تاثیر استرس بر بینایی چشم ها

استرس چیزی است که همه ما آن را تجربه کرده ایم. ما ممکن است احساسات و استرس این دو سال را به دلیل شیوع ویروس کرونا، کاملا درک کرده باشیم.

ممکن است تعجب آور باشد اما استرس می تواند تاثیر زیادی بر بینایی شما داشته باشد. در حالی که استرس اغلب به عنوان چیزی که در ذهنیت ما رخ می دهد تصور می شود، ما می توانیم پاسخ های بدنی به آن داشته باشیم. افراد مختلف، واکنش های متفاوتی به استرس خواهند داشت. این پاسخ ها می تواند فیزیکی، ذهنی، احساسی یا بصری باشد. در این مقاله از لنزمارکت به تاثیر استرس بر بینایی چشم ها می پردازیم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

استرس به چه معنا است؟

استرس یک واکنش طبیعی بدن است که برای همه اتفاق می افتد. در واقع بدن انسان طوری طراحی شده است که استرس را تجربه کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهد. هنگامی که تغییرات یا چالش هایی (عوامل استرس زا) را تجربه می کنید، بدن شما واکنش های جسمی و روانی از خود نشان می دهد و این استرس است.

واکنش های استرس زا به بدن شما کمک می کند تا با شرایط جدید سازگار شود. استرس می تواند مثبت باشد و ما را هوشیار، با انگیزه و آماده برای اجتناب از خطر نگه دارد. به عنوان مثال، اگر امتحان مهمی در پیش دارید، پاسخ استرس ممکن است به بدن شما کمک کند تا بیشتر کار کند و بیشتر بیدار بماند. اما وقتی استرس همچنان ادامه داشته باشد، می تواند مشکل ساز شود.

استرس یک مورد ذهنی است و با آزمایش قابل اندازه گیری نیست. فقط کسی که آن را تجربه می کند می تواند تعیین کند که آیا این بیماری وجود دارد یا چقدر شدید است. اگر استرس مزمن دارید، پزشک شما می تواند علائم ناشی از استرس را ارزیابی کند.

برای خرید انواع لنز لابلا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

استرس چه تاثیری بر بینایی دارد؟

استرس پاسخ طبیعی بدن به هرگونه تقاضای تغییر است که در تعادل طبیعی آن (بدن) اختلال ایجاد می کند. چه پاسخ فیزیکی باشد، چه ذهنی، چه احساسی و چه بصری، استرس بر همه ما تا حدی تاثیر می گذارد.

استرس می تواند باعث اضطراب، افسردگی، افزایش فشار خون، مشکلات گوارشی، میگرن و حتی تغییرات بینایی شود.

جنبه روان تنی علائم استرس را نمی توان دست کم گرفت. استرس عامل اصلی درد مزمن و بیشتر علائم دیگر است.

تاری دید، انقباض چشم، سردرد و آبریزش یا خشکی چشم ممکن است ناشی از استرس باشد. سرگیجه، خستگی چشم، حساسیت به نور، شناور چشمی و اسپاسم چشمی از دیگر مشکلات بینایی ناشی از استرس است.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

استرس چگونه بر بینایی تاثیر می گذارد؟

هنگامی که شما تحت استرس قرار می گیرد، مردمک چشم های شما منبسط می شود تا نور بیشتری وارد شود تا بتوانید تهدیدات احتمالی را به وضوح مشاهده کنید. با این حال، مقادیر بالای آدرنالین می تواند باعث ایجاد فشار بر چشم ها و در نتیجه تاری دید شود.

باربارا هورن (Barbara Horn)، چشم پزشک و رئیس انجمن بینایی سنجی آمریکا می گوید: “بسیاری از بیماران همیشه از تاثیر استرس بر سلامت و عملکرد بینایی خود آگاه نیستند. تاثیر چشمی استرس ممکن است از ناراحتی خفیف گرفته تا کاهش بینایی، شدید و ناتوان کننده باشد.”

استرس ممکن است باعث انقباض چشم شما شود،که به آن لرزش ماهیچه پلک نیز گفته می شود. این لرزش پلک در نتیجه انقباض مداوم ماهیچه حلقوی چشم ایجاد می شود. این لرزش معمولا فقط در یک چشم ایجاد می شود و خوش خیم و موقتی است.

استرس همچنین در موارد شدیدتر می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. علاوه بر این، استرس نه تنها باعث ایجاد مشکلات جدید بینایی می شود، بلکه مشکلات موجود را نیز بدتر می کند. به عنوان مثال، تحقیقی که در سال 2018 در مجله EPMA منتشر شد نتیجه گرفت که استرس روانی مداوم و افزایش سطح کورتیزول مرتبط با آن، عوامل خطر در ایجاد و پیشرفت وخامت بینایی هستند.

محققان صدها مطالعه و آزمایش بالینی را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که در حالی که استرس روانی طولانی مدت به وضوح پیامد از دست دادن بینایی است اما ممکن است وضعیت چشم ها را نیز بدتر کند.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

پروفسور برنهارد سبل (Bernhard Sabel)، پزشک و مدیر موسسه روانشناسی پزشکی در دانشگاه ماگدبورگ در آلمان، خاطر نشان می کند که “استرس مداوم و افزایش سطح کورتیزول با ایجاد اختلال در جریان خون بر چشم و مغز تاثیر منفی می گذارد”.

کورتیزول می تواند یکی از علل اصلی بیماری های جدی بینایی، از جمله گلوکوم، نوروپاتی بینایی، رتینوپاتی دیابتی و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن باشد.

علائم تاثیر استرس بر بینایی چشم ها

تاثیر استرس بر بینایی را می توان در علائم زیر مشاهده کرد:

  • تاری دید: سطوح بالای آدرنالین می تواند باعث فشار بر چشم شود که اغلب منجر به تاری نیز دید می شود.
  • سرگیجه: ممکن است به دلیل استرس احساس سبکی سر و یا گیجی و منگی داشته باشید. این به دلیل تاثیرات استرس بر مغز است.
  • فشار چشم: درست مانند درد چشم که ممکن است هنگام مشاهده طولانی مدت صفحه های دیجیتالی احساس کنید، همین ناراحتی می تواند ناشی از استرس باشد.
  • حساسیت به نور: ممکن است در نور شدید دچار مشکل حساسیت به نور شوید.
  • اسپاسم چشم: این عارضه در اثر انقباض ماهیچه چشم رخ می دهد. آن ها معمولا روی یک چشم تاثیر می گذارند و موقتی هستند.
  • شناور چشمی: این ها نقاط کوچکی هستند که در بینایی شما شناور هستند. این لکه ها برای افراد مختلف، متفاوت است.
  • آبریزش و یا خشکی چشم: یکی از این موارد می تواند ناشی از استرس باشد، این واکنش ها بستگی به واکنش بدن شما در برابر استرس متفاوت هستند.
  • سر درد: سر درد تنشی اغلب ناشی از کشش عضلات است.

تاثیر استرس بر بینایی چشم ها 33رابطه احساسات و مشکلات بینایی چشم ها

اصطلاح از دست دادن بینایی عملکردی یا هیستریک برای توصیف هرگونه اختلال بینایی که نمی تواند با آسیب شناسی یا ناهنجاری های ساختاری توضیح داده شود، استفاده می شود. این همچنین به عنوان اختلال تبدیلی نیز توصیف شده است. این از دست دادن بینایی، خارج از آگاهی بیمار اتفاق می افتد.

“تبدیل” سرکوب احساساتی مانند ترس و یا عصبانیت است که به کاهش چشمگیر بینایی تبدیل می شود. این بیماران در صورت عدم وجود عیوب انکساری یا آسیب شناسی از تاری دید شکایت می کنند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

این بیماران هیچ مشکلی با تحرک چشمی (حرکت و هم ترازی چشم ها) ندارند اما با کاهش چشمگیر بینایی دست و پنجه نرم می کنند. میدان دید این بیماران تحت تاثیر قرار می گیرد.

حل این مشکل اغلب با آگاهی از وضعیت عدسی های چشم بیمار و در نظر گرفتن مشاوره برای کمک به او اتفاق می افتد.

علائم استرس:

اگر خبر بد این است که استرس می تواند باعث از دست دادن بینایی شود، خبر خوب این است که کاهش سطح استرس ممکن است به معکوس شدن این شرایط و بازگرداندن بینایی کمک کند.

کارها و فعالیت های متداول در زندگی می تواند باعث ایجاد استرس در چشم ها شود، مانند انجام کارها از نزدیک، انجام کارهای طولانی تر و استفاده از فناوری دیجیتال بیشتر. با پیشرفت تکنولوژی، فرار از نیاز به استفاده مکرر و طولانی مدت از چشم ها دشوار است.

استرس به معنای واقعی کلمه می تواند باعث درد چشم های شما شود. به عنوان مثال، فشار دیجیتالی چشم می تواند باعث کشیدگی ماهیچه های اطراف چشم و ایجاد سردرد شود.

خوشبختانه اکثر مشکلات چشمی مرتبط با استرس موقتی هستند، به ویژه هنگامی که عوامل استرس زا در آن ها برطرف می شود.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

راه های کاهش استرس:

از آنجا که استرس عملا در زندگی ما پذیرفته شده است، یادگیری نحوه کاهش اثرات آن بر بدن، ذهن و چشم های ما بسیار مهم است.

برخی از اساسی ترین اقدامات برای کاهش استرس ساده هستند و هزینه بسیار کمی دارند و یا هیچ هزینه ایی ندارند.

دکتر هورن توصیه می کند: “ورزش کردن، هشت ساعت کامل خواب شبانه، داشتن رژیم غذایی سالم، گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل و مدیتیشن راه های بسیار خوبی برای کاهش استرس هستند.”

روش های دیگر مانند تمرینات تنفس عمیق، آموزش مدیریت استرس، گفتاردرمانی و مدیتیشن برای کاهش سرعت از دست دادن بینایی توصیه می شود.

اگر این رویکردها جواب نداد و علائم بینایی مرتبط با استرس همچنان ادامه داشت، برای مراقبت فوری به چشم پزشک خود مراجعه کنید. دکتر هورن می گوید که تشخیص و درمان زود هنگام مشکلات می تواند به حفظ بینایی خوب برای بقیه عمر کمک کند.

سخن آخر

استرس پاسخ طبیعی بدن به هرگونه تقاضای تغییر است که در تعادل طبیعی آن (بدن) اختلال ایجاد می کند.

تاری دید، انقباض چشم، سردرد و آبریزش یا خشکی چشم ممکن است ناشی از استرس باشد. سرگیجه، خستگی چشم، حساسیت به نور، شناور چشمی و اسپاسم چشمی از دیگر مشکلات بینایی ناشی از استرس است. استرس همچنین در موارد شدیدتر می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

تاثیر استرس بر بینایی را می توان در علائم زیر مشاهده کرد: تاری دید، سرگیجه، فشار چشم، حساسیت به نور، اسپاسم چشم، شناور چشمی، آبریزش و یا خشکی چشم و سر درد.

کاهش سطح استرس ممکن است به بازگرداندن بینایی کمک کند. خوشبختانه اکثر مشکلات چشمی مرتبط با استرس موقتی هستند، به ویژه هنگامی که عوامل استرس زا در آن ها برطرف می شود.

از آنجا که استرس عملا در زندگی ما پذیرفته شده است، یادگیری نحوه کاهش اثرات آن بر بدن، ذهن و چشم های ما بسیار مهم است.

منابع:

https://www.allaboutvision.com/conditions/stress-and-vision/

https://careopticians.co.uk/blog/can-stress-affect-eyesight/

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/11874-stress

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *