آموزش ساخت مایع لنز در خانه

بینایی بخش مهمی از زندگی شما است، بنابراین به راحتی می توان تشخیص داد که چرا آزمایشات بینایی سالانه، ضروری هستند. در طول تست بینایی، ممکن است یاد بگیرید که برای بهبود بینایی و سلامت چشم خود به نوعی اصلاح بینایی نیاز دارید. عینک برای بسیاری از بیماران مبتلا به مشکلات بینایی یک گزینه رایج است اما لنزهای چشمی جذاب هستند زیرا نیازی به استفاده از آن ها بر روی خود صورت نیست. با توجه به اینکه حدود 30 میلیون نفر در ایالات متحده لنزهای چشمی را انتخاب می کنند، شما همچنین می توانید این نوع تصحیح بینایی را انتخاب کنید. البته، مراقبت مناسب برای محافظت از سلامت چشم و عملکرد لنزها ضروری است. برای تمیز کردن لنزهای چشمی از مایع لنز استفاده می کنند. در ادامه  این مقاله از لنزمارکت به آموزش ساخت مایع لنز در خانه می پردازیم.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

محلول لنز و پیشگیری از عفونت:

یکی از دلایل اصلی استفاده از محلول و مایع لنز، پیشگیری از عفونت است.

لنزهای چشمی به مراقبت روزانه بیشتری نسبت به عینک ها نیاز دارند، نه فقط برای کمک به بهتر دیده شدن، بلکه برای محافظت از چشم ها. تمیز کردن، ضد عفونی و نگهداری صحیح لنزهای چشمی برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

شایع ترین عفونت چشم که از استفاده از لنزها ناشی می شود، کراتیت است. این بیماری با التهاب (تورم) قرنیه مشخص می شود، قرنیه سطح شفاف و گنبدی شکل در جلوی چشم است که اجازه می دهد نور وارد چشم شود. در حالی که نوع عفونی آن می تواند توسط باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها ایجاد شود، کراتیت غیر عفونی می تواند نتیجه یک جراحت جزئی یا استفاده طولانی مدت از لنزها باشد.

کراتیت عفونی یا غیر عفونی می تواند باعث موارد زیر شود:

  • تاری دید یا کاهش بینایی
  • قرمزی چشم ها
  • درد چشم
  • ترشح چشم
  • مشکل یا درد در باز شدن پلک ها
  • افزایش حساسیت به نور
  • احساس دائمی اینکه چیزی در چشم شما است

اما کراتیت فقط باعث درد و کمی مشکل در بینایی نمی شود. این می تواند منجر به عوارض جدی مانند زخم های باز روی قرنیه، عفونت های مکرر ویروسی در قرنیه یا ایجاد زخم شدید در قرنیه شود، عارضه ایی که ممکن است نیاز به پیوند قرنیه داشته باشد تا دید فرد دوباره واضح شود.

خوشبختانه راه های زیادی برای جلوگیری از کراتیت وجود دارد، از جمله بیرون آوردن لنزها قبل از خواب، استفاده از لنزهای یکبار مصرف که برای استفاده یک روزه طراحی شده اند و البته تمیز کردن صحیح لنزهای چشمی.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آموزش ساخت مایع لنز نمکی:

وقتی از فروشگاه های لنز دیدن می کنید، به احتمال زیاد مجموعه زیادی از محلول های تمیز کننده لنزهای چشمی را خواهید دید. در شرایط اضطراری و شرایطی که به مایع لنز نمکی دسترسی ندارید، می توانید در خانه مایع لنز نمکی درست کنید.

استفاده از آب مقطر یک گزینه هوشمندانه است زیرا آب لوله کشی معمولی حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و باکتری است. البته، آب مقطر به تنهایی برای از بین بردن خاک، گرد و غبار و باکتری از لنزها کافی نیست، بنابراین از دستور زیر برای ساخت یک محلول نمکی ساده خانگی استفاده کنید:

  • 2/1 فنجان آب مقطر
  • 2/1 قاشق چایخوری نمک معمولی غذا

از یک قاشق تمیز برای مخلوط کردن نمک در آب استفاده کنید و مطمئن شوید که کاملا حل می شود. مقدار کمی از این محلول نمکی ساده را به محفظه نگهداری لنزهای چشمی خود اضافه کنید. می توانید لنزها را در این محلول خیس کنید.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

آموزش ساخت مایع لنز در خانه 2ساخت مایع لنز تمیز کننده لنزهای چشمی سخت در خانه:

لنزهای چشمی نفوذپذیر که در سال 1987 معرفی شدند، یک گزینه مقاوم و بادوام هستند که اکسیژن را به چشم منتقل می کنند و نیاز به آب را کاهش می دهند. این کار نه تنها باعث می شود که روی چشم راحت تر به کار برده شوند و راحت تر از آن ها استفاده شود، بلکه خطر ابتلا به باکتری ها، سوزش و عفونت های چشم را نیز کاهش می دهند.

در حالی که نگهداری از این لنزها آسان است، تمیز کردن آن ها نیز ضروری است. برای ساخت مایع لنز تمیز کننده لنزهای چشمی سخت نفوذپذیر به گاز در خانه، دستور زیر را در نظر بگیرید:

  • 1 فنجان آب مقطر
  • 4/1 قاشق چایخوری گلیسیرین گیاهی
  • 4/1 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • 3 قطره سرکه سفید مقطر

آب مقطر و جوش شیرین را به یک قابلمه اضافه کنید و روی اجاق گاز بگذارید تا گرم شود و گهگاه هم بزنید. بعد از چند دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید. گلیسیرین گیاهی را اضافه کرده و هم بزنید. مایع را در یک شیشه درب دار بریزید و به مدت 8 ساعت در دمای اتاق نگهداری کنید. پس از گذشت این مدت زمان، قطره های سرکه سفید را اضافه کرده و هم بزنید.

هنگامی که زمان تمیز کردن لنز های سخت نفوذپذیر به گاز شما فرا رسیده است، مقدار کمی از مایع را در قاب لنز بریزید. بعد لنزها را اضافه کنید و اجازه دهید یک شب خیس بخورد.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

تمیز کردن صحیح لنزهای چشمی:

اولین قدم این است که دستان خود را کاملا بشویید. باکتری های انگشتان شما به راحتی می توانند به لنزهای شما منتقل شوند و شما را در معرض خطر عفونت قرار دهند. خشک کردن دست ها به همان اندازه مهم است. آب حاوی میکروارگانیسم های مضر است که می توانند به راحتی از انگشتان دست به لنزها، منتقل شوند.

هنگامی که دستان خود را به درستی شستید و خشک کردید، به سراغ آنچه آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) روش “مالش و آبکشی” می نامد، بروید.

این روش با مالیدن ملایم لنز چشمی در محلول کف دست شروع می شود، این کار را در هر طرف به مدت 20 ثانیه انجام می دهید (مگر اینکه دستورالعمل های روی بطری محلول، زمان طولانی تری را نشان دهد). مالیدن لنزها با دست، مواد زائد، غشا اشک آور یا مواد حساسیت زا که ممکن است در طول روز روی لنز تجمع کرده باشند را از بین می برد. مرحله مالیدن لنزها را از دست ندهید، حتی اگر روی بطری نوشته شده باشد “محلول لنز چشمی بدون مالش”.

سپس، لنز را با محلول بیشتری برای حدود 10 ثانیه شستشو دهید. باز هم، بسته به دستورالعمل محلول خاص شما، ممکن است لنز شما نیاز به شستشو بیشتری داشته باشد. در نهایت، لنز را در یک محفظه تمیز و خشک قرار دهید.

از آب به عنوان محلول لنز استفاده نکنید. آب می تواند دارای میکروبی باشد که باعث عفونت چشم می شود. یکی از خطرناک ترین آن ها آکانتامبا است که اغلب در دریاچه، چاه یا آب لوله کشی یافت می شود. این می تواند باعث ایجاد یک نوع شدید از کراتیت، به نام کراتیت آکانتامبا شود که نه تنها دردناک است، بلکه درمان آن نیز مشکل است و گاهی اوقات به بیش از یک سال درمان نیاز دارد.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

محلول برای تمیز کردن محفظه لنز:

محفظه لنز چشمی و محلول داخل آن، بخشی از بهداشت لنز است که اغلب نادیده گرفته می شود اما به اندازه شستن دست ها اهمیت دارد. محفظه های لنز چشمی نسبتا مستعد آلوده شدن به باکتری ها هستند. شما اغلب به داخل محفظه لنز دست می زنید و باکتری های انگشتان شما می توانند در قسمت داخلی محفظه و در نهایت روی لنزهای شما قرار بگیرند.

در تحقیقی در سال 2015، محققان دریافتند که 66 درصد از شرکت کنندگان در استفاده از لنز چشمی، آن ها را آلوده می کنند. آن ها همچنین دریافتند که شرکت کنندگانی که قبل از بیرون آوردن لنزها، دست های خود را نمی شستند و خشک نمی کردند نسبت به افرادی که این کار را می کردند، سطح آلودگی بالاتری داشتند.

برای تمیز کردن صحیح محفظه نگهداری لنز خود، با خالی کردن محلول باقی مانده آن شروع کنید. قبل از استفاده مجدد، محفظه را با محلول تازه شستشو دهید و بگذارید خشک شود.

هنگامی که لنز را در محفظه قرار می دهید، محفظه را با محلول پر کنید. بسته به محلول خاص، به احتمال زیاد باید به لنزهای خود اجازه دهید که چهار تا هشت ساعت خیس بخورند.

به خاطر داشته باشید که ایده خوبی است که محفظه نگهداری لنز خود را حداقل هر سه ماه یکبار تعویض کنید تا از عفونت و تحریک جلوگیری شود.

سخن آخر:

لنزهای چشمی یک گزینه جذاب برای اصلاح بینایی شما ارائه می دهند، به ویژه به این دلیل که می توانید به سادگی لنزها را به صورت آنلاین خریداری کنید اما تمیز کردن و مراقبت مناسب از آن ها نیز ضروری است.

یکی از دلایل اصلی استفاده از محلول و مایع لنز، پیشگیری از عفونت است.

در شرایط اضطراری و شرایطی که اصلا به مایع لنز دسترسی ندارید، می تواند در خانه مایع لنز درست کنید. اما این کار برای استفاده مداوم توصیه نمی شود و بهتر است مایع لنز مخصوص لنز خود را خریداری کنید.

از آب به عنوان محلول لنز استفاده نکنید. آب می تواند دارای میکروبی باشد که باعث عفونت چشم می شود. یکی از خطرناک ترین آن ها آکانتامبا است که اغلب در دریاچه، چاه یا آب لوله کشی یافت می شود.

محفظه لنز چشمی و محلول داخل آن، بخشی از بهداشت لنز است که اغلب نادیده گرفته می شود. برای تمیز کردن صحیح محفظه نگهداری لنز خود، با خالی کردن محلول باقی مانده آن شروع کنید. قبل از استفاده مجدد، محفظه را با محلول تازه شستشو دهید و بگذارید خشک شود.

منابع:

https://support4health.com/2015/10/13/3-homemade-natural-solutions-to-clean-your-contact-lenses/

https://www.allaboutvision.com/eyewear/contact-lenses/contact-lens-solution/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *