تاثیرات گلوکوم بر چشم موضوع مورد بررسی می باشد. چشم ها به علت حساس بودن، در تماس با عوامل بیرونی بودن و بسیاری از عوامل دیگر باعث  بیماری های مختلفی می شوند. چشم هر فرد مهم ترین اندامی است که برای ادامه زندگی فرد به آن نیاز دارد. یکی از بیماری های خطرناک چشمی گلوکوم یا آب سیاه است. بیمـاری آب سـیاه  یـا گلوکـوم ( Glaucoma) دومیـن علـت نابینایـی در دنیا می باشـد.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

تاثیرات گلوکوم بر چشم

نزدیـک بـه هفتـاد میلیـون نفـر در  دنیـا و حـدود دو درصـد افـراد بـالای چهـل سـال دچـار ایـن بیمـاری هسـتند. بـرای ایـن بیمـاری، درمـان قطعـی وجـود نـدارد و درمان هـای موجـود برای کنتـرل و پیشـگیری از نابینایی ناشـی از آن اسـت. همراه لنز مارکت باشید تا گلوکوم و تاثیرات آن بر چشم آشنا شوید.

گلوکوم چیست؟

گلوکوم یا آب سیاه نوعـی بیمـاری چشـمی اسـت کـه در آن عصـب بینایی کـه وظیفه انتقـال پیام بینایـی بـه مغـز را دارد بـه تدریـج دچـار تخریـب میگـردد و در نتیجـه باعـث از بیـن رفتـن تدریجـی دیـد و نابینایـی میگـردد. از علـل اصلـی ایـن امـر بـالا رفتـن فشـار داخل چشـمی می باشـد. در چشـم دائمـا مایـع شـفافی ترشـح مـی گـردد کـه بـه آن زلالیـه مـی گویند.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

ایـن مایـع حـاوی مـواد مغـذی اسـت کـه بـه شست و شـو و تغذیـه بافـت هـای داخـل چشـم کمـک مـی کنـد. مایـع زلالیـه توسـط اجسـام مژگانی در پشت عنبیه تولید مـی شـود و از طریـق مردمـک به اتـاق قدامـی در بخـش جلویی چشـم وارد مـی شـود و از طریـق راه هـای مشـبک در زاویـه چشـم (محـل تلاقـی قرنیـه بـا عنبیـه) خـارج مـی گـردد.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اگـر به دلیلـی انسـداد یـا مانعـی بـر سـر راه خـروج ایـن مایـع در چشـم ایجـاد شـود و زلالیـه نتواند به راحتی از چشـم خـارج گـردد؛ در این صـورت فشـار داخـل چشـم بـالا رفتـه و موجـب صدمـه به رشـته هـای عصبـی و در نهایـت آسـیب میـدان بینایـی مـی شـود.

انواع مختلف گلوکوم

این بیماری دارای 2 نوع متفاوت است، بعضی اوقات این بیماری در اثر ضربه، فشار، انجام جراحی های چشمی و … به وجود می آید و بعضی اوقات ریشه ژنتیکی و محیطی دارد، هنوز دلیل به وجود آمدن این مشکل کاملا مشخص نیست ولی به طور کلی دو نوع مختلف دارد که در ادامه لنز مارکت به بررسی آنها پرداخته است:

  1. گلوکوم زاویه باز

در صورتی که ابتلا به گلوکوم در اثر بسته شدن زاویه چشم ایجاد نشود و سلول های زاویه چشم دچار نارسایی شوند، به آن گلوکوم یا آب سیاه زاویه باز می گویند، این نوع بیماری معمولاً در افراد بالای 40 سال به وجود می آید و در افراد نزدیک بین رایج تر است، معمولاً گلوکوم زاویه باز در مراحل اولیه بدون علامت است و زمانی که پیشرفت کند و منجر به اختلال در بینایی شود، فرد متوجه خواهد شد. 

  1. گلوکوم زاویه بسته 

به قسمتی از چشم که میان عنبیه و قرنیه قرار دارد زاویه ی چشم گفته می شود، در  قسمت جلوی چشم نیز مایع شفافی در حرکت است که از زاویه چشم خارج می شود، حال اگر زاویه چشم بسته شود و مایع داخل چشم نتواند خارج شود، فشار چشم زیاد می شود، در این شرایط است که می گویند افراد به گلوکوم یا آب سیاه زاویه بسته مبتلا شده اند.

گلوکوم چه تاثیری بر چشم دارد؟

عصب بینایی از بیش از یک میلیون رشته عصبی تشکیل شده است که به صورت دسته ای از رشته ها گرد هم آمده اند. این عصب شبکیه را به مغز متصل می کند. برای داشتن دید خوب، سالم بودن عصب بینایی ضروری است. در بسیاری از افراد افزایش فشار داخل چشم سبب گلوکوم می شود. در جلوی چشم فضایی وجود دارد که اتاق قدامی خوانده می شود.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

مایع شفافی همواره وارد این فضا شده و از آن خارج می شود و وظیفه تغذیه بافت های مجاور را به عهده دارد. به محلی که مایع از اتاق قدامی خارج می شود اصطلاحا زاویه گفته می شود که محل تلاقی قرنیه و عنبیه است. زمانی که مایع به زاویه می رسد از طریق یک شبکه اسفنجی شکل شبیه یک سیستم زه کشی از چشم خارج می شود.

گلوکوم در نتیجه ی فشار چشم به وجود آمده و پس از تاری دید کم کم تمام عصب های چشم را درگیر کرده و نهایت باعث نابینایی می شود.

راه های درمان گلوکوم

هر چند گلوکوم علاج قطعی ندارد ولی درمان های رایج بیماری را کنترل می کنند و این موضوع بر اهمیت تشخیص و درمان زودرس است. بیشتر چشم پزشکان گلوکومی را که تازه تشخیص داده شده است با دارو درمان می کنند ولی تحقیقات جدید نشان داده است که جراحی با لیزر، جایگزینی مطمئن و مؤثر است.

روش های درمانی گلوکوم شامل موارد زیر هستند:

درمان دارویی

شایع ترین نوع درمان زودرس گلوکوم درمان دارویی است. داروهای گلوکوم بصورت قطره های چشمی و قرص تجویز می شوند. این داروها به دو شکل سبب کاهش فشار داخل چشم می شوند. بعضی باعث کاهش تولید مایع در چشم شده و بعضی به تخلیه بیشتر مایع از درون چشم کمک می کنند. داروهای ضد گلوکوم ممکن است تا چند بار در روز تجویز شوند. تاثیرات گلوکوم بر چشم

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

بیشتر بیماران عوارضی نشان نمی دهند ولی بعضی از این داروهای ممکن است سبب سردرد شده و یا بر روی اعضاء دیگر بدن عوارضی داشته باشند. قطره ها ممکن است سبب سوزش و قرمزی چشم شوند. داروهای ضد گلوکوم باید تا زمانی که به کنترل فشار داخل چشم کمک می کنند مصرف شوند. از آنجا که گلوکوم معمولا علامتی ندارد، گاهی بیماران داروی خود را قطع کرده و یا فراموش می کنند مصرف کنند.

جراحی با لیزر

جراحی با لیزر به تخلیه مایع از درون چشم کمک می کند. هر چند از این روش می توان در هر زمانی استفاده کرد ولی معمولا بعد از آزمایش درمان دارویی به کار می رود. در بسیاری موارد بیمار باید بعد از جراحی لیزری نیز دارو مصرف کند.

سخن پایانی در باب تاثیرات گلوکوم بر چشم

بیماری گلوکوم یکی از انواع بیماری های چشمی است که امروزه بسیار شایع شده است. این بیماری در دو نوع زاویه باز و زاویه بسته وجود دارد که علت اصلی به وجود آمدن این بیماری فشار چشم است. گلوکوم یا آب سیاه یکی از بیماری هایی است که درمان کاملی ندارد اما می توان با داروهای ضد گلوکوم مانع جلوگیری آن شد. لنز مارکت در این مطلب بطور کامل به بیماری گلوکوم، علت ها و راه های درمان آن پرداخت.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *