تعداد زیادی از افرادی که تازه استفاده از لنز طبی را آغاز کردند و حتی تعدادی از کسانی که مدت ها از آن ها استفاده می کرده اند سوالات کاربردی ای راجع به لنز ها دارند.این نکات به شما کمک می کنند با نگرانی های هر روزه ی خود راجع به لنز ها دست و پنجه نرم کنید. آیا لنز من بر عکس شده است؟ سوالی که تعداد زیادی از تازه واردان به عرصه ی استفاده از لنز طبی می پرسند این است که ” چگونه می توانم تشخیص دهم که آیا لنز طبی من بر عکس شده یا نه؟”

تفاوت می تواند چشمگیر نباشد، اما پیش از قرار دادن لنز در چشمانتان مطمئن شوید که به شکل نصف یک توپ است نه کاسه ی سوپی که دارای لبه است. تکنیک این است که لنز را طوری روی انگشت خود قرار دهید که به شکل یک کاپ در بیاید. سپس لنز را مستقیما جلوی چشمان خود قرار دهید تا زمانی که در حال نگاه کردن به کناره ی یک کاپ باشید. اگر لنز به شکل U با گوشه های بیرون زده در بیاید، بر عکس است. اما اگر فقط به شکل یک U در بیاید،  در وضعیت درستی قرار دارد.

یک راه حل دیگر

اگر از لنز هایی با رنگ های کنترل کننده استفاده می کنید یک راه دیگر این است که لنز را روی انگشت خود قرار دهید از بالا به آن نگاه کنید. لبه های لنز های رنگی باید خیلی آبی باشند ( یا سبز، بسته به رنگ لنز)؛ اگر لنز بر عکس باشد این مورد وجود نخواهد داشت. تعدادی از لنز های طبی یک علامت لیزری دارند، که مثلا می تواند اسم برند آن باشد که می تواند کمک کننده باشد. اگر بتوانید آن را درست بخوانید، لنز شما برعکس نیست. اگر لنزی را به صورت برعکس در چشم خود گذاشتید نگران نباشید! کمی احساس ناراحتی می کنید اما آسیبی به شما نمی رسد.

قرار دادن لنز در چشمان

استفاده از لنز طبی

مطمئن شوید قبل از استفاده از لنز های طبی خود، دستانتان را کامل بشویید، اما از استفاده از صابون های عطر دار و روغنی خود داری کنید، چرا که ممکن است به سطح لنز بچسبند. علی الخصوص از استفاده از محصولاتی که دارای لانولین و لوسیون های مرطوب کننده هستند خود داری کنید. برخی از چشم پزشکان می گویند که سعی کنید همیشه لنز ثابت را در یک چشم بگذارید، تا از احتمال اشتباه کردن لنز ها برای چشم راست و چپ جلو گیری کنید. دیگر راهنمایی ها برای استفاده از لنز ها شامل نکات زیر هستند:

تکان دادن جعبه لنز

به آرامی جعبه لنز خود را که در بردارنده ی محلول نگه دارنده است تکان دهید تا در صورت چسبیدن لنز جدا شود. ( تلاش نکنید که لنز را با انگشت خود جدا کنید، وگرنه به آن آسیب می رسانید.)

شست و شوی قبل از استفاده لنز طبی

لنز را از جعبه ی آن خارج کنید و در کف دست خود قرار دهید. سپس با محلول مخصوص مناسب شست و شوی لنز آن را شست و شو دهید.

مراحل قرار دادن لنز بروی چشم

لنز طبی را روی نوک انگشت سبابه یا انگشت وسط خود قرار دهید. دقت کنید که انگشت شما باید خشک یا تا حدود زیادی خشک باشد.

با انگشتان و شست دیگر دستتان همزمان پلک بالا را به بالا و پلک پایین را به پایین بکشید.

لنز را در حالی که به بالا یا جلو نگاه می کنید، در چشم خود قرار دهید. هر کدام که برای شما راحت تر است. همچنین می توانید لنز را با قرار دادن آن در سفیدی چشمتان که نزدیک به گوش است در چشم خود بگذارید.

با ملایمت چشمان خود را ببندید، چشم خود را به صورت دایره های کامل بچرخانید تا به قرار گیری و ثابت شدن لنز کمک کنید. سپس پلک بزنید.

با دقت در آینه نگاه کنید تا مطمئن شوید که لنز روی چشم شما متمرکز شده است. اگر این‌ گونه باشد، لنز باید در چشم شما راحت باشد و دید شما باید شفاف باشد.

خارج کردن لنز طبی

استفاده از لنز طبی

همیشه قبل از خارج کردن لنز طبی دست خود را بشویید. اگر جلوی یک سینگ ایستاده اید، از یک دستمال تمیز برای پوشاندن زهکش استفاده کنید چون ممکن است به صورت اتفاقی لنز شما در آن بیفتد.

برای خارج کردن لنز های طبی نرم، در حالی که پلک پایین خود را به پایین می کشید، به بالا یا اطراف نگاه کنید. با یک انگشت با ملایمت لنز را به سمت سفیدی چشمتان هدایت کنید. از آن جا می توانید با ملایمت به وسیله ی انگشت سبابه و شست خود لنز را بگیرید و از چشم خود خارج کنید.

تا زمانی که در خارج کردن لنز از چشمان خود حرفه ای نشده اید، بهتر است ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا از آسیب زدن به چشمان خود جلو گیری کنید.

لنز های طبی نفوذ پذیر گازی می توانند از طریق دیگری نیز خارج شوند. کافی است کف دست خود را بالا بگیرید، خم شوید، و چمانتان را کاملا باز کنید. با یک انگشت دست دیگرتان، در حالی که چشمتان کاملا باز است،  پوست میان پلک بالا و پلک پایین خود را ( خارج از وجه لایه ای چشمتان) به طرف بیرون به سمت گوش خود بکشید. سپس پلک بزنید. لنز طبی باید دقیقا از چشم شما خارج شود و در کف دست شما بیفتد.

دستگاه پلانگر راه حلی مفید برای استفاده از لنز طبی

دستگاه هایی برای خارج کردن لنز های طبی وجود دارند. این دستگاه ها پلانگر نام دارند که در مطب چشم پزشک شما نیز پیدا می شوند. این ابزار برای لمس و خارج کردن مستقیم لنز طبی از چشم شما استفاده می شوند. تنها باید مطمئن شوید که فقط لنز خود را و نه سطح چشم خود را با این دستگاه لمس کنید.

هرچند ممکن است افسانه ای راجع به گم شدن یک لنز در پشت چشم شنیده باشید، در اصل این اتفاق غیر ممکن است چرا که یک غشا چشم شما را به پشت پلکتان وصل می کند و مانع چنین اتفاقی می شود.

عفونت های قارچی حتی در صورت مراقبت کامل لنز نیز اتفاق می افتند

فکر می کنید اگر لنز های خود را پس از هر استفاده ضد عفونی کنید دچار عفونت چشمی نمی شوید؟ بر اساس تحقیقات اخیر این مورد درست نمی باشد. در یک تحقیق که در فوریه سال ۲۰۱۵  توسط مجله چشم و لنز طبی منتشر شده است، محققان شیوع یک آلودگی قارچی را در محلول های ضد عفونی کننده ی موجود در جعبه های نگه دارنده ی لنز پیدا کرده اند که به استفاده کننده های لنز بی نشانه تعلق دارند.

تمام شرکت کنندگان این تحقیق، لنز های طبی خارج شونده را به صورت روزانه استفاده می کردند و تمام لنز ها برای استفاده ی ماهانه طراحی شده بودند. پس از خارج کردن لنز هایشان، شرکت کنندگان لنزهایشان را در جعبه نگه دارنده قرار دادند و جعبه را با محلول ضد عفونی کننده لنز که توسط دکترشان معرفی شده بود پر کردند. محققان نمونه ها را به وسیله ی یک سرنگ استریل شده از محلول ضد عفونی کننده خارج کردند و نمونه ها برای ۴ روز در دمای ۹۵ درجه فارنهایت ( تقریبا دمایی که سطح جلویی یک چشم سالم دارد) پیش از آزمایش آلودگی قارچی کشت شدند.

در مجموع ۲۱۶ نمونه از ۱۱۷ جعبه نگه دارنده لنز جمع آوری شدند. ۱۵ نمونه ( ۶.۹ درصد) جمع آوری شده از ۱۲ جعبه (۱۰.۲ درصد) نتیجه آزمایش مثبتی در مورد داشتن حد اقل یکی از چندین گونه ی قارچ عفونت زا ارائه دادند. همچنین دیده شد که محلول های ضد عفونی کننده دارای هیدروژن پروکسید در جلوگیری از آلودگی قارچی نسبت به محلول های لنز چند کاره در جعبه های نگه دارنده ی لنز اثر کمتری دارند.

نتیجه بررسی محققان در مورد استفاده از لنز طبی

محققان نتیجه گرفتند که این تحقیق نشان می دهد حتی اگر استفاده کننده های لنز های طبی در کنترل، تمیز کردن، و قرار دادن لنز های خود کاملا پیرو دستوراتی که توسط دکتر چشم پزشک به آن ها داده شده باشند، یک ریسک بالقوه عفونت های قارچی چشمی در مورد لنز ها هنوز پا بر جا می ماند.

تعداد زیادی ار افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از عینک از لنز های طبی استفاده کنند. استفاده از لنز های طبی پیروی از دستورات چشم پزشک را در رابطه با نگه داری از آن ها می طلبد. دقت در نحوه استفاده، قرار دادن، خارج کردن و تمیز کردن لنز ها برای استفاده کنندگان لنز های طبی ضرورت زیادی دارد. علاوه بر این دستورات، اطمینان از نحوه درست قرار گیری لنز و پشت و رو نبودن آن در استفاده ی روزانه از لنز های طبی ضروری است. ضد عفونی کردن و تمیز کردن لنز نیز از اهمیت زیادی در نگهداری سلامت چشمی استفاده کنندگان لنز های طبی برخوردار است.

در این موارد عفونت های قارچی چشمی شیوع زیادی پیدا کرده اند پس استفاده از محلول های ضد عفونی کننده ی مناسب لنز اهمیت زیادی دارد. با رعایت نکات ایمنی در مورد استفاده از لنز های طبی یا لنز های رنگی می توان تا حد زیادی از شیوع عفونت های قارچی لنز ها جلو گیری کرد. فقط کافیست بهداشت دست ها و چشم های خود را رعایت کنیم و از دستورات چشم پزشک خود پیروی کنیم.

جهت کسب اطلاعات عمومی بیشتر درمورد لنزهای داخل چشمی , خواندن مقالات زیر نیز خالی از لطف نیست :

معرفی یکی از پر فروش ترین و پرمخاطب ترین لنزهای زیبایی ( لنز طوسی دور مشکی )

لنز زیبایی دائمی چیست؟ چگونه بهترین لنز زیبایی دائمی رو انتخاب کنیم ؟

بهترین لنز مناسب آقایان کدام است ؟ آیا واقعا لنز زیبایی آقایان وجود دارد ؟

روش انتخاب بهترین لنزهای طبی رنگی را در این بخش توضیح داده ایم !

خاص ترین لنز رنگی موجود دربازار لنز عسلی دور مشکی !!!

عوامل تاثیر گذار در هزینه لنز طبی را بیشتر بشناسید !

قیمت لنز زیبایی رنگی به چه عواملی بستگی دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *