روش درمان تنبلی چشم موضوع این مقاله می باشد. یکی از بیماری های چشمی که اکثر افراد به خصوص کودکان را درگیر خود می کند، تنبلی چشم است که باید در همان دوران اولیه جدی گرفته شود چرا که ممکن است در ادامه به یک بیماری دائمی در افراد و حتی کودکان تبدیل شود. بیماری تنبلی چشم، از بیماری های شایع دوران کودکی است، که در آن، بینایی یکی از چشم ها، به خوبی رشد نمی کند.

درمان تنبلی چشم

این بیماری در افراد بزرگسال هم وجود دارد، که در هر سنی قابل درمان است. لنز مارکت در ادامه به بررسی کامل این بیماری اعم از علت، علائم و روش های درمان آن، می پردازیم تا شما به طور کامل با آن آشنا شوید.

تنبلی چشم چیست؟

اصطلاح تنبلی چشم، همان کاهش دید در یک چشم است، که در اوایل دوران زندگی به دلیل رشد غیر طبیعی بینایی در چشم ایجاد می شود. در این حالت چشم ضعیف یا تنبل، به سمت بیرون یا داخل چرخش می کند و دارای یک نوع سرگردانی است که نمی تواند بر روی اجسام یا یک نقطه ثابت تمرکز کند.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

یکی از عوامل اصلی کاهش بینایی در کودکان، تنبلی چشم است که تقریبا از بدو تولد تا حدود هفت سالگی ایجاد می شود. تنبلی چشم معمولا یکی از چشم ها را درگیر می کند و خیلی کم پیش می آید که هر دو چشم تنبل باشند. اگر بیماری تنبلی چشم به موقع تشخیص داده شود و درمان آن آغاز شود، باعث جلوگیری از مشکلات دراز مدت بینایی در کودکان می شود.

چشم های که دچار تنبلی هستند با استفاده از لنزهای چشمی، عینک و همچنین کاورهای چشمی درمان می شوند. ولی اگر بیماری در دوران کودکی درمان نشود ممکن است در دوران بزرگسالی به از بین رفت بینایی در فرد مبتلا منجر شود. در بیماری تنبلی چشم، بینایی یکی از چشم ها، به خوبی رشد نمی کند که پزشکان نام این بیماری را آمبلیوپی گذاشته اند.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

این بیماری در هر سنی می تواند قابل درمان باشد. اگر درمان صورت نگیرد، مغز شما، تصاویری را که چشم ضعیف تر نشان می دهد، نادیده می گیرد که باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای بینایی می شود.   

علت تنبلی چشم

هر عاملی که در مرحله رشد کودک مانع بینایی در یک یا هر دو چشم شود، می تواند باعث تنبلی چشم شود. مغز تصاویر دریافتی از چشم ضعیف تر را نادیده می گیرد، هرچند که علت این وضعیت به طور کامل مشخص نیست. در ادامه نکات احتمالی این بیماری مورد بررسی قرار می گیرد.

  • استرابیسم

استرابیسم عبارت است از عدم تعادل در ماهیچه های چشم که باعث چپ شدن یا انحراف چشم می شود. استرابیسم ممکن است ارثی باشد یا ناشی از دوربینی یا نزدیک بینی، یک بیماری ویروسی، یا یک آسیب باشد.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

  • تنبلی چشم آنیزومتروپیک

عیب انکساری چشم باعث می شود نور هنگام عبور از عدسی چشم به درستی متمرکز نشود. عیوب انکساری چشم به علت نزدیک بینی، دوربینی، یا آستیگماتیسم رخ می دهند و باعث تاری دید می شوند. کودک مبتلا به تنبلی چشم آنیزومتروپیک، دوربینی یا نزدیک بینی بیشتری در یک چشم نسبت به چشم دیگر خواهد داشت، که این وضعیت باعث ایجاد تنبلی در چشمی که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است می شود.

علائم تنبلی چشم

در اکثر مواقع، هیچ علائمی از تنبلی چشم مشاهده نمی شود. از آنجا که فقط یک چشم تحت تأثیر قرار می گیرد، چشم دیگر معمولاً دارای دید خوبی است و تمایل دارد تمام کارهای بصری را بر عهده بگیرد. تا زمانی که چشم سالم پوشیده نشود، فرد به ندرت متوجه دید ضعیف در چشم تنبل خواهد شد.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

به همین دلیل ممکن است کودک مبتلا به آمبلیوپی متوجه نشود که نمی تواند به درستی با هر دو چشم ببیند. گاهی اوقات آمبلیوپی با استرابیسم همراه است که علائم و نشانه های خاص خود را دارد.

روش های درمان تبلی چشم

در اغلب موارد تنبلی چشم به‌ علت یک بیماری چشمی زمینه‌ای بروز پیدا می‌کند؛ بنابراین بهترین راه برای درمان تنبلی چشم درمان بیماری اصلی است. مشکلات چشمی از راه های مختلفی مانند عینک، قطره‌های بینایی و جراحی قابل بهبود هستند. در اینجا به برخی از بهترین راه های درمان تنبلی چشم اشاره می‌کنیم:

  • درمان از طریق عینک و لنزهای تماسی

اگر علت تنبلی چشم نزدیک‌بینی یا دوربینی باشد عینک و لنزهای طبی می‌توانند به برطرف کردن این مشکل و در نهایت درمان تنبلی چشم کمک کنند. برای استفاده از لنز های تماسی حتما نکات بهداشتی آن را رعایت کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید. موضوع دیگری که لازم به ذکر است، خرید لنز از جایی معتبر است.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

برای خرید لنز حتما به فروشگاه ها و سایت های معتبر مراجعه کنید. لنز مارکت یکی از سایت های فروش لنزهای اورجینال است که می توانید لنزهای خود را از آنجا تهیه کنید. روش درمان تنبلی چشم

  • درمان با استفاده از بستن چشم

یکی از رایج ‌ترین روش‌های درمان تنبلی چشم در بزرگسالان و کودکان، پوشاندن چشم سالم است. از این طریق مغز مجبور می‌شود از سیگنال‌های چشم ضعیف‌تر برای بینایی استفاده کند. استفاده مداوم از چشم‌بند باعث می‌شود این اختلال به مرور برطرف شود. مدت زمان استفاده از چشم‌بند بستگی به شدت بیماری و روند بهبود تنبلی چشم دارد؛ ولی معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند فرد دچار تنبلی چشم چند ساعت در روز از چشم‌بند استفاده کند.

  • درمان با استفاده از قطره ها چشمی 

درمان تنبلی چشم از طریق قطره های چشمی تا حد زیادی مشابه استفاده از چشم‌بند است. قطره‌های چشمی مخصوصی وجود دارند که با مصرف آ‌ن‌ها دید در چشم سالم مختل می‌شود و به دنبال آن مغز از پیام‌های بینایی چشم ضعیف‌تر استفاده می‌کند.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

  • درمان با استفاده از عمل جراحی

در عمل جراحی تنبلی چشم در بزرگسالان، بعضی از مشکلات چشم از جمله انحراف چشم با کمک جراحی درمان می‌شود. با برطرف کردن مشکل زمینه‌ای، تنبلی چشم نیز بهبود پیدا می‌کند. 

سخن پایانی در باب روش درمان تنبلی چشم

تنبلی چشم در افراد معمولاً ناشی از وجود مشکلی دیگر در چشم است. درمان علت ایجاد کننده خود به‌ خود منجر به درمان تنبلی چشم می‌شود. به ‌خاطر داشته باشید که تنبلی چشم در بزرگسالان گاهی بی‌ علامت است و ممکن است متوجه آن نشوید. برای پیشگیری از مشکلات بینایی ناشی از تنبلی چشم، لنز مارکت انجام چکاپ‌ های سالانه را به شما توصیه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *