یکی از بیماری های شایع در زنان و مردان دیابت است. دیابت یکی از بیماری های سخت محسوب می شود. افرادی که دچار این بیماری هستند می دانند که دیابت در بلند مدت تجدیدی برای سلامت چشم هایشان است، ولی به احتمال زیاد بیشتر افراد نمی دانند که این بیماری چهارمین علت نابینایی در دنیا است. در ادامه همراه لنز مارکت باشید تا با تاثیرات دیابت بر چشم و روش های مبارزه با آن آشنا شوید.

تاثیرات دیابت بر چشم و روش های مبارزه با آن

دیابت می تواند باعث بروز آب مروارید، آب سیاه و خون ریزی های عروقی در چشم شما شود. پس برای پیشگیری از این عوارض و مقابله با آن ها باید به فکر بود و اقدام کرد. معمولا قند بالا باعث مختل شدن عملکرد سلول های بدن می شود و در مراحل انتهایی، در چشم ایجاد خون ریزی می کند و کار به لیزر عروق خون ریزی کننده می رسد. در این مرحله، دیابت مشکلات چشمی و کلیوی زیادی ایجاد می کند.

دیابت چیست؟

دیابت نوعی بیماری مزمن است که در آن بدن نمی‌تواند از گلوکز استفاده و یا آن را ذخیره کند. گلوکز نوعی قند است که اگر در خون جمع شود باعث بالا رفتن قند خون می‌شود. دیابت زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده دیگر قادر به ساخت انسولین نباشد یا بدن نتواند از انسولین تولید شده به خوبی استفاده کند.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ساخته می‌شود و مانند یک کلید عمل می‌کند و باعث می‌شود گلوکز غذایی که می‌خوریم، از جریان خون به سلول‌های بدن برای تولید انرژی وارد شود. تمام غذاهای دارای کربوهیدرات در خون به گلوکز تجزیه می‌شوند. انسولین به گلوکز کمک می‌کند تا وارد سلول‌ها شود. عدم توانایی در تولید انسولین یا عدم استفاده مؤثر از آن، منجر به افزایش سطح گلوکز در خون می‌شود که به آن هایپرگلیسمی می‌گویند.

تاثیرات دیابت بر چشم

بیمارى دیابت روى چشم و بینایى به شکل های مختلف تاثیر مى گذارد. از جمله ایجاد اختلال در بینایى، کاتاراکت (آب مروارید) در سنین پایین، آب سیاه (گلوکوم)، تاثیر روى عصب بینایی، فلج موقت عضلات خارج چشمى و دوبینى. ولى مهم ترین و شایع ترین این عوارض، تاثیر روى پرده چشم (شبکیه) است.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

بیمارى دیابت بر روى عروق پرده چشم تاثیر گذاشته و باعث خونریزى در پرده چشم و نشت مواد داخل رگ به روى شبکیه (ایجاد ورم پرده چشم) و در نهایت سبب به وجود آمدن عروق جدید روى پرده چشم مى شود. این عروق جدید نیز مى توانند سبب خونریزى در داخل حفره چشم شوند.

جلوگیری از بروز ضایعات چشمی در جریان دیابت

هر چقدر که مدت زمان ابتلا به دیابت بیشتر باشد، بروز ضایعات در چشم بیشتر است، طورى که ۸۰ درصد افرادى که ۱۵ سال یا بیشتر از ابتلا به دیابت آنها مى گذرد، درجاتى از درگیرى شبکیه را دارند. سایر عوامل خطر براى بروز این ضایعات در چشم شامل فشار خون بالا، کم خونى (آنمى)، بیمارى هاى کلیوى، حاملگى و افزایش چربى هاى خون است.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

درمان قاطع براى پیشگیرى از این ضایعات وجود ندارد، ولى ثابت شده است که کنترل دقیق قند خون مى تواند بروز این ضایعات را به تعویق بیندازد. علاوه بر کنترل دقیق قند خون، انجام ورزش منظم، کنترل فشار خون، حفظ وزن مناسب بدن و پرهیز از استعمال دخانیات هم مى توانند به جلوگیرى از بروز عوارض چشمی دیابت کمک کنند.

نکته مهم این است که در مراحل ابتدایى درگیرى چشم در دیابت، هیچ علامت خاصى وجود ندارد و کاهش دید جزء علائمى است که در مراحل پیشرفته بیمارى دیده مى شود. به همین علت لازم است که معاینات منظم توسط چشم پزشک صورت بگیرد، زیرا تشخیص به موقع و درمان سریع مى تواند از پیشرفت ضایعات جلوگیرى کرده و بینایى بیمار را حفظ کند.

روش های مبارزه با تاثیر دیابت بر چشم

انجمن دیابت آمریکا جهت مراقبت از چشم در افراد مبتلا به دیابت و پیشگیری از بیماری های چشمی راهکار زیر را ارائه کرده است:

  • افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید معاینات چشم را سه تا پنج سال بعد از تشخیص انجام دهند.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع دو بدون تاخیر پس از تشخیص باید معاینات چشم را انجام دهند.
  • زنانی که سابقه دیابت دارند در صورتی که قصد باردارشدن دارند باید معاینه چشم را قبل و بعد از دوران بارداری انجام دهند.

برای جلوگیری از ارتباط بین مشکلات چشم و دیابت باید کنترل قند و کنترل فشار خون مرتبا صورت گیرد. برای درمان های گوناگون بیماری های چشمی از لیزر آرگون آبی، سبز و قرمز استفاده می شود که از میان آنها لیزر آرگون آبی در جلوگیری از کاهش دید چشم اثر بیشتری داشته است. با گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که آرگون خاصیت تخریب کنندگی دارد و باعث از بین رفتن لایه های شبکیه می شود.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

لیزرهای قرمز و سبز در پی این نتایج ایجاد شدند که از بین بردن شبکیه را بوسیله تخریب عروق انجام می دهند. بهترین راه پیشگیری از عوارض چشمی در دیابت، کنترل مکرر قند خون می باشد.

عوارض دیابت بر چشم

رتینوپاتی دیابتی شایع ترین بیماری دیابتی چشم است و در افراد مبتلا به دیابت، عامل اصلی نابینایی می باشد. این بیماری با تغییر رگ های خونی شبکیه رخ می دهد. به دلیل آنکه شبکیه به شدت نسبت به نور حساس می شود و با ایجاد عروق بر روی سطح آن موجب اختلال در شبکیه می گردد.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

همچنین دلیل کمبود اکسیژن در قسمت شبکیه چشم افرادی دیابتی باعث رشد عروق اصلی چشم در این قسمت رشد می کند. که دراین صورت باعث عدم اکسیژن رسانی به موقع شده و موجب خونریزی در این ناحیه می شود. از دیگر عوارض تاثیرات دیابت بر چشم می توان اختلالاتی که در عملکرد شبکیه چشم ایجاد می شود، اشاره کرد.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

بنابراین توصیه می شود که افراد مبتلا به دیابت به محض تشخیص این نکته به چشم پزشک مراجعه کنند تا معاینات دقیقی از آنها به عمل آید و درمان های لازم  برای آنها انجام شود.

سخن پایانی

دیابت یکی از علت های اصلی نابینایی است. این بیماری می تواند باعث گلوکوم (آب سیاه)، ایجاد اختلال در بینایى، کاتاراکت (آب مروارید) در سنین پایین، تاثیر. روى عصب بینایی، فلج موقت عضلات خارج چشمى و دوبینى شود. لنز مارکت که یکی از فروشگاه های برتر در زمینه فروش محصولات مربوط. به چشم همچون لنز، قطره های چشمی و… است؛ در این مطلب تمام تلاش خود را داشته تا به بهترین نحو شما را با تاثیرات دیابت. بر چشم و روش های مبارزه با آن آشنا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *