاو و گوشت بره منابع خوب ویتامین B هستند. گیاهخواران نیز می توانند منبع پروتئین خود را از طریق آووکادو و حبوبات به دست آورند.
  • ویتامینC : آیا رژیم غذایی شما شامل مرکبات کافی است؟ ویتامین C برای سلامت کلی شما ضروری است و همچنین باعث دید خوب می شود. در حالی که مکمل ها به راحتی در دسترس هستند، بهتر است از غذاهای طبیعی حاوی ویتامین C استفاده کنید. پرتقال، لیمو، سبزیجات برگ تیره، توت فرنگی و فلفل همه غنی از ویتامین C هستند.

اگر از غذاها و منابع طبیعی کافی استفاده نمی کنید، پزشک روش های دیگری را برای درمان آستیگماتیسم پیشنهاد می کند تا بعد از انجام آزمایش، بینایی تحریف شده شما را بازیابد.

 

آستیگماتیسممواد مغذی اضافی برای آستیگماتیسم:

چند ماده مغذی دیگر نیز وجود دارد که می تواند برای کسانی که آستیگماتیسم دارند، مفید باشد. در صورت مبتلا بودن به آستیگماتیسم برخی از بهترین مواد مغذی برای افزودن به رژیم غذایی شامل روی، منیزیم و کلسیم است.

با خوردن لوبیای لیما، صدف و مرغ می توانید مقدار زیادی روی دریافت کنید. منیزیم در دانه های کدو تنبل، سویا، لوبیای سیاه، دانه های آفتابگردان و ماهی هالیبوت وجود دارد. شما می توانید کلسیم را در محصولات لبنی مانند ماست، پنیر روستایی و شیر یا از منابع گیاهی مانند کلم بروکلی، اسفناج و نخود چشم سیاه پیدا کنید.

روش های تصحیح آستیگماتیسم:

در زیر به 2 روش تصحیح استگماتیسم می پردازیم:

  • عینک یا لنزهای چشمی:

متداول ترین روش برای درمان آستیگماتیسم، استفاده از لنزهای اصلاحی است. پزشک شما یک جفت لنز نرم ویژه به نام توریک برای شما تجویز می کند. این لنزهای چشمی به خم شدن بیشتر نور در جهت خاص کمک می کنند. در موارد شدیدتر، شما ممکن است به یک لنز چشمی سخت نفوذپذیر به گاز نیاز داشته باشید. درمان آستیگماتیسم همچنین شامل استفاده از عینک برای درمان مشکلات بینایی است.

  • اقدامات زود هنگام:

به یاد داشته باشید که هم کودکان و هم بزرگسالان مستعد ابتلا به آستیگماتیسم هستند و این مهم است که شما و فرزندتان برای معاینه چشم سالانه از مطب دکتر بازدید کنید تا شرایط بالقوه چشم خود را تعیین کنید. تاخیر در اصلاح آستیگماتیسم می تواند منجر به سردردهای مکرر، بی حالی و خستگی شود. آستیگماتیسم برای بچه ها می تواند مانع توانایی یادگیری آن ها در مدرسه شود. کودکانی که علاقه زیادی به انجام فعالیت های درسی ندارند، اگر بینایی ضعیفی داشته باشند ممکن است فرصت های خوب را از دست بدهند. از طرف دیگر بزرگسالان ممکن است نتوانند ساعت های طولانی جلوی صفحه نمایش تلویزیون یا کامپیوتر بنشینند.

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تا حدی با مشکلات بینایی روبرو هستید، این مهم است که بلافاصله به دنبال درمان باشید.

سخن آخر:

آستیگماتیسم یکی از مشکلات شایع چشمی است. آنچه می خورید، تاثیر زیادی بر سلامت چشم و سلامت عمومی شما دارد.

داشتن آستیگماتیسم به این معنی است که قرنیه شما به طور نامنظم شکل گرفته و باعث تاری دید می شود.

تقریبا همه افراد درجاتی از آستیگماتیسم را دارند زیرا دید آن ها کامل نیست. علائم آستگیماتیسم شامل تاری دید، سردرد، دو بینی و دید در شب ضعیف است. شایع ترین علامت آستیگماتیسم، تاری دید و یا دو بینی است.

آسیب یا جراحی که باعث ایجاد زخم در قرنیه می شود، می تواند دلیل بیماری آستیگماتیسم باشد. بیماری قرنیه یکی دیگر از علل احتمالی اما کمتر شایع آستیگماتیسم است.

ویتامین A، ویتامین B و ویتامین C ویتامین های مهم برای درمان آستیگماتیسم هستند. منابع طبیعی ویتامین A شامل سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم پیچ، همچنین هویج، سیب زمینی شیرین و کدو زمستانی است. ماهی هایی مانند ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و گربه ماهی نیز منبع بسیار خوبی از ویتامین B هستند، همچنین تخم مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت گاو و گوشت بره منابع خوب ویتامین B هستند. پرتقال، لیمو، سبزیجات برگ تیره، توت فرنگی و فلفل همه غنی از ویتامین C هستند. در صورت مبتلا بودن به آستیگماتیسم برخی از بهترین مواد مغذی برای افزودن به رژیم غذایی شامل روی، منیزیم و کلسیم است.

دو روش تصحیح استگماتیسم شامل عینک یا لنزهای چشمی و اقدامات زود هنگام است.

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تا حدی با مشکلات بینایی روبرو هستید، این مهم است که بلافاصله به دنبال درمان باشید.

منابع:

 

https://www.insightvisioncenter.com/eye-vitamins-for-astigmatism-correction/

https://www.rebuildyourvision.com/blog/vision-conditions/astigmatism/best-eye-vitamins-for-astigmatism/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *