برای بسیاری از افراد که از لنز چشم استفاده می کنند. یکی از اصلی ترین مشکلات و دغدغه ها ننحوه گذاشتن لنز بر روی چشم است. چرا که گذاشتن لنز بر روی قرنیه چشم کاری بسیار حساس و ظریف است و باید به دقت انجام شود. بنابراین گذاشتن لنز به چشم نیاز به دقت ویژه و مهارت لازم دارد. تا در صورت بی احتیاطی و اشتباه به چشم آسیب وارد نشود. از این رو، در این مطلب به بررسی نحوه گذاشتن لنز بر روی چشم می پردازیم. برای آشنایی با چگونگی گذاشتن لنز بر روی چشم همراه ما باشید.

لنز تماسی داخل چشم

فرقی نمی کند که شما از چه لنز بخواهید استفاده کنید. استفاده از لنز رنگی، لنز طبی، و یا لنز طبی رنگی نیاز به داشتن اطلاعات و کسب تجربه و مهارت در مورد چگونگی گذاشتن لنز بر روی چشم دارد. نحوه گذاشتن لنز بر روی چشم شاید یکی از سخت ترین کارها برای اکثر افرادی که می خواهند از لنز استفاده کنند باشد. چرا که در صورت اشتباه و بی احتیاطی در گذاشتن لنز بر روی چشم، احتمال دارد، لنز به چشم آسیب وارد کرده و به چشم خراش بزند.

همچنین اگر لنز به درستی و دقیق بر روی قرنیه چشم قرار نگیرد، در این صورت هم فرد را با مشکل مواجه می کند و می تواند بینایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. افزون بر این ها، عدم آگاهی از نحوه گذاشتن لنز و عدم دقت در نگهداری و مراقبت از لنز می تواند به چشم آسیب وارد کرده و چشم را با عفونت و دیگر خطرات چشمی مواجه نماید.

از سوی دیگر به دلیل این که چشم از جمله حساس ترین اعضای بدن انسان است، نیاز است که حتما در مورد سلامتی آن دقت زیادی داشته باشد. با عدم آگاهی از نحوه گذاشتن لنز بر روی چشم، سلامتی و بینایی چشم خود را به خطر نیندازید. نگهداری درست و صحیح از لنز برای حفظ سلامتی چشم ها بسیار ضروری است. دقت داشته باشید، که لنزهایی که یکبار مصرف نیستند، را به دقت نگهداری کنید و از آلوده شدن آنها پیشگیری نماید.

نحوه گذاشتن لنز

بسیاری از افراد که از انواع لنزهای استفاده می کنند، مهارت لازم را برای گذاشتن لنز بر روی چشم خود ندارند. و نسبت به نحوه گذاشتن لنز دانش کافی را ندارند. به ویژه بسیاری از خانم ها که از لنزهای رنگی برای مهمانی ها و عروسی ها استفاده می کنند، گذاشتن لنز را به آرایشگر و یا افراد دیگر محول می نمایند. در حالی که نحوه گذاشتن لنز بر روی چشم بسیار ساده است و می توان با کمی دقت و حوصله به راحتی لنز را بر روی چشم قرار داد. برای این که بتوانید لنز را بر روی چشم خود بگذارید، ابتدا لازم است که نکات بهداشتی مرتبط با لنز را به دقت رعایت کنید. چرا که در غیر این صورت احتمال دارد، چشم آلوده شود و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

رعایت نکات بهداشتی در نحوه گذاشتن لنز

برای دانستن نحوه گذاشتن لنز بر روی چشم، قبل از هر کار باید ابتدا نکات بهداشتی را مد نظر داشته باشید. برای این منظور می توانید به این صورت عمل کنید.

– ابتدا دست های خود را با صابون تمیز بشورید. چرا که دست های ما دارای آلودگی ها مختلفی است و می تواند آن را به لنز منتقل کند. بعد از این که دست های خود را به صورت کامل با صابون شستید، آن را با استفاده از یک حوله که پرز نمی کند، خشک کنید. برای خشک شدن کامل رطوبت دست ها کمی صبر کنید. در این مدت دست های خود را به چیزی نزنید.

نحوه گذاشتن لنز بعد رعایت نکات بهداشتی

مرحله اول

– بعد از این که دست های خود را شستید و به خوبی آن را خشک کردید. می توانید به لنز خود دست بزنید. نحوه گذاشتن لنز به این صورت است که جعبه لنز را باز کرده و به آرامی و با دقت آن را بردارید. اگر از لنز طبی استفاده می کنید، باید به نمره لنز و یکسان بودن آن با نمره چشم دقت داشته باشید. ولی اگر از لنزهای رنگی استفاده می کنید و دارای نمره نمی باشد، در این صورت فرقی ندارد، که کدام یک از لنزها را بردارید. در حین برداشتن لنز از درون جعبه دقت داشته باشید، که با ناخن و غیره به لنز آسیب وارد نکنید و بر روی آن خراش وارد نشود. لنز را به دقت و با ظرافت از روی جعبه بر دارید.

مرحله دوم

بعد از برداشتن لنز از درون جعبه آن را بر روی انگشت اشاره یکی از دستان خود که با آن راحت هستید، قرار دهید. برای اینکه پشت رو بودن نیز را متوجه شوید و بدانید که کدام سمت لنز باید بر روی قرنیه چشم قرار گیرد و کدام سمت، سمت بیرونی است به خمیدگی لنز دقت کنید. وقتی لنز را بر روی انگشت اشاره خود قرار دادید، اگر لنز حالت کاسه ای داشت. در این صورت شما لنز را درست برداشته اید.

سمت گود و کاسه ای شکل لنز باید بر روی قرنیه چشم بخوابد. ولی اگر لنز را بر روی اانگشت خود قرار دادید، و حالت لنز بشقابی بود، در این حالت باید لنز را پشت رو کنید. چرا که لنز را بر عکس برداشته اید. نحوه گذاشتن لنز به این شکل بر روی چشم سبب می شود، که شما لنز را بر عکس بر روی چشم خود قرار دهید. همچنین دقت داشته باشید، که لنز بر روی ناخن شما قرار نگیرد. برای این که لنز را راحت تر و آسان تر بر روی دست خود قرار دهید، می توانید مقداری مایع و یا محلول لنز بر روی دست خود بریزید.

مرحله سوم

نحوه گذاشتن لنز

بعد از این که لنز را بر روی انگشت دست چپ و یا راست خود قرار دادید، در این صورت آن را به نزدیک صورت خود بیاورید و به آن با دقت نگاه کنید. از لحاظ این که لنز پاره گی و یا خراش و حتی اشغال و غیره بر روی آن چسبیده نباشد. بنابراین قبل از این که لنز را بر روی چشم خود بگذارید، صحت و سلامت و تمیزی آن را به دقت بررسی کنید.

حال که لنز را بررسی کردید و لنز از هر جهت سالم و اوکی بود، می توانید آن را بر روی چشن خود قرار دهید. برای این منظور با دست دیگر که لنز بر روی انگشت اشاره آن قرار ندارد، پلک بالای چشم را به ست بالا بکشید. از سوی دیگر با دستی که لنز را بر روی انگشت اشاره آن قرار داده اید باید پلک پایینی چشم را به سمت پایین بکشید. برای این منظور با استفاده از انگشت میانی پلک پایین چشم را می توانید به سمت پایین بکشید.

مقاله نحوه گذاشتن لنز بر روی چشم را زمانی باید بخوانید که شما هنوز مهارت لازم را ندارید. بعد از مدتی استفاده و به دست آوردن مهارت شما می توانید تنها با کشیدن پلک پایین به سمت پایین می توانید لنز را بر روی چشم قرار دهید و نیازی به استفاده از دست دیگر برای کشیدن پلک بالایی به بالا نداشته باشید.

مرحله چهارم از نحوه گذاشتن لنز در چشم

– بعد از این که پلک بالا و پایین را به سمت بالا و پایین کشیدید، می توانید به آرامی و بدون این که استرس داشته باشید، لنز را بر روی قرنیه چشم خود قرار دهید. از انجایی که لنز بر روی انگشت اشاره دستی که پلک پایین را به سمت پایین کشیده اید، قرار دارد، انگشت اشاره را به چشم نزدیک کنید و لنز را بر روی چشم بگذارید. در حین گذاشتن لنز بر روی چشم بهتر است که به سمت بالا نگاه کنید.

برای فیکس شدن لنز بروی چشم پلک بزنید

– بعد از این که لنز را بر روی چشم خود قرار دادید، دست های خود را بر دارید تا چشم به حالت اصلی خود باز گردد. برای این که لنز را بر روی قرنیه چشم فیکس کنید، رو بروی آینه وایستید و آن را با پلک زدن بر روی قرنیه چشم فیکس کنید. فیکس کردن لنز بر روی قرنیه چشم با چندبار پلک زدن انجام می شود و می توانید به  صورت دقیق قرنیه را بپوشاند.

– برای این که لنز را بر روی چشم های خود ثابت کنید، هم باید چند بار پلک بزنید. به عبارت دیگر پلک زدن می تواند لنز را بر روی چشم فیکس و ثابت نماید. با چرخاندن کره چشم می توانید لنز را ثابت و فکیس نماید. البته دقت داشته باشید، که به آرامی پلک بزنید و چشم خود را به سمت طرفین و بالا و پایین بچرخانید.  

سخن آخر در مورد نحوه گذاشتن لنز

حالا که لنز به صورت دقیق و درست بر روی چشم قرار گرفت، می توان گفت که کار تمام شده است. حالا شما می توانید به آیینه نگاه کنید و قرار گرفته لنز بر روی چشم خود را مشاهده کنید. در این حالت لنز باید به صورت دقیق و کامل در چشم قرار گرفته باشد.  

در زمان استفاده از لنز مراقبت و دقت لازم را داشته باشید و همچنین اگر می خواهید بعد از مهمانی و یا در پایان روز لنز را از روی چشم خود بردارید، مجدد به بهداشت توجه داشته باشید. سپس با بالا و پایین نگه داشتن پلک به وسیله یک دست، با دست دیگر لنز را از روی چشم خود بر دارید. بعد از برداشتن لنز حتما آن را در درون جا لنزی و مایع مخصوص خود قرار دهید، تا لنز آلوده و کثیف نشود.

جهت کسب اطلاعات عمومی بیشتر درمورد لنزها و لوازم جانبی آنها , خواندن مقالات زیر نیز خالی از لطف نیست :

بهترین لنز طبی کره ای کدام است ؟ هرا , مورنینگ یا … ؟؟؟

بررسی لنز قرمز و انواع مدل های مختلف این لنزخاص !

دلایل ضعیف شدن چشم چه چیزهایی میتونه باشه ؟؟

جلوگیری از ضعیف شدن چشم چگونه ممکن است ؟؟

در استفاده از لنز طبی باید به چه نکاتی توجه کرد  ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *