[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]یکی از ناراحتی های شایع چشم، سوزش چشم است. اگر چشمان شما قرمز شده است و سوزش دارد، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید یا خیر؟حقیقت این است که سوزش چشم می تواند به چندین دلیل اتفاق بیفتد. سوزش چشم اصطلاحی عمومی است که برای توصیف احساسی که باعث آزار چشم می شود، استفاده می شود. در هنگام سوزش چشم مثل همیشه بهتر است در صورت عدم اطمینان از وضعیت چشم خود، از یک متخصص مراقبت از چشم نظر بگیرید و از معالجه سرخود، خودداری کنید. ما در این مقاله می خواهیم به پنج علت سوزش چشم و راه های درمان آن بپردازیم.[/vc_column_text]

جا لنزی ساده

10/000 تومان

پک لنز آبی

50/000 تومان

پک لنز آینه دار گربه ای سفید

118/000 تومان

پک لنز آینه دار گربه ای سیاه

118/000 تومان

پک لنز آینه دار گُلد پَک (gold pack)

79/500 تومان

پک لنز بنفش

50/000 تومان

پک لنز زرد

50/000 تومان

پک لنز سبز

50/000 تومان
[vc_column_text text_larger=”no”]

پنج علت سوزش چشم:

سوزش چشم می تواند علت های مختلفی داشته باشد.

از پنج علت از شایع ترین علل سوزش چشم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.سندرم خشکی چشم:

اشک به مرطوب نگه داشتن و چرب شدن چشم کمک می کند. آن ها از غدد نزدیک چشم شما ترشح می شوند. اگر چشم های شما احساس خشکی، احساس سوزش یا خارش دارند، ممکن است سندرم خشکی چشم داشته باشید. سندرم خشکی چشم نوعی بیماری است که ممکن است در صورت عدم تولید صحیح اشک یا پارگی غدد اشک ایجاد شود. خشکی چشم می تواند باعث سوزش چشم شود.

خشکی چشم یا سندرم خشکی چشم در واقع بسیار شایع است و با افزایش سن حتی بیشتر می شود. در 65 سالگی، ما 65 درصد کمتر از 18 سالگی اشک تولید می کنیم. اگر از خشکی چشم رنج می برید، ممکن است چشم شما حتی دچار درد شود. بعضی اوقات کمبود اشک و رطوبت باعث تار شدن دید نیز می شود.

2.ورم ملتحمه:

ملتحمه یا چشم صورتی، التهاب ملتحمه است. ملتحمه غشای مخاطی شفافی است که داخل پلک و قسمت سفیدی چشم را می پوشاند. بارزترین علامت ورم ملتحمه، قرمزی یا صورتی شدن چشم ها است. همچنین ورم ملتحمه می تواند باعث سوزش چشم نیز بشود. التهاب باعث تورم یا افزایش قطر رگ های خونی در ملتحمه می شود و در نتیجه رنگ سفید چشم به قرمز یا صورتی تبدیل می شود. ما معمولاً چشم صورتی را نوعی ورم ملتحمه می دانیم که مسری است و توسط ویروس ایجاد می شود. با این حال، باکتری ها و قارچ ها نیز می توانند باعث التهاب ملتحمه شوند. درمان ورم ملتحمه می تواند شامل درمان های خانگی، درمان های خارج از قاعده و نسخه ها باشد.

3.آلرژی چشم:

بسیاری از افرادی که از سوزش و تحریک چشم شکایت دارند، دارای حساسیت های فصلی چشم تشخیص داده می شوند. آلرژی چشم وقتی اتفاق می افتد که چیزی که به آن حساسیت دارید، به نام آلرژن، غشای چشم شما را مختل می کند. موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث آلرژی چشم شود، از جمله گرده گل، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی. آلرژی های چشم گاهی اوقات باعث ناراحتی قابل توجه چشم می شوند و اغلب فعالیت های روزمره را با علائم آزار دهنده مانند تحریک و سوزش یا آبریزش چشم قطع می کنند. آلرژی چشم می تواند بسیار ناخوشایند باشد زیرا بر بینایی تأثیر می گذارد و باعث خارش غیرقابل کنترل چشم می شود.

4.بلفاریت یا التهاب پلک:

بلفاریت معمولاً باعث قرمز و پوسته پوسته شدن پلک های چشم می شود. اگر بلفاریت دارید، علائم شما احتمالاً هنگام بیدار شدن از خواب بیشتر قابل مشاهده است. ممکن است وقتی از خواب بیدار می شوید، پوسته ها را روی بالش یا مژه های خود ببینید. بلفاریت هم در کودکان و هم در بزرگسالان بسیار شایع است. همچنین، افرادی که بهداشت صورت و پلک را رعایت نمی کنند، بیشتر در معرض مبتلا شدن به بلفاریت هستند. بلفاریت باعث سوزش در چشم ها می شود.

5.تریکیازیس (یک اصطلاح پزشکی است که به قرار گرفتن غیرطبیعی مژه گفته می‌شود):

بعضی از اوقات ممکن است مژه های ما به اشتباه هدایت شوند یا مسیر اشتباهی را برای رشد کردن، پیدا کنند. اصطلاح پزشکی این بیماری تریکیازیس است. این نقص گاهی اوقات می تواند بسیار ظریف باشد و حتی ممکن است هنگامی که به آینه نگاه می کنید، متوجه آن نشوید. با این حال، مژه ها می توانند بسیار زبر باشند و می توانند مانند سوزن هایی باشند که با هر حرکت چشم یا پلک زدن چشم شما را خراش می دهند. این می تواند به قرنیه، ساختار شفاف گنبدی شکل در قسمت جلوی چشم، آسیب جدی برساند. همچنین می تواند باعث سوزش چشم ها شود.

علت سوزش چشمراه های درمان سوزش چشم:

اگر سوزش چشم شما بر اثر آلرژی چشم است، درمان آلرژی های چشمی با محوریت رفع علائم آن است. قرص های بدون نسخه یا قطره های چشمی ممکن است، کمک کننده باشد. با این حال، اگر علائم شما مداوم یا طولانی مدت باشد، پزشک ممکن است داروی تجویز شده را به شما توصیه کند.

اگر سوزش چشم شما براثر قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده باشد، در بسیاری از موارد، شستشوی کامل چشم یا چشم آسیب دیده با آب در دمای اتاق به مدت 15 تا 20 دقیقه می تواند علائم را تسکین دهد. قرار گرفتن در معرض برخی مواد تحریک کننده می تواند باعث آسیب دائمی یا سوزش در چشمان شما شود. مهم است که مدت زمانی را که چشم شما در معرض ماده تحریک کننده است، محدود کنید و اگر علائم پس از شستشو از بین نرفت، سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

اگر سوزش چشم شما براثر وارد شدن جسم خارجی باشد و شک دارید که یک جسم خارجی در چشم شما وجود دارد، پزشک برای دیدن این جسم نور کمی را به چشم شما می تاباند. همچنین ممکن است به زیر پلک شما نگاه کند یا از رنگ خاصی برای بررسی قرنیه خراشیده شده، استفاده کند. درمان این مشکل، شامل برداشتن جسم خارجی است. بسته به جسمی که در چشم شما قرار دارد، پزشک همچنین ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز کند.

اگر سوزش چشم شما براثر استفاده زیاد از رایانه است، علائم آن موقتی است و با قطع استفاده از رایانه یا تلفن باید برطرف شود. انجمن بینایی سنجی آمریکا توصیه می کند هنگام استفاده از دستگاه های الکترونیکی از قانون 20-20-20 پیروی کنید. این بدان معناست که شما باید 20 ثانیه وقت بگذارید تا پس از هر 20 دقیقه کار، به چیزی حداقل 20 فوت دورتر نگاه کنید.

درمان سوزش چشم

برای درمان سوزش چشم ناشی از خشکی چشم خفیف می توان از داروهای بدون نسخه مانند اشک مصنوعی استفاده کرد. موارد شدیدتر ممکن است به داروهای تجویز شده خشکی چشم نیاز داشته باشد. تغییر در سبک زندگی مانند ترک سیگار، کاهش زمان تماشای صفحه نمایش و استفاده از عینک آفتابی برای محافظت در برابر شرایط خشکی نیز می تواند کمک کننده باشد.

اگر سوزش چشم شما ناشی از عفونت چشم است، درمان آن بستگی به علت ایجاد عفونت دارد. عفونت های ویروسی معمولاً خفیف بوده و طی یک تا دو هفته برطرف می شوند. اگر به عفونت باکتریایی مبتلا هستید، پزشک احتمالاً آنتی بیوتیک را به صورت قطره چشم تجویز می کند. عفونت های قارچی چشم را می توان با داروی ضد قارچ به صورت قطره چشمی یا قرص درمان کرد. در موارد بسیار شدید، ممکن است لازم باشد داروی ضد قارچ مستقیماً به چشم تزریق شود.

اگر سوزش چشم شما ناشی از تریکیازیس است، روش درمانی آن، بیرون کشیدن مژه های مشکل ساز است. مژه ها تمایل دارند در طی دو یا سه ماه دوباره رشد کنند زیرا چرخه رشد مژه حدوداً دو تا سه ماه طول می کشد.

اگر سوزش چشم شما ناشی از گل مژه است، گل مژه معمولاً خود به خود از بین می رود و غالباً کمپرس گرم می تواند به شما کمک کند. گل مژه ممکن است با آنتی بیوتیک یا جراحی برای تخلیه چرک، درمان شود.

علت سوزش چشم

سخن آخر:

 

سوزش چشم یکی از شایع ترین ناراحتی های چشمی است.

سوزش چشم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، به پنج علت سوزش چشم که از شایع ترین آن ها است، می توان به، سندرم خشکی چشم، ورم ملتحمه، آلرژی چشم، بلفاریت یا التهاب پلک و تریکیازیس اشاره کرد.

برای درمان سوزش چشم باید اول علت آن را پیدا کرد و سپس نسبت به درمان آن اقدام کرد، اگر درمان های متداول برای سوزش چشم کارساز نبود، فرد حتما باید به چشم پزشک مراجعه کند.

اگر سوزش چشم براثر آلرژی یا قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده است و یا براثر وارد شدن جسم خارجی به چشم است، باید هرچه زودتر آن ماده آلرژی زا و یا تحریک کننده از چشم دور شود. برای درمان سوزش چشم ناشی از سایر موارد از قطره های چشمی و یا درمان های دیگر استفاده می شود، اما اگر سوزش چشم شما براثر یک بیماری چشمی است، بهتر است هرچه زودتر به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

لنز مارکت

اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید، برای جلوگیری از سوزش چشم بهتر است از لنزهای چشمی باکیفیت و درجه یک استفاده کنید. یکی از معتبرترین و بزرگترین سایت های فروشگاهی ارائه دهنده لنزهای چشمی باکیفیت و درجه یک و با قیمت های بسیار مناسب، سایت لنز مارکت است.

در سایت لنز مارکت که مانند یک ویترین پر زرق و برق است، انواع لنزهای طبی، طبی رنگی، رنگی و لنزهای توریک را با کیفیت های فوق العاده و قیمت های بسیار مناسب می توانید خریداری کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *