آیا لنز چشمی به قرنیه آسیب می رساند؟

استفاده از لنزهای چشمی برای خواب یا شنا راحت است اما می تواند شما را در معرض ابتلا به زخم قرنیه، خراشیدگی قرنیه و عفونت چشم قرار دهد و موجب آسیب لنز چشمی به قرنیه شود. با درمان مناسب، اکثر افراد بهبود می یابند. اما در آسیب و عفونت شدید قرنیه، ممکن است برای بازگرداندن بینایی به پیوند قرنیه نیاز داشته باشید.

در ادامه این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا لنز چشمی به قرنیه آسیب می رساند یا خیر.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

مشکلات ناشی از سوء استفاده از لنزهای چشمی:

در بین پزشکان و متخصصان چشم، خوابیدن با لنزهای چشمی و مراقبت نادرست از آن ها در واقع “سوء استفاده از لنزهای چشمی” نامیده می شود. و به نظر می رسد متخصصان چشم معمولا می توانند تشخیص دهند که آیا فرد سوء استفاده کننده هستید یا خیر، صرف نظر از آنچه در معاینه چشم خود می گویید زیرا در صورت سوء استفاده از لنزهای چشمی، قرنیه شما (بیرونی ترین سطح چشم شما) در واقع آسیب دیده به نظر می رسد.

اثر لنز چشمی روی قرنیه:

قرنیه یکی از نقاطی است که اکسیژن مورد نیاز خود را از رگ های خونی دریافت نمی کند. در عوض آن را از هوا می گیرد. وقتی از لنزهای چشمی نرم استفاده می کنید، مقدار محدودی اکسیژن به چشم شما می رسد و این تا زمانی که چشم ها را برای مدت طولانی نبندید، خوب است. در طول خواب، بین آن دو لایه (پلک و لنز)، اکسیژن به هیچ وجه عبور نمی کند. پزشک می تواند تشخیص دهد که قرنیه شما دچار کمبود اکسیژن شده است.

اگر این مشکلات برای مدت طولانی ادامه یابد، چشم شما در معرض خطر عفونت چشم و زخم قرنیه (زخم های باز روی قرنیه) قرار می گیرد. پزشکان می گویند وقتی بیمار اورژانسی مبتلا به عفونت بد چشم یا زخم قرنیه به آن ها مراجعه می کند، اولین سوالی که می پرسند این است که آیا بیمار با لنزهای چشمی خود خوابیده است یا خیر. نه پاسخ از ده پاسخ این است: “چرا بله، از کجا می دانستی؟”

این شرایط علاوه بر اینکه بسیار دردناک است، حتی می تواند آنقدر جدی شود که باعث کوری دائمی شود. عدم تمیز کردن لنزهای چشمی یا استفاده از محلول اشتباهی (یا آب لوله کشی) برای انجام این کار نیز می تواند منجر به عفونت و زخم شود.

لنزهای چشمی که به درستی مناسب نیستند نیز مشکلات ناراحتی و آسیب خود را نشان می دهند. چشم هر فرد دارای انحنای منحصر به فردی است و یک لنز چشمی برای همه چشم ها مناسب نیست.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علل آسیب لنز چشمی به قرنیه:

قرنیه لایه شفاف و محافظتی است که جلوی چشم را می پوشاند. استفاده از لنزهای چشمی کثیف می تواند باعث عفونی شدن قرنیه و التهاب آن با زخم قرنیه شود. لنزهای چشمی نامناسب نیز می توانند قرنیه را خراش دهند. این زخم های قرنیه اغلب منجر به درد شدید چشم و تاری دید می شوند.

بسیاری از افراد جوان که کار می کنند، راحتی استفاده از لنزهای چشمی را به عینک ترجیح می دهند. مرکز ملی چشم سنگاپور (SNEC) می گوید: “برای حفظ سلامت چشم ها، بهداشت خوب لنزهای چشمی را رعایت کنید و زمان استفاده از آن ها را به کمتر از هشت ساعت در روز کاهش دهید.”

هنگامی که زخم قرنیه منجر به نازک شدن، کدر شدن یا سوراخ شدن قرنیه شود، پیوند قرنیه برای بازگرداندن بینایی و نجات چشم فرد، ضروری است.

علل متعددی برای بیماری قرنیه وجود دارد. قرنیه باریک به تدریج می تواند منجر به اختلالی به نام قوز قرنیه شود، جایی که وقتی قرنیه معمولا به جای شکل گرد، به شکل مخروط در می آید، بینایی مختل می شود. عفونت ها و جراحات نیز می توانند باعث کدر شدن قرنیه شوند، بنابراین اشعه های نور نمی توانند به شبکیه برسند و در نتیجه بینایی ضعیف یا کوری قرنیه ایجاد می شود.

علاوه بر استفاده نادرست از لنزهای چشمی، آسیب قرنیه می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • ترومای ناشی از آسیب های خارجی چشم
  • از کار افتادگی داخلی ترین لایه قرنیه به نام اندوتلیوم، به دلیل افزایش سن
  • بیماری های چشمی مانند قوز قرنیه و ویروس هرپس سیمپلکس

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

پیوند قرنیه چیست؟آسیب لنز چشمی به قرنیه

پیوند قرنیه روشی است که در آن قرنیه آسیب دیده بیمار برداشته می شود و قرنیه اهدا کننده جدید جایگزین می شود.

در پیوند معمول قرنیه (کراتوپلاستی نافذ)، جراح تمام ضخامت قرنیه آسیب دیده بیمار را بریده و یک قسمت به اندازه تقریبی 8 میلی متر را بر می دارد. سپس قرنیه اهدا کننده روی این قسمت قرار می گیرد و با بخیه ها، محکم می شود.

انواع پیوند قرنیه:

انواع پیوندهای قرنیه عبارتند از:

  • کراتوپلاستی لاملار:

در تکنیک های پیوند قرنیه مانند کراتوپلاستی لاملار قدامی (ALK)، فقط لایه های جلویی سطحی آسیب دیده قرنیه بیمار برداشته می شود، بنابراین اندوتلیوم قرنیه، عمیق ترین و داخلی ترین لایه قرنیه، حفظ می شود.

کراتوپلاستی لاملار عمقی قدامی (DALK) مشابه ALK است، با این تفاوت که تقریبا تمام لایه های جلوی قرنیه را تا عمیق ترین لایه، حذف می کند.

جراحان معمولا این روش های پیوند قرنیه را برای از بین بردن قوز قرنیه و اسکار قرنیه انجام می دهند. حدود 30 درصد از پیوندهای قرنیه شامل روش های ALK و DALK است.

  • کراتوپلاستی اندوتلیال (شکلی از پیوند قرنیه بدون بخیه):

در روش های پیشرفته پیوند قرنیه مانند DMEK (کراتوپلاستی اندوتلیال غشایی Descemet) و DSAEK (کراتوپلاستی خودکار اندوتلیال)، تنها لایه داخلی اندوتلیال بیمار جایگزین می شود و بیشتر قرنیه اصلی دست نخورده باقی می ماند. کراتوپلاستی اندوتلیال احتمالا مهمترین پیشرفت در پیوند قرنیه است زیرا در اصل نوعی پیوند قرنیه بدون بخیه است. از آنجا که این پیوند فقط به یک برش کوچک در کنار قرنیه نیاز دارد و بخیه ایی در سطح قرنیه وجود ندارد، چشم بسیار قوی تر است و بهبود بینایی سریعتر است. بیش از 40 درصد از پیوندهای قرنیه، کراتوپلاستی اندوتلیال هستند. این نوع پیوند قرنیه تبدیل به یک عمل جراحی نسبتا ایمن با زمان بهبود کوتاهتر و ریسک کمتر شده است.

با لنزهای چشمی خود به خواب نروید:

در حال حاضر، بسیاری از مردم نمی توانند احساس لنزهای چشمی را که اساسا در طول شب روی چشم هایشان خشک شده است، تحمل کنند. این چیز خوبی است. اما اگر به احساس چسبناک یا تحریک شده ناشی از خوابیدن با لنزها اهمیت نمی دهید، فراموش کردن بیرون آوردن آن ها از چشم در شب بسیار راحت به نظر می رسد.

به هر حال، مهم نیست که چقدر ساده به نظر می رسد یا چقدر فراموشکار هستید، به سادگی نمی توانید اجازه دهید که خوابیدن با لنزها، به یک عادت دائمی تبدیل شود. بینایی شما مهمتر از اجتناب از ناراحتی ها است.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنزهای چشمی و اشعه ماوراء بنفش:

محققان، نور ماوراء بنفش (UV) را با تشکیل آب مروارید مرتبط می دانند. قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش ممکن است منجر به عارضه ایی به نام فوتوکراتیت شود.

به همین دلیل برخی از لنزهای چشمی در حال حاضر دارای عامل مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش هستند. فقط با نگاه کردن به لنزهای چشمی نمی توان تشخیص داد که آیا مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش دارد یا خیر، عامل مسدود کننده شفاف است تا باعث ایجاد اختلال در بینایی نشود. بسته بندی لنزهای چشمی مشخص می کند که آیا محصول دارای مسدود کننده UV است یا اینکه می توانید از چشم پزشک خود سوال کنید.

نکته بسیار مهم: لنزهای چشمی مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش جایگزین عینک آفتابی نمی شوند. یک لنز چشمی فقط قرنیه شما را می پوشاند، نه کل چشم شما.

با این حال، لنزهای چشمی مسدودکننده اشعه ماوراء بنفش به محافظت از قسمتی از سفیدی چشم که از تشکیل رویش هایی مانند پینگوکول و ناخنک پوشانده شده است، کمک می کنند.

بسته به اندازه عدسی های آفتابی، عینک آفتابی با محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند بیشتر چشم شما و قسمت هایی از صورت شما را که اطراف چشم را احاطه کرده است، بپوشاند. به همین دلیل است که لنز با مسدودکننده های UV برای تکمیل استفاده از عینک آفتابی به عنوان یک محافظت اضافی، طراحی شده است.

اگر معمولا خارج از خانه هستید، عینک آفتابی با توجه نسخه پزشکی یک روش عالی برای سالم نگه داشتن چشم و جلوگیری از مشکلات بینایی است. معمولا با توجه به هزینه ایی که برای این نوع عینک می ‌کنید شما دیگر مطمئن هستید که هر چند ساعت که در مقابل نور خورشید قرار بگیرید، چشمان شما ایمن و سالم می ‌مانند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سخن آخر:

قرنیه لایه شفاف و محافظتی است که جلوی چشم را می پوشاند. استفاده از لنزهای چشمی کثیف می تواند باعث عفونی شدن قرنیه و التهاب آن با زخم قرنیه شود. لنزهای چشمی نامناسب نیز می توانند قرنیه را خراش دهند. این زخم های قرنیه اغلب منجر به درد شدید چشم و تاری دید می شوند.

علاوه بر استفاده نادرست از لنزهای چشمی، آسیب قرنیه می تواند ناشی از موارد زیر باشد: ترومای ناشی از آسیب های خارجی چشم، از کار افتادگی داخلی ترین لایه قرنیه به نام اندوتلیوم، به دلیل افزایش سن و بیماری های چشمی مانند قوز قرنیه و ویروس هرپس سیمپلکس.

پیوند قرنیه روشی است که در آن قرنیه آسیب دیده بیمار برداشته می شود و قرنیه اهدا کننده جدید جایگزین می شود.

انواع پیوندهای قرنیه عبارتند از: کراتوپلاستی لاملار و کراتوپلاستی اندوتلیال (شکلی از پیوند قرنیه بدون بخیه).

منابع:

https://www.healthxchange.sg/head-neck/eye-care/misuse-contact-lens-damage-cornea

https://www.ncascade.com/rules-to-prevent-eye-damage-from-contact-lenses/

https://www.allaboutvision.com/contacts/contact-lens-tips.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *