امروزه صنعت مد و فشن به سمت فراتر از لباس رفته و به پوست بدن نیز رسیده است. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که پوست خود را تیره یا برنزه نمایند. این کار در عین حال که زیبایی به برخی از افراد می‌بخشد. مضرات زیادی نیز برای پوست و سایر اندام‌های بدن دارد. برنزه کردن پوست به وسیله سولاریوم انجام می شود. ممکن است سولاریوم آسیب های جدی ای به چشم و پلک وارد نماید.

تاثیرات سولاریوم بر چشم

به همین دلیل شما باید با تاثیرات سولاریوم بر چشم آشنا باشید و از خطرات احتمالی دوری نمایید تا مشکلاتی برای چشم و پلک شما پیش نیاید. لنز مارکت که یکی از عرضه کنندگان انواع لنز های طبی و زیبایی با کیفیت می باشد، در این مقاله قصد دارد این تاثیرات را برای شما بیان نماید تا شما پس از آشنایی با آن، به دنبال حفظ و مراقبت از چشمان خود باشید.

سولاریوم چیست؟

سولاریوم دستگاهی برای برنزه ‌کردن پوست است که چند سالی است وارد کشور ما شده و در همین مدت کم طرفداران پر و پا قرصی را پیدا کرده و روز به روز بر تعداد این دستگاه‌ها در سالن‌های زیبایی و استخر‌ها افزوده می‌شود و با وجود اینکه بسیاری از صاحبان این مراکز به آسیب‌های پوستی این دستگاه اشراف دارند.

اما با تبلیغات فریبنده به مشتریان خود اطمینان می‌دهند که دستگاه هایشان از نوع پیشرفته و بی خطر است در حالی که بسیاری از این مراکز، عینک ‌های ایمنی مربوطه را به تعداد لازم در اختیار مشتریان خود نمی گذارند. دستگاه سولاریوم شامل تختی است که در دیواره‌های آن لامپ‌های اشعه ماورای بنفش UV ‌تعبیه شده و هنگامی که بدن درون این وسیله قرار می‌گیرد، درب این دستگاه که حاوی لامپ‌های مشابهی است بسته می‌شود.  

در حقیقت اتاقک سولاریوم از یک تشک خورشیدی تشکیل شده است که در آن لامپ‌های اشعه ماورای بنفش از نوع UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین، اشعه به بدن تابیده می‌شود. بسیاری از متخصصان پوست معتقد هستند که استفاده از دستگاه‌های سولاریوم از عوامل شایع ابتلا به سرطان پوست است و به اندازه آرسنیک و گاز خردل کشنده است و ۲۰ مطالعه مختلف آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، درباره سولاریوم نشان می‌دهد که ۷۵ درصد افرادی که قبل از ۳۰ سالگی از سولاریوم استفاده می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرند. لنز مارکت نیز با تحقیق و بررسی این مسائل را تایید می کند و معتقد است که سولاریوم تاثیرات زیادی بر پوست و چشم دارند.  

کلام متخصصان

جدای از عامل محرک برای سرطان پوست، از عوارض استفاده از دستگاه‌های سولاریوم می‌توان به مواردی چون قرمز شدن پوست، پیر پوستی (پیری زودرس)، انواع سوختگی‌های پوستی با درجات مختلف، آسیب عروق خونی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و نیز آسیب‌ها و عوارض چشمی ناشی از مواجهه با اشعه ماورای یبنفش (آسیب قرنیه، شبکیه، ملتحمه یا آسیب توامان قرنیه و شبکیه ) اشاره کرد. لنز مارکت در ادامه، تاثیرات سولاریوم بر چشم را بطور کامل بررسی کرده و بیماری های متاثر از سولاریوم را برای شما بیان خواهد کرد.  

تاثیرات سولاریوم بر چشم

سولاریوم مانند نور خورشید از اشعه های مختلفی ساخته شده است. در اکثر دستگاه‌های سولاریوم از اشعه یووی برای برنزه کردن پوست استفاده می شود. این اشعه تاثیرات سولاریوم بر چشم را افزایش می دهد. در ادامه چندین بیماری که بر اثر سولاریوم در چشم ایجاد می شود، بیان خواهد شد.  

دژنراسیون ماکولا:

دژنراسیون ماکولا (AMD) در اثر آسیب به شبکیه در طول زمان ایجاد می شود و علت اصلی نابینایی مربوط به افزایش سن است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش در دستگاه های سولاریوم، خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد. 

آب مروارید:

آب مروارید دومین بیماری است که بر اثر تاثیرات سولاریوم در چشم ایجاد میشود. در واقع این بیماری، کدر شدن عدسی طبیعی چشم است ( قسمتی از چشم که نوری را که می بینیم متمرکز می کند).  اشعه ماوراء بنفش، به ویژه اشعه UV-B ، خطر ابتلا به انواع خاصی از آب مروارید را افزایش می دهد. تخمین زده می شود که در صد زیادی از موارد ابتلا به  آب مروارید مستقیماً ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش است.  

آسیب به پلک چشم:

پوست پلک نازک ترین پوست در کل بدن است. آسیب ناشی از اشعه های سولاریوم، باعث ایجاد خشکی، افزایش چین و چروک، افتادگی، از بین رفتن قابلیت ارتجاعی و رنگدانه های لکه دار می شود. اشعه ماوراء بنفش با سرطان های پوست از جمله سرطان سلول سنگفرشی، سرطان سلول پایه و ملانوم پوستی ارتباط دارد. کارسینوم سلول سنگفرشی می تواند نه تنها بر روی پوست، بلکه بر روی ملتحمه رخ دهد و به قرنیه و داخل چشم حمله کند، در برخی موارد نیاز به برداشتن کل چشم هم دارد.

فوتوکراتیت:

به عنوان آفتاب سوختگی قرنیه یا “برف کوری” شناخته می شود، فوتکراتیت نتیجه قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض پرتوهای UV-B است. ساعات طولانی در ساحل یا دستگاه های سولار، بدون محافظت مناسب از چشم می تواند این مشکل را ایجاد کند. این بیماری می تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است باعث از بین رفتن موقتی بینایی شود. 

برای جلوگیری از تاثیرات سولاریوم در چشم و همچنین جلوگیری از ایجاد انواع بیماری ها، بهتر است زمان کمتری در مقابل نور خورشید یا دستگاه های سولار، قرار بگیرید. اما اگر همچنان علاقه مند به استفاده از دستگاه سولار هستید، می توانید از عینک های مخصوص حفاظت از چشم استفاده نمایید.

سخن پایانی

استفاده از انواع عینک های محافظت از چشم در سولاریوم، بسیار رایج می باشد. تمامی مراکز سولاریوم باید مجهز به اینکه های محافظت از چشم باشد تا آسیب هایی به پلک و خود چشم وارد نشود. این عینک ها باید از برندهای معتبر و اصل بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتوانند محافظت های کافی را به عمل آورند. شما میتوانید برای خرید انواع عینک های محافظت چشم برای جلوگیری از تاثیرات سولاریوم بر چشم خود، به سایت لنز مارکت مراجعه نمایید و پس از دریافت راهنمایی های لازم از مشاوران این سایت، اقدام به خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *