[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]قرنیه، بخش جدایی ناپذیر چشم است. قرنیه به عنوان بیرونی ترین لایه چشم عمل می کند و ورود نور به چشم را کنترل و متمرکز می کند. بیماری هایی هستند که نیازمند پیوند قرنیه هستند. ما در این مقاله می خواهیم ببینیم جراحی پیوند قرنیه چه مضراتی دارد.[/vc_column_text]

[vc_column_text text_larger=”no”]

جراحی پیوند قرنیه چیست:

بیماری هایی هستند که در آن ها فرد به جراحی پیوند قرنیه احتیاج پیدا می کند. مانند: برخی از افراد از بیماری به نام کراتوکونوس رنج می برند، این شرایطی است که باعث ضعیف شدن قرنیه، نازک شدن و تغییر شکل آن می شود و در نتیجه منجر به ایجاد انحراف در دید می شود. حتی اگر علت دقیق این بیماری ناشناخته باشد، ممکن است در نتیجه شرایط پزشکی مانند آسم و اگزما یا به دلیل اختلال ژنتیکی ایجاد شده باشد. همچنین دیستروفی فوکس قرنیه، وضعیتی است که به دلیل کهولت سن رخ می دهد، جایی که عملکرد سلول های پوشاننده قرنیه داخلی شروع به خراب شدن می کند و در نتیجه دید کاهش پیدا می کند و در برخی موارد نیز آسیب به قرنیه (سوراخ شدن قرنیه)، می تواند آسیب یا عفونت شدید به همراه داشته باشد.

هدف از جراحی پیوند قرنیه، جایگزینی قرنیه آسیب دیده بیمار با یک بافت قرنیه اهدایی سالم (پیوند) است. این قرنیه اهدا کننده از چشم سالم شخصی که فوت کرده است، گرفته می شود. جراحی پیوند قرنیه یک روش درمان سرپایی است و نیازی به اقامت شبانه در بیمارستان ندارد.

جراحی پیوند قرنیه می تواند تاری دید بیمار را از بین ببرد و اختلالات مختلف چشم یا آسیب هایی مانند نابینایی، تورم و زخم را درمان کند. همچنین پیوند قرنیه بیماری هایی مانند نازک شدن قرنیه، قوز قرنیه و زخم قرنیه را درمان می کند.

کراتوپلاستی نام دیگر جراحی پیوند قرنیه است.

تحت شرایط های زیر می توان جراحی پیوند قرنیه انجام داد:

  • نارسایی قرنیه بعد از جراحی های دیگر چشم مانند جراحی آب مروارید
  • قوز قرنیه، انحنای شیب دار قرنیه
  • نارسایی ارثی قرنیه، مانند دیستروفی فوکس
  • زخم بعد از عفونت، به خصوص بعد از تبخال چشم
  • رد شدن اولین پیوند قرنیه
  • زخم پس از جراحات مانند سوختگی شیمیایی یا ضربه
  • افرادی که بینایی عملکردی، مانع توانایی آن ها در انجام فعالیت های روزمره می شود.
  • کسانی که بینایی آن ها با لنزهای چشمی خاص یا سایر اقدامات کم تهاجم قابل اصلاح نیست.

انواع مختلف جراحی پیوند قرنیه:

هدف جراحی پیوند قرنیه جایگزینی قسمت آسیب دیده قرنیه بیمار با یک بافت سالم است. پیوندها انواع مختلفی دارند که براساس ماهیت قرنیه بیمار و موقعیت قسمتی از قرنیه است که باید جایگزین شود.

  • DSEK: به پیوند قرنیه با ضخامت جزئی اشاره دارد که در آن مقدار کمی استروما (لایه ای از قرنیه) و داخلی ترین قسمت قرنیه به قرنیه معیوب پیوند می شود.
  • DALK (کراتوپلاستی عمیق لایه جلو): این امر فقط به پیوند لایه های بالایی و میانی قرنیه اشاره دارد و داخلی ترین لایه قرنیه بیمار دست نخورده باقی می ماند.
  • FEK (کراتوپلاستی فعال شده با لیزر): جدیدترین رویکرد جراحی پیوند قرنیه از لیزر فمتوسکند برای تولید برش هایی در قرنیه استفاده می کند که جراح را قادر می سازد تا دقت بیشتری را در آنچه برداشته شده اعمال کند، به طوری که بافت پیوندی کاملاً در قرنیه قرار می گیرد. این به دلیل دقت لیزر، آستیگماتیسم بعد از عمل را به طرز چشمگیری کاهش می دهد و محل زخم را تقویت می کند به طوری که در صورت آسیب دیدگی چشم پس از جراحی، مقاومت بیشتری به باز شدن ضربه دارد.

جراحی پیوند قرنیهمضرات جراحی پیوند قرنیه:

یکی از نگران کننده ترین عوارض پیوند قرنیه، رد عضو (قرنیه) است. رد کردن به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما، قرنیه اهدا شده را خارجی تشخیص می دهد و سعی در مقابله با پیوند دارد. از هر 7 بیمار، 1 نفر قرنیه پیوندی را رد می کند. فرد باید حداقل یک سال پس از جراحی، قطره چشمی مصرف کند تا خطر پس زدن را کاهش دهد. رد شدن قرنیه توسط بدتر شدن بینایی، قرمزی چشم و افزایش ناراحتی فرد، قابل تشخیص است.

خطر رد شدن قرنیه بر اساس روش جراحی استفاده شده و وضعیت چشم، متفاوت است. شرایطی مانند خشکی چشم، رشد رگ های خونی در قرنیه و عفونت چشم احتمال پس زدن قرنیه را افزایش می دهد. در بعضی از چشم ها، پیوند در معرض خطر زیادی قرار دارد که ممکن است، رد شود.

همچنین جراحی پیوند قرنیه به عنوان جراحی ترمیمی در مواردی که برای حفظ آناتومی و یکپارچگی قرنیه بیمار استفاده می شود، عمل می کند. آناتومی و یکپارچگی قرنیه به شکل گنبدی قرنیه بر روی مردمک اشاره دارد که برای شکستن نور افتاده بر روی آن و برخورد آن با عدسی ایده آل است اما گاهی اوقات، به دلیل برخی بیماری های ژنتیکی یا صدمات، شکل قرنیه می تواند غیر ایده آل باشد که مانع بینایی می شود.

جراحی پیوند قرنیه برای افرادی که از قبل چشم آسیب دیده دارند و ممکن است از طریق درمان بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند، نامناسب است. علاوه بر این، پیوند قرنیه نباید گزینه ایی برای افرادی باشد که مستعد ابتلا به آب مروارید هستند. یکی از عوارض جراحی پیوند قرنیه، آب مروارید است و احتمال آن بعد از پیوند قرنیه، افزایش می یابد.

سایر مضرات جراحی پیوند قرنیه عبارتند از:

  • عفونت در قرنیه یا داخل چشم
  • خونریزی: هنگام انجام جراحی در جلوی چشم، خونریزی می تواند در نیمه پشت چشم اتفاق بیفتد و منجر به از دست دادن بینایی شود.
  • گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم): بعضی اوقات بعد از جراحی پیوند قرنیه، فشار چشم بالاتر از حد طبیعی است. این ممکن است نیاز به استفاده از قطره چشم اضافی، قرص یا تزریق داشته باشد.
  • در بعضی از بیماران ممکن است در روزهای بعد از جراحی، کبودی در اطراف پلک چشم ایجاد شود. این نوع کبودی، خیلی زود برطرف می شود.
  • ممکن است در اثر جراحی پیوند قرنیه، چشم به عفونی به نام اندوفتالمیت دچار شود. درمان این نوع عفونت شامل عمل های بیشتر برای گرفتن نمونه و اجازه تزریق آنتی بیوتیک به چشم است. در صورت موثر بودن، درمان باید بسیار سریع باشد. 50 درصد موارد اندوفتالمیت، علی رغم درمان، بینایی را بهبود نمی بخشند.
  • ترشح مایعات از قرنیه
  • ترشح مایعات از بین بخیه ها: گاهی اوقات، اگر ترشح به خودی خود متوقف نشود، بخیه اضافی یا جایگزین مورد نیاز است.
  • شبکیه جدا شده (بافت پشت چشم از چشم دور می شود)
  • مشکلات بینایی (وضوح بینایی) ناشی از منحنی نامنظم به شکل قرنیه
  • جدا شدن پیوند قرنیه (برای پیوند اندوتلیال که توسط حباب هوا در جای خود نگه داشته می شود)
  • عمل های یک چشم ممکن است باعث ایجاد التهاب در چشم دیگر شود. گرچه این، معمولاً قابل درمان است اما می تواند باعث از بین رفتن بینایی نیز بشود. این یک عارضه بسیار نادر پس از عمل جراحی چشم است و بیشتر، آسیب دیدگی چشم توصیف می شود.
  • در حین تزریق بی حسی موضعی برای جراحی چشم، امکان سوراخ شدن چشم توسط سوزن وجود دارد. این می تواند منجر به جدا شدن شبکیه، خونریزی یا از دست دادن بینایی شود. اقدامات بی حسی موضعی نیز می تواند باعث کبودی در پشت چشم شود. این می تواند جراحی را به تأخیر بیندازد یا به دلیل فشار بر عصب چشم، منجر به از دست دادن بینایی شود.

جراحی پیوند قرنیهسخن آخر:

قرنیه یکی از بخش های جدایی ناپذیر چشم است و مانند سایر اجزای چشم و بدن ممکن است دچار بیماری هایی شود.

برخی از بیماری های قرنیه مانند نازک شدن قرنیه، قوز قرنیه، زخم قرنیه، نارسایی قرنیه و …در بعضی موارد نیاز به جراحی پیوند قرنیه دارند.

در جراحی پیوند قرنیه، یک قرنیه اهدایی سالم، جایگزین قرنیه فرد می شود. هدف از جراحی پیوند قرنیه، جایگزینی قسمت آسیب دیده قرنیه بیمار با یک بافت سالم است.

جراحی پیوند قرنیه انواع مختلفی دارد، مانند: DSEK، DALK و FEK که براساس ماهیت قرنیه بیمار و موقعیت قسمتی از قرنیه که باید جایگزین شود، متفاوت هستند.

جراحی پیوند قرنیه مضراتی نیز دارد، از جمله: رد قرنیه (یعنی اینکه چشم بیمار، قرنیه اهدایی را رد کند)، تغییر شکل قرنیه، عفونت قرنیه، خونریزی، افزایش فشار داخل چشم، کبودی اطراف چشم، عفونت اندوفتالمیت، ترشح مایع از قرنیه، ترشح مایعات از بین بخیه ها، جدا شدن شبکیه، مشکلات بینایی، جدا شدن پیوند قرنیه، التهاب چشم دیگر، سوراخ شدن چشم و …

همچنین جراحی پیوند قرنیه برای افرادی که از قبل چشم آسیب دیده دارند و یا مستعد ابتلا به آب مروارید هستند، نیز مناسب نیست.

برای اینکه چشمان شما نیاز به پیوند قرنیه پیدا نکند و مجبور نباشید عوارض احتمالی آن را تجربه کنید، باید از چشمان خود به خوبی مراقبت کرده و اجازه ندهید سلامتی چشمانتان به خطر بیفتد. اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید، یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای حفظ سلامت چشمان خود در نظر داشته باشید، استفاده از لنزهای چشمی باکیفیت و تمیز کردن آن ها به طور مرتب است.

لنز مارکت

لنزهای چشمی چه طبی و چه غیر طبی باکیفیت باید از یک مکان مناسب خریداری شوند، یکی از معتبرترین مکان هایی که برای خرید لنزهای چشمی خود می توانید به آن ها اعتماد کنید، سایت لنز مارکت است.

لنزهای عرضه شده در سایت لنز مارکت دارای بهترین کیفیت ها بوده و در صورت نگهداری درست و تمیز کردن صحیح، هیچ مشکلی برای چشم شخص ایجاد نخواهند کرد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *