لنزهای تماسی مانند عینک وعمل لیزیک، قادرند دید دور ، نزدیک و آستیکماتیسم شما را اصلاح نمایند. لنزهای تماسی برای حدود صد سال در اختیار ما بوده اند. در مقاله زیر برای شما دوستان عزیز و گرامی در مورد مراحل انتخاب لنز و اینکه چگونه باید یک لنز انتخاب نمود را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه شوید.

در این مدت مزایای زیادی باعث استفاده از این لنزها شده اند. لنز طبی یا به اختصار لنز نوعی ذره بین است که به طور مستقیم بر روی سطح چشم قرار میگیرد.

این لنزها بعنوان وسایل پزشکی محسوب میشوند و میتواند برای تصحیح دید یا بعنوان لوازم آرایشی استفاده شود. مردم به دلایل مختلف از لنز طبی استفاده میکنند. تمایل به آرایش و زیبایی گرایی یکی از دلایل اصلی استفاده مردم از این لنزهاست.

معایب و مزایای انوع لنز

نیازمند استفاده مداوم برای عادت به آن، جابجایی آسان‌تر آن از مرکز چشم نسبت به انواع دیگر، نفوذ راحت‌تر براده به زیر لنز و نیاز به ویزیت پزشک برای بررسی وضعیت چشم. دید مناسب، راحتی در استفاده، درمان بیشتر مشکلات بینایی، راحتی در نگهداری و طول عمر مناسب. لنز سخت نفوذپذیر نسبت به گاز (RGP): ساخته شده از پلاستیک‌های قابل انعطاف که به اکسیژن امکان عبور می‌دهد.
تمامی مشکلات بینایی را اصلاح نمی‌کند، دقت دید کمتر زمان تطبیق کوتاه، و مناسب برای زندگی فعال.

لنز روزانه: از پلاستیک انعطاف‌پذیر ساخته شده است که به اکسیژن اجازه عبور می‌دهد. تمامی مشکلات بینایی را اصلاح نمی‌کند، نیازمند مراجعه منظم به پزشک است و افزایش ریسک مشکلات احتمالی که نیازمند بررسی منظم است. امکان استفاده به مدت 7 روز بدون برداشتن آن.

لنز با استفاده بلند مدت: امکان استفاده در طول شب وجود دارد و از نوع RGP و نرم است. تمامی مشکلات بینایی را اصلاح نمی‌کند قابل استفاده برای زمان طولانی تا 6 روز، عدم نیاز به تمیز کردن و ریسک اندک عفونت چشم.

لنز سالانه با امکان استفاده بلند مدت: از نوع لنز‌های نرم هستند. تمامی مشکلات بینایی را اصلاح نمی‌کند.ساده بودن ضد عفونی و تمیز کردن آن و مناسب برای سلامت چشم‌ها. لنز با دوره استفاده محدود: لنزهای نرمی که معمولاً باید هر دو هفته و یا هر ماه تعویض شوند.

چگونه لنز طبی انتخاب کنیم؟

لنزها بر حسب جنس لنز، فاصله زمانی که برای تعویض لنز لازم است و قابلیت خوابیدن با لنز در شب تقسیم بندی می شوند. در جدول زیر مقایسه کلی بین انواع لنزها انجام شده است. اگر می خواهید از لنز تماسی استفاده کنید باید به چشم پزشک مراجعه نمایید و این شامل استفاده از لنز تماسی رنگی حتی در موارد زیبایی هم می شود. چون لنزهای تماسی یک ابزار پزشکی هستند که باید بطور مناسب توسط یک متخصص چشم تجویز شوند. چشم پزشک چشمتان را معاینه کرده و مطمئن می شود برای استفاده از لنز تماسی مشکلی ندارید و سپس لنز را برای شما نسخه می کند.

نکاتی که در هنگام انتخاب لنز باید در نظر داشته باشیم

• حتما در هنگام خرید به سلامت بسته دقت کنید
• اگر قصد خرید آنلاین دارید، حتما از سایت های معتبر خرید کنید
• حتما از نسخه پزشکی جدیدد . مختص خود استفاده کنید

انتخاب لنز 12

مراحل انتخاب لنز بر اساس اولویت

براساس موارد زیر اولویت های خود را مشخص کنید و بعد با بررسی انواع لنزها، گزینه موردنظرتان را انتخاب کنید
• معمولا چقدر از لنز استفاده میکمید؟
• چقدر دقت بینایی برای شما مهم است؟
• آیا امکان نرقابت کافی از لنز خود را دارید؟
• آیا از بیماری یا مشکل دیگری رنج میبرید؟
• آیا میخواهید رنگ چسمانتان را تغییر دهید؟
• چقدر میخواهید هزینه کنید

استفاده از لنزها بسیار راحت است، اما اگر درست انتخاب نشوند ممکن است مشکلات زیادی ایجاد کنند. امروزه لنزها با ویژگیهای مختلفی در بازار وجود دارند و انتخاب از بین آنها غافلگیر کننده است. برای انتخاب لنز مناسب به گامهای زیر توجه کنید:

ارزیابی لنزهای نرم

تفاوت ویژگیهای لنزهای نرم را یاد بگیرید: انواع مختلفی از لنزهای نرم وجود دارد که با نیازهای شما مطابق باشد. به طور کلی لنزهای نرم راحت تر از لنزهای نفوذ پذیر به گاز تنظیم میشوند. همچنین این لنزها برای کدت زمان زیادی که استفاده میشود، راحت تر است.

لنزهای افزونه ای: این لنزها میتوانند در یک شب اسفاده شوند و آنها به طور مداوم و بدون برداشتن آنها برای یک هفته استفاده کرد.

لنزهای تعویضی مدت دار: این لنزها نباید برای یک شب استفاده شوند. این لنزها معمولا باید به طور منظم، دو هفته، چهار هفته یا دوازده یکبار تعویض شوند.

لنز های مبتنی بر سیلیکون: این لنزها با قابلیت تنفس بالا هستند و از انباشت رسوب جلوگیری می کنند. این می تواند یک لنز راحت تر با خطر تحریک کمتر ایجاد کند، به ویژه اگر از چشمان خشک رنج می برید.
لنزهای رنگی نرم: این لنزهای نرم با رنگی مختصر، رنگ آمیزی شده اند. این رنگ ممکن است کاربردی باشد (مثلا برای آسانتر پیدا کردن یک لنز گم شده) بدون تغییر رنگ چشم شما!، یا ممکن است لوازم آرایشی باشد، به شما یک رنگ چشم متفاوت از رنگ طبیعی خود بدهد.

مدت زمان لنز را مشخص کنید

اگرچه لنزهای نرم نسبت به بقیه لنزها ارجح هستند، اما طول عمر آنها نسبت به لنزهای نفوذپذیر به گاز کمتر است. با این حال گزینه هایی مثل این وجود دارد که چه میزان مدت شما میتوانید از یک لنز استفاده کنید تاقبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشد.
لنزهای روزانه‌ی یکبار مصرف: این گونه لنزها ممکن است به دلیل اینکه بعد از هر استفاده، دور انداخته می‌شوند، هزینه‌ی بالایی داشته باشند. با این حال تعویض روزانه‌ی لنز، می‌تواند احتمال عفونت چشم را به حداقل برساند.
لنزهای تعویضی ماهانه/هردوهفته یکبار: اینگونه لنزها نسبت به لنزهای یکبار مصرف اقتصادی‌تر هستند و همچنان خطر عفونت در آن‌ها کمتر است، چرا که هر چند هفته قابل تعویض هستند.

تعیین کنید که چه میزان محافظت از اشعه‌ی فرابنفش برای شما اهمیت دارد

بسیاری از مردم لنزهای تماسی را به این دلیل انتخاب می‌کنند که مثلا هنگام ورزش کردن، عینک دست و پاگیر آن‌ها نشود. اگر شما در فضای باز ورزش می‌کنید و یا مدت زمان زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانید، ممکن است به لنزهایی با محافظ اشعه‌ی فرابنفش نیاز داشته باشید.

اگر برای شما داشتن محافظ اشعه‌ی فرابنفش ضرورت دارد. باید در نظر داشته باشید که همه‌ی لنزهای تماسی نرم دارای این ویژگی نیستند. پس قبل از خرید لنز چشم با پزشک متخصص خود این نیاز را مطرح کنید.
به این نکته توجه کنید که تمامی چشم شما نیاز به محافظت در برابر اشعه‌های فرابنفش را دارد، این در حالی است که لنز تماسی تنها بخشی از آن را می‌پوشاند. پس اگر به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید خواهید بود، بهتر است که از عینک آفتابی مناسب نیز استفاده کنید.

معایب لنزهای نرم را بدانید

برای بسیاری از افراد استفاده از لنزهای نرم راحت از لنزهای سخت است و این لنزها بهتر به نیازهای آن‌ها پاسخ می‌دهند. با این حال باید دانست که لنزهای نرم به اندازه لنزهای سخت دید خوبی به شما نمی‌دهند. اما آنها معایبی هم دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. لنزهای نرم آلودگی‌ها را تا حدودی بیشتر از لنزهای سخت به خود جذب می‌کنند. اگر شما مرتبا در تماس با گردوغبار و و دود سیگار هستید، بهتر است قبل از خرید لنز چشم نرم با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

علاوه بر موارد مربوط به آلودگی هوا، لنزهای نرم ممکن است مواد محرک از جمله صابون و لوسیون را از دستان شما جذب کنند. شستن کامل دست‌ها قبل از تماس با لنز خطر جذب این مواد را کاهش می‌دهد، اما همچنان احتمال جذب اینگونه مواد وجود خواهد داشت. پس نیاز به مراقبت زیادی خواهد بود. به دلیل صافی و ماهیت متخلخل آن‌ها، این گونه لنزهای تماسی شکننده‌تر از لنزهای سخت خواهند بود. پس ممکن است به آسانی آسیب ببینند و یا ترک بردارند ( هرچند که خیلی سریع قابل تعویض هستند.)

2 توجه کردن به لنزهای گازی قابل نفوذ (RGP)

مزایای لنزهای RGP را بداتیم: این لنزها به دلایلی شهرت کمتری نسبت به لنزهای نرم دارند، اما حوزه هایی نیز وجود دارد که آنها را نسبت به لنزهای نرم برتری میدهد. لنز های RGP مزایای زیر را به اکثر استفاده کنندگان خودش میدهد:
دید چشمگیرتری نسبت به لنزهای نرم فراهم می کند
برای برخی از کاربران آستیگمات، وضوح بصری بهتر ایجاد میکند.
مناسب تر بودن و وضوح بهتر برای کاربران با کراتوکونوس (قرنیه مخروطی شکل)
برای افرادی که پس از عمل جراحی انکساری نیاز به لنز دارند، مناسب تر است.

برای انتخاب لنز مناسب معایب لنزهای RGP را بدانیم

هر چند این لنزها برای برخی از افراد با احتیاجات خاص مفیدتر است، اما وجوه دیگری نیز دارند. برخی از استفاده کنندگان این لنزها ممکن است از معایب زیر اطلاع دهند:
باید زمان بیشتری از آن استفاده کنند تا بتوانند با آنها حس راحت تری داشته باشند.

احتمالا باید به صورت منظمی از آنها استفاده کنند تا حس بهتری از استفاده از این نوع لنز داشته باشند. با توجه به اندازه کوچکتر لنزها، خطر بیشتری از لنزهای RGP در حین فعالیتهای بدنی وجود دارد.
احتمال بالارفتن خطر ناراحتی یا سایش قرنیه به دلیل افزایش احتمال بروز گرد و غبار / بقایای زیر لنزها وجود دارد. این لنزها نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتر نسبت به لنزهای نرم دارند؛ با این حال، طول عمر آنها بیشتر است که در طولانی مدت باعث صرفه جویی مالی میشود.

انتخاب لنز 22

چگونه انتخاب لنز را انجام دهیم

در ابتدا اگر شما گمان میکنید که نیاز به لنز دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید . چشمهای خود را مورد آزمایش قرار دهید. قبل از انتخاب لنزهای تماسی، و یا هر نوع عینک، مهم است که معاینه کامل در کنار متخصص مراقبت از چشم داشته باشید. تست چشم برای تعیین قدرت لنز خود و دریافت نسخه برای آن موورد نیاز است. همچنین جفت سازی لازم است تا اطمینان حاصل شود که لنزهای شما جفت شکل چشم شما هستند و می توانند به راحتی نیازهای شما را برآورده کنند. پس از دریافت لنزها، به احتمال زیاد به یک یا چند آزمون پیوسته نیاز خواهید داشت. این آزمونها معمولا یک هفته پس از گرفتن لنزهایتان، پس از آن یک ماه یا شش ماه پس از آن، و سپس به صورت سالانه خواهد بود.

درباره لنز مناسب برای خودتان بیندیشید. شرایط هر نوع لنز را بررسی کنید. هر چند تصمیم نهایی را پزشک میگیرد اما شرایط شما نیز قابل توجه است. اگر شما میتوانید لنزهایتان هر روز برداشته و دوباره بگذارید، احتمالا لنزهای نرم را انتخاب میکنید، اما اگر میخواهید لنزهایتان را آخر هفته تعویض کنید، باید لنزهای سخت را انتخاب کنید. این در حالی است که لنزهای نرم را می توان به راحتی در حالت نیمه وقت و یا تمام وقت استفاده کنید، اما لنزهای سخت باید به طور تمام وقت استفاده شوندتا چشمان شما با آنها احساس راحتی داشته باشند.

هر لنز طبی دید چشم شما را تصحیح می کند، به شما وضوح بیشتری نسبت به زمان نبود لنز میدهد؛ با این حال، لنزهای سخت نسبت به هر نوع لنز طبی دیگر دید بهتری به شما میدهد، این دید به ویژه برای کسانی که آستیگمات هستند، بهتر خواهد بود. اگر شما نیاز به دید دقیق و دقیق برای کار دارید، با یک متخصص چشم مراقب باشید که آیا یک لنز سخت ممکن است برای شما بهتر باشد. تست چشم آسان است؛ این نیز چیزی است که شما باید یک بار در سال داشته باشد. به طور کلی، شما میتوانید انتظار داشته باشید که دکتر شما برای سلامتی چشمان شما، اینکار را با چند سوال انجام دهد.

پس از اینکه شما نسخه لنز خود و همچنین لنز آزمایشی خود را گرفتید، آماده هستید که لنز خود را خریداری کنید. اما از کجا؟ آیا باید لنزها را آنلاین یا در دفتر چشم پزشک خریداری کنید؟ انتخاب با شماست. از آنجا که چشم پزشک شما نیازهای شما را می داند، آنها را در دفتر متخصص اپتومیست خود می توانید راحت تر تهیه کنید. با این حال شما می توانید از فروشگاه های آنلاین نیز خرید کنید.

مراقبت از لنزها

همیشه دستان خود را تمیز بشویید

در طول روز همه ما به وسایل گوناگونی دست می‌زنیم و میکروب‌های فراوانی را به واسطه پوست دست ممکن است وارد بدن خود کنیم از این‌رو بسیار مهم است که پیش از استفاده از لنز تماسی، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا میکروب‌ها از انگشتان به لنز و در نهایت به چشمان شما وارد نشوند. لنز تماسی را هر روز بشویید: لنز چشم خود را هر روز با محلول شوینده مخصوص آن بشویید. محلول‌های مناسب هر لنز را پزشکی که لنز را برایتان تجویز کرده به شما معرفی خواهد کرد و ترجیحا هم بر اساس نسخه متخصص خرید خود را انجام دهید. اگر باید لنز تماسی چشم را با محلول‌های چندمنظوره بشویید، مطمئن شوید که همه رسوبات باکتری، پروتئین و چربی‌ها از سطح لنز پاک شود.

قاب لنز تماسی را هر سه ماه یک‌بار تعویض کنید

شما به عنوان فردی که از لنز استفاده می‌کند، موظف هستید تا هر روز قاب لنز را شست‌وشو دهید و سپس آن را خشک کنید. بدون شستن و تمیز کردن قاب، لنز را درون آن نگذارید. بدین ترتیب احتمال رشد هرگونه میکروب و باکتری را به صفر خواهید رساند و سلامت چشمانتان تضمین خواهد شد. در همین راستا لازم است بدانید عمر مفید قاب لنز سه ماه است و بهتر است پس از این دوران، حتما آن را عوض کنید.

برای انتخاب لنز به نوع لنز و تاریخ انقضای آن توجه داشته باشید

لنز هفتگی، روزانه یا ماهانه استفاده می‌کنید، ترجیحا بر اساس همان دستوری که روی آن نوشته شده (یا پزشک توصیه کرده) از لنز استفاده کنید. مثلا اگر لنز روزانه است، در انتهای روز آن را دور بیندازید. توجه داشته باشید که عمر لنزهای مختلف و برندهای متفاوت با هم فرق دارند. پس بدون مشورت متخصص تصمیمی اتخاذ نکنید.

انتخاب لنز 44

لنز را زیاد در چشم نگذارید

بسیار مهم است که در طول روز استفاده محدودی از لنز تماسی داشته باشید. به گفته کارشناسان، عمر مفید استفاده از لنز در یک روز، ۱۲ ساعت است. اما ایده‌آل‌ترین مدت زمان استفاده از لنز ۸ تا ۱۰ ساعت اعلام شده است. این توصیه‌ها به منظور حفظ سلامت قرنیه چشم اعلام می‌شوند.

از لنز هنگام انجام ورزش‌های آبی پرهیز کنید

به هیچ عنوان کار درستی نیست که وقتی لنز در چشم دارید وارد آب‌هایی شوید که احتمال وجود باکتری در آنها زیاد است. آب استخر یا دریا ممکن است وارد فاصله بین چشم و لنز شود و میکروب‌ها در همان‌جا باقی بمانند در نهایت سبب ایجاد عفونت یا بیماری در چشم شوند. توصیه ما این است که هرگز با لنز به استخر و شنا نروید اما اگر مجبور هستید، بهتر است حتما عینک شنا بزنید که از ورود آب به چشم پیشگیری شود. بهتر از همه این است که از عینک طبی شنا برای ورزش‌های آبی بهره‌ بگیرید.

ما معتقدیم که نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند به ما کمک نماید تا بتوانیم برای شما دوستان و مخاطبین گرامی هر چه بهتر و با کیفیت تر به تولید محتوایی فاخر و جامع پرداخته و در راستای پیشبرد دانش گام برداریم. از این رو اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا نقد و یا ابهامی وجود دارد که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید .
همچنین اگر در ارتباط با موضوع مقاله یعنی انتخاب لنز دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از ان آگاه گردانید .

جهت بیشتر شدن اطلاعات خود میتوانید سری به مقالات قبلی ما بزنید :

ضعیف شدن چشم و راههای پیشگیری از آن

موارد مهم درباره لنز چشمی | نکاتی درمورد لنز چشمی

لنز طبی فصلی و بررسی آن | ویژگی های لنز طبی فصلی

پیر چشمی چیست؟ علایم، راه های پیشگیری و روش های درمان

لنز چشم رنگی چه خصوصیاتی دارد ؟ بهترین لنز چشم رنگی چیست ؟

بهترین مارک لنز طبی رنگی و معرفی 12 تا از برندهای برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *