ناخنک چشم یکی از بیماری های شایع چشمی است که در اثر عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن در نور خورشید و خشکی چشم ها ایجاد می شود. روش های درمان ناخنک چشم می تواند با توجه به وضعیت بیماری در چشم ها متفاوت باشد. چشم ها یکی از حیاطی ترین نیاز های انسان برای ادامه زندگی هستند که باید بسیار به آن ها توجه کرد. در ادامه لنز مارکت به بهترین روش های پیشگیری از ناخنک چشم می پردازد.

ناخنک چشم چیست؟

ناخنک چشم که با نام Pterygium شناخته می‌شود، ضایعه‌ای گوشتی است که از سمت بینی شروع‌شده و به سمت قرنیه چشم شروع به حرکت می‌کند. این بافت اضافی به‌تدریج روی سفیدی چشم را پوشانده و اگر به سیاهی و قرنیه چشم برسد می‌تواند مشکلاتی در بینایی مانند تاری دیدی و دوبینی ایجاد کند. اگر ناخنک در هر دو چشم بیمار رشد کند، ناخنک دوطرفه نامیده می‌شود.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

در بیشتر موارد، بیمار مشکل جدی نداشته و فقط این احساس را دارد که یک شیء اضافه و مزاحم در چشمش وجود دارد. اگر بیماری کنترل و مهار نشود، با تغییر شکل قرنیه‌ها از دایره‌ای به بیضوی، منجر به تاری دید و بروز بیماری آستیگماتیسم خواهد شد. این بافت اضافی و مزاحم ناشی از رشد بافت پیوندی و رگ‌های ملتحمه چشم است.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

با وجود اینکه این بیماری جدی و خطرناک نیست، اما برای فرد مبتلا ناخوشایند خواهد بود. اینکه تمام طول روز حس کنید جسمی خارجی در داخل چشم شما وجود دارد، یا اینکه چشم‌های شما دچار قرمزی و التهاب دائمی باشد، واقعاً آزاردهنده است. روش‌های درمان  بسته به اندازه و سرعت رشد متفاوت خواهد بود. در مواردی که ناخنک کوچک است، قطره‌های چشمی و روان‌کننده‌ها بهترین گزینه خواهند بود. در برخی موارد نیز یک لنز طبی برای جلوگیری از رشد ناخنک در چشم فرد بیمار قرار داده می‌شود.

ناخنک چشم چگونه به وجود می آید؟

زمانی که بافت پیوندی و رگ های ملتحمه به صورت خوش خیم رشد می‌ کنند و ضایعه بال مانندی روی لیمبوس قرنیه و فراتر از آن ایجاد می کنند؛ این بیماری به وجود می آید. ممکن است با سپری شدن زمان رشد این ضایعه و بافت ها در داخل چشم، متوقف شود گاهی اوقات نیز ممکن است این ضایعه بیشتر رشد کند و مردمک چشم فرد را نیز بپوشاند و آن گاه باعث ایجاد برخی از مشکلات بینایی شود.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

با وجود اینکه این بیماری جزء بیماری های جدی چشم پزشکی تلقی نمی شود اما می تواند برای افراد ناخوشایند و آزاردهنده باشد. به همین سبب لازم است تا افراد با عوامل به وجود آمدن این بیماری آشنایی داشته باشند تا بتوانند حدالامکان از بروز آن جلوگیری کنند؛

مهم ترین عوامل ناخنک چشم

مهم ترین عوامل به وجود آورنده این بیماری عبارت است از:

زندگی در نزدیکی خط استوا

افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند به خاطر تابش بیشتر نور خورشید، آب و هوای حاره ای و وزش بادهای گرم بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.

قرار گرفتن بیش از حد در نور ماوراء بنفش

قرار گرفتن زیاد در برابر نور خورشید بدون عینک محافظ و قرار گرفتن در محلی که تابش اشعه یو وی زیاد است؛ می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

سایر عوامل به وجود آورنده این بیماری عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض دود و گرد و غبار به مدت طولانی
  • عوامل ژنتیکی
  • مبتلا شدن به خشکی چشم و درمان نکردن آن

بهترین روش های پیشگیری از ناخنک چشم

تمام سعی خود را بکنید که در معرض عوامل محیطی که سبب بروز ناخنک می شود قرار نگیرید. استفاده از عینک های آفتابی و کلاه های لبه دار برای محافظت از چشم ها در برابر نور مستقیم آفتاب ، باد و گرد و غبار به پیشگیری از بروز ناخنک نیز کمک می کند. به یاد داشته باشید از آن دست از عینک های آفتابی استفاده کنید که قابلیت مقابله در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید یا به عبارتی UV را داشته باشد. اما اگر شخصی به ناخنک مبتلا است با محدود کردن مقابله خود با موارد زیر می تواند مانع از رشد بیشتر این بیماری شود:

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

  • باد
  • گرد و خاک
  • گرده گل و گیاهان
  • دود
  • نور خورشید

تاثیر ناخنک چشم بر بینایی

معمولا فرایند دیدن، به کمک 4 ناحیه از چشم صورت می گیرد :

  • شبکیه چشم:

این ناحیه در پشت چشم قرار گرفته است، و از بافتی لایه ای تشکیل شده که پس از دریافت نور و رنگ، اطلاعات دریافت شده را به سیگنال های الکتریکی مبدل می کند.

  • عصب بینایی:

برای اینکه سیگنال های الکتریکی در مغز ترجمه شوند، عصب بینایی سیگنال های ایجاد شده توسط شبکیه چشم را، پس از دریافت به مغز انتقال می دهد. ناخنک چشم می تواند اثر منفی در عصب بینایی به جای گذارد

  • قرنیه چشم و عدسی:

محل قرار گیری این نواحی در جلوی چشم می باشد. برای اینکه تصویری بر روی شبکیه چشم ایجاد شود، این نواحی نوری که به چشم وارد می شود را متمرکز می کنند. اگر فردی مبتلا به بیماری ناخنک باشد، کانژکتیوا یا ملتحمه چشمی با شروع از ناحیه مجراهای اشکی، در نهایت بر روی ناحیه قرنیه چشم، رشد و گسترش می یابد.

درمان ناخنک چشم

در صورت داشتن هر گونه علائم ذکر شده بایستی سریعاً به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید. پزشک با انجام معاینات قادر خواهد بود وجود ناخنک چشم را تشخیص داده و جهت جلوگیری از پیشرفت و وخامت بیماری، درمان را شروع کند. اگر بنا بر تشخیص پزشک علائم شما خفیف باشد، پزشک برای بهبود قرمزی و التهاب و رفع سوزش چشم‌ها برخی از درمان‌های زیر را تجویز می‌نماید:

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

  • قطره‌های اشک مصنوعی جهت مرطوب نگه داشتن چشم‌ها
  • قطره‌های چشمی که قرمزی و التهاب را بهبود می‌دهند
  • تجویز قطره‌های استروئیدی جهت کاهش قرمزی، خارش، تورم و درد چشم

در صورت عدم درمان به موقع و پیشرفت بیماری ممکن است طبق تشخیص پزشک، بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

سخن پایانی

ناخنک چشم یکی از بیماری های چشمی است که در سرارسر دنیا افرادی به آن مبتلا هستند. ناخنک چشم در صورتی که زود به پزشک مراجعه شود خطرناک نیست.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

برای درمان این بیماری در ابتدا و قبل شیوع آن قطره های چشمی تجویز می شود و در برخی از مواقع نیز پزشک لنز طبی را پیشنهاد می کند تا از پیشروی این بیماری روی عدس چشم جلوگیری کند، اگر فرد با این قطره ها بهبود ‌پیدا نکرد باید جراحی شود. لنز مارکت در این مطلب شما را به طو کلی با این بیماری آشنا کرد تا پیشگیری های لازم را انجام دهید تا دچار این بیماری نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *