آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک بیماری اولیه دوران کودکی است که در آن بینایی کودک در یک چشم، آنطور که باید شکل نمی گیرد. هنگامی که کودک مبتلا به آمبلیوپی است، مغز بیش از چشم دیگر روی یک چشم تمرکز می کند و عملا چشم تنبل را نادیده می گیرد.

تنبلی چشم، شایع ترین علت نابینایی نسبی یا کامل در یک چشم در ایالات متحده است. در این مقاله از لنزمارکت در مورد آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان مطالبی را عنوان خواهیم کرد.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علل به وجود آمدن آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان

هر چیزی که مانع بینایی هر دو چشم در دوران رشد کودک شود، می تواند باعث تنبلی چشم او شود. اگرچه دلایل آن مشخص نیست اما مغز، تصاویری را که از چشم آسیب دیده می آید، سرکوب می کند.

در زیر به برخی از دلایل احتمالی به وجود آمدن آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان اشاره می کنیم:

  • استرابیسم: این یک عدم تعادل در ماهیچه هایی است که چشم را در موقعیتی قرار می دهند و باعث می شود چشم ها دچار لوچی شوند. عدم تعادل ماهیچه ایی، ردیابی اجسام را با هم برای هر دو چشم مشکل می کند. استرابیسم ممکن است ارثی باشد و یا در نتیجه دوربینی، نزدیک بینی، بیماری ویروسی یا آسیب ایجاد شود.
  • آمبلیوپی آنیزومتروپیک: عیب انکساری زمانی رخ می دهد که نور هنگام عبور از عدسی چشم به درستی متمرکز نشده باشد. عیوب انکساری به دلیل نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم رخ می دهد که در آن سطح قرنیه یا عدسی ناهموار است و باعث تاری دید می شود. کودک مبتلا به آمبلیوپی آنیزومتروپیک در یک چشم، دور بین تر یا نزدیک بین تر خواهد بود و در نتیجه آمبلیوپی در چشمی ایجاد می شود که بیشترین تاثیر را دارد.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علائم آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان

کودک مبتلا به آمبلیوپی نمی تواند با یک چشم خود به درستی تمرکز کند. چشم دیگر مشکل را جبران می کند، به طوری که چشم آسیب دیده در نتیجه بیشتر آسیب می بیند.

چشم با اختلال بینایی، تصاویر واضحی دریافت نخواهد کرد. مغز، اطلاعات واضحی دریافت نمی کند و در نهایت نادیده گرفتن آن را آغاز می کند.

در بسیاری از موارد، مغز و چشم قوی تر این کمبود را به خوبی جبران می کند به طوری که کودک متوجه مشکلی نمی شود. به همین دلیل است که تنبلی چشم اغلب تا زمانی که کودک آزمایش معمول چشم را انجام ندهد، تشخیص داده نمی شود.

علائم آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاری دید
  • دید دوگانه
  • درک عمق ضعیف
  • به نظر می رسد چشم ها نمی توانند با هم کار کنند
  • چرخش چشم ها به سمت بالا، به سمت پایین، به بیرون یا به داخل

این مهم است که بینایی کودکان بررسی شود. در اکثر کشورها، اولین معاینه چشم در سن 3 تا 5 سالگی انجام می شود. در صورت وجود سابقه خانوادگی چشم های منحرف، آب مروارید در دوران کودکی یا سایر بیماری های چشمی، بررسی سریع چشم ها بسیار مهم است. والدینی که بعد از چند هفتهگی چشم فرزندشان را منحرف می بینند، باید به پزشک او اطلاع دهند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تشخیص آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان

تشخیص زودهنگام ضروری است، ترجیحا قبل از 6 سالگی، زیرا کودک اغلب متوجه نمی شود که مشکلی وجود دارد.

در کشورهای توسعه یافته، کودکان اولین معاینه چشمی خود را بین 3 تا 5 سالگی یا قبل از شروع مدرسه انجام می دهند. این بدان معناست که اکثر موارد آمبلیوپی در کودکان تشخیص داده شده و سپس درمان می شوند.

اگر چشم پزشک یا بینایی سنج مشکوک باشد که کودک دچار تنبلی چشم است، قبل از رسیدن به تشخیص، آزمایش های بیشتری روی او انجام می شود.

هر چشم به طور جداگانه مورد آزمایش قرار می گیرد تا مشخص شود آیا نزدیک بینی یا دوربینی وجود دارد و چقدر جدی است. همچنین کودک به دقت مورد آزمایش قرار می گیرد تا مشخص شود که آیا چرخش چشم در او وجود دارد یا خیر.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکاندرمان آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان

درمان تنبلی چشم زمانی که کودک سن کم تری دارد، موثرتر است. بعد از 8 سالگی کودک، احتمال بهبود بینایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد اما درمان همچنان می تواند موثر باشد.

دو روش برای درمان تنبلی چشم وجود دارد:

  • درمان مشکل اصلی چشم
  • به کار انداختن چشم آسیب دیده

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

درمان مشکل اصلی چشم

بسیاری از کودکانی که بینایی نابرابر دارند، نمی دانند که مشکل چشمی دارند زیرا چشم قوی تر و مغز کمبود را جبران می کند. چشم ضعیف به تدریج بدتر می شود و آمبلیوپی ایجاد می شود. این درمان شامل موارد زیر است:

  • عینک: برای کودک مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم عینک تجویز می شود. کودک باید همیشه از آن استفاده کند تا متخصص بتواند میزان تاثیر آن را در بهبود مشکلات بینایی در تنبلی چشم کنترل کند. عینک همچنین ممکن است چرخش چشم را اصلاح کند. گاهی اوقات، عینک می تواند آمبلیوپی را حل کند و دیگر نیازی به درمان نیست. برای موثر بودن درمان باید کودکان را تشویق به استفاده از آن ها کرد.
  • جراحی آب مروارید یا فاکومولسیفاسیون: اگر آب مروارید علت آمبلیوپی باشد، می توان آن را با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی با جراحی برطرف کرد.
  • اصلاح پلک های افتاده: در برخی از کودکان، آمبلیوپی ناشی از پلکی است که مانع بینایی در چشم ضعیف می شود. در این حالت درمان معمول، جراحی بالا بردن پلک است.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

به کار انداختن چشم آسیب دیده

پس از تصحیح بینایی و رفع هرگونه مشکل زمینه ایی پزشکی، چندین اقدام دیگر نیز وجود دارد که می تواند برای بهبود بینایی انجام شود. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • انسداد یا استفاده از وصله: یک وصله روی چشم سالم قرار می گیرد تا چشم تنبل مجبور به کار شود. از آنجا که مغز فقط از آن چشم اطلاعات دریافت می کند پس آن را نادیده نمی گیرد. طول درمان بستگی به عوامل زیادی از جمله سن کودک، شدت مشکل او و میزان پیروی او از دستورات متخصص دارد. کودک باید در حین استفاده از وصله، کارهایی مانند خواندن کتاب، رنگ آمیزی، کارهای مدرسه و فعالیت های نزدیک به چشم را انجام دهد.
  • قطره های چشمی آتروپین: از این قطره ها می توان برای تاری دید در چشم سالم استفاده کرد. آتروپین، مردمک چشم را گشاد می کند و در نتیجه از نزدیک دیدن چیزها تار می شود. این باعث می شود، چشم تنبل بیشتر کار کند. برای کودکانی که نمی توانند استفاده از وصله را تحمل کنند، ممکن است به جای آن قطره چشم تجویز شود.
  • تمرینات بینایی: این شامل تمرینات و بازی های مختلف با هدف بهبود رشد بینایی در چشم آسیب دیده کودک است. کارشناسان می گویند این کار برای کودکان با سن بیشتر، مفید است. تمرینات بینایی ممکن است همراه با سایر درمان ها انجام شود.
  • جراحی: گاهی اوقات، جراحی چشم برای بهبود ظاهر دور چشم انجام می شود و در نتیجه تراز چشم ها بهتر می شود. این کار ممکن است بینایی را بهبود ببخشد و یا تاثیری در آن ایجاد نکند.

تمرینات چشمی برای کمک به درمان تنبلی چشم کودکان

تمرینات برای کمک به بینایی، به ارتوپتیک معروف است. با این حال، در ابتدا هیچ تمرین خاصی وجود ندارد که بتواند به بهبود آمبلیوپی کودکان کمک کند.

بسته به سن کودک، ممکن است چشم قوی تر با وصله پوشانده شود و چشم ضعیف با طیف وسیعی از فعالیت های شدید بینایی مانند رنگ آمیزی، نقاشی نقطه به نقطه، بازی با کلمات یا ساخت لگو تحریک شود.

هنگامی که قدرت به چشم ضعیف برگردد، ممکن است از تمرینات خانگی دیگری استفاده کرد، مانند استفاده از مداد (HBPP). این ها شامل حرکت آرام مداد به سمت نوک بینی و تمرکز بر انتهای مداد در طول این حرکت تا مات شدن آن است.

عوارض آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان

  • نابینایی: در صورت عدم درمان، ممکن است کودک در نهایت، بینایی چشم آسیب دیده را از دست بدهد. این کاهش بینایی معمولا دائمی است. به گفته موسسه ملی چشم، تنبلی چشم شایع ترین علت اختلال بینایی یک چشم در بزرگسالان جوان و میانسال است.
  • چرخش چشم: استرابیسم، جایی که چشم ها به درستی تراز نشده اند، می تواند دائمی شود.
  • عدم رشد بینایی مرکزی: اگر آمبلیوپی در دوران کودکی درمان نشود، بینایی مرکزی بیمار ممکن است به درستی رشد نکند. این مشکل ممکن است بر توانایی او در انجام وظایف خاص تاثیر بگذارد.

سخن آخر

تنبلی چشم که به آن آمبلیوپی نیز گفته می شود، یک بیماری اولیه دوران کودکی است که در آن بینایی کودک در یک چشم، آنطور که باید شکل نمی گیرد.

علائم آمبلیوپی یا تنبلی چشم در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد: تاری دید، دید دوگانه، درک عمق ضعیف، به نظر می رسد چشم ها نمی توانند با هم کار کنند و چرخش چشم ها به سمت بالا، به سمت پایین، به بیرون یا به داخل.

تشخیص زودهنگام تنبلی چشم ضروری است، ترجیحا قبل از 6 سالگی، زیرا کودک اغلب متوجه نمی شود که مشکلی وجود دارد.

دو روش برای درمان تنبلی چشم وجود دارد: درمان مشکل اصلی چشم، به کار انداختن چشم آسیب دیده. پس از تصحیح بینایی و رفع هرگونه مشکل زمینه ایی پزشکی، چندین اقدام دیگر نیز وجود دارد که می تواند برای بهبود بینایی انجام شود. این اقدامات شامل موارد زیر است: انسداد یا استفاده از وصله، قطره های چشمی آتروپین، تمرینات بینایی و جراحی.

اگر تنبلی چشم در کودکان به موقع درمان نشود، می تواند منجر به نابینایی، چرخش چشم و عدم رشد بینایی مرکزی شود.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/164512#symptoms-of-lazy-eye

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *