مقدمه

مراقبت از اعضا و اجزای بدن یکی از کار هایی است که بر هر شخصی واجب می باشد. چرا که سلامتی بهترین نعمت خدادادی ست. چشم جزو حساس ترین قسمت های بدن هر انسانی می باشد، از این رو جلوگیری از ضعیف شدن چشم ها، شرایط ویژه ای می طلبد. در واقع بهتر است بگوییم، محافظت از بینایی، یکی از مهم ترین کار هایی است که شما می توانید برای حفظ کیفیت زندگی خود انجام دهید. چرا که این مسئله ارتباط زیادی با نوع زندگی انسان خواهد داشت. نبود بینایی در چشم های فرد، باعث می شود تا فرد نتواند زیبایی های زندگی را ببیند، گرچه چشم دل افراد نابینا قوی تر از هر چشم دیگری است.

در گذشته زوال و ضعیفی چشم یا بیماری های چشمی، بیشتر مختص افراد سال خورده بود. اما امروزه این بیماری ها دیگر مرتبط با سن نیستند. چه چیزی تغییر کرده و چه اتفاقی باعث این موضوع شده است تا حتی جوانان هم درگیر این بیماری های مختص چشم شوند؟! چه مراقبت هایی باید انجام شود تا مشکلات چشمی که این روز ها بیش از بیش شایع شده است، برطرف گردد؟ علل اصلی نابینایی و کم بینایی بیماری های مختلفی می تواند باشد، از جمله بیماری های مرتبط با سن، مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی، گلوکوم و … . در ادامه این مقاله، قصد داریم راه ها و روش هایی را جهت جلوگیری از ضعیف شدن چشم و مراقبت از انواع بیماری ها و آسیب های مرتبط با چشم را  ارائه دهیم.

چگونگی جلوگیری از ضعیف شدن چشم

جلوگیری از ضعیف شدن چشم

قبل از هر کار و اقدامی، لازم است تا از سابقه سلامتی و پیشینه بیماری های مرتبط با چشم در خانواده خود آگاه شوید. آیا شما یا افراد خانواده تان از بیماری دیابت رنج می برید یا سابقه فشار خون بالا دارید؟ آیا سن شما بالای ۶۰ سال است؟ هر کدام از این خصوصیت ها، خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چشم و تضعیف چشم را افزایش خواهد داد. بنابر این لازم است تا به این سوالات پاسخ دقیق و جامعی دهید و آن ها را با پزشک خود مطرح نمایید. پس از پاسخ دقیق به این سوالات، سعی کنید فارغ از سن و سالتان، برای بررسی دیابت و فشار خون بالا، معاینات بدنی منظمی داشته باشید. اگر دیابت و فشار خون بالا به موقع درمان نشوند، می توانند باعث ایجاد مشکلات چشمی حادی شوند، حتی در برخی موارد باعث نابینایی هم خواهند شد.

این بیماری ها می توانند منجد به رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا، سکته های چشمی و … شوند. پس برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم، سعی کنیید فشار خون و دیابت خود را چک کرده و برای درمان یا پیشگیری اقدام کنید. در سلامتی خود دقت توجه داشته باشید. علائم هشدار دهنده برای تغییر بینایی خود را چک کنید. اگر احساس کردید در بینایی تان تغییری ایجاد شده است یا کم بینا شده اید و تار می بینید، فورا به چشم پزشک مخصوص خود یا هر چشم پزشک متخصص دیگری مراجعه نمایید.

علائم مهمی که باید به آنها توجه کنید

برخی از علائم عبارتند از:  دو بینی، دید مبهم و تار، مشکل در بینایی در شرایط کم نوری و … . البته برخی از علائم و نشانه ها ممکن است ناشی از مشکلات جدی تری باشند که باید فورا به آن ها توجه کرد و وقت را برای رفتن به پزشک تلف ننمود. این علائم می تواند قرمزی شدید و مکرر چشم ها، گر گرفتگی های شدید در چشم، درد های چشمی، تورم و … باشد. از این رو با کوچکترین احساس ناراحتی در چشم، جهت جلوگیری از تضعیف چشم و سایر مشکلات چشمی، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

استفاده از محافظ چشم برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم

برخی از کار های خاص و خطرناک هستند که نیاز به محافظ چشم هست. این کار ها ممکن است در خانه باشد یا در محل کار شما. از این رو سعی کنید حتما از محافظ چشم استفاده نمایید. ورزش های خاصی مانند هاکی روی یخ، راکتبال و … نیز می تواند منجر به آسیب دیدگی شدید چشم شود. کلاه ایمنی با ماسک های محافظ صورت یا عینک ورزشی با عدسی های پلی کربنات باعث محافظت از چشمان شما خواهد شد. برخی از کار های بیمارستانی و مرتبط با خون نیز نیازمند محافظت شدید از چشم ها هستند. پس عینک های محافظ را فراموش نکنید.

ورزش کنید

به طور مکرر ورزش کنید و سعی کنید ورزش را جزوی از برنامه روزانه خود قرار دهید. مطالعات نشان داده است که، ورزش منظم مانند پیاده روی سریع، می تواند خطر ابتلا به بیماری های چشمی، خصوصا بیماری هایی چشمی مرتبط با سن و سال را تا ۷۰ درصد کاهش دهد. پس یکی از اصلی ترین راه ها جهت جلوگیری از تضعیف چشم، ورزش کردن می باشد.

در ادامه سعی کنید از چشمان خود در مقابل نور UV مضر محافظت نمایید. زمانی که قصد دارید از منزل خارج شوید، حتما از عینک آفتابی های مناسب و استاندارد استفاده نمایید تا چشمان شما را از ۱۰۰ درصد پرتو های مضر ماورا بنفش خورشید محافظت نماید. البته توجه داشته باشید استفاده از عینک آفتابی غیر استاندارد خود مضر تر از استفاده نکردن از آن است. استفاده از عینک مناسب، باعث کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و سایر بیماری های مرتبط با ضعیف شدن چشم خواهد شد.

استفاده از رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. بسیاری از ما ها به خوردن غذا های سریع و بی کیفیت عادت کرده ایم. همین مسئله توان بدن ما را کم کرده است. چشم ها مانند هر قسمت بدن به ویتامین A و سایر مواد مغذی نیاز دارند. این مواد برای جلوگیری از تضیف و زوال چشم به شما کمک خواهند کرد‌. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها احتمالا می توانند خطر آب مروارید را کاهش دهند. این آنتی اکسیدان ها با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب حاوی مقادیر زیادی میوه و سبزیجات رنگارنگ یا با رنگ سبز تیره، به دست می آیند.

علاوه بر این طبق بررسی های صورت گرفته، خوردن ماهی که سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است، می تواند خطر ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش دهد و مانع از ضعیف شدن چشم ها گردد‌. همچنین سعی کنید مکمل های ویتامینه خود را به گونه ای تهیه کنید که همراه با مقدار کافی از مواد مغذی مورد نیاز برای چشم باشد.‌ مکمل های غذایی مناسب کمک بسیار زیادی به وضعیت چشم های شما خواند کرد. هویج به دلیل دارا بودن ویتامین A برای چشم بسیار مفید است اما میوه های تازه و سبزیجاتی که حاوی ویتامین های آنتی اکسیدانی بیشتری مانند E و C هستند هم برای چشم مفیدند.

تاثیر آنتی اکسیدان ها 

آنتی اکسیدان ها از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک می کنند البته نباید از ان ها انتطار داشته باشید که از مشکلات اساسی بینایی مانند نزدیک بینی یا دور بینی جلوگیری کنند یا آن ها را اصلاح کنند. مواد غذایی که برای چشم مفید هستند و می توانید به رژیم غذایی خود اصافه کنید، عباتند از: سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند اسفناح، کلم، انواع ماهی های روغنی مانند قزل آلا، ماهی تن و … ، تحم مرغ، آجیل، پرتقال و سایر مرکبات و … .

چکاپ منظم یکی از اصلی ترین عوامل جلوگیری از ضعیف شدن چشم

جلوگیری از ضعیف شدن چشم

 برخی از بیماری های چشمی علائم خاصی از خود بروز نمی دهند، پس سعی کنید، هر از چند مدتی برای چکاپ کامل به چشم‌پزشک خود مراجعه نمایید. معاینه چشمی می تواند شما را برای استفاده از عینک یا لنز چشم هم بروز رسانی کند‌. برخی از تمرینات مرتبط با چشم وجود دارد که می توانید آن ها را از چشم‌ پزشک خود بگیرید. این تمرین ها به سلامتی چشم شما کمک می کند و نیاز شما را به عینک کاهش خواهد داد. البته تاثیر آن زیاد نخواهد بود، چرا که بینایی به عوامل مختلفی از جمله سلامتی بافت های چشم هم بستگی دارد که با این تمرین ها قابل تغییر نیست.‌ اما تمرین ها به استراحت و ارامش چشم شما کمک خواهند نمود.

بررسی تاثیر مواد مخدر

یکی از مهم ترین شرایطی که تاثیر مستقیمی بر روی بینایی چشمان افراد دارد، استفاده از مواد مخدر است. خطرات استفاده از سیگار و سایر مخدرات بر هیچ کس پوشیده نیست. افرادی که سیگار می کشند بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید، یووئیت، ضعیفی شدید چشم و سایر مشکلات وابسته به چشم هستند. بنابراین برای افزایش سلامت خود به خصوص سلامت چشمانتان از کشیدن سیگار و سایر مخدرات دوری کنید.

استفاده از لنزهای رنگی

امروزه استفاده از لنز رنگی برای زیبایی به خصوص در بین خانم ها افزایش زیادی یافته است. غافل از این که این لنز ها در مدت زمانی می توانند به چشم ها آسیب وارد کنند به خصوص اگر در استفاده از آن ها، نکات ایمنی رعایت نشود. پس سعی کنید یا از لنز های رنگی بی کیفیت استفاده نکنید و یا از همکاران ما در لنزمارکت جهت استفاده از آن ها راهنمایی بگیرید. یکی دیگر از موارد مهمی که امروزه باعث ضعیف شدن چشم ها می شود، استفاده بیش از اندازه و طولانی مدت از صفحه های الکترونیکی است.

بررسی تاثیر فناوری برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم

فناوری از جنبه های مختلفی به ما سود رسانده است و کار های ما را آسان تر نموده است‌. دنیای ما با استفاده از فناوری تغییرات زیادی کرده. با وحود تمام این تغییرات و آسان تر شدن زندگی، چشم های ما متحمل درد ها و فشار های زیادی شده اند. امروزه استفاده از رایانه، لب تاب، تلفن همراه و … در طول روز افزایش زیادی یافته است و حتی اگر برای کار یا تحصیل از آن ها استفاده نمی شود، نقش سرگرمی و گذران وقت را دارند. همین مسئله باعث شده که چشم های ما روز به روز بیشتر در معرض آسیب های خطرناک به خصوص ضعیف شدن چشم ها قرار بگیرند.به مرور زمان با استفاده بیش از حد از این صفحات الکترونیکی، توانایی چشم در تمرکز بر روی اشیا کم خواهد شد.

روز به روز دچار ضعف بیشتری می‌گردد‌ پس بهتر است نحوه استفاده از این وسایل را تغییر دهیم تا بتوانیم سلامت چشمان خود را حفظ نماییم. توجه به این نکته برای همه افراد به خصوص خانم ها بسیار ضروری است. افراد زیادی از قطره های استریل چشمی در شرایط مختلف یا برای شست و شوی چشم خود استفاده می کنند. اما نکته قابل توجه این است که این قطره ها تاریخ مصرف بسیار کمی دارند و باید سعی شود در تاریخ مقرر از ان ها استفاده گردد و گرنه باعث آلودگی های چشمی و عفونت های شدید می گردد. محصولات زیبایی مانند ریمل، خط چشم و … نیز می توانند باعث عفونت باکتریایی چشم و ضعیف شدن آن گردند. بنابر این باید از خرید هر نوع محصولی خودداری کرد و سعی شود محصولات با کیفیت خریداری شود.

دست های ما منبع آلودگی

دست های ما در معرض گرد و غبار، آلودگی و باکتری های بسیار زیادی هستند و تمام این ها را می توان با هر بار لمس کردن به چشمان منتقل نمود. بنابر این برای جلوگیری از عفونت، سوزش و در نهایت تضعیف چشم ها از دست زدن به چشم خودداری نمایید. اگر این عادت را دارید هر چه سریع تر آن را ترک کنید تا به چشمانتان آسیبی وارد نشود. سعی کنید مرتبا دستان خود را بشویید و خصوصا هنگام استفاده از لنز های تماسی، شما دست های خود را ضد عفونی کنید تا عفونت وارد چشمان شما نشود و لنزتان آلوده نگردد. آلودگی اگر وارد لنز های تماسی شود باعث آسیب های شدیدی به چشمان شما خواهد شد.

اگر سن شما بالای ۶۰ سال است، باید در مراقب از چشمان خود بسیار دقت داشته باشید و حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. یکی از بیماری های چشمی که در این سن شایع است، دژنراسیون ماکولار می باشد که باعث تار شدن یا از بین رفتن بینایی در قسمت مرکزی چشم می گردد. این بیماری می تواند ارثی باشد اما دلایل دیگری از جمله سیگار کشیدن، عدم وجود لوتئین و زاکزانتین در رژیم غذایی، عدم استفاده از عینک آفتابی و … می باشد. پس با رعایت نکات گفته شده، به سلامت چشمان خود کمک کنید. یکی دیگر از بیماری هایی که در این سن رخ می دهد آب مروارید است و علائم آن می تواند تاری دید، کاهش دید در شب و … باشد. تشخیص این بیماری روند های درمانی خاص خود را دارد پس سعی کنید حتما قبل از بروز هر گونه سختی در چشم به چشم پزشک مراجعه نمایید.  

جهت کسب اطلاعات عمومی بیشتر درمورد جلوگیری از ضعیف شدن چشم , خواندن مقالات زیر نیز خالی از لطف نیست :

معرفی یکی از پر فروش ترین و پرمخاطب ترین لنزهای زیبایی ( لنز طوسی دور مشکی )

لنز زیبایی دائمی چیست؟ چگونه بهترین لنز زیبایی دائمی رو انتخاب کنیم ؟

بهترین لنز مناسب آقایان کدام است ؟ آیا واقعا لنز زیبایی آقایان وجود دارد ؟

روش انتخاب بهترین لنزهای طبی رنگی را در این بخش توضیح داده ایم !

خاص ترین لنز رنگی موجود دربازار لنز عسلی دور مشکی !!!

عوامل تاثیر گذار در هزینه لنز طبی را بیشتر بشناسید !

قیمت لنز زیبایی رنگی به چه عواملی بستگی دارد ؟

2 دیدگاه در “جلوگیری از ضعیف شدن چشم چگونه ممکن است ؟؟

  1. خانم تبریزی گفت:

    سلام چشم های من در رژیم خیلی بد و قوی بسیار آسیب دید و واقعا درسته تشکر میکنم از اطلاعات خوب سایتتون

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      ما انجام وظیفه کردیم و مشاوره دادن قسمتی از وظایف ما در کنار فروش هست .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *